Trein rijdt niet vanwege “drukte”


Vanwege drukte moest iedereen deze ochtend uit de ICD naar Amsterdam van 08:11 uitstappen op Rotterdam CS. Het personeel weigerde te gaan rijden omdat de trein te druk zou zijn. Wat overigens wel leek mee te vallen. Gevolg was uiteraard dat bijna iedereen de volgende ICD nam en dat die dus nog drukker was. Niet een hele intelligente oplossing dus. 
 

Mensen moeten gewoon naar hun werk en je zou maar naar Schiphol moeten om je vlucht te halen…
 

Wie bepaalt wanneer een trein te druk is en waarom wordt er geen intelligentere oplossing aangedragen? Bij drukte zijn toch juist meer treinen nodig en niet minder? Je kan als NS het probleem toch niet bij de reiziger leggen?

 


17 reacties

Reputatie 7
Badge

Inderdaad een niet al te slimme oplossing. Je kan die reizigers niet aan hun lot overlaten. Regel dan een extra treinstel. Tot zover mogelijk uiteraard.

Reputatie 7
Badge +3

Nee hoor, deze trein was helemaal niet zo druk. De president-directeur van NS heeft gisteren nog op tv gezegd dat in de planner precies wordt aangegeven hoe druk een trein is, en deze trein had maar twee poppetjes, dus was niet te druk.

[/sarcasme off]

 

De ICD tussen Amsterdam en Rotterdam gaat pas vanaf eind april weer op de normale frequentie rijden, dus dat gaat nog leuk worden.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Epictetus en welkom bij de NS Community!

Dat is zeker een bijzondere oplossing. Excuses dat dit zo verlopen is. Ik ben ook even deze treingegevens gaan opzoeken en krijg hierbij de melding dat de trein niet heeft gereden wegens ‘logistieke beperkingen’. De verdere inhoud hiervan is helaas bij mij niet bekend. Wellicht was er dan toch wat meer aan de hand waardoor alle reizigers de trein uit moesten. Bij erg drukke trajecten/treinen proberen we extra materiaal in te zetten. Echter wordt in de spits al vrijwel al het materieel gebruikt. Mocht je hierdoor nou 15 minuten (of langer) vertraging hebben opgelopen, kun je hiervoor uiteraard een claim indienen.

Reputatie 7
Badge +1

@vareo: vooralsnog en dat weet jij denk ik net zo goed, rijden er geen treinstellen op die IC-D, maar wagons tussen 2 locs. Daar valt moeilijk aan bij te koppelen. Maar inderdaad, er is meer melding gemaakt van dit soort voorvallen, ook op andere lijnen en het voorspelbaar gevolg is dus altijd dat dan 2 ladingen in 1 trein meemoeten.

Overigens: is dit, geheel terzijde, weer zo´n boze inval, niet weer van die PR-praat omdat het dienstdoend personeel de eigen agenda in de war zag lopen? Het behouden van dienstroosters is toch vrij vaak de feitelijke achterliggende reden. Mogelijk waren ze die morgen al 2-3 x van de oorspronkelijke opzet afgehaald.

Badge +3

Mocht je hierdoor nou 15 minuten (of langer) vertraging hebben opgelopen, kun je hiervoor uiteraard een claim indienen.

In de voorwaarden Geld terug bij vertraging voor de Intercity direct, waar op die pagina naar verwezen wordt, staat dat ze geldig zijn tot en met 31 december 2021. Ik begrijp dat deze regeling, met geld terug bij vertraging vanaf 15 minuten in plaats van 30 minuten, wederom verlengd is? Zo ja, tot wanneer?

Reputatie 6
Badge +2

Scherp, Tochjo! Daar ga ik even achteraan, want op de pagina zelf staat nog dat het wel voor 15 minuten geldt. Ik zal je op de hoogte houden!

@Lorena NS 

Leek me niet dat er iets anders aan de hand was. De dienstdoende conducteur gaf als reden aan dat de trein “te druk” was en er moesten mensen uitstappen. Toen niemand daar gehoor aan gaf werd ons meegedeeld dat de trein niet ging rijden en dat iedereen moest uitstappen.

Bij het uitstappen kregen de verontwaardigde reizigers nog te horen dat dit in de toekomst wel eens vaker kon gaan gebeuren als mensen niet mee wilden werken… Alsof dit het probleem van de reiziger is. 
 

Trein is dus leeg vertrokken en de volgende trein was nog veel drukker. 
 

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt zoveel domheid niet verzonnen.

Reputatie 7
Badge

Dat is zeker een bijzondere oplossing. Excuses dat dit zo verlopen is.

Helaas is dit toch niet ook weer niet zo bijzonder of ter plekke verzonnen. In mijn treinreizen voor de pandemie heb ik dit al een aantal keer meegemaakt. Extra materieel regelen of desnoods langzamer rijden ofzo schijnt nogal ingewikkeld te zijn en de reactie van sommig NS personeel op een trein die naar hun oorsdeel onveilig druk is, blijkt dan te zijn om te weigeren te gaan rijden en het probleem - verergert - bij hun collega's in de volgende trein(en) en de reizigers neer te leggen.

Hoewel ik het zelf nooit heb aangedurfd, bleek het in zo'n situatie overigens steeds te werken de instructie om uit te stappen te negeren. Zodra het grootste deel van de reizigers er uit is en niemand meer aanstalte maakte om te vertrekken, rijdt de trein vrolijk weg mét enkele reizigers die brutaal genoeg waren om niet uit te stappen.

Reputatie 7
Badge

@vareo: vooralsnog en dat weet jij denk ik net zo goed, rijden er geen treinstellen op die IC-D, maar wagons tussen 2 locs. Daar valt moeilijk aan bij te koppelen

Op zich hoeft die locomotief aan de achterkant niet per se achteraan te zitten en kunnen daar ook gewoon aan twee kanten wagons aan, toch?

Reputatie 7
Badge +1

Helaas is dit toch niet ook weer niet zo bijzonder of ter plekke verzonnen. In mijn treinreizen voor de pandemie heb ik dit al een aantal keer meegemaakt. Extra materieel regelen of desnoods langzamer rijden ofzo schijnt nogal ingewikkeld te zijn en de reactie van sommig NS personeel op een trein die naar hun oorsdeel onveilig druk is, blijkt dan te zijn om te weigeren te gaan rijden en het probleem - verergert - bij hun collega's in de volgende trein(en) en de reizigers neer te leggen.

Hoewel ik het zelf nooit heb aangedurfd, bleek het in zo'n situatie overigens steeds te werken de instructie om uit te stappen te negeren. Zodra het grootste deel van de reizigers er uit is en niemand meer aanstalte maakte om te vertrekken, rijdt de trein vrolijk weg mét enkele reizigers die brutaal genoeg waren om niet uit te stappen.

Wat dacht je wat er met de dienstregeling gebeurde als alle te drukke treinen langzamer gaan rijden? Die loopt dan namelijk hopeloos in de soep, met nog veel meer vertragingen tot gevolg.

Overigens is het niet zo eenvoudig om “even” wat extra materieel te regelen. Dat materieel moet -mits het beschikbaar is- eerst van een opstelterrein komen en door ander personeel (wat dus ook beschikbaar moet zijn) naar de juiste plek gereden worden. Bij de IC-Direct kan dit überhaupt niet zomaar, zoals Bahnrider eerder al schreef.

Op de langere termijn kan er in de planning en inzet wel rekening mee gehouden worden uiteraard als blijkt dat een lijn vaker heel erg druk is.

Laat ik als eerste zeggen dat ik het erg vreemd blijf vinden dat treinen niet rijden omdat ze “te vol” zijn, want het treinpersoneel heeft mogelijkheden zich elders op te houden dan tussen de reizigers en reizigers kiezen er zelf voor om in een overvolle trein te stappen. En dat ze geen keuze hebben is natuuurlijk niet waar maar mensen willen dan weer neit te laat komen.

Waar het wel een risico is om met een overvolle trein te rijden is als de mensen er echt ingeperst worden zoals we in het buitenland wel eens zien gebeuren of als er erg warme temperaturen zijn, dan is er wat van te zeggen.

Zoals hier ook aangegeven is het nml. totaal geen oplossing voor het probleem maar vererger je het probleem voor een volgende trein die nog drukker wordt en je zadelt er collega's mee op.

Zelf heb ik ook wel met overvolle treinen gereden want ik vind niet dat ik het probleem naar mijn collega's moet verleggen zolang het geen gevaar op levert vanwege warmte o.i.d.  Het rijden hoeft niet langzamer je moet alleen even meer rekening houden met de snelheid bij het rijden door wissels en nog meer aandacht voor een soepele gelijkmatige remweg bij stations of eventuele rode seinen.

Treinen verlengen gaat niet zomaar, bij de IC direct kunnen er niet “eventjes” wat wagons aangehangen worden omdat het koppelen van wagons best wat tijd vergt omdat er het nodige aangesloten moet worden en de trein dan ook niet meer voldoet aan de omschrijving “treinstel” en er dan weer andere dingen ook gaan spelen.

Bij andere type treinen is vaak het probleem dat zo'n trein niet al klaar staat en binnen enkele minuten dan gekoppeld is, soms gebeurt het dat er in overleg een treinstel wat afgekoppelt zou worden toch extra meegaat echter moet dat het logistieke plan ook niet teveel in de war brengen omdat je anders het probleem van drukte verlegd naar een andere trein.

Als reiziger zou ik van dit soort situaties wel melding maken, al is het maar om aandacht te vragen voor deze situaties.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het langzamer rijden een keer meegemaakt in Frankrijk. Er was een staking waardoor er maar een beperkt aantal TGV’s reed. Omdat er meer mensen met de trein reisden dan er stoelen waren (er stonden mensen in het gangpad) werd omgeroepen dat de trein wel ging rijden maar met een beperkte snelheid van 220 km/u i.p.v. 300 km/u.

Een ding is dat de trein helemaal niet zo druk was, maar goed dat is subjectief. Feit is dat In plaats van de reizigers te “bevelen” uit te stappen je als conducteur zou kunnen verzoeken de reizigers om zich over de wagons te verspreiden, dan wel voorstellen te overwegen een andere trein te nemen naar hun eindbestemming, dan wel de eerste klasse openstellen (als je dan van mening bent dat het zo extreem druk is). Wat je in ieder geval niet moet doen is de reizigers op zo’n directieve respectloze wijze de trein uitsturen en het probleem verschuiven naar je collega’s in de volgende trein. Dat is echt  hele slechte PR voor je werkgever en NS collega’s.

Reputatie 7
Badge +3

Een ding is dat de trein helemaal niet zo druk was, maar goed dat is subjectief. Feit is dat In plaats van de reizigers te “bevelen” uit te stappen je als conducteur zou kunnen verzoeken de reizigers om zich over de wagons te verspreiden, dan wel voorstellen te overwegen een andere trein te nemen naar hun eindbestemming, dan wel de eerste klasse openstellen (als je dan van mening bent dat het zo extreem druk is). Wat je in ieder geval niet moet doen is de reizigers op zo’n directieve respectloze wijze de trein uitsturen en het probleem verschuiven naar je collega’s in de volgende trein. Dat is echt  hele slechte PR voor je werkgever en NS collega’s.

Een trein niet verder laten rijden vanwege drukte gebeurt al jaren.

Badge +3

Een trein niet verder laten rijden vanwege drukte gebeurt al jaren.

Ooit een keer meegemaakt in een sprinter van Eindhoven ri. Helmond/Deurne.

Het was een vrijdagavond en nét na de spits. Er waren wat treinen uitgevallen, dus proppen maar!

Conductrice had de handen vol aan reizigers met fietsen “neem wegens de eerdere uitval alsjeblieft een trein later!” En voor naar Helmond (centrum) of Deurne, neem de intercity!

Uiteindelijk ‘gezellig op elkaar gepakt’ toch vertrokken, op volle snelheid dus “hou je vast” zei de HC nog… 

Met toch nog één fiets, maar ja die reiziger moest er (net als ikzelf) op Helmond Brandevoort al uit.

Paar uur later op de terugweg alle ruimte in dezelfde Flirt, met zitplaats voor mijn kerstpakket. Dat ik ietwat laat op de borrel in Brandevoort was en de speech van de baas gemist had maakte verder niet uit (Brabants kwartiertje).

Coronakwartiertje

Dat Brabanders soms erg gesteld zijn op 'hun' kwartiertje, toont Overloonse acteur Mike Weerts wanneer hij een bijzonder verzoek heeft voor premier Rutte. Nadat de premier een avondklok afkondigt om de coronapandemie te beteugelen in januari 2021 dient de acteur een verzoek in:

"Mark, ik woon in Brabant en wij komen hier eigenlijk altijd overal een kwartier te laat. Geldt dan dat de avondklok hier niet om 20.30 uur, maar om 20.45 uur ingaat? Dat scheelt dan al een kwartierke, snap je?"

De premier reageert er niet op, maar de tijd voor de avondklok wordt wel verruimd met een halfuur. Dat dan weer bekend is komen staan als het "D66-halfuurtje". 🤣

Reputatie 6
Badge +2

Mocht je hierdoor nou 15 minuten (of langer) vertraging hebben opgelopen, kun je hiervoor uiteraard een claim indienen.

In de voorwaarden Geld terug bij vertraging voor de Intercity direct, waar op die pagina naar verwezen wordt, staat dat ze geldig zijn tot en met 31 december 2021. Ik begrijp dat deze regeling, met geld terug bij vertraging vanaf 15 minuten in plaats van 30 minuten, wederom verlengd is? Zo ja, tot wanneer?

Daar ben ik (eindelijk) met een terugkoppeling. Voor nu zijn deze voorwaarden weer een jaar verlengd. Ook in de voorwaarden zelf staat dat dit nu geldt tot en met 31 december 2022. 

Reageer