Skip to main content
Beste medewerker,



Onlangs moest ik rennen om mijn trein te halen en checkte ik snel in op Amersfoort station.

Tijdens de controle bleek dat ik niet bij NS heb ingecheckt maar bij Connection. Erg vervelend want uitchecken bij Connection kan niet op Amsterdam Centraal. Maar helaas was de conducteur ook nog eens onbegripvol en gaf mij een boete. Het was namelijk niet aan hem om mij coulance te geven maar aan de NS.



Toen de boete binnen kwam heb ik dan ook bezwaar ingediend. Ook kon ik mij niet voorstellen dat ik de eerste was die deze fout heeft gemaakt. En ja hoor, dit hele forum staat vol met soortgelijke gevallen. Ik zie ook dat er coulance mogelijk is als dit de eerste keer is (wat bij mij het geval is). Maar tot mijn verbazing kreeg ik van jullie customer medewerker Alna Hegen te horen dat er bij mij geen coulance mogelijk is. Waarom? Omdat de conducteur die mij een boete heeft gegeven, genoteerd heeft dat er geen coulance mogelijk is. Hij is degene die mij verwezen heeft om met NS contact op te nemen maar waarom zou het bij voorhand beslissen dat er geen coulance mogelijk is. Heb hem de reden niet eens mogen uitleggen omdat het niet zijn zaak was. Ik ben dan ook erg verbaasd over de onvriendelijke houding van zowel de conducteur als Alna Tegen. Naast de boete van Connection, zit ik dus met een boete van de NS.



Barbara W (waar wel coulance is toegepast)

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-uit-checken-in-station-amersfoort-waarom-staat-er-een-connexxion-poortje-midden-in-het-station-17348
Etos en Kruidvat zitten nergens in dezelfde winkel met kassa's naast elkaar..

Het gaat er om dat het twee verschillende bedrijven zijn die niets met elkaar te maken hebben. Dat geldt ook bij vervoerders.




Laat ze dit dan ook duidelijk aangeven.
Etos en Kruidvat zitten nergens in dezelfde winkel met kassa's naast elkaar..

Het gaat er om dat het twee verschillende bedrijven zijn die niets met elkaar te maken hebben. Dat geldt ook bij vervoerders.




Dan moeten ze hun kassa's in hun eigen toko plaatsen en niet in de gedeelde bedrijfskantine...
Als de boete thuis bij je binnen komt, maak je bezwaar waarna je krijgt te horen dat je eerst de boete moet betalen. Omdat betalingstermijn slechts 14 dagen is, ben je al een dag te laat. Je betaalt de boete op de 15de dag en vervolgens krijg je een incassobureau achter je aan, wat neerkomt dat je in totaal €100 kwijt bent.




@joep.v

Ik probeer met positieve kijk te lezen en te begrijpen wat je allemaal op dit forum schreef.

Zelf ben ik bepaald geen NS-lieverdje (boetes met 2 nullen zijn me in het vooruitzicht gesteld), maar zoveel als jou in 1 zaak is overkomen, is mij in geen 10 jaar gebeurd.



Het lastige van je langdradige verhalen met steeds meer verwijzingen is dat er ook steeds meer lijkenboetes uit de kast vallen. En telkens was je meewerkend of net te laat, maar lag het aan de ander. Besef je wel dat alles wat je hier schrijft tegen je gebruikt kan en gaat worden? Besef je dat steeds meer woorden steeds minder helpen bij een oplossing?



Coulance-verzoek en bezwaar zijn afgewezen, schrijf je. Er zijn daarna 2 plaatsen waar na alle afwijzingen nog in je voordeel kan worden beslist: bij directie NS en bij de rechter. Doe daar je verhaal, feitelijk en met feiten, kort en krachtig. En allebei benader je via de voordeur.

Je hebt van ons een reeks tips gehad, maar niemand op dit forum kan je verder helpen in/met het kwijtschelden van je serie boetes. Ook de NS medewerker niet.

Succes!
Als de boete thuis bij je binnen komt, maak je bezwaar waarna je krijgt te horen dat je eerst de boete moet betalen. Omdat betalingstermijn slechts 14 dagen is, ben je al een dag te laat. Je betaalt de boete op de 15de dag en vervolgens krijg je een incassobureau achter je aan, wat neerkomt dat je in totaal €100 kwijt bent.




@joep.v

Ik probeer met positieve kijk te lezen en te begrijpen wat je allemaal op dit forum schreef.

Zelf ben ik bepaald geen NS-lieverdje (boetes met 2 nullen zijn me in het vooruitzicht gesteld), maar zoveel als jou in 1 zaak is overkomen, is mij in geen 10 jaar gebeurd.



Het lastige van je langdradige verhalen met steeds meer verwijzingen is dat er ook steeds meer lijkenboetes uit de kast vallen. En telkens was je meewerkend of net te laat, maar lag het aan de ander. Besef je wel dat alles wat je hier schrijft tegen je gebruikt kan en gaat worden? Besef je dat steeds meer woorden steeds minder helpen bij een oplossing?



Coulance-verzoek en bezwaar zijn afgewezen, schrijf je. Er zijn daarna 2 plaatsen waar na alle afwijzingen nog in je voordeel kan worden beslist: bij directie NS en bij de rechter. Doe daar je verhaal, feitelijk en met feiten, kort en krachtig. En allebei benader je via de voordeur.

Je hebt van ons een reeks tips gehad, maar niemand op dit forum kan je verder helpen in/met het kwijtschelden van je serie boetes. Ook de NS medewerker niet.

Succes!




Beste Klant_Jac,



Jammer dat je het zo ziet.



1. ken je de situatie in Amersfoort? Heb je wel eens voor die poorten gestaan? Als je mij kan zeggen dat je het onbegrijpelijk vindt dat mensen zich vergissen in het poortje hoor ik het graag, sluiten we dit forum.

2. De conducteur gaf aan dat ik in beroep kan gaan als de boete komt. Normaal gesproken als je in beroep gaat (bijvoorbeeld Belastingdienst) dan wordt de boete pas doorgevoerd na de uitspraak van je beroep, niet ervoor.

3. NS geeft aan dat in beroep of coulance geen zin heeft omdat de conducteur dit heeft bepaald. Dezelfde conducteur die tegen mij heeft gezegd dat hij er niets aan kan doen maar dat de NS er over gaat.


1. ken je de situatie in Amersfoort? Heb je wel eens voor die poorten gestaan? Als je mij kan zeggen dat je het onbegrijpelijk vindt dat mensen zich vergissen in het poortje hoor ik het graag, sluiten we dit forum.

2. De conducteur gaf aan dat ik in beroep kan gaan als de boete komt. Normaal gesproken als je in beroep gaat (bijvoorbeeld Belastingdienst) dan wordt de boete pas doorgevoerd na de uitspraak van je beroep, niet ervoor.

3. NS geeft aan dat in beroep of coulance geen zin heeft omdat de conducteur dit heeft bepaald. Dezelfde conducteur die tegen mij heeft gezegd dat hij er niets aan kan doen maar dat de NS er over gaat
.


Nog meer tekst. Nog meer ruis. Je valt in herhaling, en preekt voor de verkeerde parochie. Ik haak af.
2. De conducteur gaf aan dat ik in beroep kan gaan als de boete komt. Normaal gesproken als je in beroep gaat (bijvoorbeeld Belastingdienst) dan wordt de boete pas doorgevoerd na de uitspraak van je beroep, niet ervoor.

Je bent nu aan het emmeren met NSR bureau nabetalingen, en die komen in eerste instantie met een incassobureau aanzetten. Werkelijk 'bezwaar' is hier niet mogelijk, hooguit sorry zeggen en lief vragen om coulance/kwijtschelding/whatever. Dat heb je inmiddels afgevinkt. Als je bezwaar/beroep in wil, dan heel duidelijk richting NS communiceren dat je het niet eens bent met het UVB, het inschakelen van een incassobureau je niet op andere gedachten gaat brengen, en ze verder een prettige wedstrijd wensen en veel succes met het opstellen van definitief PV et cetera, et cetera. Daarna rustig afwachten en gaan communiceren met de CVOM wanneer je bericht ontvangt.
Ik heb Joep al een privebericht (als forum lid) gestuurd en liever en duidelijker kon ik het niet maken, met verwijzing naar reactie #16 van mijzelf en die o.a. Slidestops al gegeven had.



Dit naar aanleiding van (alweer?) een post op Twitter.



Ik weet bijna zeker dat hij van moderators (en al helemaal van webcare/klantenservice) dezelfde/soortgelijke reacties zal blijven krijgen dus het wordt een 'dead end street' verhaal.



Joh ik werd van kastje naar muur gestuurd door jullie, en nu en blauwe plek want gestoten aan een poortje. Jullie schuld ik heb super pijn man, dus wil geld zien! Of een lollie en en kusje, dan is het ook goed...
Helaas zie ik op het forum maar weinig voorbij komen dat er, na de discussie met NS, nog een prima weg is voor officieel bezwaar en beroep. NS bureau nabetalingen is absoluut niet de laatste halte, dat zou een mooie bedoeling worden zeg.
Helaas zie ik op het forum maar weinig voorbij komen dat er, na de discussie met NS, nog een prima weg is voor officieel bezwaar en beroep. NS bureau nabetalingen is absoluut niet de laatste halte, dat zou een mooie bedoeling worden zeg.



Vandaag was ik toevallig op Amersfoort Station. Aangezien mijn trein pas na 15 minuten zou vertrekken even in de stationshal gekeken bij de poortjes. In deze periode:



Een echtpaar; de één gaat door het poortje van NS de andere ernaast door het poortje van Connexxion,

Een moeder met kind: idem

Ook viel mij op dat zeer veel mensen bij Connexxion incheckten, het zou natuurlijk kunnen, de trein vertrok om 17.09 maar ik heb toch de indruk dat de mensen vanaf bijvoorbeeld de rijwielstalling het station inkomen en gewoon het eerste de beste poortje nemen. De aanduiding van de poortjes zou m.i. best wel wat beter kunnen.
Het is volkomen onduidelijk voor de meeste mensen, zeker voor toeristen. Probeer hun maar uit te leggen dat we in Nederland 2 vervoerders hebben op het spoor die er samen niet uit kunnen komen om dit op te lossen.



Er zouden natuurlijk al geen 2 verschillende poortjes moeten zijn, maar 1 soort.
Bedankt dat je dit aankaart hlubbers. Ik weet niet precies wat de mogelijkheden hierin zijn, maar heb je feedback doorgezet naar de Stationsmanager.
Het is sowieso diep en diep triest dat we anno 2018 nog steeds meerdere poortjes en paaltjes hebben van verschillende vervoerders. Provincie Overijssel kan het ook prima regelen tussen Arriva/Keolis en Gelderland kan het ook prima regelen tussen Abellio/Breng. Waarom kan NS hier niet gewoon in meegaan.



Ook de meeste toeristen inderdaad, die hebben op IC-stations geen flauw idee wat ze moeten. Vaak weten ze niet eens welke trein bij welke vervoerder hoort. "Moet ik voor Enschede-Zwolle nou voor NS inchecken of niet?"
Bedankt dat je dit aankaart hlubbers. Ik weet niet precies wat de mogelijkheden hierin zijn, maar heb je feedback doorgezet naar de Stationsmanager.



@Miriam NS : Ik was afgelopen vrijdag weer eens in Amersfoort. Situatie nog ongewijzigd. En ook nu weer veel mensen waarbij je kon zien dat ze doro het verkeerde poortje gingen. Volgens mij is er gewoon onwil in jullie organisatie om hier iets aan te doen.


Bedankt dat je dit aankaart hlubbers. Ik weet niet precies wat de mogelijkheden hierin zijn, maar heb je feedback doorgezet naar de Stationsmanager.@Miriam NS : Ik was afgelopen vrijdag weer eens in Amersfoort. Situatie nog ongewijzigd. En ook nu weer veel mensen waarbij je kon zien dat ze doro het verkeerde poortje gingen. Volgens mij is er gewoon onwil in jullie organisatie om hier iets aan te doen.


Het probleem is dat NS een beschermd hoofdrailnet heeft dat het in ruil voor die bescherming op eigen kosten moet exploiteren en dat daarom financieel strikt gescheiden dient te blijven van de aanbestedingssector om gesjoemel via kruissubsidies (op kosten van de belastingbetaler) te voorkomen. Als je net als in Duitsland alle treindiensten zou aanbesteden kon wat je wil wel geregeld worden.
En de reiziger moet dus maar slachtoffer worden van dit prutswerk en allerlei moeilijke formulieren invullen om zijn geld terug te krijgen?????
Dat is helaas de realiteit, ja.
Dan kan je natuurlijk bv personeel neerzetten en het allemaal veel duidelijker aangeven.



Omroepen in de trein kan ook bij aankomst op deze stations.
Dat eerste kost een vermogen en wordt dus niet gedaan. Dat tweede wordt regelmatig wel aangegeven als een station meerdere vervoerders heeft. Vaak is het van: "reist u met een andere vervoerder verder, vergeet dan niet uit te checken bij ns en in te checken bij de andere vervoerder".



Maar waar het hele topic over gaat is het verkeerd inchecken voor je de trein in stapt. Het is al een stuk beter door geel en blauw te scheiden, maar ik kan me echt wel indenken dat mensen dit nog eens verkeerd doen.



Laat ik Tamzins vreselijk slechte vergelijking van Kruidvat en Etos er maar eens bij pakken dan. Je komt als klant in een ruimte waar allemaal producten staan met een klein logotje van de Kruidvat en Etos door elkaar heen. Aan jou de taak om de juiste kassa te pakken, een rode of een blauwe. Doe je het verkeerd, krijg je 50 euro boete aan de broek.



Sowieso raar waarom het een "uitstel van betaling" of een "verhoging" betreft. Het is gewoon een keiharde boete + de ritprijs die je moet betalen.
Nee, het is een uitstel (concept pv) met de mogelijkheid om, inclusief 50 euro verhoging, de ritprijs alsnog aan de vervoerder te voldoen. Doe je dat niet, dan wordt er pas daadwerkelijk pv opgemaakt en gaat het hele zooitje naar het OM. Dan wordt het een echte "boete".



Overigens is boete lang niet altijd de juiste term maar is dat nou eenmaal zo ingeburgerd...
Etos en Kruidvat zitten juist in aparte ruimtes om dat te voorkomen 😀



Zo onzinnig is dat namelijk.



Jet moet het veel duidelijker maken, de hele aankleding van het poortje geel of blauw maken, desnoods op de grond ook nog.



Of nog beter, onderling verrekenen maar ja treinmaatschappijen vertrouwen niemand, laat staan elkaar.
Etos en Kruidvat zitten juist in aparte ruimtes om dat te voorkomen 😀





Zo onzinnig is dat namelijk.



Jet moet het veel duidelijker maken, de hele aankleding van het poortje geel of blauw maken, desnoods op de grond ook nog.



Of nog beter, onderling verrekenen maar ja treinmaatschappijen vertrouwen niemand, laat staan elkaar.


En toch werkt dat gewoon tussen keolis/arriva en arriva/breng/abellio
Omdat in veel gevallen de ov-autoriteit daar opbrengstverantwoordelijk is.
Dan kan je natuurlijk bv personeel neerzetten en het allemaal veel duidelijker aangeven.



Omroepen in de trein kan ook bij aankomst op deze stations.


Maar ja, welke vervoerder moet daar dan iemand neer zetten? Keolis, Arriva, Blauwnet, Connexion want het is dan toch hun poortje waar het misgaat? Of de NS maar die staat dan bij het verkeerde poortje en dan lijkt het weer alsof we de reiziger juist bij de NS willen laten inchecken.



Maar ik ben met iedereen eens dat het lastig is en even niet opletten en je staat voor het verkeerde poortje en dat overkomt niet alleen reizigers. 🤣



Als ik het intern hoor is de NS bereidt om samen te werken wat betreft 1 OV poortje en incheck echter is het probleem hoe dan bepaalt wordt met wie de reiziger is meegereden. Op meerdere trajecten is dat wel duidelijk natuurlijk maar er zijn trajecten waar je met beide vervoerder bent meegereden en daar ligt het dilemma voor sommige vervoerders. Op Dordrecht is het zelfs erger want daar staat een poortje van Arriva naar perrons waar Arriva niet vandaan vertrekt en aankomt. Maar ja, voor het geval dit ooit eens voorkomt heeft NS daar 2 poortjes en Arriva 1 die er gewoon geen functie heeft.



Helaas ligt de oorsprong hiervan bij de keuze dat er meer vervoerders toegelaten moesten worden op het spoor en zijn de consequenties daarvan dus onderschat.



Overigens zouden de andere vervoerders ook op de grotere stations eens service medewerkers moeten neerzetten want veel service naar ook hun reizigers wordt nu verleend door NS medewerkers, wat eigenlijk ook niet juist is als je reëel kijkt.
Bedankt dat je dit aankaart hlubbers. Ik weet niet precies wat de mogelijkheden hierin zijn, maar heb je feedback doorgezet naar de Stationsmanager. @Miriam NS : Ik was afgelopen vrijdag weer eens in Amersfoort. Situatie nog ongewijzigd. En ook nu weer veel mensen waarbij je kon zien dat ze doro het verkeerde poortje gingen. Volgens mij is er gewoon onwil in jullie organisatie om hier iets aan te doen. Ik weet niet of er ook werkelijk is aangegeven dat er naar gekeken zou worden en of Miriam hier destijds een terugkoppeling over heeft gekregen. Ik heb haar in ieder geval op de hoogte gebracht van dit topic en verwacht dat ze er deze week op terug komt.
Ik heb even teruggekeken naar het contact en heb hier destijds geen inhoudelijke terugkoppeling in ontvangen. Wel dat het meegenomen zou worden. Ik heb nogmaals aangekaart dat deze situatie nog steeds voor problemen zorgt en zal kijken of ik nu wat meer informatie hierover kan achterhalen.

Reageer