Veiligheid in de trein

  • 11 June 2023
  • 53 reacties
  • 1572 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Vandaag zat ik in treinstel 4250

Helaas weer veel mensen in de eerste klas, die daar zeker niet allemaal het juiste ticket voor hadden. 

Laatste deel van de reis was omroep absoluut niet te verstaan. 

Toen ik tussen Schiphol en Leiden naar de wc liep, kwam ik langs eerste klas stilte coupe, zo'n hokje. Daarin 1 jongeman, onderuit gezakt en voeten, zonder schoenen, op de stoel tegenover hem. Toen ik daar wat van zei, kreeg ik als reactie: ze zijn schoon hoor.

Verder richting Wc. 

Een opgevouwen Vouwfiets los in het gangpad

Een dikke koffer in het gangpad. Waar je bijna niet langs kon

Een grote fiets die in volle lengte overdwars tegen de schuifdeuren stond tussen 2 rijtuigen. Blokkeerde de boel volledig. 

In geval van calamiteiten kan dat grote problemen geven 

Geen conducteurs door de trein gezien vanaf Zwolle. 

In Leiden om 15.42 de conducteur gezocht en gevonden. Deze onveilige situaties met hem gedeeld. 

Zijn reactie was ronduit bedroevend. Ach Meneertje mensen willen allemaal hun spullen bij zich houden hé. En hij liep weg. 

Ik dacht dat toezien op veiligheid ook bij de taken hoorde, toch? 

 

 


53 reacties

Reputatie 7
Badge

Tja, die klachten kennen we. En ze zijn zeer terecht. Maar of er iets gaat gebeuren?

Reputatie 7
Badge +3

Dat veiligheid bij een van de taken hoort, wordt elke keer geroepen als reizigers het over gebrek aan controle hebben.

Volgende keer foto's maken.

Tja, fietsen zijn nu eenmaal een bron van problemen in de trein omdat de eigenaren overal lak aan hebben.

Een grote koffer in de loop daar kun je over het algemeen nog wel fatsoenlijk langs lopen, de fiets dwars dat is wel een dingetje wat zeker opgepakt had moeten worden door de Hc als u het hem zo aangegeven heeft zoals u nu hier doet.

Vouwfietsen zijn nu eenmaal toegelaten als bagage en mogen dan ook in het gangpad staan mits deze niet volledig geblokkeerd worden hierdoor.

Om nu overal een probleem van te maken gaat ook weer een beetje ver en gelukkig kennen we bij de NS zeer weinig urgente gevallen dat een trein met spoed ontruimt moet worden. Over het algemeen kan dit rustig en ordelijk verlopen zo veilig is het spoor in NL.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen dit zijn geen incidenten. Doorlopen, trappen en deuren worden regelmatig geblokkeerd.

Als reiziger met een visuele beperking knikker ik incidenteel wel eens een fout geplaatste fiets omver. Tja, als de eigenaar nog minder ruimtelijk inzicht dan ondergetekende heeft…
 

@Jeroendit zijn geen incidenten. Doorlopen, trappen en deuren worden regelmatig geblokkeerd.

Blokkeren mag niet maar een koffer of vouwfiets kan gewoon in het gangpad staan en ruimte overlaten dat je er langs kan. Wil je dan dat de koffer en vouwfiets op de stoel gezet wordt?

Geblokkeerd is het geheel afsluiten van de paden en dat is niet toegestaan.

Reputatie 7
Badge

Geblokkeerd is het als je er niet door kunt en niet pas als het volledig dicht zit, toch? Een gaatje van een millimeter laten, lijkt me niet opeens maken dan het mag. En @Jeroen laat het nu klinken als zo'n gangpad de breedte van een fierspad heeft en je om een koffer nog moeiteloos heen past, maar dat is naturlijk ook niet waar. Zo'n gangpad is netjes breed genoeg om fantsoenlijk door te passen, dus als daar iets staat, blokkeert dat al heel snel de doorgang.

Geblokkeerd is het als je er niet door kunt en niet pas als het volledig dicht zit, toch? Een gaatje van een millimeter laten, lijkt me niet opeens maken dan het mag. En @Jeroen laat het nu klinken als zo'n gangpad de breedte van een fierspad heeft en je om een koffer nog moeiteloos heen past, maar dat is naturlijk ook niet waar. Zo'n gangpad is netjes breed genoeg om fantsoenlijk door te passen, dus als daar iets staat, blokkeert dat al heel snel de doorgang.

Het zal aan de koffer liggen en ik geef aan dat je er nog LANGS MOET KUNNEN, dan praat ik toch niet over een millimeter ruimte ?

@Jeroendit zijn geen incidenten. Doorlopen, trappen en deuren worden regelmatig geblokkeerd.

Blokkeren mag niet maar een koffer of vouwfiets kan gewoon in het gangpad staan en ruimte overlaten dat je er langs kan. Wil je dan dat de koffer en vouwfiets op de stoel gezet wordt?

Dat mag zolang het gangpad niet geblokkeerd wordt, je kunt op het balkon gaat zitten als dat wel het geval is.

Overigens moeten vouwfietsen ingeklapt zijn en niet (zoals sommige eigenaren denken) ingeklapt kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroendit zijn geen incidenten. Doorlopen, trappen en deuren worden regelmatig geblokkeerd.

Blokkeren mag niet maar een koffer of vouwfiets kan gewoon in het gangpad staan en ruimte overlaten dat je er langs kan. Wil je dan dat de koffer en vouwfiets op de stoel gezet wordt?

Dat mag zolang het gangpad niet geblokkeerd wordt, je kunt op het balkon gaat zitten als dat wel het geval is.

Overigens moeten vouwfietsen ingeklapt zijn en niet (zoals sommige eigenaren denken) ingeklapt kunnen worden.

Vouwfietsen moeten ingeklapt zijn bij in- en uitstappen. Dat snappen ook veel gebruikers niet. En blokkeren met hun uitgeklapte fiets deuren en looproutes.

@Jeroen vouwfietsen en koffers horen niet in het gangpad maar als ze niet in het bagagerek kunnen tussen de 4 zits of op balkon en in Sprinters op de daarvoor aangewezen plaatsen bij klapstoelen.

Reputatie 7
Badge

 

@Jeroenvouwfietsen en koffers horen niet in het gangpad maar als ze niet in het bagagerek kunnen tussen de 4 zits of op balkon en in Sprinters op de daarvoor aangewezen plaatsen bij klapstoelen.

Exact, een (al dan niet) ingeklapte vouwfiets of koffer in het gangpad blokkeert de doorgang m.i. gewoon wel, eigenlijk per definitie. En daarom mogen die daar dus niet staan.

Waar staat het dat die niet in het gangpad mogen staan ?

En nee, als ik mijn koffer meeneem als ik met de trein naar een luchthaven reis dan kunnen mensen daar gewoon nog langs lopen, ook als deze naast mijn stoel in het gangpad staat.

Er zijn geen andere plekken in de treinen en zo en zo laat ik mijn bagage niet achter waar ik er geen oog meer op heb, En het looppad in de trein kan echt wel iets hebben in het pad terwijl je er nog langs kunt.

En anders moeten de mensen met koffers ze toch maar gewoon op de stoelen zetten, idem met vouwfietsen dan is jullie probleem opgelost en kunnen jullie staan in het gangpad.

 

En alternatief is op het balkon blijven staan, gezellig met zijn vieren met 4 grote koffers en 4 kleine koffers en dan is het balkon vol. In- en uitstappen is dan niet mogelijk daarvoor moet je dan maar naar het volgende balkon.

Wat zou jullie alternatief dan zijn in de huidige treinen?

Reputatie 7
Badge +3

Waar staat het dat die niet in het gangpad mogen staan ?

En nee, als ik mijn koffer meeneem als ik met de trein naar een luchthaven reis dan kunnen mensen daar gewoon nog langs lopen, ook als deze naast mijn stoel in het gangpad staat.

Er zijn geen andere plekken in de treinen en zo en zo laat ik mijn bagage niet achter waar ik er geen oog meer op heb, En het looppad in de trein kan echt wel iets hebben in het pad terwijl je er nog langs kunt.

En anders moeten de mensen met koffers ze toch maar gewoon op de stoelen zetten, idem met vouwfietsen dan is jullie probleem opgelost en kunnen jullie staan in het gangpad.

 

En alternatief is op het balkon blijven staan, gezellig met zijn vieren met 4 grote koffers en 4 kleine koffers en dan is het balkon vol. In- en uitstappen is dan niet mogelijk daarvoor moet je dan maar naar het volgende balkon.

Wat zou jullie alternatief dan zijn in de huidige treinen?

Wat ben jij een zeur. Waar ik vroeger met een wandelwagen door de hele trein kon lopen, heeft het looppad nu een breedte van een rollator. Als daar een koffer of een vouwfiets  staat kun je er niet langs, zeker niet als je slecht te been bent of zelf bagage bij je hebt. Onlangs kon ik met mijn kleine handbagekoffer niet verder lopen omdat er een vouwfiets in de weg stond. En nee die fiets van een ander kan ik niet wegzetten, ik mag niet tillen.

Waar je kunt vinden dat looproutes vrij moeten blijven? In de veiligheidsinstructies. De veilgheidsregio en de brandweer kan je daar meer over vertellen. Kom ook niet aan dat er geen mensen dan in de looproutes mogen staan, klopt, zou ook niet mogen. Maar in tegenstelling tot bages kunnen mensen zich verplaatsen. Behalve dan, als er bagage in de weg staat.

In dubbeldekkers die richting Schiphol gaan zijn op balkons 4-zits en/of klapstoelen met ruimte voor bagage.

PARDON?? Wie loopt hier nu in heel veel topics te mopperen omdat dingen niet zijn zoals jij ze graag wil in de trein. Get a life en ga lekker fietsen overal naartoe.

Beetje ongepast omdat iemand een andere mening heeft dan dat jij hebt.

En voor jou informatie, er rijden ook veel andere materieel types op Schiphol dan alleen maar Virm.

Ik heb zelf in ieder geval nog nooit problemen gehad met het feit dat mijn koffer naast de stoel in het gangpad stond en iemand er niet langs kon. 

Reputatie 7
Badge +3

PARDON?? Wie loopt hier nu in heel veel topics te mopperen omdat dingen niet zijn zoals jij ze graag wil in de trein. Get a life en ga lekker fietsen overal naartoe.

Beetje ongepast omdat iemand een andere mening heeft dan dat jij hebt.

En voor jou informatie, er rijden ook veel andere materieel types op Schiphol dan alleen maar Virm.

Ik heb zelf in ieder geval nog nooit problemen gehad met het feit dat mijn koffer naast de stoel in het gangpad stond en iemand er niet langs kon. 

Dus omdat jij er geen problemen mee had, kan het?

Voor jou info: Ik fiets mijn hele leven al, maar afgelopen 2 jaar niet meer zo lekker.

Reputatie 7
Badge

En alternatief is op het balkon blijven staan, gezellig met zijn vieren met 4 grote koffers en 4 kleine koffers en dan is het balkon vol. In- en uitstappen is dan niet mogelijk daarvoor moet je dan maar naar het volgende balkon.

Wat zou jullie alternatief dan zijn in de huidige treinen?

Alle vier met 1 koffer (of vooruit, 2 koffers in jouw voorbeeld) op een (verschillend) balkon? Of toch gewoon in het bagagerek. Ja, dat steekt wat uit, maar meestal past het prima en ligt het stabiel. Dan moet je alleen tillen en daar zijn de meeste mensen te lui voor, of ze kunnen het niet. Ook in dat laatste geval mag die bagage echter strikt genomen gewoon niet mee, want die moet je zelf kunnen tillen. Een trein is Nederland helaas niet ingericht op een hele verhuizing. Als je met een groep met koffers reist en gemak wenst, kun je misschien beter een taxi huren.

Reputatie 7
Badge

En nee, als ik mijn koffer meeneem als ik met de trein naar een luchthaven reis dan kunnen mensen daar gewoon nog langs lopen, ook als deze naast mijn stoel in het gangpad staat.

Ik reis als dagelijks met een trein die doorrijdt naar Schiphol en er gaat haast geen dag voorbij dat ik me niet ergens langs een koffer moet wurmen die minstens de helft van de breedte van het gangpad in beslag neemt. Laatst stond ik zelfs nog in de propvolle helft van een verderop veel legere trein. Dat bleek te komen omdat de persoon vooraan de opstopping niet langs een koffer in het gangpad kwam.

En alternatief is op het balkon blijven staan, gezellig met zijn vieren met 4 grote koffers en 4 kleine koffers en dan is het balkon vol. In- en uitstappen is dan niet mogelijk daarvoor moet je dan maar naar het volgende balkon.

Wat zou jullie alternatief dan zijn in de huidige treinen?

Alle vier met 1 koffer (of vooruit, 2 koffers in jouw voorbeeld) op een (verschillend) balkon? Of toch gewoon in het bagagerek. Ja, dat steekt wat uit, maar meestal past het prima en ligt het stabiel. Dan moet je alleen tillen en daar zijn de meeste mensen te lui voor, of ze kunnen het niet. Ook in dat laatste geval mag die bagage echter strikt genomen gewoon niet mee, want die moet je zelf kunnen tillen. Een trein is Nederland helaas niet ingericht op een hele verhuizing. Als je met een groep met koffers reist en gemak wenst, kun je misschien beter een taxi huren.

Volgens de regels mag je gewoon met bagage reizen bij de NS, er wordt nergens aangegeven dat dat met groepen niet mag. Dus de reiziger staat gewoon in zijn recht om met het gezin met koffers te reizen.

En nee, kinderen zet je niet op een ander balkon waar je zelf gaat zitten. Beetje rare suggestie.

En ik ben in staat om mijn koffer in het bagage rek te leggen alleen ruimbagage past daar niet in dat zijn grotere koffers. Handbagage past daar zonder problemen in.

Overigens heeft de reiziger met koffers net zoveel recht om met de trein te reizen als de reiziger zonder koffers, ik zeg tegen jou toch ook niet dat je maar een taxi moet nemen?

Als wij met vrienden reizen dan nemen we inderdaad wel een taxi, dan is het gemak en is de prijs ook redelijk per persoon. Maar met 4 is een taxi flink duurder en we blijven toch Nederlander.

Maar tegenwoordig pak ik meestal weer lekker de auto met een parking op Schiphol, Brussel of Dusseldorf.

@MoDe   En omdat jij er wel problemen mee hebt kan het niet?? 😎 Valt me wel op dat mensen altijd rekening moeten houden met jou maar jij geen rekening houdt met iemand die een vouwfiets mee neemt om op zijn/haar werk te komen of mensen die op vakantie gaan en dat niet kunnen zonder iets mee te nemen.

Als iemand er niet langs zou kunnen dan heb ik altijd de optie om de koffer even opzij te zetten en dat doe ik dan ook maar dat gebeurt echt amper en is meestal omdat er dan een ouder iemand langs moet. En dan regelen we dat even. Gewoon even rekening houden emt elkaars belangen, zo moeilijk is het niet.

Reputatie 7
Badge

En nee, kinderen zet je niet op een ander balkon waar je zelf gaat zitten. Beetje rare suggestie.

Jo had het eerder niet over kinderen. Een ouder met drie kinderen met elk twee koffers op het balkon van een trein zou ik misschien wat medelijden mee hebben, maar vooral zeker begrip voor hebben inderdaad, vooral als hij ook nog een beetje probeert niet onnodig erg in de weg te staan.

En ik ben in staat om mijn koffer in het bagage rek te leggen alleen ruimbagage past daar niet in dat zijn grotere koffers. Handbagage past daar zonder problemen in.

Overigens heeft de reiziger met koffers net zoveel recht om met de trein te reizen als de reiziger zonder koffers, ik zeg tegen jou toch ook niet dat je maar een taxi moet nemen?

Heb je wel eens naar de volledige titel van de AVR-NS gekeken? Daar staat "reizigers en handbagage" in. NS vervoert geen ruimbagage en houdt daar in de inrichting van haar treinen inderdaad ook geen rekening mee. Vandaar waarschijnlijk ook dat bagage met een as langer dan 85cm per definitie geweigerd mag worden. Dat past niet op een goede plek en staat eigenlijk altijd in de weg.

Als iemand er niet langs zou kunnen dan heb ik altijd de optie om de koffer even opzij te zetten en dat doe ik dan ook maar dat gebeurt echt amper en is meestal omdat er dan een ouder iemand langs moet. En dan regelen we dat even. Gewoon even rekening houden emt elkaars belangen, zo moeilijk is het niet.

Als je dat inderdaad zo doet dat ik er ongehinderd langs kan, zul je mij ook echt niet horen klagen, maar je geeft zelf al aan dat dat blijkbaar alleen voor ouderen geldt. Anderen moeten zich blijkbaar maar langs jouw onhandig geplaatste, te grote bagage wurmen. Dat is het type scenario dat mensen gaat irriteren en dat voor klachten als deze zorgt.

In de trein is het inderdaad handbagage, want alles valt bij de NS onder handbagage.  In een vliegtuig zit daar verschil in.  Maar dat wist jezelf neem ik aan ook wel.

Een trein heeft nml. geen ruim 🤣

Reputatie 3

^^ Alweer een voorziening die NS niet meer aanbiedt in treinen. Alhoewel dit al wel decennia geleden is uitgefaseerd. Zolang er voldoende en stevige bagagerekken en wandrekken beschikbaar zijn is dit geen probleem. Anders moet het bij trappen of op stoelen, dat is voor niemand fijn. 

 

Dat fietsenvervoer zo onnodig duur en moeilijk wordt gemaakt in fietsenland #1 van de wereld is natuurlijk kansloos en mateloos stompzinnig. Maar gebruik van de OV fiets is een acceptabel alternatief in veel gevallen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen ik heb geen problemen met mensen die vouwfietsen mee nemen. Wel als deze vin de weg staat en men er uitgevouwen mee in/uitstapt. Ik heb ook geen probleem met bagage als deze goed geplaatst is. Een 4-zitter innemen door 1 persoon + bagage vind ik niet netjes. Net als de vouwfiets op de stoel voor zwangeren of met fysieke beperking.

@Jeroenik heb geen problemen met mensen die vouwfietsen mee nemen. Wel als deze vin de weg staat en men er uitgevouwen mee in/uitstapt. Ik heb ook geen probleem met bagage als deze goed geplaatst is. Een 4-zitter innemen door 1 persoon + bagage vind ik niet netjes. Net als de vouwfiets op de stoel voor zwangeren of met fysieke beperking.

Wie zeurt hier nu?  Jij vindt het niet goed als bagage in het looppad staat maar ook niet als er stoelen voor gebruikt worden.  Bagage mag gewoon mee in de trein, klaar. 

Maar alles moet op jouw manier in de trein, wanneer dringt het eens tot je door dat mensen allemaal anders zijn en dingen anders oplossen.  Als jij de doorgang vrij wilt hebben moet bagage wat niet in het rek past nu eenmaal op een stoel of tussen stoelen en dan kun je daar niet zitten. Andere opties zijn er niet in veel treinen en deze reizigers hebben net zoveel rechten als jij.

En het ging hier niet over uitgeklapte vouwfietsen, die haal jij er nu opeens bij. Start daar dan maar een eigen topic voor.

Reputatie 3

Conflict als gevolg van slecht ingerichte treinstellen. Niet meningsverschil over etiquette of iets dergelijks. 

Reageer