Beste medewerker,
Onlangs moest ik rennen om mijn trein te halen en checkte ik snel in op Amersfoort station.
Tijdens de controle bleek dat ik niet bij NS heb ingecheckt maar bij Connection. Erg vervelend want uitchecken bij Connection kan niet op Amsterdam Centraal. Maar helaas was de conducteur ook nog eens onbegripvol en gaf mij een boete. Het was namelijk niet aan hem om mij coulance te geven maar aan de NS.
Toen de boete binnen kwam heb ik dan ook bezwaar ingediend. Ook kon ik mij niet voorstellen dat ik de eerste was die deze fout heeft gemaakt. En ja hoor, dit hele forum staat vol met soortgelijke gevallen. Ik zie ook dat er coulance mogelijk is als dit de eerste keer is (wat bij mij het geval is). Maar tot mijn verbazing kreeg ik van jullie customer medewerker Alna Hegen te horen dat er bij mij geen coulance mogelijk is. Waarom? Omdat de conducteur die mij een boete heeft gegeven, genoteerd heeft dat er geen coulance mogelijk is. Hij is degene die mij verwezen heeft om met NS contact op te nemen maar waarom zou het bij voorhand beslissen dat er geen coulance mogelijk is. Heb hem de reden niet eens mogen uitleggen omdat het niet zijn zaak was. Ik ben dan ook erg verbaasd over de onvriendelijke houding van zowel de conducteur als Alna Tegen. Naast de boete van Connection, zit ik dus met een boete van de NS.
Barbara W (waar wel coulance is toegepast)
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-uit-checken-in-station-amersfoort-waarom-staat-er-een-connexxion-poortje-midden-in-het-station-17348
Bladzijde 3 / 4
Omroepen in de trein kan ook bij aankomst op deze stations.
Maar ik ben met iedereen eens dat het lastig is en even niet opletten en je staat voor het verkeerde poortje en dat overkomt niet alleen reizigers.
Als ik het intern hoor is de NS bereidt om samen te werken wat betreft 1 OV poortje en incheck echter is het probleem hoe dan bepaalt wordt met wie de reiziger is meegereden. Op meerdere trajecten is dat wel duidelijk natuurlijk maar er zijn trajecten waar je met beide vervoerder bent meegereden en daar ligt het dilemma voor sommige vervoerders. Op Dordrecht is het zelfs erger want daar staat een poortje van Arriva naar perrons waar Arriva niet vandaan vertrekt en aankomt. Maar ja, voor het geval dit ooit eens voorkomt heeft NS daar 2 poortjes en Arriva 1 die er gewoon geen functie heeft.
Helaas ligt de oorsprong hiervan bij de keuze dat er meer vervoerders toegelaten moesten worden op het spoor en zijn de consequenties daarvan dus onderschat.
Overigens zouden de andere vervoerders ook op de grotere stations eens service medewerkers moeten neerzetten want veel service naar ook hun reizigers wordt nu verleend door NS medewerkers, wat eigenlijk ook niet juist is als je reëel kijkt.
Vrij vertaald staat hier de vervoerders hebben er een puinhoop van gemaakt en de reizigers mogen voor de ellende opdraaien. Ik herinner mij nog één van de eerste spotjes voor de OVchipkaart waarbij het als handig werd getoond dat je alleen maar even hoeft in te checken. Tegenwoordig moet je kijken bij welk poortje soms 1 uur wachten omdat je het laatste stukje met een andere vervoerder moet doen enz.enz.
Oplossing op Amersfoort lijkt mij vrij eenvoudig. Er staat nu één rechte lijn van poortjes. Maak ipv daarvan een inspring met een glazen wand voor de poortjes van Connexion. En hang misschien wat bordjes op. Waarom kan ik dit in 5 seconde verzinnen en heeft de stationsmanger hier niet over nagedacht. Ik krijg het gevoel dat deze vraag gewoon in de prullenbak is gegooid.
Er zijn genoeg mogelijkheden inderdaad.
Al denk ik ook dat men het op zich best duidelijk vind, ik denk dat betreffende medewerkers zich moeilijk kunnen verplaatsen in de gemiddelde dagjestreinreiziger die helemaal niet bezig is met opletten welk poortje hij moet hebben.
Ik heb zelf ook meegemaakt met vrienden, die kijken helemaal niet, die willen gewoon het station betreden of verlaten.
Ik zie het hier ook regelmatig voorbijkomen dat mensen zeggen ja dat moet je maar beter opletten. De gemiddelde reiziger wil helemaal niet opletten, die wil genieten van zijn dagje uit.
Al denk ik ook dat men het op zich best duidelijk vind, ik denk dat betreffende medewerkers zich moeilijk kunnen verplaatsen in de gemiddelde dagjestreinreiziger die helemaal niet bezig is met opletten welk poortje hij moet hebben.
Ik heb zelf ook meegemaakt met vrienden, die kijken helemaal niet, die willen gewoon het station betreden of verlaten.
Ik zie het hier ook regelmatig voorbijkomen dat mensen zeggen ja dat moet je maar beter opletten. De gemiddelde reiziger wil helemaal niet opletten, die wil genieten van zijn dagje uit.
Omroepen in de trein kan ook bij aankomst op deze stations.
Maar ik ben met iedereen eens dat het lastig is en even niet opletten en je staat voor het verkeerde poortje en dat overkomt niet alleen reizigers.
Als ik het intern hoor is de NS bereidt om samen te werken wat betreft 1 OV poortje en incheck echter is het probleem hoe dan bepaalt wordt met wie de reiziger is meegereden. Op meerdere trajecten is dat wel duidelijk natuurlijk maar er zijn trajecten waar je met beide vervoerder bent meegereden en daar ligt het dilemma voor sommige vervoerders. Op Dordrecht is het zelfs erger want daar staat een poortje van Arriva naar perrons waar Arriva niet vandaan vertrekt en aankomt. Maar ja, voor het geval dit ooit eens voorkomt heeft NS daar 2 poortjes en Arriva 1 die er gewoon geen functie heeft.
Helaas ligt de oorsprong hiervan bij de keuze dat er meer vervoerders toegelaten moesten worden op het spoor en zijn de consequenties daarvan dus onderschat.
Overigens zouden de andere vervoerders ook op de grotere stations eens service medewerkers moeten neerzetten want veel service naar ook hun reizigers wordt nu verleend door NS medewerkers, wat eigenlijk ook niet juist is als je reëel kijkt.
Vrij vertaald staat hier de vervoerders hebben er een puinhoop van gemaakt en de reizigers mogen voor de ellende opdraaien. Ik herinner mij nog één van de eerste spotjes voor de OVchipkaart waarbij het als handig werd getoond dat je alleen maar even hoeft in te checken. Tegenwoordig moet je kijken bij welk poortje soms 1 uur wachten omdat je het laatste stukje met een andere vervoerder moet doen enz.enz.
Oplossing op Amersfoort lijkt mij vrij eenvoudig. Er staat nu één rechte lijn van poortjes. Maak ipv daarvan een inspring met een glazen wand voor de poortjes van Connexion. En hang misschien wat bordjes op. Waarom kan ik dit in 5 seconde verzinnen en heeft de stationsmanger hier niet over nagedacht. Ik krijg het gevoel dat deze vraag gewoon in de prullenbak is gegooid.
De vervoerders hebben er geen puinhoop van gemaakt, de regering heeft dat gedaan door andere vervoerders toe te laten op het spoor. En aangezien de financien van NS gescheiden moeten blijven met die van de andere vervoerders ivm subsidie is het onmogelijk om in de huidige situatie om bij één paaltje in te checken bij verchillende vervoerders. Dus vertel mij dan hoe de vervoerders hier wat aan kunnen doen?
Het is altijd de schuld van een ander
Omroepen in de trein kan ook bij aankomst op deze stations.
Maar ik ben met iedereen eens dat het lastig is en even niet opletten en je staat voor het verkeerde poortje en dat overkomt niet alleen reizigers.
Als ik het intern hoor is de NS bereidt om samen te werken wat betreft 1 OV poortje en incheck echter is het probleem hoe dan bepaalt wordt met wie de reiziger is meegereden. Op meerdere trajecten is dat wel duidelijk natuurlijk maar er zijn trajecten waar je met beide vervoerder bent meegereden en daar ligt het dilemma voor sommige vervoerders. Op Dordrecht is het zelfs erger want daar staat een poortje van Arriva naar perrons waar Arriva niet vandaan vertrekt en aankomt. Maar ja, voor het geval dit ooit eens voorkomt heeft NS daar 2 poortjes en Arriva 1 die er gewoon geen functie heeft.
Helaas ligt de oorsprong hiervan bij de keuze dat er meer vervoerders toegelaten moesten worden op het spoor en zijn de consequenties daarvan dus onderschat.
Overigens zouden de andere vervoerders ook op de grotere stations eens service medewerkers moeten neerzetten want veel service naar ook hun reizigers wordt nu verleend door NS medewerkers, wat eigenlijk ook niet juist is als je reëel kijkt.
Oplossing op Amersfoort lijkt mij vrij eenvoudig. Er staat nu één rechte lijn van poortjes. Maak ipv daarvan een inspring met een glazen wand voor de poortjes van Connexion. En hang misschien wat bordjes op. Waarom kan ik dit in 5 seconde verzinnen en heeft de stationsmanger hier niet over nagedacht. Ik krijg het gevoel dat deze vraag gewoon in de prullenbak is gegooid.
De vervoerders moesten volgens mij afspraken maken om de reisgelden te verdelen en zo 1 incheck en 1 uitcheck mogelijk te maken. Tot op heden is dat niet gelukt. Nu wordt elk probleem bij de reiziger neergelegd wat volgens mij ook niet fair is. Misschien alle poortjes weghalen en overgaan op een wel werkbaar systeem??
Misschien moet ik maar emigreren naar BelgiëDaar hebben ze niet van die onzinnige poortjes.
Update: Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Het is bekend dat het voor reizigers niet altijd even duidelijk is en dat er hierdoor fouten worden gemaakt. Hierop wordt actief gemonitord en proberen we bij te sturen. Er zijn al diverse pogingen gedaan om het nog beter inzichtelijk te maken. Extra kleur aanduiding en vloermatten, maar het gewenste effect hiervan is minimaal en daarom blijven we hierop inspelen.
Vorige week was ik in Amersfoort en binnen vijf minuten checkte drie mensen verkeerd in, ik was de eerste en merkte het op doordat de melding van inchecken net iets anders was dan ik gewend was bij de NS.
De volgende twee die incheckte bij connexxion vroeg ik of dat de bedoelding was, dat was dus niet zo, ze checkte uit en weer in bij de NS.
Het is echt hopeloos, het was vroeg in de avond en een beetje donker, dus het was erg onduidelijk als je hier niet op voorbereid was, de verschillende kleuren die gebruikt worden zijn volstrekt onvoldoende.
Misschien de poortjes (bv. ijzeren gedeelte) zelf een duidelijke kleur geven, en/of een grote stickers van de vervoerder op ooghoogte, dat lijkt me een niet te dure begin van een oplossing.
De volgende twee die incheckte bij connexxion vroeg ik of dat de bedoelding was, dat was dus niet zo, ze checkte uit en weer in bij de NS.
Het is echt hopeloos, het was vroeg in de avond en een beetje donker, dus het was erg onduidelijk als je hier niet op voorbereid was, de verschillende kleuren die gebruikt worden zijn volstrekt onvoldoende.
Misschien de poortjes (bv. ijzeren gedeelte) zelf een duidelijke kleur geven, en/of een grote stickers van de vervoerder op ooghoogte, dat lijkt me een niet te dure begin van een oplossing.
Mij is afgelopen zaterdag hetzelfde overkomen. Idd was het al donker en druk op het station, en ik heb het verschil van de poortjes ook niet gezien.
ik was op weg naar Rotterdam toen ik controle kreeg. De conducteur was vriendelijk, en legde uit wat er was gebeurd.
Zeker in Amersfoort ingecheckt, was het eerste wat hij zei.
Hij had het over coulance omdat voor hem duidelijk was dat ik het niet met opzet verkeerd had gedaan.
Heeft me nadrukkelijk aangeraden om gelijk te bellen met het speciale nummer als ik de acceptgiro heb ontvangen. En vandaag lag hij al in de bus. 3 dagen later. Nu nog even moed verzamelen. Heb daar zo’n hekel aan.
ik was op weg naar Rotterdam toen ik controle kreeg. De conducteur was vriendelijk, en legde uit wat er was gebeurd.
Zeker in Amersfoort ingecheckt, was het eerste wat hij zei.
Hij had het over coulance omdat voor hem duidelijk was dat ik het niet met opzet verkeerd had gedaan.
Heeft me nadrukkelijk aangeraden om gelijk te bellen met het speciale nummer als ik de acceptgiro heb ontvangen. En vandaag lag hij al in de bus. 3 dagen later. Nu nog even moed verzamelen. Heb daar zo’n hekel aan.
Hallo Marcellav,
Vervelend dat dit jou ook is overkomen, maar fijn dat de conducteur je van advies heeft voorzien. Ik raad je ook zeker aan om even contact op te nemen met mijn collega's, want als je nog niet eerder een boete hebt gehad kan dit behoorlijk wat kosten schelen. Laat je even weten als het is opgelost?
Vervelend dat dit jou ook is overkomen, maar fijn dat de conducteur je van advies heeft voorzien. Ik raad je ook zeker aan om even contact op te nemen met mijn collega's, want als je nog niet eerder een boete hebt gehad kan dit behoorlijk wat kosten schelen. Laat je even weten als het is opgelost?
Ik zal hier vertellen hoe het is afgelopen.
Is goed! 🙂
Het kan gebeuren, maar het is wel zaak het te voorkomen en goed op te letten in het vervolg. Je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid in deze. Als je het op tijd opmerkt, kun je uitchecken en weer inchecken bij de goede vervoerder.
Als het een keer gebeurt, is NS doorgaans coulant.
Als het een keer gebeurt, is NS doorgaans coulant.
Dit topic doet raar... Als ik naar de laatste posting wil kom ik gewoon bij de openingspost uit.
Dat is momenteel bij alle topics met meer dan één pagina.
https://community.ns.nl/de-ns-community-61/topiclijsten-per-categorie-of-alleen-recent-actieve-topics-48561#post352681
https://community.ns.nl/de-ns-community-61/topiclijsten-per-categorie-of-alleen-recent-actieve-topics-48561#post352681
Ik ga het doorgeven!
Als het een keer gebeurt, is NS doorgaans coulant.
Je zou als vervoerder natuurlijk ook eens een keer kunnen gaan zorgen dat je dingen goed regelt. Probleem is al door veel mensen aangemeld en NS en de overige vervoerders op Amersfoort weigeren tot op heden om een goede oplossing voor dit probleem te zorgen.
Vanmorgen gebeld naar klantenservice, en werd er heel fijn geholpen.
De boete wordt kwijtgescholden, dus ik krijg een nieuwe rekening voor de normale ritprijs.
Alles bij elkaar gaat het me dus maar 6 euro kosten, want ik had een dalvoordeelkaart, en nu betaal ik vol tarief.
bij Connexxion wordt ook geregeld dat ik het instaptarief van 10 euro terug krijg.
Ik ben tevreden, en hoop nooit meer deze vergissing te maken.
Toch hoop ik dat er een oplossing komt w.b. de poortjes. Voor oudere mensen en touristen kan het erg onduidelijk zijn.
De boete wordt kwijtgescholden, dus ik krijg een nieuwe rekening voor de normale ritprijs.
Alles bij elkaar gaat het me dus maar 6 euro kosten, want ik had een dalvoordeelkaart, en nu betaal ik vol tarief.
bij Connexxion wordt ook geregeld dat ik het instaptarief van 10 euro terug krijg.
Ik ben tevreden, en hoop nooit meer deze vergissing te maken.
Toch hoop ik dat er een oplossing komt w.b. de poortjes. Voor oudere mensen en touristen kan het erg onduidelijk zijn.
Het is een ontwerpfout in het systeem met meerdere vervoerders op het spoor. Ik vrees dat we er nog jaren mee zitten opgescheept. Eigenlijk tot het moment dat er een beter systeem is dat automatisch registreert met welke vervoerder en via welke route je gereisd hebt.
Tot het moment dat er iets beters is, blijft het goed opletten op stations met poortjes van verschillende vervoerders en zullen deze fouten met enige regelmaat gemeld worden.
Tot het moment dat er iets beters is, blijft het goed opletten op stations met poortjes van verschillende vervoerders en zullen deze fouten met enige regelmaat gemeld worden.
Tot het moment dat er iets beters is, blijft het goed opletten op stations met poortjes van verschillende vervoerders en zullen deze fouten met enige regelmaat gemeld worden.
Daar was NS samen met ING kleinschalig mee bezig, maar was een test dus. http://invisible-tickets.com
Wordt vervolgd hopelijk, want je privacy kan je tegenwoordig toch op je buik schrijven en navigatiedingetjes zoals Google Maps (of beter, Waze) weten toch wel waar je bent 😛
Over verkeerd inchecken gesproken;op station Zutphen zie ik al 3 Ja 3 van die paaltjes broedelijk naast elkaar! NS-Arriva-Blauwnet. Het wordt er niet eenvoudiger op!.... Wie heeft dit ooit bedacht toch?......
De klant maar aan zijn lot overlaten.....diepe zucht!......
De klant maar aan zijn lot overlaten.....diepe zucht!......
Dankzij de medewerking van OV-chipkaart heb ik met uitcheckgemist het instaptarief teruggekregen van Connexxion. Ik wil echter nu wel mijn rit met NS betalen. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Goedenavond tonsprangers, welkom bij de Community! Ik mis een beetje context over wat er is gebeurd! Begrijp ik het goed dat je een reis hebt gemaakt met de NS, maar bij Connexxion hebt ingecheckt? Als je wel bij de NS hebt incheckt zal er ook door ons €10 (of €20 als je geen abonnement hebt) zijn afgeschreven aan instaptarief. Dit kun je dan laten corrigeren via onze Klantenservice, welke je kan bereiken door te bellen met 030-7515155 of door een bericht te sturen op Facebook of Twitter.
Nee, ik heb juist niet ingecheckt bij NS. Dus ik krijg wel geld terug van Connexion, maar ik heb niks betaald aan NS, terwijl ik wel voor € 17,50 gereisd heb. Hoe kan ik dat overmaken naar NS?
Dat is niet nodig, tonsprangers. Er is geen mogelijkheid om dit alsnog over te maken. Zie het als een cadeautje van NS in dit geval.
Nogmaals, ik ben geen toerist maar ben op mijn terugreis in Amersfoort ingestapt, waarbij ik me geen moment heb gerealiseerd dat daar wel eens twee vervoerders zouden kunnen opereren. Dan ben je je ook niet bewust van verschillende poortjes. Gewoon een goede aanduiding bij het betreden van het station, of een welwillende medewerker daar posteren en het probleem is voor een groot deel opgelost lijkt me. Dit geeft heel veel rompslomp aan welwillende nietsvermoedende reizigers.
Gr
Ton
Gr
Ton
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.