Dit is een openbaar forum en niet het kanaal om een officiële klacht bij NS in te dienen.
Kijk op ns.nl waar u de klacht wel in kunt dienen.
Je bevond je op moment van controle in de 1e klas met een 2e klas vervoersbewijs. Daar mag een boete voor gegeven worden.
Je begon je reis in de 2e klas, maar liep door de 1e klas om je reis elders voort te zetten in de 2e klas en werd toen beboet, begrijp ik uit je verhaal? Of het nu doorlopen of toch even zitten of wat dan ook was, kan het niet beoordelen, niemand hier op het forum was erbij behalve jijzelf. Maar ik denk niet dat de conducteur een fout maakt en simpelweg via de regels heeft gehandeld. Denk ook niet dat je geld terugkrijgt. Maar probeer het maar via de klantenservice. Dit is een reizigers helpen reizigers forum, géén officiële NS klantenservice.
Van de week kwam de conducteur ook controle uitvoeren hier in de 1e klas. Toen hij zich aankondigde, stonden er opeens twee jongens stilletjes op uit de stoel en gingen aan de wandel door de andere deur. Ik zag het wel. Het toont aan hoezeer controle nodig is.
Vanavond liep ik door de eerste klas naar een andere coupé, maar ik zat absoluut niet in de eerste klas.
Zitten in de eerste klas is niet het criterium. U mag er zich niet ophouden, ook niet om te staan.
En al die mensen die instappen bij een deur en vervolgens direct door de 1e klas lopen om bij de 2e klas uit te komen, mag dat ook officieel niet?Ook zij bevinden zich even in de 1e klas. " zich (even) bevinden" kan je ruim opvatten.
Al die doorloop krijg je met de plaatsing van de 1e klasgedeeltes zoals ze nu zijn in veel treinen. Alleen bij sprinters is dat niet het geval.
Je mag je er wel in bevinden, omdat je er soms door moet lopen. Je mag je er niet ophouden: zitten dus sowieso niet. Wie er gewoon doorheen loopt, heeft echt geen probleem.
Mevrouw had dat wel en het is al bijzonder als een conducteur beboet, dus ik vind het verhaal wat merkwaardig. Zeker gezien de toonzetting van mevrouw. ‘Maar ik zat absoluut niet in de eerste klas’. ‘Klacht’, ‘onterecht’, ‘totaal oneerlijk beschuldigd’, ‘onacceptabel’, ‘ik eis’, ‘bizar’.
Nounou, het is weer typisch de reactie van iemand die iets doet wat niet is toegestaan en dan is uiteraard de conducteur die de boete oplegt de schuldige. De man doet gewoon zijn werk. Wat mij betreft krijgt hij een bloemetje als bemoediging in de strijd tegen de zwartrijders. De attitude is wel zichtbaar in de wijze van uitdrukken, maar of die ook manifest was tijdens de controle, daar waren we niet bij en valt niets van te zeggen. Doorgaans zijn mensen in het schriftelijk taalgebruik voorzichtiger dan in de betrekkelijke risicoloze situatie in de trein.
Op basis daarvan vindt ze het in het bekende taalgebruik ‘onterecht’ . Mevrouw kent de regels dus gewoon niet. Omdat een conducteur doorgaans spaars is met boetes, worden er wellicht dingen verzwegen en ga ik er vanuit dat de boete volgens de regels is vastgesteld.
De terechte mogelijkheid om een klacht in te kunnen dienen wordt zo beschaamd. Reizen in de eerste klas op kosten van de medereizigers wordt dan ook nog eens gevolgd door het indienen van een klacht, en de kosten daarvan worden ook nog eens onvrijwillig door de medereizigers gedragen. Een klacht is verworden tot: ik moet betalen en probeer er onder uit te komen met bombastisch taalgebruik.
TRANSLATE with
EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE
Vind het een warriig verhaal…
Je zat niet in de eerste klas (dit heb je namelijk2 maal gezegd), maar de conducteur zei dat je maar moest blijven zitten. Dus wat is het nou?
Je zat niet in de eerste klas (dit heb je namelijk2 maal gezegd), maar de conducteur zei dat je maar moest blijven zitten. Dus wat is het nou?
Als je de boete hebt gekregen, mag je inderdaad eerste klas blijven zitten. Het correctietarief is dan betaald. Om die reden vind ik dat de boete gelijk moet zijn aan een eersteklas dagkaart. Maar dat zal niet gebeuren. ;-)
TRANSLATE with
Als je de boete hebt gekregen, mag je inderdaad eerste klas blijven zitten. Het correctietarief is dan betaald.
Ja, maar TS gaf (2 maal) aan dat hij niet in de eerst klas zat, dus de zin "Je moet maar blijven zitten" klopt niet.
Het lijkt me sterk dat de ogen van de conducteur niet goed werken en dat de conducteur TS zag zien zitten in plaats van staan.
Is dus gewoon een klassiek broodje aap verhaal.
Hoi Emmacaviet,
Zie deze pagina voor de procedure om een klacht in te dienen: https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html
Sowieso. Maar laat mevrouw maar een ‘klacht’ indienen, we kunnen er hier verder niks mee.
TRANSLATE with
Bij het instappen zul je niet beboet worden als je door de 1e klas loopt. Er is dan nog geen controle, want de conducteur is nog druk doende met de vertrekprocedure. Ik vermoed daarom dat TS zich in de 1e klas bevond terwijl de conducteur aan zijn/haar controle rondje bezig was. De 1e klas doorlopen naar bijvoorbeeld een werkend toilet kan dan de enige reden zijn, dat je op dat moment in de 1e klas bent.
Bij het instappen zul je niet beboet worden als je door de 1e klas loopt. Er is dan nog geen controle, want de conducteur is nog druk doende met de vertrekprocedure. Ik vermoed daarom dat TS zich in de 1e klas bevond terwijl de conducteur aan zijn/haar controle rondje bezig was. De 1e klas doorlopen naar bijvoorbeeld een werkend toilet kan dan de enige reden zijn, dat je op dat moment in de 1e klas bent.
Maar TS gaf aan dat ze de reis in 2e klas begon, waarom besluit je dan daarna om naar een andere 2e klas coupé te lopen als je toch al goed zat?
Zoals gewoonlijks worden er weer dingen weg gelaten, wil je een (miniscule) kans maken om de boete kwijt te schelden zou ik toch het gehele verhaal vertellen aan de klantenservice.
Het lijkt mij dat een conducteur nooit jou een boete zal geven als je gewoon door de eerste klas coupé loopt, de coupé is nou eenmaal in veel situaties niet te vermijden.
En al die mensen die instappen bij een deur en vervolgens direct door de 1e klas lopen om bij de 2e klas uit te komen, mag dat ook officieel niet?Ook zij bevinden zich even in de 1e klas. " zich (even) bevinden" kan je ruim opvatten.
Dat mag maar je moeten wel gewoon doorlopen en niet blijven rondhangen. De conducteur is natuurlijk niet gek, die ziet best wel of mensen gewoon doorlopen of rondhangen.
Er heerst bij veel mensen het misverstand dat ze alleen voor eerste klas hoeven te betalen als ze in een eerste klas stoel gaan zitten en niet hoeven te betalen als ze in de eerste klas staan. Daar komt in veel gevallen de verbazing over een boete vandaan.