beantwoord

veiligheid in de nacht op station Rotterdam

  • 12 June 2022
  • 8 reacties
  • 885 Bekeken

Reputatie 1

Op zondagmorgen 5 juni 2022 kwam ik uit Schiphol aan in Rotterdam om 3.00 uur door vertraging. Ik wilde naar Tilburg. De eerste mogelijkheid was rond 7.00 uur.

mw .van de ns zei me, niet buiten de poortjes gaan!!!!. Hier blijven.

En inderdaad ik heb me veilig gevoeld ( ben 74 jaar) zitten lezen en wat op en neer gelopen, het is wel koud op het station in de nacht.

Ben rond 6 00 uur naar Dordrecht gegaan, lekker warm in de trein.

Om 7.52.uur in Tilburg

gehaald door ongeruste dochter en snel in mijn eigen bed.

Beste mensen in Rotterdam op het station dank voor het veilig gevoel dat jullie mij gaven.

 

icon

Beste antwoord door Laura NS 13 June 2022, 15:06

Bekijk origineel

8 reacties

Welkom op onze NS Community OmaSjors. Wat ontzettend naar dat je zo'n lange nacht hebt gehad. Ik kan me voorstellen dat dit geen pretje was. Ik kan amper wakker blijven tot 22:00, dus mijn petje af! Maar mag ik vragen met wie je precies contact hebt gehad? Via de informatiezuil op het station, een medewerker op het station, of wellicht onze NS Klantenservice? Als je door vertraging je laatste aansluiting mist, dan dienen wij namelijk een taxi voor je te regelen. Ik vind het daarom ook spijtig dat dit niet is gebeurd.

Reputatie 3

Fijn dat u zich veilig heeft gevoeld.

Het kan inderdaad erg koud zijn. De stations worden helaas niet meer ontworpen voor warmte en comfort (in de winter), maar voor het zo efficiënt mogelijk verwerken van grote reizigersstromen. 

Rotterdam is trouwens een hele vooruitgang in vergelijking met het begin van deze eeuw, toen het station 's nachts werd afgesloten en iedereen na aankomst van de (nacht)trein naar buiten werd getrapt en drie kwartier later weer naar binnen mocht tot de nachttrein vertrok (en daarna weer hetzelfde liedje).

Badge +3

Welkom bij de NS Community en wat een verhaal!

Normaal gesproken kan de NS bij vertraging van de ‘laatste trein’ (dus laatste bus of laatste trein-aansluiting gemist) een taxi regelen.

Maar het vliegtuig was dus vertraagd en toen maar richting Rotterdam gereisd om 02:05, (aankomst Rotterdam 02:58) met de gedachte “reis zover je kunt komen, daarna mogelijk een taxi”.

Dat is precies wat NS ‘eist‘ voor taxivergoeding! Maar ja, als je de laatst mogelijke treinreis (met de nodige overstappen) vanaf Schiphol mist (en die verder geen vertraging hadden) houdt het vanuit de NS eigenlijk op… 😥

Dan had u beter (een stuk comfortabeler (zelf ook wel eens gedaan), veilig en gezellig aan de bar of in een hoekje van de ‘kroeg’ met een drankje en een boek of laptop op Schiphol Plaza kunnen blijven tot 5:56 met zelfde aankomst om 7:52 in Tilburg (met een overstap van 28 minuten op Rotterdam Centraal).

Dat kostte mijzelf wel een kaartje voor de volgende dag overigens (want vertrek was na 4:00).

Maar nu heeft u zo te zien ook nog 39 minuten gezellig/veilig op Dordrecht en 17 minuten op Breda door moeten brengen?

Voor iemand van 74 jaar zou ik van het personeel in Rotterdam anders verwacht hebben dan u laten wachten tot 7.00 (of 6.00 naar Dordrecht en dan alsnog niet verder kunnen)

 

Badge +3

Ik vind dat u (als 74-jarige) eigenlijk wel een bloemetje of andere compensatie verdient, anders dan complimenten te geven aan NS personeel dat vast en zeker ‘opties’ had (volgens de regels niet, maar daar zijn uitzonderingen voor!) om u eerder thuis te kunnen brengen.

Zeker als het om Schiphol (en alle ellende daar) gaat 😥

Wordt vervolgd… (denk ik)

Reputatie 2

Mocht de laatste trein vanaf Schiphol naar bestemming al zijn vertrokken, dan kun je het beste op Schiphol blijven wachten op de eerste verbinding. In uw geval was dat zondagochtend om 06:43u

https://9292.nl/reisadvies/station-schiphol-airport/station-tilburg/vertrek/2022-06-19T0643?extraInterchangeTime=0&flexStop=True&flexAddress=False.

 

Op Schiphol heb je wekservice rond een uurtje of 5. Vanaf dat moment mag je niet meer slapen. 

Op het tochtige station Utrecht wordt je in de nacht van zondag op maandag gewekt om te voorkomen dat je tot vertrek van de eerste trein per ongeluk in slaap valt. Deze wekservice wilde mij niet delen op grond van welke NS regel zij deze service ongevraagd verlenen. 

 

Wat ik mij afvraag: Als je in de nacht van zondag op maandag net voor 4am met je NS Weekend Vrij incheckt, mag je dan nog wel je reis, met 2 uur overstap op het station Utrecht, afmaken? 

 

Reputatie 3

Op het tochtige station Utrecht wordt je in de nacht van zondag op maandag gewekt om te voorkomen dat je tot vertrek van de eerste trein per ongeluk in slaap valt. Deze wekservice wilde mij niet delen op grond van welke NS regel zij deze service ongevraagd verlenen. 

Dat is om ervoor te zorgen dat er geen daklozen (komen) slapen op het station.

Reputatie 7
Badge

Is ook geen gezicht al die slapende mensen op een bank.

Reputatie 3

Wat ik mij afvraag: Als je in de nacht van zondag op maandag net voor 4am met je NS Weekend Vrij incheckt, mag je dan nog wel je reis, met 2 uur overstap op het station Utrecht, afmaken? 

Het kan in ieder geval. Zolang je voor 4:00 uur incheckt wordt je reis niet in rekening gebracht. 

Als de overstap in de reisplanner staat dan mag het ook gewoon. Je moet wel binnen een half uur na het inchecken gaan reizen, je mag niet voor 4:00 uur inchecken en dan twee uur later beginnen met reizen.

Ik kan me trouwens herinneren dat je als je tijdens de reis uit- en incheckt (dus na 4:00 uur), ook al staat de reis in de planner, je gaat betalen voor het deel na de check-in na 4:00 uur  

Reageer