Er wordt (terecht) gemopperd over de trage levering van de NS Coradia Stream. Had ook gehoopt dat 1 keer per de NS Coradia Stream geleverd zou worden. Maar dat is allang een illusie. Levering van alle Coradia Stream eind 2026 is voorlopig de nieuwste prognose.
Die malaise van levering van Alstom treinen zie je bij Amtrak met Avelia Liberty. Ruim 3 jaar te laat. En nu ook met IC 5:
5 jaar nadat de NS Coradia Stream werd getest op Velim. In 2019 leek het volgens schema te gaan. De rest is inmiddels geschiedenis met coronacrisis, personeelstekort.
Het verschil met leveren van POP in Italië en de andere Coradia Stream is wel erg groot. Ook al kon de POP al voor en tijdens de coronacrisis geleverd worden. Kan niet in de Alstom fabrieken kijken. Maar opvallend is dat de NS Coradia Stream via Alstom Poland (Konstal) geleverd wordt. En de IC 5 in Denemarken zelf gemaakt wordt. Kan de NS Coradia Stream niet in Nederland zelf gefabriceerd worden?
Waarom gaat het nu aanzienlijk trager met leveren van Coradia Stream? Hebben andere leveranciers zoals Siemens, Talgo (Talgo AVRIL), CAF, Hitachi vergelijkbare problemen?