beantwoord

Veel te korte trein


Reputatie 7
Badge

Waarom bestaat trein (1)4620 vandaag opeens maar uit één stel van drie bakken SNG (2348) i.p.v. de gebruikelijke elf(!) bakken. Dit was uiteraard veel te druk en er bleven zelfs mensen achter op perrons, die zichzelf simpelweg de trein niet meer in geperst kregen.

En waarom worden reizigers daar niet over geïnformeerd? Nergens een indicatie van een (voor een reiziger herleidbaar) relevante verstoring, geen omroep (überhaupt geen conducteur te bekennen natuurlijk) en zelfs geen (ingestelde) notificatie voor een materieelwijziging uit de app. Dat lijkt me toch het minste wat NS bij zo'n extreme wijziging kan doen. En ik mag toch hopen dat dit niet gepland was, wa t dan kan de planning wel héél slecht schatten waar materieel benodigd is.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 9 June 2022, 10:01

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Olav93,

Het was inderdaad niet gepland. De oorspronkelijke bedoeling was 10 bakken, maar dat is vannacht een paar keer aangepast.

 

Reputatie 7
Badge +3

En zulke dingen worden inderdaad niet gemeld op de manieren zoals je aangaf, wel kun je (en dat deed ik altijd) de materieelinzet checken via de diverse digitale middelen. Zelf gebruikte ik daarvoor de vertrektijden pagina van Rijdendetreinen, omdat je dan niet alleen de eventuele vertraging ziet maar ook de treinlengte van de treinen die gaan vertrekken van je station. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Olav93,

Het was inderdaad niet gepland. De oorspronkelijke bedoeling was 10 bakken, maar dat is vannacht een paar keer aangepast.

Het lijkt erop alsof het kort voor vertrek vanaf Zwolle is aangepast omdat er misschien iets was met de andere stellen. De wijziging was om 06:59:16 / 06:59:22 en de vertrektijd van de 14620 vanuit Zwolle was 7:07, maar had 9 minuten vertraging. Lijkt me dan een probleempje met de achterste 2 stellen, of alleen de middelste, waarna besloten is de voorste af te koppelen en alleen te laten vertrekken. Beter iets dan niets zo op het laatste moment, anders had er helemaal geen trein gereden. 

 

Reputatie 7
Badge

Ah, treinposities toont ook de historie van de planning van het materieel, dat wist ik nog niet. Dank beiden!

Elke dag kijken, lijkt me voor vaste reizigers nou echter niet het handigst. Daar waren die notificaties nou net voor bedoeld dus wellicht is het voor NS de overweging waard om deze ook mogelijk te maken voor wijzigingen in de hoeveelheid materieel. Dat moet volgens mij relatief eenvoudig zijn aangezien het ?t.b.v. toegankelijkheid) notificaties voor het type materieel al mogelijk zijn (en de bron van notificaties het materieel dus al kent).

Overigens is het niet consequent zo dat er in deze situatie niet wordt omgeroepen. Ik heb in het verleden al meermaals meegemaakt dat een conducteur in een situatie als dit omriep om zich te verontschuldigen en het probleem te verklaren. Wat mij betreft komt dat netjes over en is het ook de overweging waard om daar beleid van te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Elke dag kijken, lijkt me voor vaste reizigers nou echter niet het handigst.

Zelf keek ik sowieso al elke dag op de actuele vertrektijden pagina om te zien of mijn trein vertraging had of zelfs uitviel. Terwijl ik mijn ontbijt oppeuzelde checkte ik dit. Bij 5 of 10 minuten vertraging of uitval kon ik dan wat later van huis gaan ipv die tijd voor Jan met de korte achternaam op het perron te staan.  Die vertrektijden kon ik net zo goed op Rijdendetreinen bekijken zodat ik ook de treinlengte erbij zag. Wat dat betreft was het voor mij als vaste reiziger juist wel handig om elke dag te kijken. 

 

Reputatie 7
Badge

Dat is vanwege de eindelijk werkende notificaties om die reden alleen niet meer nodig. En om eerlijk te zijn ging ik xaarvoor dus wel altijd gewoon na een station. Bij grote calamiteiten zijn er langer notificaties en verder valt er in ieder geval altijd wel te reizen eigenlijk gelukkig.

Reputatie 7
Badge +3

Mooi dat die notificaties eindelijk werken. Zelf heb ik daar niets aan want heb geen smartfoon. En zou ik die wel hebben zou ik denk ik nog steeds de actuele tijden pagina checken voor vertragingen en treinlengte, kleine moeite.

Mijn vertrekstation thuis is een kleiner sprinter station, als er een grote calamiteit is, rijdt er gewoon niets, dus geen nut om dan naar het station te gaan, overigens 's morgens nooit gelukkig nooit bij de hand gehad. Mijn vertrekstation waar ik werkte is wel groter, maar als daar een grote calamiteit als een aanrijding was, dan reed daar ook niets, maar dan was er wel de mogelijkheid van een tram. Wel keek ik als er een bepaalde tijd geen treinen hadden gereden en het treinverkeer rond de tijd dat ik de trein wilde nemen weer ging opstarten, hoe lang die treinen waren en dan nam ik vaak ook niet de allereerste trein die ging maar de tweede of soms de derde, afhankelijk van de treinlengte. 

Badge +3

Mooi dat die notificaties eindelijk werken. Zelf heb ik daar niets aan want heb geen smartfoon.

Tja, met de sms berichten zijn ze helaas gestopt in 2019.

Geen smartphone willen hebben (om welke reden dan ook) is natuurlijk wel jezelf een beetje een handicap aanpraten in de huidige tijd 😥

Net zoals contant willen betalen en “sorry u kunt hier alleen pinnen!” Pech dan voor jou… (andere discussie, of dat mag en of euromuntjes van 1 of 2 cent geldig zijn)

Reputatie 7
Badge +3

Nooit gebruikt die SMS alert. Eerlijk gezegd wist ik pas dat het bestond toen gemeld werd dat NS ermee ging stoppen. 😁  Dat soort grote verstoringen zag ik wel op een andere manier, NS website, servicebericht in de mail, krantenwebsite (bij landelijk geen treinen of LUD bij sneeuw of zo wordt dat altijd wel in de media gemeld) of via het NS Twitteraccount. 

Badge +3

Och ja, teletekst pagina 751 op de NPO kanalen doet het nog (zal niet lang meer duren)

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben in mijn 5 jaar forenzen misschien maar een enkele keer verrast door een kortere trein en daar had een notificatie ook niet echt geholpen. Meestal nam ik trein 2265, die met 1 stel vertrok vanuit Vlissingen en de ene keer werd er in Roosendaal en de andere keer in Rotterdam een stel aangekoppeld. Voor ik van werk (in Delft) wegging op de fiets keek ik altijd naar de vertrektijd en treinlengte, maar op dat moment was de trein nog niet in Rotterdam.Als er in Rotterdam gekoppeld zou worden gaf de digitale info aan dat mijn trein uit 2 VIRM stellen zou bestaan. Dan kwam het een enkele keer voor dat het bij het koppelen in Rotterdam niet goed ging of het te koppelen stel had een defect en reed de trein dan dus ook vanaf Rotterdam met 1 stel en werd ik daardoor verrast bij het binnenrijden van station Delft. Dan heeft zo'n notificatie ook weinig nut, want ik was toch al onderweg naar het station, dus kon niet beslissen een kwartiertje later te gaan wanneer er wel een langere trein reed. 

 

Reageer