Skip to main content
beantwoord

Toepassing correctietarief

  • 15 June 2024
  • 47 reacties
  • 837 Bekeken

Ik ben op woensdag einde dag van Utrecht naar Bussum gereisd. Aangezien er geen poortjes op station Bussum zijn ben ik vergeten uit te checken. Toen ik diezelfde avond weer naar huis ging heb ik in plaats van ingecheckt, uitgecheckt. Eenmaal in de trein werd mijn ticket gecontroleerd en werd er aangegeven dat ik niet ingecheckt was. Ik heb toen aangegeven dat ik dit niet door heb gehad aangezien ik wel mijn chipkaart tegen het paaltje gehouden heb. De conductrice gaf toen aan dat ik een aantekening zou krijgen en liep vervolgens door. Nu kom ik er gisteren echter achter dat er een correctietarief van 50 euro in rekening gebracht wordt.

In de eerste plaats vind ik het vrij onbehoorlijk van de conductrice dat ze niet netjes aangeeft dat er een correctie volgt. Ik snap vanwege recent geweld tegen NS personeel dat zij niet heel happig zijn om in discussie te gaan met reizigers maar het helemaal niet benoemen van wat eigenlijk een boete is lijkt mij ook niet de bedoeling. Als ik heel eerlijk ben vind ik de term correctie hier ook misleidend. Het gaat hier namelijk in feite over een boete waar ook een bezwaartermijn bij hoort.

In de tweede plaats was er vanuit mij geen sprake van opzet. Als er iets beter gekeken was, was snel duidelijk geworden dat er tussen de in en uitcheck meerdere uren zaten en ik dus wel degelijk de intentie heb gehad om in te checken. Ik vind dus eigenlijk dat de correctie onterecht is en wil hierop in bezwaar gaan. Graag uw reactie hierop.

47 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Laat ik voorop stellen dat het mijn schuld is dat ik niet goed gekeken heb op de display, dat doe je natuurlijk maar 1x fout.

Als mij dat een boete kost prima, maar dan wil ik dat wel op dat moment te horen krijgen. Ook wil ik de mogelijkheid hebben om in bezwaar te gaan. Beide is niet gebeurd of mogelijk en dat is waar ik moeite mee heb.

Je kunt contact opnemen met de klantenservice over het correctietarief. Of wil je het juridisch aanvechten?

 

Reputatie 7
Badge

 

Ik ben door de klantenservice geholpen, deze mag dicht @Melissa NS.

 

Je kunt contact opnemen met de klantenservice over het correctietarief. Of wil je het juridisch aanvechten?

Heb je het topic gelezen @MoDe 

De laatste berichten gingen juist over het toegepaste soepele coulance beleid......

Reputatie 7
Badge

.....Ik ben door de klantenservice geholpen, deze mag dicht ​​​​​.......

Nee nee, das niet leuk. De forumjuristen willen er nog even, zoals gebruikelijk, over discuseren

Dit is een forum, dat concept is o.a. bedoeld voor discussie, ook zodat anderen die topics later vinden er zo veel mogelijk aan hebben. Topics worden gesloten als ze ernstig dreigen te ontsporen, maar puur dat de starter van een topic een vraag voldoende beantwoord vindt is in principe geen reden om een topic te sluiten.

Overigens nogmaals: ik ben geen jurist. Ik heb geen rechten gestudeerd. Ik ben net als vrijwel iedereen hier gewoon een reiziger, alleen wel een die eraan hecht dat niet alleen reizigers gewezen worden op het naleven van de regels maar ook de NS zelf zich aan de regels houden en de rechten van reizigers respecteren. Idealiter zou dat natuurlijk niet nodig zijn maar de vele topics over te late pogingen om nog reiskosten te innen bewijzen net als dit topic dat NS op dat vlak nog veel te verbeteren hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt contact opnemen met de klantenservice over het correctietarief. Of wil je het juridisch aanvechten?

Heb je het topic gelezen @MoDe 

De laatste berichten gingen juist over het toegepaste soepele coulance beleid......

Ik reageer op dat er geen bezwaar mogelijk zou zijn op correctietarieven…

Officieel bezwaar maken tegen correctietarieven kan niet, maar via klantenservice kan dit tarief gecorrigeerd worden naar het trajectarief. Of dat in alle gevallen terecht is?

 

 

 

Badge +3

Ik reageer op dat er geen bezwaar mogelijk zou zijn op correctietarieven…

Waarom zou die mogelijkheid er niet zijn? Even bellen met de Klantenservice met uitleg en het wordt (meestal) geregeld. In dit geval is er (gezien de in/uitchecktijden) overduidelijk geen sprake van opzet.

Officieel bezwaar maken tegen correctietarieven kan niet, maar via klantenservice kan dit tarief gecorrigeerd worden naar het trajectarief. Of dat in alle gevallen terecht is?

Een (Flex) correctie volgt automatisch zodra de conducteur op de knop ‘registreer afwijking’ drukt, en dat is gemeld aan @RavianA. Bovendien zou Ravian zonder dat bij uitchecken in Utrecht ook een correctie van 20 euro krijgen (wegens ontbrekende incheck en poortjes).

De wet kent het woord boete overigens niet, het gaat dan om een sanctie of een beschikking o.i.d. Die gaan via het CJIB en naar de staatskas (zoals bij voeten op de stoel). Een correctietarief gaat naar de NS zelf.

Verder is die 50 euro een verhoging wegens ‘aanschaf van een vervoerbewijs’ in de trein. Bij reizen op saldo is dat vervoerbewijs een handgeschreven UvB, wat al meer lijkt op een ‘bon/bekeuring’, en is volgens mij een concept PV (proces verbaal), dat als je niet betaalt een ‘zaak’ wordt.

Vroeger kostte dat overigens een stuk minder (herinner me nog ƒ 2,50 en ƒ 3,50), waardoor het voor sommigen een ‘sport’ werd om zo ver mogelijk te komen zonder controle.

Maar ja, toen werd iedereen op het traject Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Amsterdam soms wel 3 keer gecontroleerd dus daar werd je niet rijk van (je betaalde dan meestal alsnog meer dan de toenmalige ritprijzen). Vanaf 1991 was er de OV-Studentenkaart…

Reputatie 7

Corectietarieven zijn wel boetes, volgens gangbare definities.

zou je dat kunnen uitleggen in samenhang met hetgeen NS mbt correctietarieven aangeeft ?

Uiteraard. M.i. is een correctietarief, in ieder geval dat van €50 voor iemand die bij controle geen geldig vervoerbewijs blijkt te hebben, net als iedere boete gericht op genoegdoening, afschrikking en vermijden van recidive. Er is zelfs ook gewoon sprake van een overtreding (zwartrijden is strafbaar) waarvoor wordt gestraft en NS initieert daarvoor verder geen daadwerkelijke vervolging als een correctietarief is betaald.

Ook de gelijkenis met de wettelijke verhoging waarmee strafvervolging wettelijk kan worden vermeden tot aan het bedrag aan toe is opvallend. Dat is m.i. wezenlijk anders dan bij een correctietarief van €20 voor vergeten in of uit te checken, qat meer aansluit (ook qua bedrag) bij het oude instaptarief en de redenering van NS dat het vooral gaat om alsnog laten betalen volr een reis met onbekend beginpunt. Gezien het maximale tarief voor 1 reis bij NS van dezelfde orde van grootte (€29,40), is het namelijk goed denkbaar dat een klant wen bedrag in die buurt daadwerkelijk verschuldigd was, terwijl je dat van een bedrag van €50 m.i. niet kunt zeggen.

 

Na het bekijken van de nieuwe voorwaarden kan ik wel vaststellen dat er thans iets meer duidelijkheid wordt geboden. Hetgeen opvalt is dat de correctietarieven nu éénduidig onder sancties worden geschaard. Expliciet wordt daarbij aangegeven dat de maatregelen worden opgelegd voor zover zij proportioneel zijn en ten dienste staan van het (in het vervolg) voorkomen van schendingen van de voorwaarden en het voorkomen van fraude en misbruik.

Wel is het zo dat de toelichting mbt de correctietarieven die op de website staat en waarnaar in de voorwaarden wordt verwezen niet is gewijzigd. Dit geeft nog aanleiding tot discussie.

De mate waarin het vaste bedrag van €50 daadwerkelijk (sterk) afwijkt van de werkelijke reiskosten kan zonder nadere gegevens niet worden bepaald. De afwijking zal doorgaans echter niet in de buurt komen van de wettelijke verhoging.

Reputatie 2

mooi topic weer

Badge +3

Tja, het is dat (een correctie van 50 euro) óf het moeten uitschrijven van een UvB…

Wat veel meer tijd kost, en waar die 50 euro óók op staat plus de kosten van je voorgenomen reis.

Die reis maakt bij een Flex correctie niet uit, je betaalt 50 euro (wat in de meeste gevallen via de Klantenservice achteraf gecorrigeerd kan worden naar de werkelijke kosten, als het je overkomt en het de eerste keer is of volgens mij één of twee keer per jaar).

Reputatie 2

Toch ergens wel jammer dat die terminals van conducteurs niet de mogelijkheid hebben om je onderweg alsnog in te laten checken. Bepaald percentage bovenop de ritprijs? Ik zeg ook maar wat...

Badge +3

Conducteurs kunnen het ‘laten voor wat het is’ (niet op die registratie-knop drukken en de volgende persoon controleren), maar dan zou TS alsnog een correctie van 20 euro krijgen bij het verlaten van het station in Utrecht… 

Heb overigens het idee dat veel conducteurs niet eens weten dat ze die knop kunnen overslaan (bijv. bij Dal Vrij diep in de daluren, of Weekend Vrij op een late vrijdagavond).

En soms wordt er inderdaad zelfs gezegd “het is goed zo, ik heb je ingecheckt” (vanaf waar dan?), wat dus helemaal niet kan. 🤔

Met als ultieme klantvriendelijkheid (ze bestaan!) een conducteur die zegt “geef mij je kaart en ik check je wel even in op een volgend station (met paaltjes op het perron), want ik moet daar toch de trein uit om te fluiten/sluiten" 🤣

Voor Bussum - Utrecht en dan even inchecken op bijv. Hilversum Sportpark is het ‘verlies’ dan het verschil tussen € 5,90 en € 4,50… Zie mijn volgende reactie, TS heeft een begrijpelijke vergissing gemaakt.

Badge +3

Als iedereen die niet incheckt alleen even de klantenservice hoeft te bellen om onder betaling uit te komen heeft controle in de trein inderdaad geen enkele zin meer. Dan kun je beter overal poortjes installeren want dan gaat de smoes dat je vergeten hebt om in te checken niet meer op. Maar goed, NS zwemt kennelijk in het geld dus dan kan dit allemaal.

Mag dit toevallig overduidelijk een vergissing zijn gezien de tijden van de transacties voor een reis van Utrecht naar Bussum zonder uit te checken en pas veel later (maar wel binnen 6 uur na vertrek uit Utrecht) terug ❓

Reputatie 7

 

En soms wordt er inderdaad zelfs gezegd “het is goed zo, ik heb je ingecheckt” (vanaf waar dan?), wat dus helemaal niet kan. 🤔

 

Zo gek is dat toch niet. De HC heeft je in dat geval “ïngecheckt” voor een onbepaade reis en tegen een standaard tarief. Daar dient wel direct of indirect iets bij uitgelegd te worden.

Badge +3

Zo gek is dat toch niet. De HC heeft je in dat geval “ïngecheckt” voor een onbepaade reis en tegen een standaard tarief. Daar dient wel direct of indirect iets bij uitgelegd te worden.

Ja en nee. Bij een onbepaalde reis (dus er ontbreekt een in- of uitcheck maar één van beide heb je wel) kost dat je zonder controle 20 euro (correctietarief) als het Flex systeem niet kan bepalen dat het om Bussum - Utrecht ging.

Als je (veel) vaker tussen Utrecht en Bussum reist gebeurt dat automatisch, en krijg je een mail over. Dus als Utrecht - Bussum bekend is en X - Utrecht onbekend is, dan zal X waarschijnlijk wel Bussum zijn (incheck gemist). Helemaal prima!

Maar als er bij controle een incheck ontbreekt (of de incheck op een onlogische plaats was) dan is de correctie hoger (want als Utrecht geen poortjes had zou je ook zwart kunnen reizen).

Hoe dan ook, ik denk dat TS gerust kan zijn dat het aangepast wordt na contact met de Klantenservice, want zoals hij/zij al zei “dat doe je natuurlijk maar 1x fout” 🙄

Nou geloof me, iets met een ezel en weer diezelfde steen kan gewoon gebeuren… (wet van Murphy en zo). Die ezel of dagdromer of iemand die niet kan multitasken ben ik) 🤣

Badge +3

Het goede nieuws (het staat er echt!) https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html vraag het verschil gerust terug

Waarbij dat ‘onterecht reizen met Samenreiskorting’ natuurlijk behoorlijk (en terecht) de kop ingedrukt is, dat was gewoon té makkelijk (en leverde je bij reizen op saldo en dan controle ook gewoon 50 euro plus bijbetalen voor je reis op, toch?) 🤔

Toch ergens wel jammer dat die terminals van conducteurs niet de mogelijkheid hebben om je onderweg alsnog in te laten checken. Bepaald percentage bovenop de ritprijs? Ik zeg ook maar wat...

Dat is wel heel naief. Dan checkt er dus niemand meer in want de kans op controle is minder dan 5%.

Wat is er trouwens zo moeilijk te begrijpen aan de regel dat je voor vertrek moet inchecken?

Reputatie 7
Badge

Vergeten kan altijd, is mij ook overkomen. Probleem is dat dit niet te controleren is. En conducteurs die je alsnog inchecken lijkt me ook geen goed idee.

Reputatie 2

Toch ergens wel jammer dat die terminals van conducteurs niet de mogelijkheid hebben om je onderweg alsnog in te laten checken. Bepaald percentage bovenop de ritprijs? Ik zeg ook maar wat...

.

Wat is er trouwens zo moeilijk te begrijpen aan de regel dat je voor vertrek moet inchecken?

Ik heb daar zelf geen moeite mee hoor. 

Het goede nieuws (het staat er echt!) https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html vraag het verschil gerust terug

 

Dus als ik het goed begrijp hoef je nooit meer in te checken met NS Flex ?

Krijg je (onverhoopt) controle in de trein dan vraag je het verschil tussen correctietarief en ritprijs gewoon terug. Is dat niet wat al te lucratief voor reizigers ?

Reputatie 7
Badge +3

Het goede nieuws (het staat er echt!) https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html vraag het verschil gerust terug

 

Dus als ik het goed begrijp hoef je nooit meer in te checken met NS Flex ?

Krijg je (onverhoopt) controle in de trein dan vraag je het verschil tussen correctietarief en ritprijs gewoon terug. Is dat niet wat al te lucratief voor reizigers ?

Officieel moet je volgens de voorwaarden van het abonnement altijd in- en uitchecken. Maar als je inderdaad het verschil tussen correctietarief en ritprijs altijd kunt terugvragen is het lucratief om niet meer in te checken met flex. Maar zou er dan geen limiet meer zitten aan het terugvragen? Nu is het bij €50 correctietarief 1x per jaar.

Badge +3

Er zal best een maximum aan zitten (ik meen twee keer per jaar en bij in/uitcheckgemist drie keer). Dan moeten ze er eigenlijk wel bij zetten dat het terugvragen onder voorwaarden is, want op deze manier is het voor hele andere uitleg vatbaar.

Reputatie 7

Dit kun je toch moeilijk sancties noemen en al helemaal geen boetes.

Reageer