Treinverkeer Amsterdam ligt plat.



Toon eerste bericht

183 reacties

En ik pleit ook niet om een flink aantal treinen te laten rijden, maar volgens de berichtgeving ging het om een honderdtal reizigers dat noodgedwongen heeft moeten overnachten, één trein heen en terug vanuit de diverse richtingen tot het eerste grote station in Amsterdam wat per metro bereikbaar is had voldoende geweest om iedereen thuis te krijgen.

Een trein in elke richting zal alleen een paar hoofdlijnen bedienen maar daarmee ben je er niet. Mensen moeten naar allerlei stations, niet alleen naar een handjevol intercitystations. Veel mensen zullen dus verderop alsnog stranden.

Het is logistiek verstandiger nachtopvang aan de bron te realiseren dan te proberen iedereen met allerlei kunst en vliegwerk midden in de nacht tot ergens halverwege te brengen.

Als er iets mogelijk was geweest, neem ik aan dat daar wel actie op ondernomen was. Het feit dat men besloten heeft alle treinverkeer te staken, doet mij aannemen dat er geen andere mogelijkheden waren.

De eeuwige dooddoener, “als er iets mogelijk was geweest, was het wel gedaan”. Met die gedachte krijg je nooit verbetering. Dus nogmaals, wacht gewoon het onderzoek af en geef zo nodig daar je feedback.

Reputatie 7
Badge +3

 

Gelukkig ben ik zelf nog nooit gestrand aan het eind van de avond.

Ik wel, meerdere keren. Waarvan 1x snachts zo'n 4 uur op een stopbus staan wachten. Andere keren zelf betaalbare alternatieven gezocht, omdat NS niet thuis gaf. 

@MoDe MoDe het is mij ook wel eens overkomen, het ergste is niet het gestrand zijn maar het NS personeel dat nergens van af weet en zelfs geen aansturing krijgt over het toestaan en betalen van zelf te regelen vervoer. Daar schiet je niet mee op. Dat zou anders geregeld moeten worden. Bijvoorbeeld door vast te leggen dat je als reiziger bij een verstoring van tenminste 2 uur waarbij de NS geen vervangend vervoer kan regelen, reiskosten, bij inleveren van een bonnetje, kan claimen van maximaal € 50 Elk uur dat de verstoring langer duurt € 10 meer. 
Misschien komen er wel mensen voor minder thuis maar, als je als reiziger wat fout doet, (een vergeten incheck) kost je dat ook 50 euro. Nu doet de NS niet wat je met ze afgesproken hebt door een kaartje te kopen …… dus…..betalen
Als je met meerderen een taxi neemt kan je een heel eind komen…..

Vanaf 7 juni gelden de Europese regels met betrekking tot vertraging/verstoring.

Ik stond paar jaar geleden vast op Amstetdam Zuid. Het was al duidelijk dat tot met laatste trein niets meer zou rijden. Desondanks moesten we afwachten. Uiteindelijk werd de verbinding verbroken via telefoon en infopaal en waren ze niet meer bereikbaar. Via uitzoekwerk van een andere gestrande met metro eerst naar Duivendrecht, met trein naar Amstel waar we een laatste trein richting Utrecht konden nemen. Kreeg geen GTbV-vergoeding, want ik had een metro tussendoor genomen. Vergoeding voor OV fiets wanneer je strandt zou ook fijn zijn.

Dat met meerderen taxi nemen was ook een optie, kom je in ieder geval thuis, of vlakbij huis. Maar helaas gaan die taxiprijzen fiks omhoog bij grote verstoringen. Hoorde op journaal €160 voor Amsterdam-Schiphol. Ik snap dat je dat doet als je een vlucht moet halen, maar het gemak waarmee mensen dan taxi's nemen voor honderden euro's naar de andere kant van het land en vinden dat NS dat moet betalen, terwijl er vanaf bijvoorbeeld Utrecht of Amersfoort gewoon nog treinen reden.

Reputatie 7
Badge +3

@Philned

Er zou zeker gekeken kunnen worden hoe krachten te bundelen. In het fragment op de NOS zijn zeker al 4 man die richting Zwolle en Groningen willen. Vul een taxi en je bent iig op pad. Zit je alleen nog met extreme bedragen die men durft te vragen, dus zou hiervoor iers opgezet moeten kunnen worden. Waar bv reizigers en taxi's elkaar kunnen vinden pf zoiets. 

Ik ben ooit 1x met een machinist in ik dacht de Blaaktunnel gegaan, terwijl alle seinen of op rood stonden of uitgevallen. Daar liggen volgens mij weinig wissels en mijn machinist vond het vreselijk, dus ik herken hetgeen @Edwin hier aangeeft.

Bij een aantal grote verstoringen in het verleden was er via Twitter met een bepaalde hashtag een vraag- en aanbod systeem voor gestrande reizigers. Zelf heb ik 2x met vreemden kunnen meerijden, die spontaan hun diensten aanboden.

Blijven we wel netjes? Het enige waar ik om vraag is om te wachten op de resultaten van het onderzoek voor je conclusies gaat trekken, daar is niets schofferend aan. En ik pleit ook niet om een flink aantal treinen te laten rijden, maar volgens de berichtgeving ging het om een honderdtal reizigers dat noodgedwongen heeft moeten overnachten, één trein heen en terug vanuit de diverse richtingen tot het eerste grote station in Amsterdam wat per metro bereikbaar is had voldoende geweest om iedereen thuis te krijgen.

Je bent leuke verhalen aan het ophangen om Prorail af te schermen, werk je er soms en zo ja geef dan eens aan wat je er doet?

En als je zo goed op de hoogte bent van wat er allemaal mogelijk zou zijn leg Edwin en mij dan eens uit WAAROM Prorail dat dan niet geregeld heeft?  Geloof me dat er bij de NS echt wel treinpersoneel te vinden was die een ritje extra hadden willen maken voor de reizigers. Die bereidwilligheid strand echter wel als Prorail GEEN rijweg ter beschikking stelt.

En ja we kunnen wel weer een onderzoek afwachten maar laten we wel even eerlijk zijn het is absoluut niet de eerste keer dat er een verkeersleiding post van Prorail plat gaat en het zal ook niet de laatste keer zijn.  Dit is al zovaak aan de hand geweest en er zijn al zoveel onderzoeken naar gedaan maar er is nog steeds geen sluitend backup systeem bij Prorail wat werkt.

En als het aan de NS ligt zoals de storing met de bijsturingssystemen en de NS legt de dienstregeling plat terwijl er best gereden had kunnen worden dan verwijt ik dat de NS ook aangezien er wel opties waren die ze echter niet van de plank haalde omdat de kennis bij het management gewoon ontbreekt.

En net als dat er bij de NS een flinke bezem door de organisatie moet is dat bij Prorail ook duidelijk nodig qua ICT. Daar hoeven we geen onderzoek voor af te wachten, het is gewoon een blamage voor Prorail.

 

Gast, doe toch eens normaal. Ik scherm ProRail niet af, ik vraag alleen om geen conclusies te trekken voor het onderzoek is afgerond. Elke zelf respecterende spoormedewerker zou hier achter moeten staan, want alleen met een gedegen onderzoek kun je tot verbetering komen.

Blijkbaar heb jij de hoop op verbetering al lang en breed opgegeven, dat is jammer, maar respecteer dan wel de mening van mensen die nog wel hopen op verbetering en ga niet continu op de man spelen.

Er is meer duidelijkheid over de afhandeling van claims. Deze informatie kan je hier vinden. 

Reputatie 7
Badge +1

Gast, doe toch eens normaal. Ik scherm ProRail niet af, ik vraag alleen om geen conclusies te trekken voor het onderzoek is afgerond. Elke zelf respecterende spoormedewerker zou hier achter moeten staan, want alleen met een gedegen onderzoek kun je tot verbetering komen.

Blijkbaar heb jij de hoop op verbetering al lang en breed opgegeven, dat is jammer, maar respecteer dan wel de mening van mensen die nog wel hopen op verbetering en ga niet continu op de man spelen.

Ik ben het wel eens met @Jeroen . Weer een onderzoek gaat echt niet veel andere dingen aan het licht brengen dan de onderzoeken van vorig jaar. Zo'n onderzoek gaat ook weer maanden in beslag nemen en ondertussen gaat er dan ook weer het nodige mis. Voor mij is het nu de tijd van knopen doorhakken. Dat daar voor bepaalde personen conscequenties aan zitten is vervelend maar niet meer dan logisch. 

Welke knoop wil je doorhakken als je nog niet eens weet wat er mis is gegaan? Ook als je de IT top zou ontslaan en nieuwe mensen aanstelt zal de eerste actie van die nieuwe top een onderzoek zijn naar wat er gebeurd is. Een eventueel onderzoek van vorig jaar heb je niets aan want dat kan een heel ander probleem geweest zijn.

Maar dat was mijn punt niet, het gaat mij nu even niet om de oorzaak van de verstoring maar de onmogelijkheid om een noodscenario in te zetten. Daarover wordt hier door sommige op voorhand al beweerd dat dit niet mogelijk kan zijn, zonder te weten wat de oorzaak precies was en dus ook zonder te weten welke systemen er nog wel in de lucht waren.

Reputatie 7
Badge +1

En ik pleit ook niet om een flink aantal treinen te laten rijden, maar volgens de berichtgeving ging het om een honderdtal reizigers dat noodgedwongen heeft moeten overnachten, één trein heen en terug vanuit de diverse richtingen tot het eerste grote station in Amsterdam wat per metro bereikbaar is had voldoende geweest om iedereen thuis te krijgen.

Een trein in elke richting zal alleen een paar hoofdlijnen bedienen maar daarmee ben je er niet. Mensen moeten naar allerlei stations, niet alleen naar een handjevol intercitystations. Veel mensen zullen dus verderop alsnog stranden.

Het is logistiek verstandiger nachtopvang aan de bron te realiseren dan te proberen iedereen met allerlei kunst en vliegwerk midden in de nacht tot ergens halverwege te brengen.

Dit dus. Goede reactie @Tamzin Het probleem verplaatsen heeft inderdaad geen enkel nut.

Reputatie 7
Badge

Normaal kan de machinist rijden zonder verantwoording voor hoe de wissels liggen, of overwegen werken e.d. maar bij een aanwijzing STS wordt alle verantwoording afgeschoven op de machinist en als je met een paar honderd reizigers rijdt dan is die verantwoording erg groot.

Dat lijkt me duidelijk een fout in het systeem dan, die de hier benodigde flexibiliteit vreselijk in de weg zit. Als ik in opdract van een verkeersagent door een rood verkeerslicht rijdt, is mijn aansprakelijkheid ook niet groter dan als het licht groen was geweest en die agent er niet had gestaan.

Als er iets mogelijk was geweest, neem ik aan dat daar wel actie op ondernomen was. Het feit dat men besloten heeft alle treinverkeer te staken, doet mij aannemen dat er geen andere mogelijkheden waren.

Ik vrees dat daar het verschil in insteek zit. Je neemt aan dat het handelen van Prorail en NS hier goed doordacht moet zijn geweest. Daar kijk ik als reiziger anders tegenaan.

Reputatie 7
Badge

Het is logistiek verstandiger nachtopvang aan de bron te realiseren dan te proberen iedereen met allerlei kunst en vliegwerk midden in de nacht tot ergens halverwege te brengen.

Dat is alleen waar als je aanneemt dat er vanaf die paar grote stations geen andere mogelijkheden zijn, maar dat bijvoorbeeld bussen en taxi's mensen nog thuis krijgen is een stuk aannemelijker als niet iedereen meer vanaf dezelfde plek alle kanten op. Vanaf bijvoorbeeld Utrecht Centraal zal een flink deel van Utrecht en omgeving best bereikbaar zijn geweest i.t.t. vanaf Amsterdam Centraal.

Gast, doe toch eens normaal. Ik scherm ProRail niet af, ik vraag alleen om geen conclusies te trekken voor het onderzoek is afgerond. Elke zelf respecterende spoormedewerker zou hier achter moeten staan, want alleen met een gedegen onderzoek kun je tot verbetering komen.

Blijkbaar heb jij de hoop op verbetering al lang en breed opgegeven, dat is jammer, maar respecteer dan wel de mening van mensen die nog wel hopen op verbetering en ga niet continu op de man spelen.

Allereerst kun je je fatsoen houden en mij aanspreken met Jeroen in plaats van “Gast”.

Wat een slechte reactie, want je verdedigt hier wel degelijk Prorail en kom er dan ook voor uit waarom. Je doet je de laatste tijd vaker voor alsof je meer weet dan iemand die als hobby geïnteresseerd is in het spoor dus ben ik benieuwd of je voor Prorail werkt. Een simpel ja of nee volstaat al.

Verder hebben al die gestrande reizigers geen ene moet aan een onderzoek wat mogelijk nog maanden gaat duren, die waren gebaat bij een oplossing of alternatief toen het probleem zich voor deed, is dat nu zo moeilijk te begrijpen.

En als jij al een alternatief ziet dan ben niet alleen ik maar ik denk heel veel mensen die hier actief zijn erg nieuwsgierig wat er dan wel mogelijk had geweest en wat dan niet gedaan is. Jij geeft namelijk aan dat er mogelijk wel iets had gekund, kom dan ook met iets concreets en hul je niet in nevelen.

Het treinpersoneel van de NS staat echt wel klaar als er enige mogelijkheid was geweest om treinen te laten rijden, echter is het personeel en de NS wel afhankelijk van Prorail voor rijwegen en als die niet worden vrijgegeven dan houdt het op voor de NS en haar personeel.

 

 

Dat lijkt me duidelijk een fout in het systeem dan, die de hier benodigde flexibiliteit vreselijk in de weg zit. Als ik in opdract van een verkeersagent door een rood verkeerslicht rijdt, is mijn aansprakelijkheid ook niet groter dan als het licht groen was geweest en die agent er niet had gestaan.

Olav93, het is iets heel anders dan een verkeersagent die jou door rood laat rijden en dat wordt tijdens de opleiding ook benadrukt vanwege de aansprakelijkheid.

Ik vrees dat daar het verschil in insteek zit. Je neemt aan dat het handelen van Prorail en NS hier goed doordacht moet zijn geweest. Daar kijk ik als reiziger anders tegenaan.

Eeeh, ik denk dat je NS hier moet weglaten. Als Prorail aangeeft dat er geen treinverkeer mogelijk is omdat ze geen zicht hebben op de hele situatie en dus niets kunnen bedienen en niet weten hoe wissels liggen dan heeft de NS geen inbreng.

En hoe wil je in kaart krijgen hoe de wissels liggen, alleen dat is al een flinke klus voor de regio Amsterdam en dan zul je ook ergens iets van een kaart moeten hebben waarop je dat dan kunt intekenen en van daaruit een treindienst gaan regelen.   En ja, dat zal uiteindelijk wel mogelijk zijn maar daar gaat veel aan vooraf en is niet “eventjes” geregeld.  Zeker omdat ik niet verwacht dat er iemand is die de spullen klaar heeft liggen voor zo'n nood scenario.

Allereerst kun je je fatsoen houden en mij aanspreken met Jeroen in plaats van “Gast”.

Ik heb je in mijn vorige reactie respectvol aangesproken en jou reactie was om op de man terug te reageren. Als je inhoudelijk zou reageren kun je ook een respectvolle reactie terugkrijgen, maar helaas kies jij er steeds opnieuw voor om anderen woorden in de mond te leggen en op de man te spelen en daar ben ik klaar mee.

Inmiddels laat ProRail iets meer los. De oorzaak is nog steeds onbekend, maar men meld nu wel dat er nog twee werkplekken beschikbaar waren in Amsterdam na de herstart. Die werkplekken zijn gebruikt om de gestrande treinen weg te leiden. Het stond dus blijkbaar niet volledig op zwart, maar de post was wel ernstig beperkt in capaciteit.

Allereerst kun je je fatsoen houden en mij aanspreken met Jeroen in plaats van “Gast”.

Ik heb je in mijn vorige reactie respectvol aangesproken en jou reactie was om op de man terug te reageren. Als je inhoudelijk zou reageren kun je ook een respectvolle reactie terugkrijgen, maar helaas kies jij er steeds opnieuw voor om anderen woorden in de mond te leggen en op de man te spelen en daar ben ik klaar mee.

Op de man terug reageren?  Logisch als jij Edwin en mij aanspreekt dat wij ook naar jou terug reageren.

Ook geef jij aan dat we niet zo hard naar Prorail mogen wijzen en dan vraag ik me af wat jij voor funcite hebt bij Prorail aangezien je het zo voor Prorail opneemt.

Ik heb mijn reactie nog eens gelezen maar zie niets aanstootgevends waardoor jij mij opeens maar met “Gast” aan spreekt.  Ik heb je ook nergens een ander “naampje” gegeven en verbaster ook de naam van Prorail nergens al zou dan makkelijk kunnen door de “r” te veranderen in een “f”.

Maar nogmaals, je spreekt van mogelijke andere opties en je mijdt elke reactie daarop als ik je vraag om eens concreet te worden daarmee.

En nu kom je dat uit Prorail nu naar buiten komt dat er na de herstart 2 posten wel werkten en dat daarmee treinen waren binnengehaald.  Waarom is er dan niet gekozen om toch wat pendeltreinen te laten rijden via deze 2 posten?  Dat had Prorail dan toch in werking kunnen stellen in overleg met de NS?  Met de mogelijkheid tot 1 pendel per uur in de verschillende richtingen was al een hoop ellende voor reizigers voorkomen.

 

En dan nog steeds de openstaande vraag, werk je voor Prorail ?

Vanaf je eerste reactie op mij ga je vooral niet op de inhoud in maar probeer je reacties uit te lokken. Mijn bericht was luid en duidelijk: de feiten waren nog niet bekend dus de conclusie dat er geen treinverkeer mogelijk was is voorbarig. Dan spreekt het voor zich dat ik me niet uit ga laten over inhoudelijke zaken, want dat zou tegenstrijdig zijn met wat ik hier duidelijk probeer te maken.

Ik snap dat het geen populaire mening is, mensen willen snel antwoorden hebben, dat zie je in de politiek ook terug. Maar die snelle antwoorden zijn lang niet altijd het juiste antwoord, zo blijft maar weer eens. Voor het echte antwoord of er werkelijk geen alternatief te bieden was zullen we iets langer geduld moeten hebben.

En dan nog steeds de openstaande vraag, werk je voor Prorail ?

Ik ga toch even verzoeken om deze vraag links te laten liggen. Het is prima om je dat af te vragen, maar dit is nu al meerdere keren gevraagd en het is duidelijk dat Bemined daar geen antwoord op wil geven. Dat is ook zijn goed recht. Sowieso snap ik ook niet waar die link vandaan komt. Ik werk niet voor ProRail en zal ze ook zeker niet gaan verdedigen in deze situatie, maar vind het punt wat Bemined probeert te maken zeer begrijpelijk en realistisch.

Nee als het systeem plat ligt dan kun je niet vaststellen hoe de wissels liggen, zeker niet bij een station als Amsterdam CS waar zo enorm veel wissels liggen.  Op een regionaal lijntje zou je dat wellicht nog wel kunnen inschatten en door een machinist kunnen laten checken, maar rondom Amsterdam CS snap ik dat ze absoluut geen risico’s nemen in deze.

Dat is wat simpel gezegd, de beveiliging bestaat uit meerdere systemen. Daarnaast hoeven treinen ook niet per se naar Amsterdam Centraal te rijden, een pendeltrein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Bijlmer had ook veel mensen thuis kunnen brengen en op dat baanvak liggen aanzienlijk minder wissels. Maar ik vind dat we verder niet te veel moeten speculeren over wat er wel en niet mogelijk was tot het onderzoek is afgerond. Het is jammer dat NS-medewerkers hier vooruitlopen op dit onderzoek door nu al te stellen dat er geen mogelijkheden waren. Dit is schadelijk voor het imago van de spoorsector dat al niet zo best is.

Laten we even jouw eerste reactie dan terug halen.  Jij geeft hierin aan dat NS medewerkers (wat ik niet ben overigens) vooruitlopen met het roepen dat er geen treinverkeer mogelijk was.

En als ik dan vraag om hoe je dat dan had willen doen dan blijf je stil, nou dan blijf ik bij mijn mening dat het bij Prorail niet goed geregeld is dat een ICT backup niet op korte termijn beschikbaar is voor zo’n cruciaal iets als railinfra.

Maar goed het is duidelijk dat je het zelf ook niet weet en net als Prorail geen oplossing had voor het probleem toen het optrad. Had je ook gewoon mogen aangeven, was geen schande geweest.

 

Reputatie 7
Badge +3

En nu kom je dat uit Prorail nu naar buiten komt dat er na de herstart 2 posten wel werkten en dat daarmee treinen waren binnengehaald.  Waarom is er dan niet gekozen om toch wat pendeltreinen te laten rijden via deze 2 posten?  Dat had Prorail dan toch in werking kunnen stellen in overleg met de NS?  Met de mogelijkheid tot 1 pendel per uur in de verschillende richtingen was al een hoop ellende voor reizigers voorkomen.

Machinist Stefan tweette vannacht om half 2 dat er één werkplek van de treindienstleiders beschikbaar op Amsterdam was (ok, dat waren er volgens ProRail nu dus 2) om het gestrande materieel af te voeren naar de rangeerterreinen en dat hij al een tijdje in de wachtrij stond. Hij stond “slechts” 5 uur op Schiphol gestrand. Met slechts 1 of 2 beschikbare werkplekken voor treindienstleiders die het gestrande materieel afvoeren zul je niet ook nog reizigerstreinen kunnen laten pendelen, in ieder geval niet in die mate dat het ook echt impact heeft op de grote reizigersstroom. 

Het snelheidsverloop van trein 2970 van gisteravond staat nu niet meer op Treinpositiies, maar die had vlak na het terugkeren van de storing iets van 35 - 40 minuten gedaan over het stukje Breukelen - Bijlmer Arena met max 40 km/u en zo'n 10 keer stil staan, Als je op zo'n manier één of twee treinen tegelijk kan laten rijden schiet het ook niet op. 

 

Wat ik me wel afvraag is op welk moment men besloot uit te wijken naar de noodlocatie in Utrecht en of dat niet eerder had gekund. 

En dan nog steeds de openstaande vraag, werk je voor Prorail ?

Ik ga toch even verzoeken om deze vraag links te laten liggen. Het is prima om je dat af te vragen, maar dit is nu al meerdere keren gevraagd en het is duidelijk dat Bemined daar geen antwoord op wil geven. Dat is ook zijn goed recht. Sowieso snap ik ook niet waar die link vandaan komt. Ik werk niet voor ProRail en zal ze ook zeker niet gaan verdedigen in deze situatie, maar vind het punt wat Bemined probeert te maken zeer begrijpelijk en realistisch.

Stijn NS, jammer dat je dit openbaar aankaart maar wie de bal kaatst kan ook een reactie verwachten openbaar.

Allereerst zijn er meerdere dingen in reacties van Beminded die duidelijk maken dat hij veel meer van de spoorsector af weet dan het gemiddelde forum lid hier, gezien meerdere posts afgelopen tijd heb ik sterk de indruk dat Beminded dus bij Prorail werkt en dat vraag ik hem gewoon direct, is toch geen probleem.

Als hij had aangegeven daar geen antwoord op te geven was dat een keuze geweest maar negeren dan kan je de vraag nogmaals verwachten.

Je maakt er nu een probleem van dat ik dit dus direct aan iemand vraag, blijkbaar een klacht ontvangen, maar je maakt geen probleem van het feit dat deze Beminded mij aanspreekt als “Gast” waarvan ik ook direct naar hem aangeef daar neit van gediend te zijn.  Ik heb niet met hem op school gezeten dus hij kan mij gewoon fatsoenlijk aanspreken, naar mijn idee heb ik hem ook nergens geschoffeerd qua aanspreken.

En dat ik na een opmerking vraag om verduidelijking hoe hij dat gezien had qua oplossing blijft hij er omheen draaien. Roep dan niet dat NS medewerkers te snel een conclusie trekken, die NS medewerkers draaien ook al enige tijd mee op het spoor.  Daarbij wordt ik aangemerkt als NS medewerker wat ik overigens al enige tijd niet ben, vandaar dat jullie er EX-machinist van hebben gemaakt.

Overigens zie ik in mijn PB's dat ik niet de enige ben met het vermoeden waar Beminded actief is.

Machinist Stefan tweette vannacht om half 2 dat er één werkplek van de treindienstleiders beschikbaar op Amsterdam was (ok, dat waren er volgens ProRail nu dus 2) om het gestrande materieel af te voeren naar de rangeerterreinen en dat hij al een tijdje in de wachtrij stond. Hij stond “slechts” 5 uur op Schiphol gestrand. Met slechts 1 of 2 beschikbare werkplekken voor treindienstleiders die het gestrande materieel afvoeren zul je niet ook nog reizigerstreinen kunnen laten pendelen, in ieder geval niet in die mate dat het ook echt impact heeft op de grote reizigersstroom. 

Het snelheidsverloop van trein 2970 van gisteravond staat nu niet meer op Treinpositiies, maar die had vlak na het terugkeren van de storing iets van 35 - 40 minuten gedaan over het stukje Breukelen - Bijlmer Arena met max 40 km/u en zo'n 10 keer stil staan, Als je op zo'n manier één of twee treinen tegelijk kan laten rijden schiet het ook niet op. 

 

Wat ik me wel afvraag is op welk moment men besloot uit te wijken naar de noodlocatie in Utrecht en of dat niet eerder had gekund. 

Momo, dat zijn keuzes die gemaakt worden door Prorail. Voor enige verlichting voor reizigers waren enkele treinen die wel reden al zeer welkom geweest. Tuurlijk kun je er voor kiezen dan een dubbeldekker op maximale lengte te laten rijden naar stations buiten de getroffen regio als er wel posten operationeel zijn.

Het ligt er dan toch ook aan waar je prioriteiten legt, treinen langs de perrons op grote stations laten staan is altijd een optie bij grote verstoringen. Er zijn meerdere stations waar in de nacht treinen overstaan.

Als je te maken hebt met bediende seinen op zo’n traject moet je elke keer de procedure door, trajecten met P-seinen (automatische seinen) hebben daar geen last van en dan kan een trein doorrijden.

Reputatie 7
Badge +1

En nu kom je dat uit Prorail nu naar buiten komt dat er na de herstart 2 posten wel werkten en dat daarmee treinen waren binnengehaald.  Waarom is er dan niet gekozen om toch wat pendeltreinen te laten rijden via deze 2 posten?  Dat had Prorail dan toch in werking kunnen stellen in overleg met de NS?  Met de mogelijkheid tot 1 pendel per uur in de verschillende richtingen was al een hoop ellende voor reizigers voorkomen.

Machinist Stefan tweette vannacht om half 2 dat er één werkplek van de treindienstleiders beschikbaar op Amsterdam was (ok, dat waren er volgens ProRail nu dus 2) om het gestrande materieel af te voeren naar de rangeerterreinen en dat hij al een tijdje in de wachtrij stond. Hij stond “slechts” 5 uur op Schiphol gestrand. Met slechts 1 of 2 beschikbare werkplekken voor treindienstleiders die het gestrande materieel afvoeren zul je niet ook nog reizigerstreinen kunnen laten pendelen, in ieder geval niet in die mate dat het ook echt impact heeft op de grote reizigersstroom. 

Het snelheidsverloop van trein 2970 van gisteravond staat nu niet meer op Treinpositiies, maar die had vlak na het terugkeren van de storing iets van 35 - 40 minuten gedaan over het stukje Breukelen - Bijlmer Arena met max 40 km/u en zo'n 10 keer stil staan, Als je op zo'n manier één of twee treinen tegelijk kan laten rijden schiet het ook niet op. 

 

Wat ik me wel afvraag is op welk moment men besloot uit te wijken naar de noodlocatie in Utrecht en of dat niet eerder had gekund. 

Zie dit Krantenbericht in het AD. Rikus heeft dus ook weer zijn moment of fame.

 

https://www.ad.nl/binnenland/prorail-volgde-cruciaal-advies-niet-op-tijdens-rampavond-op-spoor-sociale-schade-is-enorm~a366a5af/

De enige reden dat jij vraagt of ik bij ProRail werk is zodat je mijn reacties af kan doen als zijnde als partijdig, zo blijkt uit jouw opmerking hier:

Je bent leuke verhalen aan het ophangen om Prorail af te schermen, werk je er soms en zo ja geef dan eens aan wat je er doet?

Dit is dan ook precies de persoonlijke aanval waar ik het over heb, dat ik jou vervolgens stevig aanspreek na een eerste vriendelijk verzoek om fatsoenlijk te blijven is een direct gevolg op deze provocatie. Oftewel, wie de bal kaatst kan ook een reactie verwachten, om jouw eigen woorden te gebruiken.

Op dat soort vragen ga ik dus niet in, het heeft niets met de discussie te maken, want zoals ik al meerdere keren duidelijk heb gemaakt is mijn punt puur en alleen dat er nog geen conclusies getrokken kunnen worden. Dat er via privéberichten over iemands identiteit gespeculeerd wordt vind ik al helemaal walgelijk en zegt veel over het droevige niveau van sommigen hier.

Reageer