Treinverkeer Amsterdam ligt plat.



Toon eerste bericht

183 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Er is dus ook opvang in de Ziggo Dome geregeld maar dat zal toch ook wel snel vol raken. Schiphol en dan misschien een nachtnet zou wel een oplossing kunnen zijn. Ik zie in rijdendetreinen.nl overigens wel wat treinen vanaf Arena richting Utrecht staan. Ik zie alleen ook weer een heleboel tegenstrijdige twitterberichten vanuit NS. Is er nu een derde storing???

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Update | 00.00 uur

De treinen van en naar Amsterdam gaan vanavond helaas niet meer rijden. De storing bij de verkeersleidingspost hebben we nog niet kunnen oplossen. Dit is heel vervelend voor reizigers die hier mee te maken hebben. Het advies blijft om zelf alternatief vervoer te regelen.

De verwachting is dat de storing ook impact heeft op de start van de treindienst morgenvoeg. Raadpleeg morgenochtend de NS-app voor reisadvies.

Reputatie 7
Badge +3

 

Gelukkig ben ik zelf nog nooit gestrand aan het eind van de avond.

Ik wel, meerdere keren. Waarvan 1x snachts zo'n 4 uur op een stopbus staan wachten. Andere keren zelf betaalbare alternatieven gezocht, omdat NS niet thuis gaf. 

Badge +3

Ik las ergens iets over een treindienstleidingspost in Amersfoort? Of was dat inderdaad een foutje en moest het Amsterdam zijn? Waar zitten die TDL posten eigenlijk?

Van/naar Amersfoort was er namelijk weinig aan de hand https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-06-04/amersfoort-centraal een kwartiertje hier en daar zolang je niet naar Amsterdam hoefde.

Reputatie 7
Badge +1

Ik las ergens iets over een treindienstleidingspost in Amersfoort? Of was dat inderdaad een foutje en moest het Amsterdam zijn? Waar zitten die TDL posten eigenlijk?

Van/naar Amersfoort was er namelijk weinig aan de hand https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-06-04/amersfoort-centraal een kwartiertje hier en daar zolang je niet naar Amsterdam hoefde.

Zal wel een foutje geweest zijn op twitter. Was vandaag natuurlijk weer een feest van herkenning met de elkaar tegensprekende tweets vanuit NS maar goed. Ook logisch nadenken van reizigers is er helaas niet meer bij. Die mensen die denken dat er bussen gaan komen: Ik snap het echt niet en ook dat verwijzen naar de thuisbrengplicht. Dat is nog net te doen als er één trein gestrand is maar bij dit soort aantallen natuurlijk totaal niet haalbaar. Het zal waarschijnlijk druk zijn op Schiphol en in de Ziggo Dome.

 

Ik hoop dat de treinen morgen wel weer rijden maar gezien de problemen van vandaag zou ik daar niet te vast op rekenen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik las ergens iets over een treindienstleidingspost in Amersfoort? Of was dat inderdaad een foutje en moest het Amsterdam zijn? Waar zitten die TDL posten eigenlijk?

Van/naar Amersfoort was er namelijk weinig aan de hand https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-06-04/amersfoort-centraal een kwartiertje hier en daar zolang je niet naar Amsterdam hoefde.

Onze treinverkeersleiders werken in Alkmaar, Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Maastricht, Roosendaal, Rotterdam, Utrecht, Zwijndrecht (Kijfhoek) en Zwolle.

https://www.werkenbijprorail.nl/vakgebieden/verkeersleiding

Amersfoort valt zover ik weet onder Utrecht, dus die hadden er geen last van. 

Badge +3

Mijn kolom in Tweetdeck voor NS_Online ontplofte zo ongeveer, dus die maar afgesloten (want de wekker om 6:15 en 6:45 beginnen) maar succes voor de getroffenen. Met name die met Jongeren Dagkaarten (publiek Harry Styles)…

Tja, met het ticket mag je tot 04.00 door poortjes in Eindhoven (“daar staat mijn fiets”) maar daar kom je dus niet meer vannacht, en Eindhoven Centraal is vanaf ca. 1:30 hermetisch afgesloten. 😥

Reputatie 7
Badge +1

Mijn kolom in Tweetdeck voor NS_Online ontplofte zo ongeveer, dus die maar afgesloten (want de wekker om 6:15 en 6:45 beginnen) maar succes voor de getroffenen. Met name die met Jongeren Dagkaarten (publiek Harry Styles)…

Tja, met zo’n ticket mag je tot 04.00 door poortjes in Eindhoven (daar staat mijn fiets) maar daar kom je dus niet meer vannacht. 😥

Welterusten

Wat een enorme trieste reacties van o.a. de topic starter maar ook verbazend hoe sommige vaste forummers reageren die ergens een klepel hebben horen luiden. Verbazingwekkend dat Edwin toch nog is blijven reageren in dit topic ondanks de reacties in zijn richting. Chapeau Edwin !!!

Wel wordt het echt een keer tijd dat NS de bal ook bij Prorail neerlegt in de communicatie bij verstoringen en duidelijk maakt naar het publiek dat de NS hier totaal niets aan kan doen. De communicatie afdeling moet eens wat meer opkomen voor de NS wat dat betreft en dat zou voor de medewerkers van de NS ook prettiger zijn bij dit soort storingen.  Geef toe als het bij jezelf ligt als organisatie maar wijs naar de ander als de oorzaak daar ligt.

@Olav93  Lees nog even Edwin zijn laatste reactie hierboven door want code rood tafels zijn inderdaad alleen een optie als het verkeersleiding systeem wel werkt. Zonder informatie in welke standen wissels liggen kun je als Treinverkeersleider nu eenmaal heel weinig.  Treinen in dit soort situaties toch laten rijden gebeurt stapvoets en dan alleen om ze bij stations te laten komen zodat reizigers de trein uit kunnen. En dat heeft de nodige voeten in de aarde om het voor elkaar te krijgen dat een trein bij een station uitkomt. En een machinist is dusdanig getraind dat een rood sein voorbij rijden geen klein dingetje is gevoelsmatig, dat is een flinke stap om te doen voor een machinist zeker als er niets bekend is over het achterliggende spoor met een hoop wissels in het trajects zoals rondom Amsterdam.

 

En moderators, ik snap dat het druk was op de klantenservice maar ook jullie weten dat er op dit soort momenten ook op de community veel te doen is rondom de storing, waar waren jullie om de NS collega's die hier gereageerd hebben in de luwte te houden en te voorkomen dat ze zulke harde en onterechte aantijgingen tegen zich kregen?

 

Wel wordt het echt een keer tijd dat NS de bal ook bij Prorail neerlegt in de communicatie bij verstoringen en duidelijk maakt naar het publiek dat de NS hier totaal niets aan kan doen. De communicatie afdeling moet eens wat meer opkomen voor de NS wat dat betreft en dat zou voor de medewerkers van de NS ook prettiger zijn bij dit soort storingen. Geef toe als het bij jezelf ligt als organisatie maar wijs naar de ander als de oorzaak daar ligt.

Op zich kan NS hier niets aan doen maar NS roept de kritiek wel over zichzelf af door keer op keer ProRail de hand boven het hoofd te houden. De rampen en wanprestaties bij ProRail stapelen zich de laatste jaren op zonder dat NS duidelijk stelling neemt en ProRail publiekelijk verantwoordelijk stelt. Hoewel NS en ProRail formeel gescheiden organisaties zijn opereren ze onvoldoende onafhankelijk van elkaar, het is niet voor niets dat andere reizigers- en goederenvervoerders al jaren klagen dat NS en ProRail elkaar steeds de bal toespelen.

Reputatie 7
Badge +3

Een nieuwe morgen met nog steeds zorgen, storing nog niet opgelost en treinen rijden nog steeds niet. Prognose nu 9:00 uur. 

Reputatie 7
Badge

 

@Olav93  Lees nog even Edwin zijn laatste reactie hierboven door want code rood tafels zijn inderdaad alleen een optie als het verkeersleiding systeem wel werkt. Zonder informatie in welke standen wissels liggen kun je als Treinverkeersleider nu eenmaal heel weinig.  Treinen in dit soort situaties toch laten rijden gebeurt stapvoets en dan alleen om ze bij stations te laten komen zodat reizigers de trein uit kunnen. En dat heeft de nodige voeten in de aarde om het voor elkaar te krijgen dat een trein bij een station uitkomt. En een machinist is dusdanig getraind dat een rood sein voorbij rijden geen klein dingetje is gevoelsmatig, dat is een flinke stap om te doen voor een machinist zeker als er niets bekend is over het achterliggende spoor met een hoop wissels in het trajects zoals rondom Amsterdam.

Die mooie uitleg zie ik inderdaad net en heb ik ook niet voor niets een duimpje gegeven. Maar de stand van wissels onbekend? Die is toch zoals hij was toen de laatste treinen zoals normaal reden? Is daar niet ergens een back-up van? Maar goed, in het ergste geval had ondertussen ook wel iemand daarnaar kunnen gaan kijken. Natuurlijk is seinen moeten negeren een dingetje, maar afwijkende opdrachten uitvoeren kunnen machinisten als het goed is ook en ik zou hopen dat het verschil tussen een met de hand gecontroleerde situatie en een volle dienstregeling duidelijk is. En een ochtendspits zonder treinen rond Amsterdam vind ik ook wel een dingetje zeg maar...

Politieke statements maak je maar op andere platforms. 

Dat maak ik zelf wel uit machinistje. En dit is geen politiek maar feitelijk waar. 

@Andreas lacht om Roger Kunnen we aub respectvol op elkaar reageren? Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, je kunt gefrustreerd zijn, je kunt teleurgesteld zijn. Prima. Maar blijf gewoon normaal reageren.

Ik zou nu niet graag in de schoenen staan van de medewerk(st)ers in de stations, die van alles over zich heen krijgen en er totaal niets aan kunnen doen. Iedereen veel sterkte!

 

Reputatie 6

Ik vind het wel erg vreemd dat tijdens een grote storing, geen enkele moderator zich hier laat zien / mag laten zien. Dit is toch ook een 'officieel NS kanaal' ?!

We mogen blij zijn met mensen als Edwin en Jeroen die hier posten maar een update vanuit NS moderators was wel chique geweest...

Reputatie 7
Badge +1

En moderators, ik snap dat het druk was op de klantenservice maar ook jullie weten dat er op dit soort momenten ook op de community veel te doen is rondom de storing, waar waren jullie om de NS collega's die hier gereageerd hebben in de luwte te houden en te voorkomen dat ze zulke harde en onterechte aantijgingen tegen zich kregen?

 

@Jeroen Er is gisteren welgeteld de hele dag één keer gereageerd door een moderator in een topic en dat was deze.

 

Op zondag is er vanaf 5 uur ‘s-middags sowieso geen moderatie op dit forum.  

De IT storing bij de verkeersleidingpost van ProRail is verholpen. Vanaf 09.00 uur starten we rond Amsterdam weer met het rijden van treinen. Houd er wel rekening mee dat er de rest van de ochtend nog verstoringen zullen zijn zoals kortere treinen dan gepland en wellicht nog niet schoongemaakte treinen. In de rest van het land rijden de treinen zo veel als mogelijk volgens dienstregeling. ProRail en NS vinden dit alles erg vervelend voor onze reizigers. Check de Reisplanner voor het meest actuele reisadvies. Ondertussen doet ProRail onderzoek om de oorzaak van de storing te achterhalen, deze is nog niet bekend.

Actuele situatie op het spoor Plan je reis

 

Ik kan nog geen update geven over een compensatie of afhandeling van extra kosten als gevolg vanwege de storing. 

 

Wij moderators zijn inderdaad niet altijd aanwezig en dat is ook niet mogelijk. Wel zal ik het punt meenemen dat in geval van calamiteiten wellicht af en toe gekeken kan worden om jullie van een update te voorzien of escalerende topics zoals deze goed in de gaten te houden. Misschien kunnen we daar een oplossing voor vinden. Ik heb de berichten van TS in dit topic verwijderd en hem geband vanwege het overtreden van de huisregels. 

 

Daarnaast wil ik nog even gezegd hebben dat ik de inzet van jullie enorm waardeer. Ik zie in dit topic wel wat onenigheid, maar dat mag ook in dergelijke discussies. Excuses dat ik niet eerder in kon grijpen en nogmaals ga ik dit punt duidelijk maken om te kijken of we dit kunnen verbeteren binnen de community.

 

Tot slot bedankt Edwin voor alle gegeven informatie.

……..

 

Ik kan nog geen update geven over een compensatie of afhandeling van extra kosten als gevolg vanwege de storing. 

 

Bij deze @Erryt NS 

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10514729/ook-vanochtend-geen-treinen-van-en-naar-amsterdam-door-storing

Luister maar even naar het audiofragment. in de laatste anderhalve minuut doet de woordvoerder van de NS een handreiking. ;)

Reputatie 7
Badge +3

Tegenwoordig is er geen geen klantenservice meer via Twitter tussen 23 en 7 uur. Zo mooi zijn als deze bij calamiteiten wel ‘s nachts bereikbaar is.

Het is niet leuk als je strandt, maar voor mensen die niet zelf vervoer konden regelen was er wel opvang in Ziggo Dome en Jaarbeurs Utrecht. Om dat in korte tijd te kunnen regelen vind ik wel een compliment waard.

Wel wordt het echt een keer tijd dat NS de bal ook bij Prorail neerlegt in de communicatie bij verstoringen en duidelijk maakt naar het publiek dat de NS hier totaal niets aan kan doen. De communicatie afdeling moet eens wat meer opkomen voor de NS wat dat betreft en dat zou voor de medewerkers van de NS ook prettiger zijn bij dit soort storingen. Geef toe als het bij jezelf ligt als organisatie maar wijs naar de ander als de oorzaak daar ligt.

Op zich kan NS hier niets aan doen maar NS roept de kritiek wel over zichzelf af door keer op keer ProRail de hand boven het hoofd te houden. De rampen en wanprestaties bij ProRail stapelen zich de laatste jaren op zonder dat NS duidelijk stelling neemt en ProRail publiekelijk verantwoordelijk stelt. Hoewel NS en ProRail formeel gescheiden organisaties zijn opereren ze onvoldoende onafhankelijk van elkaar, het is niet voor niets dat andere reizigers- en goederenvervoerders al jaren klagen dat NS en ProRail elkaar steeds de bal toespelen.

Dat is ook wat ik bedoel, ik denk dat een groot deel van het NS personeel graag zou zien dat communicatie gewoon hard verwijst naar Prorail, ook al ben je van Prorail afhankelijk voor de toewijzingen je mag best kritisch zijn bij dit soort verstoringen in je openbare uitingen. Je kunt ook op een nette manier aangeven dat de NS net als de reizigers de dupe is van een storing in de systemen bij Prorail en dat je als organisatie je best doet om zo snel mogelijk te kijken wat nog mogelijk is als het probleem alter op de dag/avond/nacht is opgelost.

 

@Olav93   Nee als het systeem plat ligt dan kun je niet vaststellen hoe de wissels liggen, zeker niet bij een station als Amsterdam CS waar zo enorm veel wissels liggen.  Op een regionaal lijntje zou je dat wellicht nog wel kunnen inschatten en door een machinist kunnen laten checken, maar rondom Amsterdam CS snap ik dat ze absoluut geen risico’s nemen in deze.

 

Reputatie 6

 

Gelukkig ben ik zelf nog nooit gestrand aan het eind van de avond.

Ik wel, meerdere keren. Waarvan 1x snachts zo'n 4 uur op een stopbus staan wachten. Andere keren zelf betaalbare alternatieven gezocht, omdat NS niet thuis gaf. 

@MoDe MoDe het is mij ook wel eens overkomen, het ergste is niet het gestrand zijn maar het NS personeel dat nergens van af weet en zelfs geen aansturing krijgt over het toestaan en betalen van zelf te regelen vervoer. Daar schiet je niet mee op. Dat zou anders geregeld moeten worden. Bijvoorbeeld door vast te leggen dat je als reiziger bij een verstoring van tenminste 2 uur waarbij de NS geen vervangend vervoer kan regelen, reiskosten, bij inleveren van een bonnetje, kan claimen van maximaal € 50 Elk uur dat de verstoring langer duurt € 10 meer. 
Misschien komen er wel mensen voor minder thuis maar, als je als reiziger wat fout doet, (een vergeten incheck) kost je dat ook 50 euro. Nu doet de NS niet wat je met ze afgesproken hebt door een kaartje te kopen …… dus…..betalen
Als je met meerderen een taxi neemt kan je een heel eind komen…..

Nee als het systeem plat ligt dan kun je niet vaststellen hoe de wissels liggen, zeker niet bij een station als Amsterdam CS waar zo enorm veel wissels liggen.  Op een regionaal lijntje zou je dat wellicht nog wel kunnen inschatten en door een machinist kunnen laten checken, maar rondom Amsterdam CS snap ik dat ze absoluut geen risico’s nemen in deze.

Dat is wat simpel gezegd, de beveiliging bestaat uit meerdere systemen. Daarnaast hoeven treinen ook niet per se naar Amsterdam Centraal te rijden, een pendeltrein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Bijlmer had ook veel mensen thuis kunnen brengen en op dat baanvak liggen aanzienlijk minder wissels. Maar ik vind dat we verder niet te veel moeten speculeren over wat er wel en niet mogelijk was tot het onderzoek is afgerond. Het is jammer dat NS-medewerkers hier vooruitlopen op dit onderzoek door nu al te stellen dat er geen mogelijkheden waren. Dit is schadelijk voor het imago van de spoorsector dat al niet zo best is.

@Philned 

Er zou zeker gekeken kunnen worden hoe krachten te bundelen. In het fragment op de NOS zijn zeker al 4 man die richting Zwolle en Groningen willen. Vul een taxi en je bent iig op pad. Zit je alleen nog met extreme bedragen die men durft te vragen, dus zou hiervoor iers opgezet moeten kunnen worden. Waar bv reizigers en taxi's elkaar kunnen vinden pf zoiets. 

Ik ben ooit 1x met een machinist in ik dacht de Blaaktunnel gegaan, terwijl alle seinen of op rood stonden of uitgevallen. Daar liggen volgens mij weinig wissels en mijn machinist vond het vreselijk, dus ik herken hetgeen @Edwin hier aangeeft.

Nee als het systeem plat ligt dan kun je niet vaststellen hoe de wissels liggen, zeker niet bij een station als Amsterdam CS waar zo enorm veel wissels liggen.  Op een regionaal lijntje zou je dat wellicht nog wel kunnen inschatten en door een machinist kunnen laten checken, maar rondom Amsterdam CS snap ik dat ze absoluut geen risico’s nemen in deze.

Dat is wat simpel gezegd, de beveiliging bestaat uit meerdere systemen. Daarnaast hoeven treinen ook niet per se naar Amsterdam Centraal te rijden, een pendeltrein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Bijlmer had ook veel mensen thuis kunnen brengen en op dat baanvak liggen aanzienlijk minder wissels. Maar ik vind dat we verder niet te veel moeten speculeren over wat er wel en niet mogelijk was tot het onderzoek is afgerond. Het is jammer dat NS-medewerkers hier vooruitlopen op dit onderzoek door nu al te stellen dat er geen mogelijkheden waren. Dit is schadelijk voor het imago van de spoorsector dat al niet zo best is.

Als ingewijde van Prorail kun je dan toch komen met wat er volgens jou mogelijk was geweest?

En hoe zie jij het voor je dat een TRDL aan een flink aantal machinisten een aanwijzing stop tonend sein gaat geven? Daar is deze dan wel even mee zoet op veel trajecten want dat moet voor elk bediend sein.

Kom dan eens met iets concreters dan alleen aan te geven dat het NS personeel te kritisch is en vooruitloopt door te zeggen dat er NIETS mogelijk.

 

Laten we nu als voorbeeld eens nemen dat er geen trein uit Zwolle naar Lelystad kon rijden, de verkeerspost Zwolle regelt alles tot aan het opstelterrein van Lelystad, het vervolgstukje van een paar kilometer naar Lelystad Centrum heeft een beperkt aantal wissels en ook het aantal seinen is zeer beperkt.  Toch is er geen mogelijkheid bedacht bij Prorail om hier iets mee te doen.

En ja, ik snap dat het om een groot gebied gaat welke onder de post Amsterdam valt maar roep dan niet zomaar iets hier waarmee je eigenlijk mij en Edwin schoffeert.

En dan nog moet je als machinist bewust door rood gaan rijden en dat blijft een dingetje voor een machinist wat zijn oorsprong heeft in de opleiding. Ondanks de aanwijzing STS rij je toch niet lekker door het rode sein omdat alle verantwoording voor wat fout kan gaan of fout gaat bij de machinist ligt. Normaal kan de machinist rijden zonder verantwoording voor hoe de wissels liggen, of overwegen werken e.d. maar bij een aanwijzing STS wordt alle verantwoording afgeschoven op de machinist en als je met een paar honderd reizigers rijdt dan is die verantwoording erg groot.

Blijven we wel netjes? Het enige waar ik om vraag is om te wachten op de resultaten van het onderzoek voor je conclusies gaat trekken, daar is niets schofferend aan. En ik pleit ook niet om een flink aantal treinen te laten rijden, maar volgens de berichtgeving ging het om een honderdtal reizigers dat noodgedwongen heeft moeten overnachten, één trein heen en terug vanuit de diverse richtingen tot het eerste grote station in Amsterdam wat per metro bereikbaar is had voldoende geweest om iedereen thuis te krijgen.

Reputatie 7
Badge

Dat is wat simpel gezegd, de beveiliging bestaat uit meerdere systemen. Daarnaast hoeven treinen ook niet per se naar Amsterdam Centraal te rijden, een pendeltrein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Bijlmer had ook veel mensen thuis kunnen brengen en op dat baanvak liggen aanzienlijk minder wissels. Maar ik vind dat we verder niet te veel moeten speculeren over wat er wel en niet mogelijk was tot het onderzoek is afgerond. Het is jammer dat NS-medewerkers hier vooruitlopen op dit onderzoek door nu al te stellen dat er geen mogelijkheden waren. Dit is schadelijk voor het imago van de spoorsector dat al niet zo best is.

Als er iets mogelijk was geweest, neem ik aan dat daar wel actie op ondernomen was. Het feit dat men besloten heeft alle treinverkeer te staken, doet mij aannemen dat er geen andere mogelijkheden waren.

 

Daarnaast denk ik dat dit soort storingen en de vele sein-/wisselstoringen een stuk schadelijker voor het imago van de spoorsector zijn dan de mening can 2 machinisten die al de nodige ervaringen hebben.

 

 

Reageer