Skip to main content

Goedenavond, 

Ik zit op dit moment in de IC richting Enkhuizen, rit 2972 en er zitten 2 jongens te vapen. Treinstel 9563, achterste coupe. Tegenwoordig weet je niet wat mensen doen, als je ze aanspreekt dus ik heb gekozen dit maar niet te doen. De HC is langs gelopen nadat ik een melding heb gemaakt bij de NS meldkamer, maar deze deed er verder niks op uit. Inmiddels zijn ze ook met ziektes aan het schelden, en maken ze enige homofobische opmerkingen.. Ik vond het vooral erg vervelend, aangezien er eerst ook kinderen bij zaten.

 

Is er iets wat de NS of de hc hier aan kan doen?

Je kan het beste het NS noodnummer hiervoor gebruiken. Dit kan via 06 13 18 13 18 op whatsapp en SMS. Ook al lijk ik uit je bericht te begrijpen dat je dit al gedaan had en de HC hierop geattendeerd werd, die er niks aan deed. 


Je kan het beste het NS noodnummer hiervoor gebruiken. Dit kan via 06 13 18 13 18 op whatsapp en SMS. Ook al lijk ik uit je bericht te begrijpen dat je dit al gedaan had en de HC hierop geattendeerd werd, die er niks aan deed. 

Dat had TS ook gedaan. Onbegrijpelijk voor mij dat de HC hier niets mee gedaan heeft. Ik neem even aan dat op uit moet vervangen worden door aan.

 

De HC is langs gelopen nadat ik een melding heb gemaakt bij de NS meldkamer, maar deze deed er verder niks op uit.


De meldkamer doet met dat soort dingen niets, want er is geen gevaarlijke situatie. Volgens mij zeggen ze standaard dat je die mensen er zelf op kunt aanspreken, of de conducteur moet zoeken.

Zelfde voor 1e klas scheefrijders, herrie in de stiltecoupé en voorheen de mondkapjes en zo (waar ook zelden op gehandhaafd wordt). Conducteurs kunnen overigens op die laatste dingen niet handhaven zonder V&S in te schakelen, want ze zijn geen boa meer (en de ‘boefjes’ weten dat natuurlijk maar al te goed)… 😥


Tja, persoonlijk neem ik het de HC niet eens meer kwalijk dat hij niets gedaan heeft. Het aantal relschoppers in treinen is naar mijn gevoel alleen maar gestegen de laatste jaren. Vooral in je eentje is het risico om verrot gescholden of aangevallen te worden simpelweg te groot. Allemaal te danken aan de directie van NS die een conducteur als “gastheer” zijn gaan zien i.p.v. een BOA met authoriteit over de trein.

De beste oplossing naar mijn mening zijn vliegende V&S teams zoals bij de andere vervoerders, maar die zie ik bij NS nog maar zelden sinds COVID.


Na COVID heb ik er maar een gezien. Verder alleen maar conducteurs, die NS helaas niet zo belangrijk vindt. 


Tja, persoonlijk neem ik het de HC niet eens meer kwalijk dat hij niets gedaan heeft. Het aantal relschoppers in treinen is naar mijn gevoel alleen maar gestegen de laatste jaren. Vooral in je eentje is het risico om verrot gescholden of aangevallen te worden simpelweg te groot. Allemaal te danken aan de directie van NS die een conducteur als “gastheer” zijn gaan zien i.p.v. een BOA met authoriteit over de trein.

De beste oplossing naar mijn mening zijn vliegende V&S teams zoals bij de andere vervoerders, maar die zie ik bij NS nog maar zelden sinds COVID.

En dus heeft het tuig gewonnen en kan de zwaar betalende reiziger het rambam krijgen??? Dat kan toch niet. Op deze manier gaat NS echt heel snel naar de afgrond. 


Goed idee voor het reizigerscadeau!


Tja, persoonlijk neem ik het de HC niet eens meer kwalijk dat hij niets gedaan heeft. Het aantal relschoppers in treinen is naar mijn gevoel alleen maar gestegen de laatste jaren. Vooral in je eentje is het risico om verrot gescholden of aangevallen te worden simpelweg te groot. Allemaal te danken aan de directie van NS die een conducteur als “gastheer” zijn gaan zien i.p.v. een BOA met authoriteit over de trein.

De beste oplossing naar mijn mening zijn vliegende V&S teams zoals bij de andere vervoerders, maar die zie ik bij NS nog maar zelden sinds COVID.

En dus heeft het tuig gewonnen en kan de zwaar betalende reiziger het rambam krijgen??? Dat kan toch niet. Op deze manier gaat NS echt heel snel naar de afgrond. 


 

Ik wil niet te pessimistisch klinken, maar het lijkt wel de keiharde realiteit te worden. Als frequente gebruiker van deze community, heeft u net als ik vast gemerkt dat NS de afgelopen jaren in veel opzichten achteruit is gegaan... 😕

Vroeger was geweld tegen een conducteur bijna ondenkbaar. In de ons omringende landen is dat naar mijn ervaring nog steeds zo. Maar de HC's (met uitzondering van helden als Loes, Sander en enkele andere onbenoemden) lijken inmiddels het gezag over de trein te hebben verloren. De afgelopen jaren te veel gefocussed op andere ‘werkzaamheden’ in plaats van op orde houden tijdens de reis. Onruststokers weten inmiddels dat ze met veel dingen weg komen, waardoor de brutaliteit des te groter is als ze een keer "gepakt" worden. De cijfers in dit artikel spreken denk ik boekdelen.

Ik zou oprecht wensen dat het anders was, maar mijn gevoel zegt dat reizen bij NS de komende jaren "de wet van de brutaalste" zal worden. Tenzij er drastische veranderingen komen in mentaliteit en beleid, maar daar heb ik toegegeven mijn twijfels over.


Conducteurs kunnen overigens op die laatste dingen niet handhaven zonder V&S in te schakelen, want ze zijn geen boa meer.

Ik snap ook werkelijk niet hoe dat te rijmen valt met:

De NS ziet een stijging van incidenten met agressie en geweld in treinen en op stations. Om dat beter aan te kunnen pakken, wil het bedrijf meer bevoegdheden voor het personeel, zodat dat bij een incident niet op de politie hoeft te wachten.

https://nos.nl/artikel/2418280-ns-ziet-toename-agressie-tegen-medewerkers-wil-meer-bevoegdheden


Vroeger was geweld tegen een conducteur bijna ondenkbaar. In de ons omringende landen is dat naar mijn ervaring nog steeds zo.

Helaas niet. Kom gerust eens in België kijken.


Vroeger was geweld tegen een conducteur bijna ondenkbaar. In de ons omringende landen is dat naar mijn ervaring nog steeds zo.

Helaas niet. Kom gerust eens in België kijken.

 

Jammer om te lezen dat het daar ook zo is. De verharding van de samenleving lijkt in veel landen een trend te zijn.

Heeft de NMBS ooit cijfers gepubliceerd over het aantal incidenten met treinbegeleiders? Mijn ervaring met Belgische IC’s en stoptreinen is beperkt, maar het reizen in België en vooral in Duitsland voelde doorgaans een stuk gemoedelijker aan dan in Nederland (m.u.v. enkele late S-bahn of rustige Länderbahn treinen dan).


Heeft de NMBS ooit cijfers gepubliceerd over het aantal incidenten met treinbegeleiders?

Er komen af en toe wel eens cijfers in de pers of in antwoorden op Kamervragen. Misschien dat wat gericht googlen helpt.

Mijn ervaring met Belgische IC’s en stoptreinen is beperkt, maar het reizen in België en vooral in Duitsland voelde doorgaans een stuk gemoedelijker aan dan in Nederland (m.u.v. enkele late S-bahn of rustige Länderbahn treinen dan).

Het maakt een groot verschil op welke lijn je bent. Brussel-Charleroi in de avond schijnt berucht te zijn.


Agressie tegen OV-personeel heb je in vrijwel elk land. Alleen haalt dat het nieuws in Nederland niet.


Je kan het beste het NS noodnummer hiervoor gebruiken. Dit kan via 06 13 18 13 18 op whatsapp en SMS. Ook al lijk ik uit je bericht te begrijpen dat je dit al gedaan had en de HC hierop geattendeerd werd, die er niks aan deed. 

Als je het noodnummer gebruikt om zoiets te melden (met treinnummer en rijtuig/coupé) krijg je als reactie een reeks vragen over wie de overlast veroorzaakt. Als je daar dan niet op kan/wil antwoorden wordt de melding gewoon afgesloten want ze kunnen dan niets doen. Geen idee wat er gebeurt als je er wel op antwoord, wellicht krijg je dan een tweede reeks vragen etc. tot je op je bestemming bent.

Bij het noodnummer zijn ze meer bezig met het bedenken van excuses om niets te doen dan met het vinden van een gepaste tussenkomst (bv. een van de twee tot vijf conducteurs op de trein even polshoogte laten nemen, al was het maar om enige aanwezigheid te tonen). Maar goed, het kán dus gewoon niet.


Dat vapen in de trein kwam ik onlangs ook tegen, terwijl in de huisregels gewoon staat dat het net als roken niet mag.


Ik snap aan de ene kant wel waarom de HC niks gedaan heeft, dat soort jongens gaan snel over op agressief gedrag wanneer je ze aan spreekt, maar er is wel IEMAND die de boel hoort te handhaven anders wordt treinreizen een grotere hel dan dat het al is.

 

Ik spreek dat soort boefjes ook liever niet alleen aan in de winkel waar ik werk, maar dan heb ik weer het geluk dat ik genoeg collega's om me heen heb.

 

Simpele oplossing, geef ze middelen waarmee treinpersoneel veiliger is, ofterwijl meer personeel, of iets van een wapen…

 

Het is zonde dat het zo moet, maar het is nou eenmaal niet anders... Maarja NS wil natuurlijk niet nóg meer betalen voor de veiligheid van hun reizigers en personeel, als ze daar überhaupt geld in steken...


.…als ze daar überhaupt geld in steken...

Miljoenen Euro's per jaar aan veiligheidsmedewerkers, S&V, cameratoezicht en nog veel meer.......


.…als ze daar überhaupt geld in steken...

Miljoenen Euro's per jaar aan veiligheidsmedewerkers, S&V, cameratoezicht en nog veel meer.......

Aan cameratoezicht heb je niet zoveel in een trein als er geen veiligheidsmedewerkers rond lopen. op sommige stations dan wel, maar vaak is het dan al te laat. Dan moet je er 1 bellen en ben je een tijdje verder…

 

De veiligheid op stations is prima, alleen niet in de trein.


Ik zie ook vaker een vaper in de trein dan een roker. Ik zeg er altijd wat van, het is de toon die de muziek maakt en in veel gevallen kan ik er iets tegen doen. Als een reiziger totaal niet luistert, dan ga je andere opties bekijken.


Ik zie ook vaker een vaper in de trein dan een roker. Ik zeg er altijd wat van, het is de toon die de muziek maakt en in veel gevallen kan ik er iets tegen doen. Als een reiziger totaal niet luistert, dan ga je andere opties bekijken.

Roken er mensen serieus in de trein? Hoezo verslaafd 🤣.

Ik heb wel gehad dat iemand een jointje aan het bouwen was in de trein en gelijk die hele coupé stonk naar wiet voor de rest van de reis 🥲, die jongen zat aan de andere kant van de coupé, dus het was in iedergeval goed spul.


Roken / vapen in de trein vind ik gewoon asociaal. Sigaretten zie ik niet meer in de trein, op het perron wel. Voor iemand instapt wordt nog even een trek genomen en de nog smeulende peuk vanuit de treindeur op het perron gegooid.

Vapen zie ik weleens gebeuren in de trein (en ruik je ook snel), dit gebeurt verdekt met het apparaatje onder de hand of onder de jas weggestopt. Dus ze weten wel dat het niet mag, maar ach wat kan het ze schelen, doen het gewoon. De kans is zo klein dat ze gesnapt worden door personeel.

 


Ik zie trouwens ook geen andere oplossing dan van de trein te wisselen als je van de geur en de rook niet mee wilt genieten.


Ik zie trouwens ook geen andere oplossing dan van de trein te wisselen als je van de geur en de rook niet mee wilt genieten.

Nee, gewoon zelf je vape er bij pakken. Laat je dominantie zien en verdedig je territorium 😊.

 

Niet doen hè, is een grapje


Ik zie trouwens ook geen andere oplossing dan van de trein te wisselen als je van de geur en de rook niet mee wilt genieten.

Roken en vapen mag gewoon niet in het OV, dus waarom van trein wisselen? Lees de huisregels eens.


Ik zie trouwens ook geen andere oplossing dan van de trein te wisselen als je van de geur en de rook niet mee wilt genieten.

Nee, gewoon zelf je vape er bij pakken. Laat je dominantie zien en verdedig je territorium 😊.

Ik snap de grap, maar laten we dat maar even niet doen. 😅 Dominantie en het verdedigen van territorium mag je overlaten aan de sterren van National Geographic.

Edit: Ik zie je edit nu net pas, goed dat je dat aangeeft! 😉


Reageer