beantwoord

Valt dit onder een vouwfiets?!

  • 13 May 2024
  • 47 reacties
  • 1169 Bekeken

Hoi, 

Vanmorgen zag ik iemand uitstappen tijdens de spits met de volgende fatbike "vouwfiets".

Een gemiddelde normale fiets is vele malen kleiner. En ja hij kon gevouwen worden, maar neemt dan nog steeds enorm veel ruimte in beslag. 

Wellicht tijd om de regels rondom de term "vouwfiets" mee in de spits aan te passen? 

Ging om het volgende model:

https://www.fatbikeskopen.nl/products/engwe-ep-2-pro-vouwfiets-oranje

 

Gr Sander 

icon

Beste antwoord door Tochjo 13 May 2024, 07:44

Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Maar hoe doe je dat, als de regels echt over centimeters gaan. Ik zou het niet weten.

Maar waar zou je anders op moeten handhaven? Als in: Wat wordt dan de max, en hoe bepaal je die?

Overigens begrijp ik dat op de centimeter handhaven niet te doen is… 😅 Ik ben vooral benieuwd hoe je anders een max afmeting kan afstellen.

 

Reputatie 6

 

 

Overigens begrijp ik dat op de centimeter handhaven niet te doen is… 😅 

 

 

Terwijl de regels voor de reiziger wel tot op de centimeter bepaald (gaan) worden. 45 centmeter, 80 centimeter, 85 centimeter, 86 centimeter, 116 centimeter.

Of heeft @Loes toch een meetlatje bij zich ?

Want het is natuurlijk een vreemde zaak dat een maat gegokt wordt, wat flinke gevolgen kan hebben voor de reiziger met zijn/haar vouwfiets en/of bagage.....

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het ook even nagekeken, en idd voor vouwfietsen nog geen afmetingen, maar ik zou blij zijn als er duidelijkheid komt over vouwfietsen, want hoe vaak ik hoor dat de vouwfiets ingeklapt meer ruimte inneemt dan een fiets en daarom niet word ingeklapt, kan niet wachten.

Een niet ingeklapte vouwfiets staat gelijk aan een gewone fiets en mag alleen in de daluren met fietskaartje mee, toch? Geen discussie.

Als reiziger vind ik die vouwfietsen die in- of uitgeklapt worden in de trein zelf alleen maar irritant. Vaak blokkeren ze de deuren en moet je wachten tot men met de uitgevouwen vouwfiets uitgestapt is.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het ook even nagekeken, en idd voor vouwfietsen nog geen afmetingen, maar ik zou blij zijn als er duidelijkheid komt over vouwfietsen, want hoe vaak ik hoor dat de vouwfiets ingeklapt meer ruimte inneemt dan een fiets en daarom niet word ingeklapt, kan niet wachten.

Een niet ingeklapte vouwfiets staat gelijk aan een gewone fiets en mag alleen in de daluren met fietskaartje mee, toch? Geen discussie.

Vertel dat de reizigers maar. Na de 300ste reiziger die denkt het wel te mogen snap ik dat je daar wel even helemaal flauw van bent.

Reputatie 6

.....Als reiziger vind ik die vouwfietsen die in- of uitgeklapt worden in de trein zelf alleen maar irritant. Vaak blokkeren ze de deuren en moet je wachten tot men met de uitgevouwen vouwfiets uitgestapt is......

Dat dient dan ook op het perron te gebeuren, in de trein is een vouwfiets opgevouwen.

Reputatie 7
Badge +3

Interessant is natuurlijk dat het nogal een verschil maakt of je de vouwfiets in een Sprinter meeneemt of in een IC. Het in- en uitstappen gaat bij een Sprinter juist veel sneller als de vouwfiets niet ingeklapt is. De regels zijn duidelijk geschreven in een tijd dat je je net als bij een IC altijd je fiets in en uit een trein moest tillen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

.....Als reiziger vind ik die vouwfietsen die in- of uitgeklapt worden in de trein zelf alleen maar irritant. Vaak blokkeren ze de deuren en moet je wachten tot men met de uitgevouwen vouwfiets uitgestapt is......

Dat dient dan ook op het perron te gebeuren, in de trein is een vouwfiets opgevouwen.

Vertel jij het aan hen?

Reputatie 7
Badge +3

Het besluit over de maten van de fietsen is inmiddels genomen. De voorwaarden per 1 juli 2024 voor het meenemen zijn terug te lezen op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1717079686780/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-fiets-mee-in-trein---juli-2024.pdf

Vouwfiets
Een compleet ingevouwen vouwfiets mag gratis worden meegenomen in de trein, ook tijdens de spitsuren, als deze vouwfiets geen hinder of overlast veroorzaakt of kan veroorzaken door bijvoorbeeld het looppad of een zitplaats te blokkeren en:

  • ingevouwen maximaal de volgende afmetingen heeft:

    - breedte maximaal 45 cm
    - lengte maximaal 86 cm
    - hoogte maximaal 80 cm, en

  • de gehele reis is ingevouwen. De vouwfiets moet dus voor het instappen in de trein zijn ingevouwen en mag pas na uitstappen uit de trein weer uitgevouwen worden, en

  • niet wordt gestald op één van de fietsplekken in de trein. Plaats deze waar mogelijk op bagage plekken.

In mijn optiek is het een gemiste kans om in de spitsuren de ingeklapte vouwfietsen niet toe te laten op fietsplekken. Daar staan ze dan juist niet in de weg en tijdens de spits zijn er nauwelijks reguliere fietsen toegelaten. De uitzondering zijn de fietsen die onderweg zijn of afkomstig van een internationale trein.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark op de meeste fietsplekken zijn klapstoelen, die door in de spits op die fietsplekken vouwfietsen te laten stallen niet gebruikt kunnen worden om te gaan zitten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Kwestie dan van de klapstoelen verwijderen en er bagageplaatsen van maken. Als vouwfietsen worden toegestaan moet dat ook gefaciliteerd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt toch ook zelf op een klapstoeltje van de fietsplek zitten en de vouwfiets voor je neerzetten? Dan staat de vouwfiets niet op een fietsplek. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan. Maar dan moet er niet al iemand op die plek zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, maar als er al iemand zit had je ook je vouwfiets daar niet neer kunnen zetten als die voorwaarde er niet zou zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Kwestie dan van de klapstoelen verwijderen en er bagageplaatsen van maken. Als vouwfietsen worden toegestaan moet dat ook gefaciliteerd worden.

Dan nog meer mensen die gaan klagen dat ze moeten staan. Voor vouwfietsen gelden dezelfde voorwaarden als voor bagage. Met jouw opgevouwen vouwfiets voor je mag je in een sprinter wel op het klapstoeltje bij de fiets/bagageplekken zitten.

Kwestie dan van de klapstoelen verwijderen en er bagageplaatsen van maken. Als vouwfietsen worden toegestaan moet dat ook gefaciliteerd worden.

Dan nog meer mensen die gaan klagen dat ze moeten staan. Voor vouwfietsen gelden dezelfde voorwaarden als voor bagage. Met jouw opgevouwen vouwfiets voor je mag je in een sprinter wel op het klapstoeltje bij de fiets/bagageplekken zitten.

Ja MoDe..

Reputatie 6

Ik heb recent een voor mij aangename nieuwe vouwfiets gekocht, niet zo een met van die mini wieltjes, maar eentje met gewone 28 inch wielen. Dat rijdt stukken prettiger op wat slechtere wegen/fietspaden. Rijdt met 7 versnellingen ook stukken beter dan de OV fiets. Nu maar hopen dat de HC geen rolmaat bij zich heeft, want kleiner dan 95 x 95 x 45 opvouwen lukt niet. Het zal wel meevallen hoop ik want het grootste deel van de reis is buiten de spits. (als ik incheck als de trein stopt reis ik helemaal in de daluren)….met opgevouwen fiets en in de daluren heb je geen fietskaart nodig… 

Reputatie 6

....... Nu maar hopen dat de HC geen rolmaat bij zich heeft, want kleiner dan 95 x 95 x 45 opvouwen lukt niet. Het zal wel meevallen hoop ik .......

De nieuwe fiets regels, mede op verzoek van reizigers en personeel, zijn nog niet ingegaan of de eerste @Philned melden zich al weer dat ze zich er niet aan gaan houden...........

Reputatie 6

@Ret.tep Ik reis, als je goed had gelezen, technisch gesproken in de daluren. Na het inchecken heb ik een minuutje om in te stappen, de trein hoort om 08:56 te vertrekken. Dat is meestal 25 seconden later. Omdat het een vouwfiets is, kan ik bi elke deur instappen. Vanaf het incheckpaaltje is het maar 3 of 4 stappen. Ik betaal, behalve als ik een keer scheel kijk, altijd dal tarief dus ik reis in de daluren en zou mijn fiets niet eens hoeven in te klappen.(als ik een fietskaartje koop)  
Toen ik met een gewone en de vouwfiets op reis was en het fietskaartje liet zien kreeg ik van de HC te horen "Voor een die vouwfiets heeft u geen kaartje nodig” Over de gewone fiets werd niets gezegd.

Reputatie 6

@Ret.tep Ik reis, als je goed had gelezen, technisch gesproken in de daluren......

Het gaat om de afmetingen van de vouwfiets, deze staan vanaf 1 juli 2024 vast, dit geldt zowel in daluren als tijdens spits. Je geeft zelf aan dat je vouwfiets groter is, dus mag niet meer mee als vouwfiets. Wel als gewone fiets, niet gevouwen, in de daluren, met fietskaartje.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb recent een voor mij aangename nieuwe vouwfiets gekocht, niet zo een met van die mini wieltjes, maar eentje met gewone 28 inch wielen. Dat rijdt stukken prettiger op wat slechtere wegen/fietspaden. Rijdt met 7 versnellingen ook stukken beter dan de OV fiets. Nu maar hopen dat de HC geen rolmaat bij zich heeft, want kleiner dan 95 x 95 x 45 opvouwen lukt niet. Het zal wel meevallen hoop ik want het grootste deel van de reis is buiten de spits. (als ik incheck als de trein stopt reis ik helemaal in de daluren)….met opgevouwen fiets en in de daluren heb je geen fietskaart nodig… 

Maar vanaf 1 juli heb je dus wel een fietskaart nodig voor die vouwfiets, want deze valt buiten de afmetingen en valt ook buiten bagageafmetingen.

Reputatie 1

Zag net ook 2 van die ‘vouwfietsen’.

Al behoorlijk lompe dingen.

 

En dan zijn er nog de echte Tokkie-Trollators.

Bespottelijk op zich.

En een ramp in de trein.

Zag er al eens één diagonaal over een heel balkon.

 

Laat ze in hemelsnaam VERBODEN worden!

Een scooter of een brommer mag ook niet mee.

Reputatie 1

Je kunt toch ook zelf op een klapstoeltje van de fietsplek zitten en de vouwfiets voor je neerzetten? Dan staat de vouwfiets niet op een fietsplek. 

Dat doe ik ook nogal eens.

Enige mogelijkheid soms.

Reageer