Skip to main content

*reacties verwijderd door moderator.

Schuld verschuiven naar ProRail is zielig? Ook als de hele verkeersleidingspost van ProRail zodanig storingen heeft dat de seinen en wissels niet bediend kunnen worden en de treinen simpelweg niet kunnen rijden?

 

Hier kan NS (het treft overigens niet alleen NS, maar ook de internationale en goederenvervoerders) dus gewoon echt helemaal niets, maar dan ook niets aan doen.

 

De eigenaar van ProRail is overigens de Nederlandse Staat.


Politieke statements maak je maar op andere platforms. 


Weet je wat pas zielig is? De schuld geven aan NS en Koolmees als er bij ProRail (weer eens) een systeem storing is en denken dat DB dan wel zou kunnen rijden in zo'n geval als DB de concessie zou hebben. Ga even lekker schelden op en lachen om ProRail. 


Nee ik snap dat het aan Prorail ligt maar vertel dan wel gewoon de waarheid op Twitter en spreek niet over a few problems. Vanavond zijn er 3 mega evenementen bij de Bijlmer Arena en je ziet op twitter nu al de bange vermoedens. NS zegt nu dat het om 19.30 uur is opgelost, maar dat zeiden ze ook bij de systeemstoring bij Rotterdam vorig jaar.

 

 


Weet je wat pas zielig is? De schuld geven aan NS en Koolmees als er bij ProRail (weer eens) een systeem storing is en denken dat DB dan wel zou kunnen rijden in zo'n geval als DB de concessie zou hebben. Ga even lekker schelden op en lachen om ProRail. 

Maar hoeveel moet er mis gaan bij Prorail voordat daar wordt ingegrepen. Volgens mij is in Barendrecht .e.e.a. nog steeds niet geheel gereed en nu dit weer.


Nee ik snap dat het aan Prorail ligt maar vertel dan wel gewoon de waarheid op Twitter en spreek niet over a few problems. Vanavond zijn er 3 mega evenementen bij de Bijlmer Arena en je ziet op twitter nu al de bange vermoedens. NS zegt nu dat het om 19.30 uur is opgelost, maar dat zeiden ze ook bij de systeemstoring bij Rotterdam vorig jaar.

Die prognosetijd zal NS niet zo maar zelf verzinnen, maar doorkrijgen van ProRail. Dus klaag bij en over ProRail over de dingen die hun verantwoordelijk zijn en klaag bij en over NS over de dingen die onder NS vallen, bv de afhandeling als het langer gaat duren of als het opstarten niet zo soepel verloopt omdat treinen natuurlijk eerst weer naar de juiste locaties moeten rijden. Er zal vast wel genoeg te klagen over NS over blijven. 


@Andreas lacht om Roger 

Wilt u zich netjes uiten tegen mijn collega machinist? Zo helpen we niemand verder en deze storing is vet waardeloos en ik ben het met @Momo eens, die prognose moet men niet geven


Prorail zegt dat ze op zoek zijn naar de storing. Wordt geen tijdsprognose daar gegeven.

 

https://www.prorail.nl/storing-amsdterdam


 

Dat maak ik zelf wel uit machinistje. En dit is geen politiek maar feitelijk waar. 

Doe gewoon 's ff normaal. Tuurlijk is de situatie k*t. Tuurlijk gaat er een hoop mis bij ProRail en ook bij NS. En daar mag je ook best over klagen. Maar dat is nog geen reden om zo te reageren op gewaardeerde communityleden die hun best doen anderen te helpen en af en toe 's ‘inside-information’ geven. Reken maar dat het NS-personeel dit minstens net zo k*t vindt als jij.


Prorail zegt dat ze op zoek zijn naar de storing. Wordt geen tijdsprognose daar gegeven.

 

https://www.prorail.nl/storing-amsdterdam

Nee, daar wordt geen prognosetijd gegeven, maar intern zal er wel wat aan communicatie tussen ProRail en NS zijn en dat zien wij niet. De tijd is nu overigens al bijgesteld naar 20:30 uur en de Amsterdamse metro is opengesteld. 


De spoorwegsector en ICT zal nooit een gelukkig huwelijk worden.


Er zit weer wat beweging in treinen die op opdiverse stations stil stonden, zo te zien op Treinposities. En machinist Stefan meldt dat er weer opgestart wordt.  


Er zit weer wat beweging in treinen die op opdiverse stations stil stonden, zo te zien op Treinposities. En machinist Stefan meldt dat er weer opgestart wordt.  

Zou mooi zijn, concert van Harry Styles begint om 9 uur. Er zullen een aantal wel te laat aankomen. Ik denk dat Prorail hier toch wel een duwtje van gaat krijgen. Veel mensen zullen gaan claimen bij Prorail en of dat na de storingen van vorig jaar en de beloofde beterschap zo maar opzij kan worden geschoven?? Ik vraag mij het echt af. 


concert van Harry Styles begint om 9 uur

“Concertorganisator Mojo heeft laten weten dat het concert van popster Harry Styles daarom minimaal een kwartier later zal beginnen” (bron).


Dat gaat dan nog wel een uitdaging worden om iedereen daar op tijd te krijgen en gaat mogelijk ook niet lukken. Concert begint nu wel een kwartier later, laat ook ProRail weten. 

Zo te zien worden nu op dit moment de stations leeg gemaakt van gestrande treinen en dan kunnen er langzaamaan weer treinen gepland worden. 

 

Update | 19.45 uur

De systemen zijn gereset en zijn getest. Treinen kunnen rond 20.00 uur weer rijden. Dat zal in de eerste instantie mondjesmaat zijn. De storing heeft tot veel hinder gezorgd voor reizigers, onder meer voor concertbezoekers. Concertorganisator Mojo heeft laten weten dat het concert van popster Harry Styles daarom minimaal een kwartier later zal beginnen.

Over de oorzaak van de storing is nog niets bekend. ProRail doet onderzoek.

 

Ik zie dat ProRail de link van de pagina aangepast heeft, eerder hadden ze Amsterdam verkeerd gespeld. 😁

https://www.prorail.nl/nieuws/storing-treinverkeer-van-en-naar-amsterdam


ProRail geeft nu zelf op Twitter ook aan dat de storing is opgelost.

 


concert van Harry Styles begint om 9 uur

“Concertorganisator Mojo heeft laten weten dat het concert van popster Harry Styles daarom minimaal een kwartier later zal beginnen” (bron).

 

Ja maar als je op Twitter kijkt dan zijn er dus inmiddels al heel veel mensen die een taxi hebben genomen.

Ik zou nu ook niet graag conducteur of machinist willen zijn, want zeker de eerste treinen uit Utrecht zullen bestormd worden.


Hier kan NS (het treft overigens niet alleen NS, maar ook de internationale en goederenvervoerders) dus gewoon echt helemaal niets, maar dan ook niets aan doen.

De storing kan NS uiteraard niets aan doen, maar was er bij die eerdere grote storing geen sprake van dat NS bij systeemstoringen weer iets moest gaan kunnen? Een wissel dat niet te bedienen is staat natuurlijk nog wel in een bepaalde stand en als je langs andere weg weet dat er niets kan rijden is een rood sein ook niet zo boeiend. Met een beetje creativiteit hoeft er echt niet meteen niets meer te rijden.


De storing kan NS uiteraard niets aan doen, maar was er bij die eerdere grote storing geen sprake van dat NS bij systeemstoringen weer iets moest gaan kunnen? Een wissel dat niet te bedienen is staat natuurlijk nog wel in een bepaalde stand

Zolang er geen wissels ‘open gereden’ worden, of mag dat niet?


Nee, dat mag allemaal niet. Bovendien zal geen er geen machinist te vinden zijn die onder deze omstandigheden zal gaan rijden. Wie haalt het in zijn hoofd om voor te stellen om treinen te laten rijden over wissels die niet bediend kunnen worden en machinisten door stoptonende seinen te laten rijden?

Het is natuurlijk doffe ellende dat een complete verkeersleidingpost nog steeds kan uitvallen. Er wordt al jaren van alles en nog wat toegezegd door ProRail maar de situatie vandaag toont maar weer eens aan hoe kwetsbaar de systemen zijn.


En de storing is weer terug.…

 


En daar gaan we weer.

Update | 20.55 uur

De storing op de verkeersleidingspost in Amsterdam is helaas teruggekeerd. Daardoor hebben we het treinverkeer weer stil moeten leggen. We werken met man en macht aan een oplossing.


 Een wissel dat niet te bedienen is staat natuurlijk nog wel in een bepaalde stand en als je langs andere weg weet dat er niets kan rijden is een rood sein ook niet zo boeiend. Met een beetje creativiteit hoeft er echt niet meteen niets meer te rijden.

 

Een rood sein niet boeiend? Ik denk daar (samen met al mijn collega machinisten) heel anders over.

1 rood sein kunnen we wel voorbij, maar een hele rits stoptonend voorbij? No way. Daarbij geldt dat een aanwijzing STS (de opdracht om een stoptonend sein voorbij te rijden) inhoudt dat alle wissels voorzichtig (= <10km/u) bereden moeten worden. Je bent al een uur bezig om vanuit Amsterdam naar de Singelgrachtbrug te komen. Gaat niet gebeuren.


De pret heeft niet lang geduurd, ik zie sommige treinen al vanaf ongeveer half 9 stil staan, bv de 3764 op A'dam Zuid, de 3068 op Blijmer Arena (die zijn nog wel mooi op tijd voor het concert), maar die is nu toch nog doorgereden naar Amstel of de 3075 die nog wel even door is gereden tot het volgende station Duivendrecht. Hopelijk weet ProRail het nu snel definief op te lossen, anders wordt het straks echt grote chaos als de concertgangers naar huis moeten.


Nee, dat mag allemaal niet. Bovendien zal geen er geen machinist te vinden zijn die onder deze omstandigheden zal gaan rijden. Wie haalt het in zijn hoofd om voor te stellen om treinen te laten rijden over wissels die niet bediend kunnen worden en machinisten door stoptonende seinen te laten rijden?

Het is natuurlijk doffe ellende dat een complete verkeersleidingpost nog steeds kan uitvallen. Er wordt al jaren van alles en nog wat toegezegd door ProRail maar de situatie vandaag toont maar weer eens aan hoe kwetsbaar de systemen zijn.

 

Dat is dan ook de reden dat ik denk dat Prorail moet gaan betalen als je daar een claim neerlegt. Dus ook voor de dure concertkaartjes. Je kan dat wel uitsluiten in je voorwaarden maar na het gepruts in de afgelopen jaren en nu dus ook weer dit denk ik dat een rechter gehakt maakt van dat uitsluiten.  


Reageer