beantwoord

treinverkeer plat door sloorlopers - waarom?

  • 13 January 2023
  • 8 reacties
  • 272 Bekeken

Reputatie 6

Vandaag lag het treinverkeer plat tussen Utrecht en Hilversum vanwege spoorloper(s). In welke situatie cq waarom is stapvoets rijden in deze context niet voldoende veiligheid? Als leek zou ik zeggen dat je op een redelijke afstand stilstaat op dat soort snelheden, maar ik merk steeds vaker dat toch al het railverkeer plat wordt gegooid in zo'n situatie. 

icon

Beste antwoord door Edwin 13 January 2023, 22:17

Bekijk origineel

8 reacties

Ook bij stapvoets rijden kan er gevaar ontstaan als er iemand op het spoor loopt. Daarnaast denk ik persoonlijk dat je met stapvoets rijden niet veel tijd wint ten opzichte van stilstaan en wachten tot je weer met normale snelheid mag en kan rijden.

Reputatie 7
Badge

Over het algemeen rijden we met een aanwijzing Voorzichtig Rijden, die ons opdraagt te stoppen als de veiligheid in gevaar komt. 

In dit geval meen ik echter dat de politie heeft bevolen dat het treinverkeer gestaakt moest worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het kan ook zijn dat de politie of ProRail achter die spoorloper aangaan om hem te pakken te krijgen, dan wil je daar geen treinen hebben rijden.

Zoiets was een keer een aantal jaar geleden op Leiden Centraal, persoon eerst door trein aangereden, gewonde persoon rende vervolgens over en langs de sporen en werd achterna gezeten door de hulpdiensten. Toen lag alles ook stil. Was ook zo leuk, ik stond toen te wachten op Den Haag Centraal tot ze die mafklapper te pakken hadden. Op een gegeven moment stond ik na weer een spoorwijziging dat daar misschien mijn trein vandaag zou gaan rijden naast 2 machinisten die via via informatie door hadden gekregen zodat ik een beetje kon volgen wat er aan de hand was. 

Dit dus https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20190529_20004054

Grappig Momo, ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt en stond toen met mijn trein uit veiligheid net voor Leiden Centraal stil.

Reputatie 7
Badge +3

Was het misschien dezelfde keer? LD artikel is van 29 mei 2019. Anders waren er 2 van zulke idioten. Met die Leids glibbers weet je het nooit, kwam misschien wel uit de Hakbijlenbuurt. 😁

Reputatie 6

duidelijk, bedankt allemaal :) 

Reputatie 5

NS laat toch zo’n figuur alle onkosten vergoedn,mag ik hopen? (inl.de GTBV’s)

Reputatie 7
Badge +3

Zou het dezelfde verwarde mevrouw geweest zijn die op een viaduct bij de A27 vreemde capriolen uithaalde waardoor de snelweg in 2 richtingen gesloten was tussen Hilversum en Utrecht?
https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20230113_77742006

Reageer