veelgebruikte overstap uit communicatie

  • 28 October 2022
  • 4 reacties
  • 111 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Al heel wat jaren is op station Weesp een cross-platform overstap mogelijk tussen de sprinter uit de richting van (Amersfoort en) Hilversum naar Amsterdam Centraal (en Hoofddorp, 5800) en de sprinter uit de richting van Almere naar Amsterdam Zuid (en Hoofddorp, 4300), net als tussen de sprinter uit de richting van (Utrecht en) Hilversum naar Amsterdam Zuid (en Hoofddorp, 5700) en de sprinter uit de richting van (Zwolle en) Almere naar Amsterdam Centraal (en Leiden/Den Haag, 4600).

Het valt me op dat deze overstappen sinds enige tijd uit de communicatie lijken te zijn verdwenen. De borden in de trein, de automatische omroep en vandaag zelfs een handmatige omroep, hebben het alleen nog maar over de, veel minder gebruikte, overstap op de trein richting Utrecht op het andere perron.

Is hier wellicht ergens iets misgegaan in een systeem? Mogelijk bij de wijziging om op de borden voor de treinen via Amsterdam Centraal de echte eindbestemming (Hoofddorp of verder) te vermelden en Amsterdam Centraal als 'via' in plaats van als eindbestemming? Nu je soms over moet stappen van een trein richting Hoofddorp op een trein richting Hoofddorp (via de andere kant van Amsterdam, maar dat staat alleen op het bord boven het perron en bijvoorbeeld niet op de trein) lijkt een omroep hierover en/of een vermelding op het bord in de trein juist extra wenselijk, maar is die dus verdwenen.


4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Is die trein die nu aangegeven wordt minder druk?

Reputatie 7
Badge +1

Dat zelf omroepen door HC in trein is in 99% niks anders als oplezen van wat de screens-als ze werken-ook tonen. Elk greintje eigen kennis/ervaring lijkt veelal verdwenen-al komt het af en toe wel voor dat er nog een enthousiaste en van werk bewuste HC zelf ingrijpt. (voor mij is dit eerder een reden om die functie maar uit te saneren-die controles zullen me worst zijn en storen mij eerder), onbezoldigd inkomstenbewaker van tante spoor ben ik niet.

Wat je hier in dit geval (mij erg goed bekend uit verleden) aangeeft blijkt her en der met korte overstapjes (zoals de 2 min te Leiden en dn Haag tussen IC en stoppert) ook verdwenen-gelet op diverse vergelijkbare meldingen. Maar als je trouwe klant bent, dan laat je dat toch gewoon voorbijgaan en je weet zelf allang beter?

Eigenlijk krijg ik zelf de indruk dat dit proces met alle natuurlijk enorm ingewikkelde achterliggende IT-processen, die ook nog elk jaar gewijzigd moeten worden en steeds meer zelf-verderwerkende data in gang zetten, door mensen ergens in Bangalore/ID of zo´n lage prijzen/IT land gedaan worden zonder ook maar enige inhoudelijke kennis. Terwijl juist onder de treintjesgekke nerds nogal wat kennis daartoe aanwezig is.

Reputatie 7
Badge

Is die trein die nu aangegeven wordt minder druk?

Dat zou best kunnen maar hij gaat dus ook een andere kant op (vanaf Weesp richting Utrecht in plaats van Amsterdam).

Reputatie 7
Badge

Maar als je trouwe klant bent, dan laat je dat toch gewoon voorbijgaan en je weet zelf allang beter?

Uiteraard, maar hoewel je op dit forum misschien alleen ervaren reizigers als ons treft, zitten in deze treinen wel degelijk ook nog mensen voor wie een treinreis, en zeker deze specifieke reis, niet zo gewoon is.

Reageer