Verdere mondkapjesplicht 25 februari | NS Community

Verdere mondkapjesplicht 25 februari



Toon eerste bericht

287 reacties

Reputatie 5

Dat weet je helemaal niet. Wie zegt dat we een carnavalspiek hebben?

Ehh, het nieuws uit een kroeg in Brabant? We sluiten de deuren een weekje want het voltallige personeel is besmet geraakt (positief getest) en moet dus thuis blijven.

Daar zullen dus ook wel de nodige bezoekers bij zitten, en daar is je piek :joy:

Niet dat iemand zich daar zorgen over maakt, want groepsimmuniteit hè? En dat alles dankzij het (zeer) milde verloop van de omikron variant(en) natuurlijk.

Wie zegt dat we alleen een carnavalspiek hebben bedoelde ik natuurlijk. Maar het is natuurlijk ontzettend grappig om een ander met opzet verkeerd te begrijpen..

Reputatie 7
Badge +3

Dat weet je helemaal niet. Wie zegt dat we een carnavalspiek hebben?

Ehh, het nieuws uit een kroeg in Brabant? We sluiten de deuren een weekje want het voltallige personeel is besmet geraakt (positief getest) en moet dus thuis blijven.

Daar zullen dus ook wel de nodige bezoekers bij zitten, en daar is je piek :joy:

Niet dat iemand zich daar zorgen over maakt, want groepsimmuniteit hè? En dat alles dankzij het (zeer) milde verloop van de omikron variant(en) natuurlijk.

Even een vergelijking in percentage positieve testen op 3 maart in de GGD teststraten:

Brabant-Noord: 84,1%  -  Amsterdam-Amstelland: 60,2%

 

Maar een carnavalspiek zou ook betekenen dat het daarna ook weer snel zou kunnen dalen, net als na de Dansen met Janssen piek afgelopen zomer. Zo is het aantal positieve testen in de GGD teststraten in de veiligheidsregio Brabant-Noord al gedaald van 4733 op 4 maart naar 2446 op 9 maart. Het stijgt nog wel in niet carnavalsregio's maar landelijk gezien lijkt de groei er wel aardig uit te zijn. 

Badge +3

Wie zegt dat we alleen een carnavalspiek hebben bedoelde ik natuurlijk. Maar het is natuurlijk ontzettend grappig om een ander met opzet verkeerd te begrijpen..

In dat geval (milde) excuses, ook al is er geen opzet en niets is grappig bedoeld.

Dus dat lees je dus verkeerd beste @mariskah 

Maar goed, carnaval 2022 was een feit~!

En ja, daarna die cijfers en statistieken en zo… Vol verwachting klopt ons hart komt dat uit :rolling_eyes:

Heb het ook niet bedacht :sleeping: Dus ‘met opzet verkeerd te begrijpen’ mag je mij uitleggen…

Reputatie 7

Dat het mondkapje binnenkort verdwijnt heb ik geen enkele moeite mee op dit moment. Ik ga dan weer vrijer reizen en zal alleen een FFP2 mondkapje dragen, wat ik altijd bij me heb op momenten dat ik dat zelf nodig acht i.v.m grote drukte om mij heen. Maar ik kan dan zelf bepalen wanneer nodig. Want ik blijf een risico dragen. Dat kan zijn in tram of trein maar ook op andere plaats maar eerlijk gezegd denk ik dat dat weinig zal voorkomen. In de trein misschien een enkele keer in de spits die ik liever vermijd

 

Reputatie 7
Badge

Hoe zit het dan met internationale treinen? Als tegen die tijd nog bij onze buren een mondkapjesplicht geldt? In Nederland zonder mondkapje en bij het passeren van de grens mondkapje op? Of in omgekeerde richting mondkapje af zodra je de grens over bent? Eventueel om te roepen door treinpersoneel?

Hoe zit het dan met internationale treinen? Als tegen die tijd nog bij onze buren een mondkapjesplicht geldt? In Nederland zonder mondkapje en bij het passeren van de grens mondkapje op? Of in omgekeerde richting mondkapje af zodra je de grens over bent? Eventueel om te roepen door treinpersoneel?

Ja, ieder land heeft andere regels.

Badge +3

Het ‘nieuwe normaal’ (en de roep van de reizigers):

@NS_online Het gaat jullie wederom lukken; 4 uur in de trein (korte treintjes!) en wederom geen concucteur gezien. Behalve dan die ene die in de eerste klas ging zitten zonder mondneusmasker.
Wanneer is het plan weer conducteurs door de trein te sturen?

@Robert B 

Ons handelingsperspectief is gewijzigd dat we simpel gezegd onze werkzaamheden zoveel mogelijk moeten oppakken en zelf inschatten of het veilig kan. Ik denk dat ik niet meer hoef te zeggen he, je kan het zelf verder invullen helaas....

Reputatie 7
Badge +1

Het OMT is nog niet helemaal overtuigd van het afschaffen van mondkapjes in het OV:

Zolang het aantal infecties groot blijft, vindt het OMT mondkapjes in het openbaar vervoer nog steeds een "meerwaarde" hebben. Of het een verplichting of een advies voor reizigers wordt, laat het OMT aan het kabinet.

Benieuwd wat het kabinet daar uiteindelijk van maakt.

Zie: https://www.nu.nl/coronavirus/6189345/omt-adviseert-behoud-van-mondkapjes-in-openbaar-vervoer-en-thuiswerkadvies.html

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B

Ons handelingsperspectief is gewijzigd dat we simpel gezegd onze werkzaamheden zoveel mogelijk moeten oppakken en zelf inschatten of het veilig kan. Ik denk dat ik niet meer hoef te zeggen he, je kan het zelf verder invullen helaas....

Dus er zal niet vaker gecontroleerd worden. Gisteren 2 uur gereisd bewust voor 1e klas gekozen. Zit er een snotterend iemand in coupé zonder mondkapje (en waarschijnlijk zonder geldig vervoersbewijs). Geen controle. Voelde mij daar niet veilig bij. Advies overlastnummer: zoek een conducteur of ga ergens anders zitten. Waar dan? In de andere 1e klas coupé zaten ze ook zonder mondkapje en dan zou ik met 1e klas kaartje 2e klas moeten zitten?

OMT wilt mondkapjes houden in OV zodat iedereen veilig gebruik kan maken van OV. Iedereen? Ik kan dat al 2 jaar niet meer. Iets met handhaven...

Reputatie 7
Badge +3

Het OMT is nog niet helemaal overtuigd van het afschaffen van mondkapjes in het OV:

Zolang het aantal infecties groot blijft, vindt het OMT mondkapjes in het openbaar vervoer nog steeds een "meerwaarde" hebben. Of het een verplichting of een advies voor reizigers wordt, laat het OMT aan het kabinet.

Benieuwd wat het kabinet daar uiteindelijk van maakt.

Zie: https://www.nu.nl/coronavirus/6189345/omt-adviseert-behoud-van-mondkapjes-in-openbaar-vervoer-en-thuiswerkadvies.html

 

Volgens het AD zou het dragen van mondkapjes in het openbaar vervoer een advies worden in plaats van een plicht.

,,De infectiedruk door corona is nog hoog", schrijft het OMT. ,,Niet duidelijk is of er al een piek bereikt is.”

Daarom kan het verstandig zijn om mondmaskers op drukke plekken nog te handhaven, maar het OMT laat ‘de keuze voor een verplichting of advies’ aan het kabinet. ,,Het lijkt op een advies neer te komen", meldt een Haagse ingewijde. Dan wordt het credo voor trein, tram of bus dus iets als: bescherm de kwetsbaren, zet een  mondkapje op. Maar het is dan niet meer verplicht. 

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-beslist-over-coronaregels-deels-thuiswerken-wordt-blijvertje-mondkapje-in-ov-als-advies~af673258/

Overigens lijkt de (carnavals)piek qua besmettingen wel bereikt, sinds een paar dagen daalt het aantal nieuwe besmettingen per dag weer. Ziekenhuiscijfers zijn nog wel hoger, maar dat loopt altijd achter op de besmettingscijfers. Wat dat betreft is het beslismoment misschien net iets te vroeg, over een paar dagen of week is mogelijk beter zien of de piek qua besmettingen echt bereikt is. 

Reputatie 7
Badge +3

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/03/15/verdere-versoepelingen-coronamaatregelen

Reageer