Trein vertrekt (veel te) vroeg | NS Community
beantwoord

Trein vertrekt (veel te) vroeg

  • 17 December 2021
  • 30 reacties
  • 1681 Bekeken

Reputatie 1

Hoi allen,

Er zijn al vaker topics gemaakt over treinen die te vroeg vertrekken, en meestal gaat dat dan over 40 seconden, soms een minuutje, maar ik zat vanmiddag in de trein van Schiphol naar Almere Centrum, en normaal gesproken staat de trein 6 minuten stil op Amsterdam Zuid, dit geven de NS-reisplanner en de borden op de perrons ook aan. Echter, De trein was al in beweging om 15:23, 3 minuten voor de vertrektijd van de trein. Zie hieronder. Hoe kan het dat een trein zoveel eerder vertrekt? Voor de duidelijkheid, het is niet zozeer een klacht, maar meer de vraag of de informatie dan wel of niet klopt.
https://treinposities.nl/ritinfo/20211217/2444

icon

Beste antwoord door Loes 17 December 2021, 23:30

Bekijk origineel

30 reacties

Ik ben met die trein niet bekend, maar ik heb ooit eerder op Amsterdam Zuid hetzelfde aan de hand gehad. Daar staat voor ons al vaak het sein op veilig (het vertreklicht brandt) als we daar halteren en als je dan niet oplet, kan het je overkomen dat je te vroeg vertrekt. Meestal komt ons sein pas 50 seconden voor vertrek op veilig te staan, dit is echt een uitzonderingsstation. Blijkbaar heeft de machinist het ook niet gezien, die had mij indertijd er even op gewezen nl.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie wel dat iig voor de betreffende rit de wachttijd op Amsterdam Zuid in de oude dienstregeling maar 2 minuten was ipv 6 minuten. 

Ik weet niet precies hoe het hele vertrekproces in elkaar zit, maar wellicht dat de betreffende conducteur zich daardoor heeft vergist? De vertrektijd is niet verandert namelijk.

Deze trein had voorheen inderdaad niet zo'n lange wachttijd op Amsterdam Zuid, ik ben bang dat dit weer een stukje onwennigheid is met de nieuwe situatie wat je ook maar weer net moet weten.

Reputatie 7
Badge +1

Of opletten? Op de screens kijken?

daarbij blijf ik het toch heel frapant vinden dat in de ‘vertrektijden’ op treinposities.nl gewoon 15:26 al vertrektijd.  Blijkbaar gaat de NS er vanuit dat een trein nooit tevroeg kan vertrekken, maar door dan gewoon de verkeerde (daadwerkelijke) vertrektijd te communiceren doe je net alsof het allemaal goed ging

En erger, dan heb je als NS dus ook geen signalen als het fout gaat.  Met al deze data zou het heel makkelijk moeten zijn om de betreffende conducteur + machinst een signaal te geven als de trein te vroeg vertrokken is. Niet dat je er dan nog iets aan kan doen, maar dan weet een conducteur het ten minste en kan de NS ook monitoren of het vaak fout gaat en daar acties op ondernemen. 

@marv87   treinposities is niet van de NS, dus NS is geen deel van dat daar in de tabel de standaard vertrektijd staat als een trein te vroeg is vertrokken.

Verder blijft het mensen werk, patronen slijten er in en als dat dan opeens veranderd dan moeten mensen daar weer aan wennen.  Daarnaast stonden treinen nooit te wachten op Amsterdam Zuid zoals nu het geval is en daar zal het ook door komen dat een trein daar te vroeg vertrekt.  En nee, dit soort dingen worden niet door de NS gecommuniceerd naar medewerkers en daardoor kom je er pas achter als je op zo'n station stopt met deze treinserie en het je opvalt of dat je het hoort van collega's.

Kan dat beter? Absoluut, gaat de NS daar wat aan doen? Verwacht dat maar niet, communicatie is nu niet het beste punt van de NS en dat weten we hier op deze community ook allemaal wel.

Reputatie 7
Badge +1

treinposities is niet van de NS, dus NS is geen deel van dat daar in de tabel de standaard vertrektijd staat als een trein te vroeg is vertrokken.

Een informatiebron van treinposities.nl is echter wel NS (via de NS-API). Het valt me op dat voor de genoemde trein geen vervroegd vertrek wordt weergegeven. Meet NS dat niet of wordt te vroeg vertrekken voor de NS-API verborgen?

Klopt, in REISINFORMATIE kunnen (of ja mogen, zeer incidenteel komt het voor) geen negatieve vertrekvertragingen voorkomen.

Reputatie 7
Badge +1

Klopt, in REISINFORMATIE kunnen (of ja mogen, zeer incidenteel komt het voor) geen negatieve vertrekvertragingen voorkomen.

Te vroeg vertrekken mag uiteraard niet maar meet NS dat niet of verbergt NS dat actief?

Het is wel te achterhalen in de bronsystemen, en NS analyseert dat ook. Alleen in reisinformatie zal het niet getoond worden. 

Reputatie 7
Badge +1

Het is wel te achterhalen in de bronsystemen, en NS analyseert dat ook. Alleen in reisinformatie zal het niet getoond worden. 

Dus NS verbergt dat actief. Wat voor probleem zou NS daarmee denken op te lossen?

Badge +3

Als je het meldt op bijv. Twitter schijnt er wel melding van gemaakt te worden (aan de hand van de GPS gegevens en doorkomsttijden). In hoeverre daar actief op gemonitord wordt weet ik niet.

Kan erger, zie

 

Ja dat is dus precies mijn punt. De NS heeft de data wel (GPS data), maar negeert deze bewust in de statistieken waardoor je dus pas gaat monitoren als reizigers klagen terwijl je als NS eigenlijk deze informatie gewoon uit de GPS data moet halen. De klantenservice zou helemaal niet deze gegevens moeten doorzetten, maar enkele checken dat het te vroeg vertrekken bij de NS zelf al gesignaleerd is. 

Reputatie 7
Badge +1

Kan erger, zie

 

Die kan ik helaas niet zien:

 

Badge +3

Die kan ik helaas niet zien:

Oh, dat kan kloppen want dat topic is bijna 4 jaar oud (januari 2018) en gearchiveerd. Ging om Almere Buiten dat regelmatig overgeslagen werd.

De Intercity van 7:05 op Almere Buiten naar Schiphol Airport reed door om 7:04... Zitten jullie machinisten YouTube video's te kijken of zo? Als wij reizigers vergeten in te checken (zelfs op een traject waar we een abonnement hebben) is het gelijk drama, moeilijk doen en boete. Krijgen wij nu geld van jullie als jullie vergeten te stoppen? Dat motiveert jullie misschien wat meer om op te letten. Dit gebeurt te vaak!

icon

Beste antwoord door Thomas NS

Hallo K. de Jong en welkom op het NS Serviceforum.

Helaas hebben wij ook moeten constateren dat Almere Buiten opnieuw is gepasseerd. Dit is absoluut niet de bedoeling en simpelweg een fout van de dienstdoende machinist. Wij hebben dit hoog in de prioriteit staan en melden elk voorval veelvuldig, zodat de machinist zelf intern op de hoogte kan worden gebracht hiervan. Wij als organisatie hebben al veel oplossingen geprobeerd, maar nog steeds slippen deze voorvallen door de kieren naar het schijnt. Bedankt voor het doorgeven en uiteraard excuses voor de overlast. Weet dat de machinisten hier streng en hardvochtig op worden aangekeken.

Ja dat is dus precies mijn punt. De NS heeft de data wel (GPS data), maar negeert deze bewust in de statistieken waardoor je dus pas gaat monitoren als reizigers klagen terwijl je als NS eigenlijk deze informatie gewoon uit de GPS data moet halen. De klantenservice zou helemaal niet deze gegevens moeten doorzetten, maar enkele checken dat het te vroeg vertrekken bij de NS zelf al gesignaleerd is. 

Er is een nog veel hogere kwaliteit data direct uit procesleiding, en sinds NS “data analisten” heeft uitgevonden wordt dit ook actief bijgehouden. Het zit alleen niet in de feed bedoelt voor actuele reisinformatie, welke tegenwoordig door externe afnemers ook gebruikt wordt voor andere toepassingen.  
 

hint NS, ProRail: kijk naar NetworkRail en publiceer echt ruwe brondata 😌

Badge +3

Oud topic maar als je een trein mag uitzwaaien terwijl jij gewoon ‘op tijd’ bent… (uit mijn DM op Twitter)

Doorkomsttijden geeft onderstaande (die had je dus zomaar kunnen missen inderdaad, GTbV geldig)

Hoe ‘ruw’ wil je de data, en uit welke bron @Henk_NL 🙄

Het fluitje van een HC heeft (nog) geen NTP dus hoe vroeg/laat er gefloten/gesloten is weten alleen reizigers die op het perron aanwezig waren.

Maar bij 6:07 op de borden (en in elke reisplanner) is boven/onderstaande dus een #fail

Alkmaar Noord 06:04:35 06:06:31
Reputatie 5

Gisteravond kreeg ik ook ik te maken met een trein die meerdere minuten vroeger dan de dienstregeling vertrok. Nota bene een verbinding die berucht is om vertragingen: de internationale intercity van Deventer naar Amsterdam. Dit is een trein die ik regelmatig neem. Volgens dienstregeling is de normale vertrektijd uit Deventer 21:48u, maar gisteren reed hij spontaan al om 21:44u.

De situatie was misschien wel een bijzondere. Want er was een storing op de route van Apeldoorn naar Amsterdam, dus deze trein werd via Zwolle omgeleid. De ‘vervroeging’ van de trein werd echter nergens aangekondigd. Het was puur geluk dat ik nét op tijd op het perron aankwam, anders had ik hem gemist. Zeer merkwaardig was ook dat op de perrondisplays werd gedaan alsof 21:44u de reguliere vertrektijd zou zijn. Ook in de reisplanner-app werd ineens 21:44u getoond (zie bijgevoegd screenshot), terwijl toen ik de reis eerder die dag checkte dit met zekerheid nog wel 21:48u was. Wanneer ik nu vandaag mijn reis van gisteravond in de reisplanner opvraag staat daar ook weer die vertrektijd van 21:48u...

NS kan dus gedurende de dag de formele dienstregeling nog zomaar even wijzigen?!? Dit vind ik eigenlijk best wel dubieus. Wat als ik gewoon op het eerder gegeven reisadvies af zou zijn gegaan en op basis daarvan pas rond 21:45u het station binnen zou zijn gelopen?

 

screenshot app op vrijdagavond
reis opnieuw gepland op zaterdag

 

Bij een verstoring kan het zijn dat een trein inderdaad opnieuw ingepland wordt vanwege bijvoorbeeld een omleiding, wat hier ook gebeurd is. In veruit de meeste van de gevallen zal daarbij de vertrektijd later liggen, waarbij de reisinformatie de oude vertrektijd zal weergeven met +XX aantal minuten vertraging, precies om verwarring tussen de oude en de nieuwe vertrektijd te voorkomen.

In hele enkele gevallen is het echter helaas noodzakelijk dat een trein juist eerder vertrekt. De reisinformatie zal in dat geval dus geen -5 op de borden zetten, maar de nieuwe vertrektijd.

Uiteraard is dat heel erg vervelend voor de reizigers die daardoor de trein missen, dus wordt het uiteraard zoveel mogelijk vermeden, maar incidenteel kan het dus inderdaad gebeuren.

Reputatie 5

Hartelijk dank voor uw reactie @Julian

U lijkt goed geïnformeerd te zijn. Weet u misschien waarom NS ervoor kiest om dit soort informatie voor reizigers geheim te houden?

Op station Deventer werd hier gisteravond niet op geattendeerd. Het was zoals ik al schreef echt mazzel dat ik nipt op tijd op het perron aankwam. Ook gaf de app geen melding (die ik wel had aangezet).

In welk opzicht werd die informatie geheim gehouden? De wijziging was toch op de borden en in de reisplanner zichtbaar?

Of doel je erop dat het zaterdag niet meer zichtbaar was in de planner en dat daar de oude tijden weer stonden? Als het gaat om dat laatste is er een eenvoudige verklaring: als je een reis op een dag in het verleden opvraagt, dan krijg je alleen de basisdienstregeling te zien, zonder alle wijzigingen of vertragingen die op die dag plaats hebben gevonden. Dat is hier dus ook het geval. Er zullen namelijk maar weinig mensen zijn die een reis in het verleden willen plannen, dus is het zonde om al die data te bewaren.

Overigens zijn er wel uitstekende openbare bronnen waar de oude data geraadpleegd kan worden. Zie bijvoorbeeld https://treinposities.nl/ritinfo/20230127/140, waar de gewijzigde tijden in het archief zijn opgeslagen.

Waarom de app geen melding heeft gegeven van de vervroeging durf ik niet te zeggen, dat weet ik niet. Ik heb echter het vermoeden dat die functie eigenlijk niet is ingebouwd omdat het zo uitzonderlijk is dat deze situatie voorkomt. Het lijkt mij echter wel inderdaad een goede toevoeging om te hebben, want het is duidelijk dat het voor kan komen. Via de app kan er feedback gegeven worden die direct bij de app-ontwikkelaars terecht komt. Als je daar even een mailtje naar toe stuurt, dan kunnen zij dat hopelijk oppakken in een volgende versie van de app.

Reputatie 5

Met geheim bedoel ik dat de app (ondanks ‘meldingen') dus totaal geen kik of notificatie gaf. Ik liep circa 21:42u station Deventer binnen. In de veronderstelling dat ik nog 5 minuten tot vertrek had, wandelde ik rustig naar het perron. Niets van een omroep over de vervroeging gehoord. Pas toen ik bovenaan de trap was, zag ik op het perrondisplay ineens die vervroegde tijd van 21:44u staan. Toen stond de trein al op het punt van vertrekken. Het scheelde héél weinig of ik had hem gemist. De app heb ik pas opnieuw gecheckt toen ik aan boord zat en benieuwd was naar wat er aan de hand was, omdat ik er zeker van was dat het reisadvies twee uurtjes eerder nog gewoon 21:48u toonde. Het blijkt nu dus dat ik niet gek geworden was, maar dat NS in de app een beetje aan ‘geschiedsvervalsing’ doet.

Reputatie 7
Badge +3

Hier zie je het probleem van de informatievoorziening en archivering in een notendop. Er wordt alleen een afwijking ten opzichte van de herplande trein getoond. Dat die trein 4 minuten vroeger is ingepland dan volgens het jaarplan is niet terug te zien.

Er is dus geen sprake van geschiedvervalsing of geheimhouding. Zodra de gewijzigde dienstregeling bekend is, zal die ook in de app/reisplanner hebben gestaan. Omdat deze specifieke situatie van een vervroegde dienstregeling op de dag zelf zich zodanig weinig voordoet zal er dus verder geen verdere functie in de app zitten om dat met een extra melding of andere notificatie aan de reizigers nog eens extra te melden, buiten het tonen van de nieuwe vertrektijd. Dat is dus een technische beperking helaas, geen opzettelijke misinformatie of het bewust achter willen houden van info.

Ik kan dus enkel mijn advies herhalen, omdat ik het er mee eens ben dat het zeker wenselijk zou zijn als zo'n functie erin zou komen (ook al gebeurt het dan misschien zelden, deze situatie van gisteren is dus wel het bewijs dat het voor kan komen): Schrijf de app-developers aan via de feedbackfunctie in de app. Hopelijk kunnen zij het dan meenemen in een volgende versie van de app.

Badge +3

Zie ook https://treinposities.nl/rit_per_station/dv/140 daar staat voor 27-01 de gewijzigde tijd, en iets soortgelijks voor Zo 11 dec '22 (omgeleid)

De omleiding van gisteren zal ongetwijfeld met https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/46338-27-januari-2023-seinstoring-amersfoort-deventer te maken hebben (seinstoring vanaf 15:34) maar dat dacht men eerst om 17:45 en later om 19:00, 20:00, 21:30, 22:15 etc opgelost te hebben.

Dat het op de borden stond zal best, maar dat weet je dus pas bij aankomst op het station/perron. Dan inderdaad graag een notificatie via de app, maar wellicht is dat voor internationale treinen lastig?

Ook knap dat die trein 4 minuten vertraging ingelopen heeft tussen Almelo en Deventer, maar zo te zien is hij ook iets eerder dan 21:22 (weliswaar vertraagd) uit Almelo vertrokken.

Reageer