Skip to main content

Ik neem vaak de Sprinter van 't Harde naar Utrecht Centraal en de laatste tijd komt deze altijd met een minuut of 2, 3 vertraging aan op 't Harde. +1 erbij door het dalen van de slagbomen en dus langere stop en je bent zo met 4 minuten vertraging onderweg. Op treinposities.nl en uit eigen ervaring merkte ik dat de treinen het eerste gedeelte tussen Zwolle en Wezep langzamer rijden - in beide richtingen en zowel Sprinter als Intercity. Treinen richting Zwolle komen een minuut of twee later aan op Zwolle - treinen vanaf Zwolle een minuut of twee later op Wezep (SPR) of Amersfoort (IC). Niet dramatisch, maar wel vervelend. Weet iemand wat hier de oorzaak voor is?

ProRail heeft een tijdelijke snelheidsbeperking ingesteld tussen Zwolle en Wezep waardoor de treinen daar niet op de gebruikelijke snelheid kunnen rijden. Deze is (nog) niet verwerkt in de dienstregeling, waardoor treinen er vertraging oplopen.


Gelukkig geen last van deze… https://x.com/NS_online/status/1835078611696591261

Door werkzaamheden rijden van maandag 16 t/m woensdag 18 september geen treinen tussen Zwolle en Olst, op donderdag 19 en vrijdag 20 september tussen Olst en Deventer. Er rijden stopbussen. Plan je reis vooraf!

Gelukkig toch ook snelbussen… 


Benieuwd of dit ook weer zo’n “tijdelijk” storing is. Storingen horen niet in de dienstregeling thuis!


ProRail heeft een tijdelijke snelheidsbeperking ingesteld tussen Zwolle en Wezep waardoor de treinen daar niet op de gebruikelijke snelheid kunnen rijden. Deze is (nog) niet verwerkt in de dienstregeling, waardoor treinen er vertraging oplopen.

Ah dat verklaart dus de constanten vertraging. Wat is NS slecht in dit communiceren zeg. Had het toch fijn gevonden om te weten waarom mijn trein constant te laat komt.


Ah dat verklaart dus de constanten vertraging. Wat is NS slecht in dit communiceren zeg. Had het toch fijn gevonden om te weten waarom mijn trein constant te laat komt.

Volgens mij communiceert NS daar pas over als het om enorme vertragingen gaan, 5 minuten vertraging is blijkbaar niet enorm genoeg.

 

En zodra het in de reisplanner is verwerkt merk je er zelf ook niks meer van.


En zodra het in de reisplanner is verwerkt merk je er zelf ook niks meer van.

De vraag is wanneer dat gaat gebeuren, want die TSB zit er nu al minstens een week en ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Vandaag had mijn trein door de TSB ineens +6 en kon de machinist geen enkele seconde vertraging wegrijden, dus +9 op Utrecht CS. Rennen naar college...


@Treinspotter Ruben Bij een gelijksoortige situatie in Zuid Limburg duurde het 4 maanden. Nooit een melding van een storing, daarna enkele weken geleden ineens een wijziging in de dienstregeling.

 

Veel meer mag je tegenwoordig niet meer verwachten van een sector die op instorten staat en zichzelf niet kan of wil redden. 


@Treinspotter Ruben Bij een gelijksoortige situatie in Zuid Limburg duurde het 4 maanden. Nooit een melding van een storing, daarna enkele weken geleden ineens een wijziging in de dienstregeling.

 

Veel meer mag je tegenwoordig niet meer verwachten van een sector die op instorten staat en zichzelf niet kan of wil redden. 

Tja op het Zeeuwse Spoor duurde het een maand, en dan ging het vaak om een vertraging van 10-30 minuten, maar dan is het logisch dat er haast achter zit want zo is het wel heel makkelijk GTBV vragen 😂.


@Treinspotter Ruben Bij een gelijksoortige situatie in Zuid Limburg duurde het 4 maanden. Nooit een melding van een storing, daarna enkele weken geleden ineens een wijziging in de dienstregeling.

 

Veel meer mag je tegenwoordig niet meer verwachten van een sector die op instorten staat en zichzelf niet kan of wil redden. 

 

Maar als de wijziging dan eenmaal wordt doorgevoerd, dan is het eigenlijk ook al weer niet goed 😉


Klopt, een storing hoort als storing te boek te staan 😉


Ik vond het niet heel fair toen de dienstregeling werd aangepast op het Zeeuwse Spoor, allereerst verloren we de mogelijkheid om GTBV aan te vragen terwijl we toch echt een halfuur langer moesten reizen en daarnaast werd de dienstregeling dagelijks aangepast waardoor een dag vooruit plannen onmogelijk was, omdat het dus elke dag anders was.

 

Dat laatste zal hier wel niet het geval zijn, maar het was niet heel fijn.

 

Het is een beetje je reiziger voor de gek houden "Kijk er is geen vertraging" terwijl er langer over de rit gedaan wordt dan oorspronkelijk.


En zodra het in de reisplanner is verwerkt merk je er zelf ook niks meer van.

De vraag is wanneer dat gaat gebeuren, want die TSB zit er nu al minstens een week en ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Vandaag had mijn trein door de TSB ineens +6 en kon de machinist geen enkele seconde vertraging wegrijden, dus +9 op Utrecht CS. Rennen naar college...

Dan is er iets heel anders aan de hand geweest dan alleen die TSB. Ik heb vanmorgen er met zowel de IC als met de Sprinter over de TSB heen gereden en ik had in beide gevallen maximaal 2 minuten vertraging.

Aangezien het verder geen impact heeft op de dienstregeling (op Zwolle worden gewoon alle aansluitingen gehaald en richting Amersfoort en Lelystad zit er meer dan genoeg rijtijdspeling in de dienstregeling om de vertraging weer goed te maken) verwacht ik persoonlijk ook niet dat er een dienstregelingswijziging gedaan zal worden voor deze snelheidsbeperking.


Ik zie net dat er vanavond tussen 20:00 en 02:00 herstelwerkzaamheden zijn aangekondigd tussen Zwolle en Kampen Zuid/Wezep. Met een beetje mazzel is de snelheidsbeperking dan ook weg. 


En om bovenstaand bericht aan te vullen op deze vroege ochtend: sinds 04:52 is de snelheidsbeperking niet meer van kracht. Goed nieuws dus!


Zodat om 04.53 de eerste trein zonder TSB weg kon. Fijn, mijn trein (10.23 Zwolle-11.04 Nijkerk) was ook op tijd, zeker mooi!


Reageer