Treinen overnemen voor stichting | NS Community
beantwoord

Treinen overnemen voor stichting

  • 30 March 2022
  • 6 reacties
  • 260 Bekeken

Ik stel deze vraag omdat ik hier vooral erg benieuwd naar ben. Hoe kan een stichting nou eigenlijk een NS trein overnemen, zoals stichting mat64 (opgeheven helaas)? Kopen ze die van NS of krijgen ze er eentje toegewezen van NS, zoals het NSM ze gratis krijgt, omdat ze toch worden afgeschreven?

 

Heel misschien wil ik zelf over een aantal jaar iets opzetten voor het ICMm, voordat er nog maar een stel alleen bij het NSM staat. Maar het is vooral interesse :)

icon

Beste antwoord door Slidestops 30 March 2022, 20:49

Bekijk origineel

6 reacties

Als een treinserie aan het eind van zijn levensduur is dan zal de eerste voorkeur verkopen zijn. Als je direct een x aantal treinstellen kan verkopen aan een buitenlandse vervoerder bijvoorbeeld, verdien je er nog wat aan. 

Anders is het slopen en de onderdelen verkopen of recyclen. Heel veel kan namelijk hergebruikt worden.

Het spoorwegmuseum krijgt in principe altijd een trein geschonken.

 

Verder is het heel erg lastig om nog tussen de verkoop aan een grote opkoper en de overdacht aan een sloper te zitten. Alles gaat volgens contracten. 

Je zult een goede case moeten maken om een trein over te kunnen nemen. Een eigen stuk spoor, een werkplaats, iemand die de trein kan en mag rijden. En waarschijnlijk zal dat ook best wat kosten.. 

Ergens heb je ook gewoon contacten nodig. Heel lullig, maar de zoveelste treinspotter die via de voordeur een trein probeert te krijgen is, ja, de zoveelste… Want er zijn echt al behoorlijk wat initiatieven geweest, en bij iedere treinsoort die verdwijnt staan er weer mensen op. Voor opstelruimte moet je al bijna de grens over.

Badge +3

Deze van 5 jaar geleden maar nog niet gearchiveerd:

 

Reputatie 7
Badge +3

Er wilde ook ooit eens iemand een DM'90 kopen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Deze van 5 jaar geleden maar nog niet gearchiveerd:

Ik vind het toch altijd weer bijzonder dat oude topics in het archief verdwijnen en daarom niet toegankelijk zijn voor de meeste leden, maar er dan wel bij “Gerelateerde onderwerpen” vaak topics staan die in dat niet toegankelijke archief staan. Ook bij dit topic.

 

Top, bedankt voor het antwoord. Gelukkig duurt t nog een hele tijd voor ICMm uit dienst gaat :)

Reageer