Ik zat in die trein, een vierdelige ICM vanaf Enschede en hij was vanaf Deventer en Apeldoorn op onverantwoorde wijze bomvol. De trein reed al langzamer vanwege het hoge aantal reizigers en dat leverde vier minuten vertraging op. In Utrecht is besloten dat iedereen uit moest stappen vanwege de veiligheid. Er stapten daarna toch mensen in ondanks dat de trein was opgeheven, zoals de conducteur ook mijns inziens op zeer redelijke toon en beargumenteerd vertelde. Dan is er inderdaad ruimte genoeg voor wie toch nog instapt als de meeste mensen eerst zijn uitgestapt.
Het probleem verschoof natuurlijk, maar de reguliere trein van Utrecht richting Den Haag reed wel. Die was uiteraard ook druk, een deel van de reizigers die na Utrecht door moesten vormden een extra belasting maar het was onvergelijkbaar beter dan in het werkelijk veel te korte treintje vanaf Enschede.
Het idiote is natuurlijk dat je met een trein van Enschede grotendeels in de spits naar Den Haag rijdt met één ICM 4. Dat de treinen vanaf Enschede veel te kort zijn is al tijden zo. Daar ligt de oorzaak van het probleem ook. Ik stapte in Deventer in en daar stonden twee ICM-4 treinen op een opstelspoor. Daar wordt er nog wel eens een treinstel bijgeplaatst. Nu dus niet.
Het is volslagen idioot dit traject in deze vorm te rijden. Het is al tijden zo. Klagen en melden maakt geen donder uit, want als dat zo was dan was het al lang opgelost.
De conductrice verbaasde me ook, of eigenlijk niet. Ze gaf aan dat ze zelf ook klaagden over de drukte en raadde iedereen aan een klacht in te dienen bij Klantenservice. Nou, afgezien van het feit dat ik die hele klaagcultuur niet zo zie zitten, dat gaat Bommel echt niet doen.