beantwoord

verlengen treinen naar Nijmegen


Reputatie 7
Badge +1

Misschien een idee om de treinen naar Nijmegen de komende dagen te verlengen?? Ben nu bij Utrecht en de trein is overvol met wandelaars. Geen leuk begin met een uurtje hangen in de trein.

icon

Beste antwoord door Anonymous 15 July 2022, 14:42

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

U vroeg?

Tijdens de Vierdaagse en de Vierdaagsefeesten rijden zowel NS als Arriva vanaf zaterdag 16 juli een extra en aangepaste dienstregeling. NS en Arriva rijden extra vroege en met langere treinen om wandelaars naar de start te brengen. Een speciaal nachtnet zorgt ervoor dat feestvierders weer met de trein naar huis kunnen. Ook staan er veel extra NS en Arriva-medewerkers klaar op station Nijmegen om iedereen een warm welkom te geven en wegwijs te maken.

https://nieuws.ns.nl/reis-met-de-trein-naar-de-vierdaagse-in-nijmegen/

Maar dat is dus vanaf morgen (zaterdag) en nog niet vandaag.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zit nu in een één treinstel dubbeldekker en er wordt om mij heen behoorlijk in het Engels geklaagd. Ook over de prijs voor dit vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Als dat wandelaars van de Vierdaagse zijn houden ze zich niet aan de planning van NS om pas vanaf zaterdag te reizen. En dan nog klagen ook. Foei.   </sarcasm>

Ik zit nu in een één treinstel dubbeldekker en er wordt om mij heen behoorlijk in het Engels geklaagd. Ook over de prijs voor dit vervoer.

Bij twee treinstellen dubbeldekkers eisen de vakbonden een tweede conducteur en die is er dus op dit moment niet. Verlengen kan dus niet ook al is er materieel genoeg.

Reputatie 7
Badge +3

Wordt er ondanks het personeelstekort eigenlijk nog steeds vastgehouden aan die servicenorm? Of wordt er - net als in Coronatijd - gereden op de veiligheidsnorm? Misschien kan @Loes daar antwoord op geven?

Reputatie 3

Bijkomend is natuurlijk het probleem van de werkzaamheden tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch, en de daarbij aanbevolen omreisroute via Nijmegen.

Wordt er ondanks het personeelstekort eigenlijk nog steeds vastgehouden aan die servicenorm? Of wordt er - net als in Coronatijd - gereden op de veiligheidsnorm? Misschien kan @Loes daar antwoord op geven?

Gezien de situatie tussen de NS en medewerkers (zie CAO onderhandelingen) weet ik niet of dat weer geaccepteerd gaat worden door de medewerkers. Aan het begin van de corona tijd was er de motiatie om met zijn allen de treinen rijdend te houden ondanks de vele zieken, helaas missen de medewerkers sindsdien het gevoel gewaardeerd te worden door de werkgever en dat heeft gezorgd voor veel onvrede op de werkvloer en is de vraag of de medewerkers het deze keer zouden accepteren om met een langere trein dan normaal geaccepteerd is op pad te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Er zal ook verschil zijn tussen medewerkers, en soms zal de situatie zo erg zijn qua drukte en korte treinen dat het personeel zelfs weigert verder te rijden. Zoals gister bij deze trein vanaf Groningen.

https://www.sikkom.nl/treinen-stad-schiphol-zo-vol-dat-personeel-ermee-kapt-we-rijden-niet-verder-hoop-dat-het-signaal-aankomt-bij-ns/

 

Lees ook verder in de Twitter conversatie dat volgt onder het bericht dat geplakt is in dat artikel, een conversatie tussen diverse NS medewerkers. Misschien dat HC's (of een deel van hen) liever een langere trein dan normaal meenemen dan een veel te korte. Maar ergens in die conversatie wordt ook aangegeven dat het plannen van langere treinen niet zomaar gaat, zit allerlei werk aan vast en ook aan dat personeel is een tekort.

In ieder geval is de onvrede over rijden met te korte treinen groot., de frustratie druipt eraf. En dan nog de CAO onderhandelingen die vastgelopen zijn waardoor het personeel nog minder gemotiveerd raakt. 

https://twitter.com/AddeZwart/status/1547899694457577473

Het personeelsgebrek is een dingetje maar je kunt dan ook anders plannen, bijvoorbeeld de trein de hele dag langer te laten rijden en minder aan- en afkoppelen op de stations. 

Het langer voorbrengen van een trein daar is geen extra personeel voor nodig wel voor het combineren en splitsen en de trein daarvoor voor te brengen en af te voeren.

Maar ja, wat weet het rijdend personeel er nu van ….

En normaal zou ik tegen het opheffen van een trein zijn maar zoals ik begrijp is het in NL momenteel erg warm en gezien het risico op onwel worden heb ik in die situatie absoluut begrip voor het opheffen van de trein.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het personeelsgebrek is een dingetje maar je kunt dan ook anders plannen, bijvoorbeeld de trein de hele dag langer te laten rijden en minder aan- en afkoppelen op de stations. 

Dat is in het geval van de treinen van/naar Groningen en Leeuwarden precies wat je oud collega in die conversatie aangeeft en blijkbaar ook heeft aangekaart binnen de organisatie.

 

 

En normaal zou ik tegen het opheffen van een trein zijn maar zoals ik begrijp is het in NL momenteel erg warm en gezien het risico op onwel worden heb ik in die situatie absoluut begrip voor het opheffen van de trein.

Op dit moment is het nog niet erg warm, maar iedereen raakt al wel oververhit voor de tropische temperatuur die vooral dinsdag komen gaat. 36, 38, 40 graden, misschien zelfs meer, de weermodelen en diverse weersites zijn het er nog niet echt over eens, maar heet zal het zeker worden. Eén dag, met al wel de dag ervoor al een voorproefje van ergens wat lager in de 30 en na de hete dag weer terug tot een (nog steeds beste hoge) temperatuur van onder de 30. Afgelopen vrijdag toen dit incident plaatsvond was het een zeer aangename temperatuur van 20/21 graden (althans hier in Leiden) en heb ik heerlijk hier in de tuin met de family gebarbecued. Maar het belooft niet veel goeds voor de komende zeer warme dagen. 

 

Oh, en mocht het bij jou ook zo warm worden, ik zou geen verkoeling zoeken in vijvers of zo. https://www.telegraaf.nl/nieuws/1223601419/vrouw-duikelt-in-vijver-en-wordt-gepakt-door-alligators

Reputatie 7
Badge +3

@Momo barbecue zou ik maar even laten gezien de droogte. Laatste dagen maken bermbranden alweer opmars. En zwemmen in vijvers en ander open water wat niet gecontroleerd wordt is niet aan te raden vanwege ratten (ziekte van weil) en blauwalg.

Ik vraag me af wie er sowieso trek in heeft met dit weer op reis te gaan als het niet hoogst noodzakelijk is.

🥵🥵🥵

Reputatie 7
Badge +3

@Momobarbecue zou ik maar even laten gezien de droogte. Laatste dagen maken bermbranden alweer opmars. En zwemmen in vijvers en ander open water wat niet gecontroleerd wordt is niet aan te raden vanwege ratten (ziekte van weil) en blauwalg.

De barbecue was zoals je kon lezen in mijn post in mijn tuin, geen berm, bos of natuurgebied in de buurt wat daardoor in brand kan vliegen in de buurt. Bovendien is het een electrisch barbecue. 

De opmerking over vijvers was bovendien gericht aan @Jeroen en die is niet in Nederland op vakantie, kon je misschien wel opmaken uit zijn reactie en wat je misschien ook had kunnen concluderen aan de hand van het nieuwsbericht over alligators, die zover ik weet niet in Nederlandse vijvers voorkomen. 😂

 

 

Oh, en mocht het bij jou ook zo warm worden, ik zou geen verkoeling zoeken in vijvers of zo. https://www.telegraaf.nl/nieuws/1223601419/vrouw-duikelt-in-vijver-en-wordt-gepakt-door-alligators

Nee dat zal ik niet doen want je weet het hier inderdaad nooit, ze zitten soms zelfs gewoon voor de deur of in je zwembad. Dus ook nooit de deur uitrennen en een duik nemen zonder eerst gekeken te hebben of er wat in de pool ligt te wachten op je. 🤣

Reputatie 7
Badge +3

@Momobarbecue zou ik maar even laten gezien de droogte. Laatste dagen maken bermbranden alweer opmars. En zwemmen in vijvers en ander open water wat niet gecontroleerd wordt is niet aan te raden vanwege ratten (ziekte van weil) en blauwalg.

De barbecue was zoals je kon lezen in mijn post in mijn tuin, geen berm, bos of natuurgebied in de buurt wat daardoor in brand kan vliegen in de buurt. Bovendien is het een electrisch barbecue. 

De opmerking over vijvers was bovendien gericht aan @Jeroen en die is niet in Nederland op vakantie, kon je misschien wel opmaken uit zijn reactie en wat je misschien ook had kunnen concluderen aan de hand van het nieuwsbericht over alligators, die zover ik weet niet in Nederlandse vijvers voorkomen. 😂

 

Mijn opmerking was algemeen gesteld. Gisteren waren er 2 balkonbranden in mijn stad, oorzaak werd niet gemeld. Ik heb wel een vermoeden. In het park deels (verdord) hooiland bij mijn om de hoek wordt volop gebarbecued, meesten doen het op het gemaaide gras, maar vonkje het hooiland in geeft wel een hele grote barbecue.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe  Vanwege de mention naar mij zag ik de opmerkinng niet als algemeen, maar direct naar mij gericht. Maar inderdaad, een barbecue in de natuur is met deze warmte en droogte niet aan te raden. En als het in eigen tuin of balkon is kan het ook liggen aan de manier waarop men de barbecue aansteekt. Er zijn nog wel eens mensen die als de barbecue niet gelijk goed gaat branden er nog wat spiritus op gooien wat een grote steekvlam kan veroorzaken. Op een balkon zou ik overigens zelf niet zo gauw een barbecue met houtskool of briketten gebruiken vanwege de mogelijke rookoverlast voor de buren. 

 

Maar we dwalen zo wel lekker af, sorry hiervoor. Dit ging over treinen verlengen voor de Vierdaagse. Ik heb eerlijk gezegd nog niet gekeken of en welke treinen er die dagen langer zijn. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Men heeft inmiddels een dag extra de tijd om naar Nijmegen te gaan. Het is wel afwachten of er in Nederland treinen gaan uitvallen vanwege de hitte. In België zijn al treinen geschrapt.

Reputatie 7
Badge +3

Vanwege het personeelstekort zijn al diverse treinen geschrapt, geen idee of dat in België ook zo is, als je dan vanwege hitte nog meer treinen gaat schrappen zorg je alleen maar voor meer drukte in de treinen die wel rijden. En als die nog wel rijdende treinen van die korte treintjes met 1 stel ICM zijn zoals in bovenstaand bericht, kan dat voor problemen gaan zorgen. 

Wat betreft de Vierdaagse, ik denk dat veel mensen die van verder weg komen toch volgens de oorspronkelijke planning naar Nijmegen gaan, die zullen een hotel of andere accomodatie geboekt hebben en moeten toch eerst hun startkaart ophalen. Er is al wel aangegeven dat wandelaars zich ook dinsdagochtend nog kunnen aanmelden. Wandelaars die dichter bij wonen en met de (extra) treinen naar Nijmegen gaan, kunnen dan of maandag aanmelden en dinsdag thuisblijven, of maandag thuisblijven en dinsdag aanmelden. Op die dagen zal het dus qua drukte meer verdeeld zijn. Zelf zou ik dan maandag aanmelden en dinsdag lekker binnen blijven ipv met die hitte heen en weer naar Nijmegen te gaan. maar dat mag ieder voor zich bepalen. 

Reageer