veiligheid voor medewerkers en klanten | NS Community

veiligheid voor medewerkers en klanten

  • 25 November 2021
  • 19 reacties
  • 392 Bekeken

Waardeloos de drukte deze word toegelaten. De treinen overvol en opstootjes met klanten onder elkaar.

dit kan niet…. Mijn reizen stopt en wenst mijn abonnement te bevriezen. Mensen staan en zitten boven op elkaar. 


19 reacties

De drukte wordt veroorzaakt doordat veel mensen zich weinig tot niets meer aantrekken van de maatregelen om corona verspreiding tegen te gaan en dus ook voor de lol en dagjes shoppen met de trein reizen.

En dat er opstootjes zijn dat is helaas de maatschappij zoals we dat overal tegenwoordig zien tussen de mensen die zich aan regels houden en degene die zich aan de regels onttrekken.

Voor het opzeggen van uw abonnement moet u bij de klantenservice zijn of het regelen via uw MijnNS.

Bedankt voor uw reactie… ben ouder iemand deze tellen niet meer mee. 
 

we pakken de auto maar weer. 
 

Reputatie 1

Het lijkt me verschrikkelijk om als ouder iemand in deze tijd te moeten reizen niet alleen vanwege corona maar ook door de drukte. Nog veel erger is de indruk wekken dat je niet meer meetelt, want dat is zeer zeker niet het geval. Het is natuurlijk ook afhankelijk van welke tijden en dagen u reist, dat maakt de situatie misschien beter/erger. Natuurlijk wordt niemand van die opstootjes blij.

Wellicht dat de terugkeer van de DDZ volgende week weer wat langere treinen kan brengen. Ik kan niet vertellen wat uw reisdoeleinden zijn, maar het wordt afgeraden om (zeker doordeweeks, met name spitsuren) voor recreatiedoeleinden (veelvoudig) de trein te pakken. En als u het toch niet kan laten zou ik de weekenden verkiezen boven de doordeweekse dagen. Mocht het voor werkdoeleinden zijn kan het niet anders dat begrijp ik, maar uit de reactie maak ik op dat het voor recreative doeleinden is. Desalniettemin hoop ik voor u, mijzelf en alle anderen dat de situatie snel verbetert.

Het lijkt me verschrikkelijk om als ouder iemand in deze tijd te moeten reizen niet alleen vanwege corona maar ook door de drukte. Nog veel erger is de indruk wekken dat je niet meer meetelt, want dat is zeer zeker niet het geval. Het is natuurlijk ook afhankelijk van welke tijden en dagen u reist, dat maakt de situatie misschien beter/erger. Natuurlijk wordt niemand van die opstootjes blij.

We moeten ook niet overdrijven. Er zijn momenteel 40% minder reizigers dan op een vergelijkbare dag in november 2019. Weliswaar ontbreekt DDZ, maar die 49 stellen zijn geen 40% van het materieelpark. 

Treinen zijn gemiddeld dus wat korter maar nou ook weer niet zo extreem veel korter dat er overal overvolle treinen zijn. Incidenteel zal er door een verkeerde planning (gisteren was er een voorbeeld met losse ICM3 van Zwolle naar Groningen) of door verstoringen een zeer volle trein zijn maar dat is natuurlijk niet het gemiddelde. 

 

Daarvoor zijn er toch ook mondkapjes?

Er zijn overigens geen beperkingen met betrekking tot funreizen of dagjes uit. Dus die opmerking raakt kant noch wal. 

Overigens: als u bang bent, dan blijft u toch lekker thuis? Niemand verplicht u om met de trein te reizen. 

Reputatie 5

Het lijkt me verschrikkelijk om als ouder iemand in deze tijd te moeten reizen niet alleen vanwege corona maar ook door de drukte. Nog veel erger is de indruk wekken dat je niet meer meetelt, want dat is zeer zeker niet het geval. Het is natuurlijk ook afhankelijk van welke tijden en dagen u reist, dat maakt de situatie misschien beter/erger. Natuurlijk wordt niemand van die opstootjes blij.

We moeten ook niet overdrijven. Er zijn momenteel 40% minder reizigers dan op een vergelijkbare dag in november 2019. Weliswaar ontbreekt DDZ, maar die 49 stellen zijn geen 40% van het materieelpark. 

Treinen zijn gemiddeld dus wat korter maar nou ook weer niet zo extreem veel korter dat er overal overvolle treinen zijn. Incidenteel zal er door een verkeerde planning (gisteren was er een voorbeeld met losse ICM3 van Zwolle naar Groningen) of door verstoringen een zeer volle trein zijn maar dat is natuurlijk niet het gemiddelde. 

 

En, Tamzin, wanneer heb jij voor het laatst met de trein gereisd? Het is misschien wel interessant om van uit je luie stoel met een kopje koffie te bekijken welke treinen volgens de planning druk zijn en welke niet, maar het is toch iets heel anders om in zo'n drukke trein te staan..Dan heb je niet zoveel aan cijfertjes en berekeningen... 

In het OV mogen gewoon alle zitplaatsen gebruikt worden. Daarom moeten er ook mondkapjes gedragen worden. 

Als reizigers vervolgens en masse in het gangpad en op het balkon blijven staan omdat ze niet naast iemand anders willen gaan zitten lijkt het al snel druk. 

Maar juist door de mondkapjesplicht is de veiligheid gegarandeerd. 

U hoeft zich dus nergens zorgen over te maken. 

Het lijkt me verschrikkelijk om als ouder iemand in deze tijd te moeten reizen niet alleen vanwege corona maar ook door de drukte. Nog veel erger is de indruk wekken dat je niet meer meetelt, want dat is zeer zeker niet het geval. Het is natuurlijk ook afhankelijk van welke tijden en dagen u reist, dat maakt de situatie misschien beter/erger. Natuurlijk wordt niemand van die opstootjes blij.

We moeten ook niet overdrijven. Er zijn momenteel 40% minder reizigers dan op een vergelijkbare dag in november 2019. Weliswaar ontbreekt DDZ, maar die 49 stellen zijn geen 40% van het materieelpark. 

Treinen zijn gemiddeld dus wat korter maar nou ook weer niet zo extreem veel korter dat er overal overvolle treinen zijn. Incidenteel zal er door een verkeerde planning (gisteren was er een voorbeeld met losse ICM3 van Zwolle naar Groningen) of door verstoringen een zeer volle trein zijn maar dat is natuurlijk niet het gemiddelde. 

 

En, Tamzin, wanneer heb jij voor het laatst met de trein gereisd? Het is misschien wel interessant om van uit je luie stoel met een kopje koffie te bekijken welke treinen volgens de planning druk zijn en welke niet, maar het is toch iets heel anders om in zo'n drukke trein te staan..Dan heb je niet zoveel aan cijfertjes en berekeningen... 

Ik ben twee weken geleden op donderdag en neer van Den Bosch naar Tilburg geweest. Heen in de ochtend na de spits was de bezetting ongeveer 25%, terug in de avondspits ongeveer 60%. Weekend erna op zondag van Den Bosch naar Oss, heen ongeveer 10% bezetting, terug ongeveer 40%.

Hoe je het ook wendt of keert, er zijn gewoon 40% minder reizigers dan twee jaar geleden. 

Reputatie 5

De drukte wordt veroorzaakt doordat veel mensen zich weinig tot niets meer aantrekken van de maatregelen om corona verspreiding tegen te gaan en dus ook voor de lol en dagjes shoppen met de trein reizen.

En dat er opstootjes zijn dat is helaas de maatschappij zoals we dat overal tegenwoordig zien tussen de mensen die zich aan regels houden en degene die zich aan de regels onttrekken.

Voor het opzeggen van uw abonnement moet u bij de klantenservice zijn of het regelen via uw MijnNS.

De drukte wordt ook heel vaak veroorzaakt door veel te korte treinstellen En helaas niet alleen na een seinstoring, wisselstoring of defecte trein. Vaak ook zonder reden in de spits. Dus kom nou niet aan met de druktemelder. Ik heb conducteurs in de trein hierover ook horen praten en zij gaven aan dat ze wel doorgaven dat de treinen veel te kort zijn voor het aantal reizigers.Maar dat daar niets mee gebeurt van hogerhand.

Reputatie 7
Badge +3

De drukte wordt vooral veroorzaakt doordat het advies om zo veel mogelijk thuis te werken niet wordt opgevolgd.

Reputatie 5

Het lijkt me verschrikkelijk om als ouder iemand in deze tijd te moeten reizen niet alleen vanwege corona maar ook door de drukte. Nog veel erger is de indruk wekken dat je niet meer meetelt, want dat is zeer zeker niet het geval. Het is natuurlijk ook afhankelijk van welke tijden en dagen u reist, dat maakt de situatie misschien beter/erger. Natuurlijk wordt niemand van die opstootjes blij.

We moeten ook niet overdrijven. Er zijn momenteel 40% minder reizigers dan op een vergelijkbare dag in november 2019. Weliswaar ontbreekt DDZ, maar die 49 stellen zijn geen 40% van het materieelpark. 

Treinen zijn gemiddeld dus wat korter maar nou ook weer niet zo extreem veel korter dat er overal overvolle treinen zijn. Incidenteel zal er door een verkeerde planning (gisteren was er een voorbeeld met losse ICM3 van Zwolle naar Groningen) of door verstoringen een zeer volle trein zijn maar dat is natuurlijk niet het gemiddelde. 

 

En, Tamzin, wanneer heb jij voor het laatst met de trein gereisd? Het is misschien wel interessant om van uit je luie stoel met een kopje koffie te bekijken welke treinen volgens de planning druk zijn en welke niet, maar het is toch iets heel anders om in zo'n drukke trein te staan..Dan heb je niet zoveel aan cijfertjes en berekeningen... 

Ik ben twee weken geleden op donderdag en neer van Den Bosch naar Tilburg geweest. Heen in de ochtend na de spits was de bezetting ongeveer 25%, terug in de avondspits ongeveer 60%. Weekend erna op zondag van Den Bosch naar Oss, heen ongeveer 10% bezetting, terug ongeveer 40%.

Hoe je het ook wendt of keert, er zijn gewoon 40% minder reizigers dan twee jaar geleden. 

Ik reis per week 5 tot 6 keer met de trein zowel in als buiten de spits en doordeweek en in het weekend op verschillende trajecten  en ik vind de treinen nog steeds erg druk. Met name op de langere trajecten bv Enschede-utrecht. Dus hoe je het ook wendt of keert, ondanks al je cijfertjes en je eenmalige recente reiservaring zijn er nog steeds overvolle/te korte treinen

 

Reputatie 5

De drukte wordt vooral veroorzaakt doordat het advies om zo veel mogelijk thuis te werken niet wordt opgevolgd.

 
 

Zeker, maar er zijn ook een heleboel mensen die dit advies niet kunnen opvolgen omdat ze zoals ik bv in het onderwijs werken..Of in de zorg..etc..Ook al eens aan gedacht?

 
 
 

 

Reputatie 5

In het OV mogen gewoon alle zitplaatsen gebruikt worden. Daarom moeten er ook mondkapjes gedragen worden. 

Als reizigers vervolgens en masse in het gangpad en op het balkon blijven staan omdat ze niet naast iemand anders willen gaan zitten lijkt het al snel druk. 

Maar juist door de mondkapjesplicht is de veiligheid gegarandeerd. 

U hoeft zich dus nergens zorgen over te maken. 

Overvolle treinen zijn treinen waar het zo druk is dat alle zitplaatsen bezet zijn ën men dus moet staan in de gangpaden en in de tussenruimtes. En dragen alle reizigers dan mondkapjes? Nee, omdat dit niet gecontroleerd en gehandhaafd wordt. Maar gelukkïg hoeven we ons nergens zorgen over te maken...

Reputatie 7

In het OV mogen gewoon alle zitplaatsen gebruikt worden. Daarom moeten er ook mondkapjes gedragen worden. 

Als reizigers vervolgens en masse in het gangpad en op het balkon blijven staan omdat ze niet naast iemand anders willen gaan zitten lijkt het al snel druk. 

Maar juist door de mondkapjesplicht is de veiligheid gegarandeerd. 

U hoeft zich dus nergens zorgen over te maken. 

Overvolle treinen zijn treinen waar het zo druk is dat alle zitplaatsen bezet zijn ën men dus moet staan in de gangpaden en in de tussenruimtes. En dragen alle reizigers dan mondkapjes? Nee, omdat dit niet gecontroleerd en gehandhaafd wordt. Maar gelukkïg hoeven we ons nergens zorgen over te maken...

Ik zie best veel drukke tot zeer drukke treinen - vaak wel dezelfde trajecten en in specifieke tijdsperiodes. Roosendaal- Etten-Leur- Breda - Tilburg, mijn meest gereisde traject, is doordeweeks in de daluren erg vol, met name door de grote hoeveelheden studenten en scholieren i.c.m. de sprinters die rijden als intercity. Vanochtend 8.57 (één los stelletje) uit Roosendaal was overvol, alle stoelen bezet, velen moesten staan, in Etten-Leur moesten er nog veel meer mensen bijgepropt worden om iedereen mee te krijgen. En een flink deel van de mensen droeg geen mondkapje of maar half. Vanmiddag aan het begin van de middag op de terugweg, idem erg vol. Massa’s mensen van Breda naar Roosendaal. Dat het zo vol is ligt natuurlijk geheel aan de korte treintjes, ook twee gekoppelde sprinterstelletjes zijn vaak te weinig. Gelukkig keert vanaf 6 december DDZ weer terug op dit traject!

Verder valt op dat Sprinters vaak erg druk zijn, terwijl de intercity's (met name IC Direct van Breda naar Rotterdam en verder) vaak heel erg leeg zijn na de spits - maar deze treinen zijn weer enorm lang. Vooral in de avonden na 19.00 uur zijn deze treinen een oase van rust.

@Rene74 

Wat betreft sprinters versus intercity's heb je wel gelijk. Sprinters zijn gemiddeld veel drukker dan intercity's terwijl NS daar qua materieelinzet niet op inspeelt 

Reputatie 7
Badge +3

Daarvoor zijn er toch ook mondkapjes?

Er zijn overigens geen beperkingen met betrekking tot funreizen of dagjes uit. Dus die opmerking raakt kant noch wal. 

Overigens: als u bang bent, dan blijft u toch lekker thuis? Niemand verplicht u om met de trein te reizen. 

Er is een verschil tussen bang en geen extra risico willen lopen. Feit is dat door mensen die zich niet wensen te houden aan mondkapjesplicht risico om door reizen met de trein corona op te lopen groter wordt. En nee, niemand verplicht een ander om met de trein te reizen, maar er zijn mensen die aangewezen zijn op OV als zij ergens naar toe moeten/willen.

Reputatie 6

Ondanks het niet of onjuist gebruik van mondkapjes is het ov stukken veiliger dan waar de meeste mensen zich veilig voelen (thuis) Als je de cijfers bekijkt komen het grootste deel van de besmettingen thuis voor, meer dan 50% dus van 20.000 positief geteste mensen zijn dat er meer dan 10.000.
In het ov iets van wel 0,2% , laten we het ruim nemen, en 1% aanhouden. Hoeveel mensen zijn dat? En hoeveel reizigers gaan er dagelijks met het ov? Meer dan een half miljoen? De kans op besmetting is kennelijk stukken kleiner dan gedacht.

 

Reputatie 6

Bedankt voor uw reactie… ben ouder iemand deze tellen niet meer mee. 

we pakken de auto maar weer. 

Dat is helaas wel de trend in de maatschappij. Alleen “ikzelf” telt.

Reputatie 5

Ondanks het niet of onjuist gebruik van mondkapjes is het ov stukken veiliger dan waar de meeste mensen zich veilig voelen (thuis) Als je de cijfers bekijkt komen het grootste deel van de besmettingen thuis voor, meer dan 50% dus van 20.000 positief geteste mensen zijn dat er meer dan 10.000.
In het ov iets van wel 0,2% , laten we het ruim nemen, en 1% aanhouden. Hoeveel mensen zijn dat? En hoeveel reizigers gaan er dagelijks met het ov? Meer dan een half miljoen? De kans op besmetting is kennelijk stukken kleiner dan gedacht.

 

Er is geen onderzoek gedaan naar besmettingen binnen het OV omdat de GGD dit niet navraagt. Dus niemand weet feitelijk hoeveel besmettingen er in het OV plaatsvinden.

Reageer