Een trein kan ook defect raken op het beginstation of ander station. Zo heb ik het wel eens gehad dat mijn sprinter vanaf Den Haag Centraal niet kon vertrekken vanwege een defect, die trein stond nog gewoon aan het perron. Dan is die wel defect en trein vervallen, maar niet gestrand. Een andere keer vertrok mijn sprinter gewoon vanaf De Vink maar toen deze verderop wilde vertrekken van station Voorschoten gaf het ding de geest, stond ook gewoon aan het perron. Werd er dacht ik toen in de reisinfo ook gesproken van rijdt niet vanwege een defecte trein en niet van een gestrande trein. De andere treinen konden er ook gewoon langs over het andere spoor, was denk ik alleen lastig voor de 2 IC's die normaal tegelijkertijd vanaf Leiden vertrekken.
Haha, je weet ze wel te formuleren hoor.
Maar goed: Een defecte trein hoeft niet per sé gestrand te zijn. Als bv de dodeman inrichting om wat voor reden dan ook niet zou functioneren, mag een trein zijn weg vervolgen tot het eerstvolgende knoopstation waar uitwisseling mogelijk is (uitwisseling is daar de slag om de arm). Tot die tijd moet er een personeelslid in de cabine aanwezig zijn om -indien nodig- de trein tot stilstand te brengen.
Als de ATB installatie niet meer naar behoren werkt, mag die buiten bedrijf gezet worden. De trein mag dan met beperkte snelheid verder rijden tot het eerstvolgend knoopstation waar uitwisseling mogelijk is.
Een gestrande trein hoeft ook niet per sé defect te wezen
Laatst nog meegemaakt dat op de HSL de verbinding met het systeem wat rijwegen uitdeelt (Radio Block Center) wegviel. Dat resulteert in een remming naar stilstand. Op dat moment ben je (technisch gesproken) gestrand. Verbinding kwam meteen weer terug, evenals de rijweg, dus we hebben niet lang stilgestaan.
Als iemand (per ongeluk) aan de noodrem trekt, sta je ook even gestrand, maar meestal is ook dat vrij snel opgelost.
Er zijn nog wel wat situaties te bedenken, maar ik denk dat mijn punt wel gemaakt is