verbinding tussen mijn oortjes word verstoord in de nieuwe SMG sprinter | NS Community

verbinding tussen mijn oortjes word verstoord in de nieuwe SMG sprinter

  • 3 November 2022
  • 7 reacties
  • 296 Bekeken

Al een hele tijd is op het traject Amersfoort Hoofddorp de nieuwe SMG sprinter actief. Al vanaf het begin af aan gebruik ik mijn Jabra elite 85T oortjes in de trein om muziek te luisteren, te bellen etc. Dat ging goed in de oude SMG sprinter dus waarom niet in de nieuwe zou je zeggen. 

Alleen vanaf moment 1 dat ik de trein in stapte werd het signaal van mijn oortjes verstoort. Uiteraard heb ik van alles gedaan. Ik heb gemerkt dat zodra ik bij de deur ben en de deur open gaat het signaal kort verstoort word. als ik daarna bij het raam ga zitten dan is er niks aan de hand, maar ga ik naast een muur zitten dan blijft het verstoren maar door gaan. Als oplossing dacht ik eerst dan kies ik een plek bij het raam, maar nu het steeds drukker word gaat dat niet meer. ook heb ik gemerkt dat het niet aan het traject ligt want op andere plekken waar ik in dezelfde soort sprinter zit ervaar ik dit probleem.

 

Nu denk je vast het licht waarschijnlijk aan mijn oortjes, Dat dacht ik namelijk ook. Ik heb contact gehad met Jabra en we hebben gecontroleerd dat mijn oortjes up to date zijn en dat zo ver bij hun bekend geen fouten in het systeem zitten. Ik heb nog steeds contact met ze in de hoop dat we ergens uit komen.

Mijn gevoel zegt ergens dat het puur toeval is dat er een signaal van de SMG sprinter op dezelfde frequentie zit als de Jabra elite 85T oortjes. Maar misschien is er wel iets anders aan de hand.

De oplossing om gewoon nieuwe oortjes te kopen is heel simpel en zal ik waarschijnlijk ook wel gaan gebruiken, maar ik dacht misschien zijn er mensen die hetzelfde probleem ervaren in specifiek de nieuwe SMG sprinter met dezelfde of andere oortjes. 

Mocht je een tip, idee of test hebben laat het dan gerust weten dan ga ik het proberen.


7 reacties

Reputatie 6

Wat zijn SMG sprinters???

Het probleem zit ‘m er in dat jouw oortjes de 2.4 GHz band gebruiken. Daar zenden ook de, meerdere, access points in de trein op uit, op verschillende kanalen, voor de gastenwifi. Kennelijk blijft er zo onvoldoende ruimte over voor jouw oortjes.

Ik zou in ieder geval een plek proberen helemaal bij de uiteinden, kleinste kans dat daar access points zitten. Als je een Android telefoon hebt, kun je met de Wifi Analyzer kijken waar de access points het zwakst ontvangen worden en daar gaan zitten.

Het fenomeen heb ik met m’n Sennheiser oortjes soms ook, maar dan heel kort (een, hooguit twee tellen).

Reputatie 7
Badge +3

Wat zijn SMG sprinters???

Neem aan dat de SNG bedoeld wordt. En met oude SMG sprinters de SGM. Niet iedereen is zo goed op de hoogte van de namen en afkortingen van treinen.

 

Reputatie 6

Nou ja, laten we dat dan even verduidelijken. Misschien zit er ook wel een SLT tussen ;-)

Wat zijn SMG sprinters???

Het probleem zit ‘m er in dat jouw oortjes de 2.4 GHz band gebruiken. Daar zenden ook de, meerdere, access points in de trein op uit, op verschillende kanalen, voor de gastenwifi. Kennelijk blijft er zo onvoldoende ruimte over voor jouw oortjes.

Ik zou in ieder geval een plek proberen helemaal bij de uiteinden, kleinste kans dat daar access points zitten. Als je een Android telefoon hebt, kun je met de Wifi Analyzer kijken waar de access points het zwakst ontvangen worden en daar gaan zitten.

Het fenomeen heb ik met m’n Sennheiser oortjes soms ook, maar dan heel kort (een, hooguit twee tellen).

Dank voor je reactie.

Ik had de SMG sprinter afkoring gevonden op google het gaat in iedergeval om de blauwe sprinters waar binnen ook blauw licht is.

Ik ga eens proberen of het werkt als ik op specifieke plekken in de trein ga zitten. Ook heb ik contact gezocht met Bright van RTL die veel review video's maken. Zij weten niks van het probleem, maar hadden wel een reddit pagina waar meer mensen in andere landen problemen ervaren met de Jabra elite 75T oortjes. https://www.reddit.com/r/Jabra/comments/k3qbeb/headphones_crackle_because_of_trains/

Gelukkig voor jou blijft het bij een paar tellen (had ik toch die moeten kopen) 

Nou ja, laten we dat dan even verduidelijken. Misschien zit er ook wel een SLT tussen ;-)

Ik ben even terug gegaan naar de website van NS en het gaat om de sprinter (Caf/Civity) ook wel de SNG genoemd. Bij de SLT ervaar ik geen enkele problemen.

 

Wat erik terecht zei over de 2.4GHz band klopt aardig, alleen zou ik dan verwachten dat ik in de intercity's dezelfde problemen zou ervaren

Reputatie 7
Badge

Ik neem aan dat je deze trein bedoelt?

Dit is een SNG. Sprinter Nieuwe Generatie.

Edit: Jup :-)

Reputatie 6

De SGM (“oude sprinters”) en SLT (nieuwe sprinters, zonder blauwe verlichting binnen) hebben geen wifi, dus dat verklaart al veel. Dat je er in de intercity geen last van hebt zou kunnen omdat die misschien minder access points hebben.

De link tussen apparaat (meestal telefoon...) en eerste oortje gaat via Bluetooth. Bluetooth doet aan "channel hopping”, oftewel zoekt continu naar een frequentie waar de minste storing is. Zolang niet de hele 2.4 GHz band “vol” is (wat soms wel gebeurt), gaat dat wel goed.

Ik weet echter niet wat voor protocol gebruikt wordt om de beide oortjes aan elkaar te linken, dat zal misschien per fabrikant ook verschillen. Het zal vast ook in de 2.4 GHz zitten, maar ik vermoed geen Bluetooth (maar iets eenvoudigers). En dat zou daardoor dan gevoeliger kunnen zijn voor storing op bepaalde frequenties.

Helaas geen pasklare oplossing dus (anders dan een over te schakelen naar bijvoorbeeld een Sony WI-1000X, waar beide dopjes bedraad met elkaar verbonden zijn).

Reageer