Welkom terug @jasper22
Ja, je had zomaar een ‘boete’ kunnen krijgen want je mag niet in de 1e klas staan (of lopen) met een 2e klas vervoerbewijs.
Maar als het zo druk was (een HC die zich door jullie heen moest wurmen) gaat ze dat natuurlijk niet doen, behalve tegen jullie allemaal zeggen "jullie mogen hier eigenlijk niet staan” of “verderop in de 2e klas is (misschien) nog wel ruimte”…
De ‘helft 1e klas in het midden van een (druk) treinstel’ werkt natuurlijk ook niet mee. Je hebt een punt, want iemand met een 2e klas vervoerbewijs op zoek naar een plekje zal zich niet laten weerhouden om door de 1e klas te lopen (met risico op een overactieve conducteur die dat verbiedt of gaat beboeten)
Tot zover mijn ‘inzicht’… @Loes @Sander-VH toch?
Het is ook niet mogelijk om niet door de eerste klas te lopen wil je ergens naartoe lopen in de trein.
Wilt u naar de WC? Dat kan niet want dan moet u langs de 1e klas lopen en dat mag niet.
In principe mag je je er wel bevinden, maar niet ophouden. Als je er doorloopt is dat echt geen probleem en ook toegestaan. Het probleem dat je in de eerste klas naar binnen loopt en dan niet meer voor of achteruit kunt, ben ik nog nooit tegengekomen. Strikt genomen houd je je op. De praktijk is dat staanplaatsen in een dermate wel heel bomvolle trein die in de eerste klas worden ingenomen niet worden beboet. In principe moet u zich met een tweedeklaskaartje in de tweede klas ophouden als het heel vol is. Iemand die zich in de eerste klas echt ophoudt met een tweedeklaskaartje zit wel fout als het niet druk is. Een boete kan dan.
Maar als de trein zo vol is dat er ook geen staanplaatsen meer zijn in de tweede klas, is het weliswaar niet toegestaan zich in de eerste klas op te houden maar dan is de eerste klas staand opvullen in de praktijk geen probleem. De conductrice heeft ook niet beboet/
Voor de meelezende reizigers die een smoes zoeken om zich toch bewust in de eerste klas ophouden zonder geldig kaartje: het geschetste voorbeeld is wel erg extreem.
Door de eerste klas heenlopen en doorlopen is echt geen probleem en mag gewoon, soms moet jet zelfs gewoon. De eersteklasplaatsen zitten in stoptreinen inmiddels vaak aan het begin en het eind, maar in de intercity is dat niet het geval, echt doorlopen moet dus wel toegestaan zijn, alleen ophouden niet.
De nuance is zich bevinden mag wel, anders kun je er niet doorheenlopen, zich er ophouden mag niet. Dat laatste doen mensen die de iPhone opladen en er blijven staan dus wel. Dit als voorbeeld.
U wordt in de praktijk in deze extreme situatie echt niet bekeurd, al mag het in theorie dus wel. Vandaar uw vraag denk ik ook.
TRANSLATE with
EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE
Als een gewone reiziger mag je je trouwens ook gewoon door de menigte zetten, sommige mensen die gaan midden in het pad stil staan (vreselijk) zodra er geen zitplek meer is en daar ontstaat het oponthoud al vrij snel terwijl dat vaak eigenlijk helemaal niet nodig is.
Wat doe je als je de trein uit moet of naar de WC moet, dan moet je je wel door de menigte zetten...
Het lijkt me een vrij theoretische kwestie. Als je ziet wat er momenteel getolereerd wordt in de trein is het moeilijk voor te stellen dat een conducteur juist de reiziger die zich in een door hemzelf al ongewenste situatie bevind (waar ie dus niet eens iets aan kan veranderen!) zou gaan straffen. Ik kan het schreeuwerige Telegraaf-artikel daarover al uittekenen als een conducteur dat denkt te kunnen doen.
Het roept wel een bepaalde gedachte bij me op trouwens. Zo vaak wordt gezegd "je kaartje is een vervoersbewijs en geen garantie voor een zitplaats”. Maar als dat zo is dan vraag ik me af waar ik met een 1e klas kaartje voor betaal als ik moet staan. Mijn “sta-comfort” is niet groter in de 1e klasse dan in de 2e klasse.
Je betaalt voor een grotere kans op een zitplaats. Maar het blijft een kans. Wil je niet extra betalen, dan kan je 2e klasse reizen.
Het wordt tijd voor veel langere treinen met veel meer zitplaatsen, dan is de eersteklas piraterij ook sneller verleden tijd. Ik weet ook wel dat het niet haalbaar is iedereen en altijd een zitplaats te bieden maar toch zou het zo moeten zijn. Afgezien van zeer drukke trajecten waar de treinen de maximale lengte en frequentie al hebben, lijkt me dat een goede stip aan de horizon. De privatisering is niet goed gelukt en het lijkt me beter dat de overheid weer regulerend optreedt. Ja, dat kost geld, ik kan ook rekenen.
Het roept wel een bepaalde gedachte bij me op trouwens. Zo vaak wordt gezegd "je kaartje is een vervoersbewijs en geen garantie voor een zitplaats”. Maar als dat zo is dan vraag ik me af waar ik met een 1e klas kaartje voor betaal als ik moet staan. Mijn “sta-comfort” is niet groter in de 1e klasse dan in de 2e klasse.
Zonder reserveringssysteem kun je nooit een zitplaats garanderen, ook niet in de eerste klas.
In de ICE en andere buitenlandse intercity's zie ik altijd dat de 1e klas aan het begin of eind van een trein zit. Soms 3 treinstellen aanéén. De rest van de trein is dan allemaal 2e klas. Het staat dan ook aangegeven op de schermen op de perrons welke treinstellen 1e of 2e klas zijn, dus dat kan je al zien. Dit alles scheelt enorm veel doorloop en maakt de 1e klas rustiger. Waarom is dit in Nederland nooit zo geweest (of was dat ooit wel zo, in heel vroeger tijden?). Nu zit de 1e klas in veel treinen verspreid over de hele lengte, zelfs is vaak een treinstel half 1e /half 2e klas met een simpel open klapdeurtje ertussen, super onrustig en een recept om veel grijsrijders te krijgen. Ik heb dat nooit begrepen.
In de ICE en andere buitenlandse intercity's zie ik altijd dat de 1e klas aan het begin of eind van een trein zit. Soms 3 treinstellen aanéén. De rest van de trein is dan allemaal 2e klas. Het staat dan ook aangegeven op de schermen op de perrons welke treinstellen 1e of 2e klas zijn, dus dat kan je al zien. Dit alles scheelt enorm veel doorloop en maakt de 1e klas rustiger. Waarom is dit in Nederland nooit zo geweest (of was dat ooit wel zo, in heel vroeger tijden?). Nu zit de 1e klas in veel treinen verspreid over de hele lengte, zelfs is vaak een treinstel half 1e /half 2e klas met een simpel open klapdeurtje ertussen, super onrustig en een recept om veel grijsrijders te krijgen. Ik heb dat nooit begrepen.
Dit is bij de sprinters wel het geval, en bij de SNG-3 heb je zelfs maar aan 1 kant 1e klas. Waarom het dan weer bij de ICNG niet zo is vraag ik me af…
Nou ja, opzich ook logisch. De sprinters zijn gemaakt voor kortere afstanden en dus zou je minder 1e klas plekken nodig hebben dan bij een IC. Alleen zit je dan weer met het probleem dat de 1e klas vrij snel bomvol zit, omdat er maar 2 kleine stukken zijn.
bij de DDZ heb je trouwens ook aan 1 uiteinde (diegene met 2 verdiepingen) een half 1e, half 2e klas. Irriteer ik me mateloos aan want ik zit altijd aan een uiteinde…
Bij de VIRM komt de 1e klas/2e klas coupé volgensmij na 1 van de uiteindes.
NS heeft tenminste nog een 1e klas in sprinters. Blauwnet heeft het ook tussen Zwolle en Enschede, en Zwolle en Emmen, maar niet tussen Zutphen en Oldenzaal. Arriva heeft in de Achterhoek in hun treinen een miniem stukje voorin, waarbij voor de vorm "1e klas" staat maar in feite is het niks anders dan de rest van de trein. Breng tussen Arnhem en Winterswijk heeft dat ook. Een lachertje dus. En in het noorden is er bij Arriva helemaal geen 1e klas meer.
NS heeft tenminste nog een 1e klas in sprinters. Blauwnet heeft het ook tussen Zwolle en Enschede, en Zwolle en Emmen, maar niet tussen Zutphen en Oldenzaal. Arriva heeft in de Achterhoek in hun treinen een miniem stukje voorin, waarbij voor de vorm "1e klas" staat maar in feite is het niks anders dan de rest van de trein. Breng tussen Arnhem en Winterswijk heeft dat ook. Een lachertje dus. En in het noorden is er bij Arriva helemaal geen 1e klas meer.
Ja, de eerste klas van NS in de sprinters stelt dus ook niet meer veel voor, maar goed het is iets hé .