Skip to main content

Er wordt (terecht) gemopperd over de trage levering van de NS Coradia Stream. Had ook gehoopt dat 1 keer per de NS Coradia Stream geleverd zou worden. Maar dat is allang een illusie. Levering van alle Coradia Stream eind 2026 is voorlopig de nieuwste prognose. 

Die malaise van levering van Alstom treinen zie je bij Amtrak met Avelia Liberty. Ruim 3 jaar te laat. En nu ook met IC 5: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10761/deense-ic5-staat-klaar-voor-testritten-op-de-ring-van-velim.html

5 jaar nadat de NS Coradia Stream werd getest op Velim. In 2019 leek het volgens schema te gaan. De rest is inmiddels geschiedenis met coronacrisis, personeelstekort. 

Het verschil met leveren van POP in Italië en de andere Coradia Stream is wel erg groot. Ook al kon de POP al voor en tijdens de coronacrisis geleverd worden. Kan niet in de Alstom fabrieken kijken. Maar opvallend is dat de NS Coradia Stream via Alstom Poland (Konstal) geleverd wordt. En de IC 5 in Denemarken zelf gemaakt wordt. Kan de NS Coradia Stream niet in Nederland zelf gefabriceerd worden? 

Waarom gaat het nu aanzienlijk trager met leveren van Coradia Stream? Hebben andere leveranciers zoals Siemens, Talgo (Talgo AVRIL), CAF, Hitachi vergelijkbare problemen? 

@Hanzeboog

Ik begrijp je verbazing niet helemaal. De oude Alstom-tak was qua levering al nooit de meest betrouwbare leverancier om over de Bombadier-tak maar helemaal te zwijgen.

De enige tak die redelijk betrouwbaar levert is de Chinese tak maar dat is eigenlijk een Chinees bedrijf waar Alstom zich heeft ingekocht. In Azië is men gewend om met zeer hoge boetes te werken bij te laat leveren, dan zijn bedrijven vanzelf ook wat voorzichtiger met beloftes en/of ze lopen ze wat harder (overwerk).

Mijn gevoel is dat de Europese spoorindustrie sowieso niet echt uitblinkt in op tijd leveren maar dat het Alstom concern wel de kroon spant.

En in Nederland fabriceren? Hebben we hier dan nog mensen die enige ervaring met treinen bouwen hebben? En dat nog even los van de vraag hoe je denkt daar personeel voor te vinden. Het laatste waar op dit moment in Nederland behoefte aan is zijn meer vacatures voor technisch personeel..

Vooralsnog is de belangrijkste zorg voor NS dat Alstom de komende jaren niet op de fles gaat. De financiële situatie is uiterst belabberd en eind 2026 is nog heel ver weg.


Blijkbaar ben ik wat blind geweest voor de reputatie van Alstom. Dat is gebaseerd op het verleden met de hogesnelheidstreinen. En dat het een grote multinational is. 

NS koos voor Alstom op basis omdat Alstom een betrouwbare leverancier was. En de Coradia platform een beproefde platform is. 

Maar eigenlijk gaat me meer om waarom de verschillen in levertijd tussen de POP (eerste Coradia Stream) en NS Coradia Stream en andere Coradia Stream zo groot is. Dat kan niet alleen te verklaren zijn door de coronacrisis en personeelstekort. 

Denk dan ook aan de overname van Bombardier. Sindsdien zie je dat het bij Alstom stroever gaat. Maar waarschijnlijk zal de Franse staat Alstom niet laten vallen. Dat is een prettige idee. 


NS koos voor Alstom op basis omdat Alstom een betrouwbare leverancier was. En de Coradia platform een beproefde platform is. 

Niet zo zeer omdat Alstom zo betrouwbaar leverde maar omdat ze technisch in staat waren zo'n project uit te voeren. Dat laatst klopt m.i. nog steeds.

 

Maar eigenlijk gaat me meer om waarom de verschillen in levertijd tussen de POP (eerste Coradia Stream) en NS Coradia Stream en andere Coradia Stream zo groot is. Dat kan niet alleen te verklaren zijn door de coronacrisis en personeelstekort. 

Als een project uitloopt komt het personeel niet vrij voor het volgende project dat op zijn beurt dan al meteen met vertraging begint, enz. Uiteindelijk ben je qua planning het ene gat met het andere aan het stoppen.

 

Denk dan ook aan de overname van Bombardier. Sindsdien zie je dat het bij Alstom stroever gaat. Maar waarschijnlijk zal de Franse staat Alstom niet laten vallen. Dat is een prettige idee. 

Met Bombardier heeft men inderdaad ook een stel hoofdpijndossiers geërfd. Hoe ver de Franse staat wil en kan gaan blijft te bezien. Eindeloos subsidie kan niet, uiteindelijk zal de EU dat wegens oneerlijke concurrentie verbieden. Dan rest een saneringsplan.


Ik kan je nu wel vertellen dat zo goed als alle treinen inmiddels gefabriceerd zijn, vermoedelijk op de een paar nieuwe ICNG-B en ICNG-D na. 

Voor nu is het enkel het retrofitten van de oudere stellen die nog niet geleverd of geaccepteerd zijn, wat plaats moet vinden.


Ik kan je nu wel vertellen dat zo goed als alle treinen inmiddels gefabriceerd zijn, vermoedelijk op de een paar nieuwe ICNG-B en ICNG-D na. 

Voor nu is het enkel het retrofitten van de oudere stellen die nog niet geleverd of geaccepteerd zijn, wat plaats moet vinden.

Bedankt!👍😉


Reageer