Trein rijdt niet vanwege drukte | NS Community
beantwoord

Trein rijdt niet vanwege drukte

  • 20 September 2022
  • 8 reacties
  • 335 Bekeken

Vanmiddag, 20 September, reed de trein van 17.28 vanuit Utrecht naar Gouda niet vanwege de drukte. Veel reizigers waren ingestapt en toen meldde de speaker dat de trein niet zou vertrekken. Volgens de machinist die ik sprak vanwege de drukte.

Ik vond het niet zo druk. Normale drukte. Geen gedrang. Deuren dicht en wegwezen, zou ik denken.

De machinist eiste op- hoge toon dat iedereen de trein zou verlaten en dat iedereen maar de volgende trein moest nemen.

Rare gang van zaken. 

icon

Beste antwoord door Thom 20 September 2022, 21:33

Bekijk origineel

8 reacties

Lijkt me dat je de Hc bedoeld, de machinist heeft over het algemeen geen flauw idee hoeveel mensen er in de trein zitten.

En zolang er geen risico is op mensen die onwel raken heb ik nooit een reden gezien een volle trein niet te rijden als machinist en gelukkig mijn Hc's ook niet. Probleem is nml. altijd dat een volgende trein nog voller wordt door het niet laten rijden van een trein. Hoe vol de trein ook was ik heb hem altijd gereden maar er zijn NS medewerkers die “te” volle treinen inderdaad niet willen meenemen omdat het als hun verantwoording wordt gezien mocht er iets gebeuren.

Reputatie 6

Hey tom24157. Welkom bij de NS Community.

Ik heb hier staan dat deze rit is komen te vervallen door inzet van ander materieel, maar Thom heeft hier een veel uitgebreider antwoord op hieronder! 

Reputatie 7
Badge +4

Ik zat in die trein, een vierdelige ICM vanaf Enschede en hij was vanaf Deventer en Apeldoorn op onverantwoorde wijze bomvol. De trein reed al langzamer vanwege het hoge aantal reizigers en dat leverde vier minuten vertraging op. In Utrecht is besloten dat iedereen uit moest stappen vanwege de veiligheid. Er stapten daarna toch mensen in ondanks dat de trein was opgeheven, zoals de conducteur ook mijns inziens op zeer redelijke toon en beargumenteerd vertelde. Dan is er inderdaad ruimte genoeg voor wie toch nog instapt als de meeste mensen eerst zijn uitgestapt.

Het probleem verschoof natuurlijk, maar de reguliere trein van Utrecht richting Den Haag reed wel. Die was uiteraard ook druk, een deel van de reizigers die na Utrecht door moesten vormden een extra belasting maar het was onvergelijkbaar beter dan in het  werkelijk veel te korte treintje vanaf Enschede.

 

Het idiote is natuurlijk dat je met een trein van Enschede grotendeels in de spits naar Den Haag rijdt met één ICM 4. Dat de treinen vanaf Enschede veel te kort zijn is al tijden zo. Daar ligt de oorzaak van het probleem ook. Ik stapte in Deventer in en daar stonden twee ICM-4 treinen op een opstelspoor. Daar wordt er nog wel eens een treinstel bijgeplaatst. Nu dus niet.

Het is volslagen idioot dit traject in deze vorm te rijden. Het is al tijden zo. Klagen en melden maakt geen donder uit, want als dat zo was dan was het al lang opgelost.

 

De conductrice verbaasde me ook, of eigenlijk niet. Ze gaf aan dat ze zelf ook klaagden over de drukte en ried iedereen aan een klacht in te dienen bij Klantenservice. Nou, afgezien van het feit dat ik die hele klaagcultuur niet zo zie zitten, dat gaat Bommel echt niet doen.

Reputatie 7
Badge +1

En het gevolg is dat de volgende trein nog veel drukker wordt. Ik denk dat het ziekteverzuim bij NS alleen maar verder gaat oplopen. Ik zie veel gespannen reacties ook op Twitter (conducteur roept op om vooral veel te klagen. enz. enz.).

 

OBB heeft het hierboven al veel beter uitgelegd Als u begrijpt wat ik bedoel.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem met niet rijden omdat de trein te vol is, is inderdaad dat het probleem zich verplaatst naar de volgende trein. Ik heb zelf één keer gehad dat er gedreigd werd dat de trein niet verder zou gaan rijden omdat die te vol zou zijn, of eigenlijk dat die niet zou gaan rijden als mensen niet verder zouden doorlopen naar de gangpaden ipv de balkons. Uiteindelijk vertrok de trein toch na korte tijd. Zou ook best lastig zijn geweest als die trein niet zou gaan rijden, was op Laan van NOI en staat dan best in de weg als die niet rijdt en reizigers de trein niet willen verlaten. 😁 En ja, die trein was best vol, maar heb ze wel eens voller gezien.

Verder heb ik vooral tijdens de werkzaamheden bij Leiden en bij een LUD vanwege sneeuw wel eens veel vollere treinen gezien en zelf in gezeten of gestaan. Ooit prestereerde NS het om bij een door sneeuw aangepaste dienstregeling de helft van de sprinters op mijn traject te laten vervallen en de wel rijdende trein op mijn tijd was ook nog eens gekrompen naar een SLT 4tje (ipv 8 of 10 normaal). Dat was echt het meest opgepropt dat ik ooit heb gestaan, op mijn station bleven er al mensen achter en op het volgende station kon er volgens mij niemand meer bij. Maar hij reed wel.

Dat een Hc oproept om te klagen geeft alleen maar aan dat er intern veel meldingen zijn over volle treinen maar dat er geen gevolg op komt met verlengen van treinen.  Dan is het volgende wat je kunt doen zoveel mogelijk reizigers te laten klagen naast de meldingen die je als personeel al maakt.

Zoals wel eerder uitgelegd, het massaal melden van drukte in de druktemelder zet een trein in de picture van desbetreffende afdeling en die gaat dan kijken naar de drukte in die trein. Wordt bevestigd dat die trein te druk is en komt dat meermalen voor dan wordt er gekeken naar mogelijkheden om die trein te verlengen.

Zo was het in ieder geval voor de NS te kampen had met te weinig medewerkers.

De medewerkers op de trein zijn het net zo zat als reizigers als er continu volle treinen zijn, want we weten wie al het commentaar te verduren krijgt, het treinpersoneel.

De volste trein die ik ooit heb meegemaakt was er 1 waarbij we mensen bij de deuren moesten weghalen omdat de deuren niet meer dicht wilden. Via de omroep wel aangegeven dat er na onze trein nog meer treinen weer gingen rijden aangezien we de eerste waren na een verstoring.

Overigens was bij die trein de cabine ook flink gevuld was met passagierend NS personeel van verschillende treinen die ook allemaal gestrand waren en nodig waren op het volgende knooppunt om daar de boel weer op gang te krijgen.

Ik zat in die trein, een vierdelige ICM vanaf Enschede en hij was vanaf Deventer en Apeldoorn op onverantwoorde wijze bomvol. De trein reed al langzamer vanwege het hoge aantal reizigers en dat leverde vier minuten vertraging op. In Utrecht is besloten dat iedereen uit moest stappen vanwege de veiligheid. Er stapten daarna toch mensen in ondanks dat de trein was opgeheven, zoals de conducteur ook mijns inziens op zeer redelijke toon en beargumenteerd vertelde. Dan is er inderdaad ruimte genoeg voor wie toch nog instapt als de meeste mensen eerst zijn uitgestapt.

Het probleem verschoof natuurlijk, maar de reguliere trein van Utrecht richting Den Haag reed wel. Die was uiteraard ook druk, een deel van de reizigers die na Utrecht door moesten vormden een extra belasting maar het was onvergelijkbaar beter dan in het  werkelijk veel te korte treintje vanaf Enschede.

 

Het idiote is natuurlijk dat je met een trein van Enschede grotendeels in de spits naar Den Haag rijdt met één ICM 4. Dat de treinen vanaf Enschede veel te kort zijn is al tijden zo. Daar ligt de oorzaak van het probleem ook. Ik stapte in Deventer in en daar stonden twee ICM-4 treinen op een opstelspoor. Daar wordt er nog wel eens een treinstel bijgeplaatst. Nu dus niet.

Het is volslagen idioot dit traject in deze vorm te rijden. Het is al tijden zo. Klagen en melden maakt geen donder uit, want als dat zo was dan was het al lang opgelost.

 

De conductrice verbaasde me ook, of eigenlijk niet. Ze gaf aan dat ze zelf ook klaagden over de drukte en raadde iedereen aan een klacht in te dienen bij Klantenservice. Nou, afgezien van het feit dat ik die hele klaagcultuur niet zo zie zitten, dat gaat Bommel echt niet doen.

En het gevolg is dat de volgende trein nog veel drukker wordt. Ik denk dat het ziekteverzuim bij NS alleen maar verder gaat oplopen. Ik zie veel gespannen reacties ook op Twitter (conducteur roept op om vooral veel te klagen. enz. enz.).

 

OBB heeft het hierboven al veel beter uitgelegd Als u begrijpt wat ik bedoel.

En toch snap ik de redenering van niet rijden vanwege veiligheid niet goed. Je geeft aan dat de trein al een heel stuk gereden had. Even gas erop en naar het eindstation dat 30 kilometer verderop ligt. Het voorkomt een extra drukke trein en een hoop onbegrip bij reizigers die zijn ingestapt en weer moeten uitstappen vanwege de drukte. 

Reputatie 7
Badge +3

Het punt is natuurlijk dat de kans op ernstige problemen heel klein is maar dat je er niet aan moet denken dat een volkomen volgepakte trein bij een ongeluk betrokken raakt en er doden en/of gewonden te betreuren zijn. Dan wordt er echt wel een onderzoek ingesteld waarom die trein te vol was.

Verder moet de vluchtweg achter de bediende cabine natuurlijk altijd vrijgehouden worden voor de machinist.

Reageer