beantwoord

veiligheid nachttrein naar Schiphol

  • 21 September 2022
  • 3 reacties
  • 320 Bekeken

Dag

Ivm vroege vlucht moet ik (vrouw) om ongeveer 2.30 op Schiphol zijn. Om kosten te besparen wil met de trein vanuit het noorden reizen.

Heeft iemand ervaring met het reizen op dat tijdstip en dat traject?

Hoe veilig is het? Zijn er dan veel ongure types?

Hoor graag of het te doen is. 

Garanties zijn er niet dat is logisch 🙂

 

icon

Beste antwoord door Thom 21 September 2022, 07:49

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt uit Leeuwarden vertrekken om 22.36 en uit Groningen om 22.48. U reist dan naar Utrecht en neemt daar de nachttrein naar Amsterdam en Schiphol.

U bent als vrouw in principe altijd wat extra kwetsbaar, maar doorgaans valt het mee. Het zit ook vaak vooral tussen de oren. De nachttrein is in principe ook een gewone trein, maar gezien het tijdstip is er wel wat meer publiek dat soms wat gedronken heeft en wat meer naar de rand van de samenleving opschuift. Mijd groepen met luide conversatie en wat vooroordeel kan soms geen kwaad als voorzorgsmaatregel.

Het is echter ook zaak dit niet te overdrijven. Als u een coupé binnenstapt, kijk dan even om u heen, meet het geluidsniveau en ga desnoods wat verderop zitten waar het rustiger is.

De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest, en dat komt ook hier meestal niet opdagen. Het is een zaak van wat alerter zijn waar u gaat zitten. Wat noordelijke nuchterheid kan geen kwaad, nooit trouwens imho.

Het is de Randstad en dat is qua sfeer nu eenmaal harder dan het Noorden, maar u komt echt niet in het wilde westen als u met de nachttrein reist. 

Ik ben geen vrouw, maar wordt wel wat ouder, toch voel ik me doorgaans niet onveilig in de nachttrein. Ik neem uiteraard wel mijn eigen adviezen ter harte. ;-)

 

Het hangt er ook vanaf op welke dag de nachttrein wordt genomen. In het weekend is deze merkbaar drukker dan doordeweeks. Ik heb mij zelf nog nooit onveilig gevoeld in de nachttrein, maar het advies van Tom is op zich een goede: ga in de buurt van normale mensen zitten. :) 
 

U kunt uit Leeuwarden vertrekken om 22.36 en uit Groningen om 22.48. U reist dan naar Utrecht en neemt daar de nachttrein naar Amsterdam en Schiphol.

U bent als vrouw in principe altijd wat extra kwetsbaar, maar doorgaans valt het mee. Het zit ook vaak vooral tussen de oren. De nachttrein is in principe ook een gewone trein, maar gezien het tijdstip is er wel wat meer publiek dat soms wat gedronken heeft en wat meer naar de rand van de samenleving opschuift. Mijd groepen met luide conversatie en wat vooroordeel kan soms geen kwaad als voorzorgsmaatregel.

Het is echter ook zaal dit niet te overdrijven. Als u een coupé binnenstapt, kijk dan even om u heen, meet het geluidsniveau en ga desnoods wat verderop zitten waar het rustiger is.

De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest, en dat komt ook hier meestal niet opdagen. Het is een zaak van wat alerter zijn waar u gaat zitten. Wat noordelijke nuchterheid kan geen kwaad, nooit trouwens imho.

Het is de Randstad en dat is qua sfeer nu eenmaal harder dan het Noorden, maar u komt echt niet in het wilde westen als u met de nachttrein reist. 

Ik ben geen vrouw maar wordt wat ouder, toch voel ik me doorgaans niet onveilig in de nachttrein, ik neem uiteraard wel mijn eigen adviezen ter harte. ;-)

 

Ok duidelijk, erg bedankt 

Reageer