Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022 | NS Community

Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12257 reacties

Vandaag heeft de minister van VWS bekendgemaakt dat de verplichting tot het dragen van een mondkapje in het OV komt te vervallen met ingang van woensdag 23 maart 2022.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/03/15/verdere-versoepelingen-coronamaatregelen

Dit zal door velen worden opgevat als signaal om dan maar meteen te stoppen met dragen en handhaven. Voor mensen met een zwakke gezondheid is er het signaal dat het OV eigenlijk niet meer te gebruiken is.


154 reacties

Met de kanttekening dat het deelnemen aan carnaval op vrijwillige basis gebeurt en dat het reizen met het OV noodzakelijk kan zijn.

Hoogbejaarden die noodzakelijke reizen maken? Misschien een keer met de bus naar het ziekenhuis, alhoewel het leeuwendeel daarvoor de WMO-taxi, de seniorenbus of de familie gebruikt.

Mijn bovenbuurman van 81 en zijn vrouw zijn gisteren wel met de trein gegaan. Maar dat was naar Schiphol om vandaar met het vliegtuig op vakantie naar Spanje te gaan. Niet echt een noodzakelijke reis lijkt me. 

Reputatie 7
Badge +3

Anecdotes over buren zijn geen bewijs.

Een noodzakelijke reis kan een reis naar een dokter of ziekenhuis zijn. Niet iedereen heeft een auto of andere mogelijkheden.

Reputatie 7

Een noodzakelijke reis kan een reis naar een dokter of ziekenhuis zijn. Niet iedereen heeft een auto of andere mogelijkheden.

Als je echt niet met ov wilt uit angst ziektes op te lopen, is er altijd wel een oplossing te vinden om op een andere manier op de noodzakelijke bestemming te komen. Soms (veel) duurder, zoals een reguliere taxi, maar het kan wel.

Reputatie 7
Badge +3

Een noodzakelijke reis kan een reis naar een dokter of ziekenhuis zijn. Niet iedereen heeft een auto of andere mogelijkheden.

Als je echt niet met ov wilt uit angst ziektes op te lopen, is er altijd wel een oplossing te vinden om op een andere manier op de noodzakelijke bestemming te komen. Soms (veel) duurder, zoals een reguliere taxi, maar het kan wel.

Wat denk je dat een taxi naar de andere kant van het land kost? Een taxipas krijg je net als een begeleiders pas niet zomaar. Er zijn mensen die geen andere mogelijkheid hebben dan het OV. En wat is noodzakelijk? Is familie- en of vriendenbezoek noodzakelijk? Of een begrafenis/crematie? Er is overigens een verschil tussen angst om een ziekte op te lopen of het risico te willen verkleinen om ziek te worden vanwege de kans een ernstig verloop. Bij angst durf je bijna niets meer, bij risico weeg je voor en tegens af.

Als de 81 jarige buren van @Tamzin naar Spanje gaan, kan dat voor hen een noodzakelijke reis zijn. Soms moet je er gewoon uit.

Een noodzakelijke reis kan een reis naar een dokter of ziekenhuis zijn. Niet iedereen heeft een auto of andere mogelijkheden.

Als je echt niet met ov wilt uit angst ziektes op te lopen, is er altijd wel een oplossing te vinden om op een andere manier op de noodzakelijke bestemming te komen. Soms (veel) duurder, zoals een reguliere taxi, maar het kan wel.

Als de 81 jarige buren van @Tamzin naar Spanje gaan, kan dat voor hen een noodzakelijke reis zijn. Soms moet je er gewoon uit.

Hij vond het gewoon prima kunnen nu hij vorige week een herhaalprik had gehad. Langer wachten wilde hij niet want hij gaat voor drie maanden en na half juni wordt het in Spanje te duur (zomerseizoen) en te warm.

Reputatie 7
Badge +3

Een noodzakelijke reis kan een reis naar een dokter of ziekenhuis zijn. Niet iedereen heeft een auto of andere mogelijkheden.

Als je echt niet met ov wilt uit angst ziektes op te lopen, is er altijd wel een oplossing te vinden om op een andere manier op de noodzakelijke bestemming te komen. Soms (veel) duurder, zoals een reguliere taxi, maar het kan wel.

Als de 81 jarige buren van @Tamzin naar Spanje gaan, kan dat voor hen een noodzakelijke reis zijn. Soms moet je er gewoon uit.

Hij vond het gewoon prima kunnen nu hij vorige week een herhaalprik had gehad. Langer wachten wilde hij niet want hij gaat voor drie maanden en na half juni wordt het in Spanje te duur (zomerseizoen) en te warm.

Het kan voor hem daar veiliger voelen dan hier.

Reputatie 1

Momo schreef

hierwordt niet of nauwelijk op gecontroleerd en gehandhaafd. Dat zal met een eventuele mondkapjescoupé niet veel anders zijn als er daar anderhalve kip en een paardekop met mondkapje zitten. “Oh daar is nog plek, dan gaan we toch daar zitten”.

Tja met zelfvervullende voorspellingen kom je meestal niet verder. Een positieve houding laat iedereen in zijn waarde.

Ik heb de legitimiteit en de haalbaarheid van mijn verzoek aan NS om per 23 maart haar aanbod uit te breiden met een coupé voor mondkapjes dragers naar mijn mening voldoende onderbouwd. Zie hiervoor eerdere inzendingen.

Ik ben benieuwd op welke wijze NS aan het verzoek gehoor wil geven. Ik ben bereid om hierover mee te denken.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben realist en verwacht niet dat NS op enige wijze aan het verzoek gehoor zal geven. De directie van NS heeft al meerdere keren te kennen gegeven zo snel mogelijk van de mondkapjes af te willen. Vanuit die hoek valt niets te verwachten.

Reputatie 7
Badge

En de BOA's willen dit ook. Ik denk dat het dus niet gaat gebeuren.

Ik ben benieuwd op welke wijze NS aan het verzoek gehoor wil geven. Ik ben bereid om hierover mee te denken.

Ik kan u snel uit de droom helpen, NS gaat hier geen gehoor aan geven.

Reputatie 5

Ik denk dat je zelf eens moet ervaren hoe onveilig het voelt als je in een coupé langere tijd dichtbij ïemand moet zitten die veel hoest of niest en geen mondkapje draagt. Of bij groepen voetbalsupporters die met z n allen gezellig in de 1e klas gaan zitten met een blikje bier in de hand. Of ...want alĺes kan en mag tegenwoordig in de trein, niemand die het controleert. De mensen die hier de meeste berichten posten reizen zelf vaak niet eens met de trein. Maar ze weten wel precies hoe het dan zou moeten in de trein. Voor wie prijs stelt op de ervaring en mening van een treireizigster (zowel op lange als korte trajecten, in de spits en buiten spits, door de week en in het weekend, 5 tot 6 keer per week): NS, begin toch eens met controleren en handhaven. Als NS gisterenavond had gecontroleerd en gehandhaafd op het traject Utecht -Enschede was er weer een beetje van het verlies van afgelopen jaar weggewerkt. Maar nee, daar beginnen de heren en dames conducteurs niet aan.  Deurbedieners inderdaad, daar is alles mee gezegd. Je ziet ze dan zelf wel zonder mondkapje door de trein lopen, maar reizigers controleren?! Stel je voor..

Reputatie 5

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Dat is een (op zich logische) denkfout want zo’n kroeg is natuurlijk veel gevaarlijker. Risicogroepen zullen zo’n kroeg mijden, maar hebben soms geen alternatief voor het ov.

Dat is de wereldvreemde, academische redenering van een genootschap (OMT) waar mensen in zitten die meer dan 100-150K per jaar verdienen en al jaren geen OV meer van binnen hebben gezien.

Daarnaast zijn de mensen in de risicogroep voornamelijk hoogbejaarden waarvan je kunt afvragen wat voor hoog noodzakelijke reizen die groep maakt. 

Maar je vergeet hierbij weer dat hoogbejaarden weliswaar zelf geen treinreizen zullen maken, maar wel contact zullen hebben met reizigers die die treinreizen maken. Op die manier zullen wij dus ook rekening moeten houden met onze kwetsbaren.

Reputatie 1

Morgen vervalt de mondkapjes plicht in de trein. Vandaar dat ik mijn verzoek nogmaals onder de aandacht wil brengen,dat ik afgelopen week heb gedaan aan ns. NS zou haar aanbod kunnen uitbreiden met een coupé waarin enkel mensen met een mondkapje in kunnen plaatsnemen

Ik heb dit verzoek met de volgende argumenten onderbouwd. Die wat mij betreft overeind zijn gebleven in de discussie.

De weerstand van ouderen tegen het COVID virus is over het algemeen minder dan bij andere leeftijdsgroepen. Een verhoogd risico voor ouderen om besmet te raken en in het ziekenhuis opgenomen te worden is niet denkbeeldig.

Ook zijn er mensen met aandoeningen, die hierdoor erg kwetsbaar zijn en zich moeten beschermen tegen het rondwarende virus.

NS is belangrijk voor de mobiliteit van de bovengenoemde groepen en deze klantengroepen zijn belangrijk voor de NS.

Uit onderzoek van het Max Planck instituut blijkt, dat als iedereen in een ruimte een FFP2 mondkapje draagt het risico op besmetting wordt gereduceerd tot 1 op 1000

In tegenstelling tot in bus en tram kan in de trein een coupé worden gereserveerd voor personen, die ook na 23 maart een mondkapje willen blijven dragen.

Een suggestie hierbij is om hiervoor een eerste klasse coupé te nemen.

Een duidelijke aanduiding op deuren en ramen van deze coupé en een duidelijke informatiecampagne op de stations en online over dit aanbod is noodzakelijk, zodat reizigers in kunnen gaan op het aanbod en weten waaraan ze zich dan hebben te houden. Verdere controle en handhaving is uiteraard wenselijk. Uitgangspunt hierbij is, dat de meeste mensen deugen en zich zullen houden aan de nieuwe reisvoorwaarden, die na 23 maart dan van kracht zijn.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Vervang het woord ‘COVID’ door ‘influenza’ en alle argumenten die je noemt speelden drie jaar geleden ook al. Toen werd er door niemand om mondkapjes gevraagd. Wat is er nu anders?

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Dat is een (op zich logische) denkfout want zo’n kroeg is natuurlijk veel gevaarlijker. Risicogroepen zullen zo’n kroeg mijden, maar hebben soms geen alternatief voor het ov.

Dat is de wereldvreemde, academische redenering van een genootschap (OMT) waar mensen in zitten die meer dan 100-150K per jaar verdienen en al jaren geen OV meer van binnen hebben gezien.

Daarnaast zijn de mensen in de risicogroep voornamelijk hoogbejaarden waarvan je kunt afvragen wat voor hoog noodzakelijke reizen die groep maakt. 

Maar je vergeet hierbij weer dat hoogbejaarden weliswaar zelf geen treinreizen zullen maken, maar wel contact zullen hebben met reizigers die die treinreizen maken. Op die manier zullen wij dus ook rekening moeten houden met onze kwetsbaren.

Hoogbejaarden hebben ook contact met mensen die in een volle kroeg gaan zitten.

Reputatie 7
Badge +3

@Hendricus Het steeds herhalen van dezelfde tekst in dit topic heeft niet zoveel zin. Uit het feit dat niemand van NS heeft gereageerd in dit topic kun je afleiden dat NS je voorstel niet in behandeling gaat nemen. 

De Rijksoverheid heeft bepaald dat per 23 maart de verplichting tot het dragen van mondkapjes in het Openbaar Vervoer volledig komt te vervallen. Dat is de stand van zaken en er is voor NS dan ook geen enkele reden om hiervan af te wijken.

Reputatie 7
Badge +1

@Hendricus: Je kan hierover wel blijven doordrammen maar het gaat echt niet gebeuren dus het is vrij zinloos.

 

Dergelijke maatregelen zouden uitsluitend mogelijk zijn bij actieve controle vanuit NS. Actieve controle gebeurd al jaren niet meer (zie de vele topics over dit onderwerp) en mensen gaan echt niet staan, als in de zgn Covid-coupé plaatsen beschikbaar zijn.

Reputatie 7

En buiten dat morgen vervalt de draagplicht en heeft handhaver geen enkele mogelijkheid meer in handen om iets af te dwingen.

Het wordt eigen verantwoordelijkheid om zich te beschermen in zeer drukke omgevingen een FFP2 of FFP3 mondkapje is dan de juiste keuze

Ik ga weer veel reizen met de trein en zal het van de drukte laten af hangen van of ik kapje benodig of niet.

Bij het leven hoort nu eenmaal een zeker risico wat niet uit te sluiten is.

Ook ben ik gevaccineerd en geboosterd en meer kan ik niet doen.

Vanaf morgen vervalt de wettelijke grond om te kunnen optreden. Er valt vanaf morgen niets meer te handhaven. 

 

Ben benieuwd hoe dat over een tijdje gaat, krijgen we dan een mondkapjes verbod? De wet die gezichtsbedekking verbied heeft als uitzondering medische noodzaak (pandemie), maar dat vervalt een keer.

 

Alle gekheid op een stokkie: het verzoek zal nooit worden gehonoreerd.

Ben benieuwd hoe dat over een tijdje gaat, krijgen we dan een mondkapjes verbod? De wet die gezichtsbedekking verbied heeft als uitzondering medische noodzaak (pandemie), maar dat vervalt een keer.

​​​​​​Een mondkapje zal als medisch hulpmiddel onder deze wet uitgezonderd blijven.

Reputatie 7
Badge +3

Het is helemaal niet zo duidelijk of de wetgever wel heeft nagedacht over het dragen van een mondkapje op vrijwillige basis na het opheffen van de draagplicht. 

Het mondkapje kan gezien worden als gezichtsbedekkende kleding. Weliswaar op basis van medische achterliggende gedachte en niet op basis van een religieuze, het blijft gezichtsbedekkende kleding die in principe niet is toegestaan in de openbare ruimte.

Zie bijvoorbeeld:  https://www.njb.nl/blogs/de-burka-het-mondkapje-en-de-wet-gedeeltelijk-verbod-gezichtsbedekkende-kleding/

Reputatie 7
Badge

Tja op Opsporing Verzocht zie je ook mensen met mondkapjes.

Vanaf morgen vervalt de wettelijke grond om te kunnen optreden. Er valt vanaf morgen niets meer te handhaven. 

 

Ben benieuwd hoe dat over een tijdje gaat, krijgen we dan een mondkapjes verbod? De wet die gezichtsbedekking verbied heeft als uitzondering medische noodzaak (pandemie), maar dat vervalt een keer.

 

Alle gekheid op een stokkie: het verzoek zal nooit worden gehonoreerd.

Heb jij meegekregen hoe dat voor de IC Brussel vorm gaat krijgen? Vanaf Hazeldonk op/af van mondmasker?

Reputatie 7
Badge

Ik denk het wel. En dat zal ook voor treinen naar Duitsland gelden.

Vanaf morgen vervalt de wettelijke grond om te kunnen optreden. Er valt vanaf morgen niets meer te handhaven. 

 

Ben benieuwd hoe dat over een tijdje gaat, krijgen we dan een mondkapjes verbod? De wet die gezichtsbedekking verbied heeft als uitzondering medische noodzaak (pandemie), maar dat vervalt een keer.

 

Alle gekheid op een stokkie: het verzoek zal nooit worden gehonoreerd.

Heb jij meegekregen hoe dat voor de IC Brussel vorm gaat krijgen? Vanaf Hazeldonk op/af van mondmasker?

Ik vermoed na Breda om het een beetje overzichtelijk te houden :) kan er nu weinig over vinden eerlijk gezegd

Reageer