beantwoord

Vertrekt een trein aan het begin of aan het einde van een minuut.

  • 2 September 2022
  • 11 reacties
  • 376 Bekeken

Beste Meneer/Mevrouw,

 

Onze docent gebruikt altijd de quote: “Treinen vertrekken ook aan het begin van de minuut dus ik begin mijn klas ook aan het begin van de minuut (8:30)”.

Wij kwamen vanochtend  tot op de seconde na om 8:30:07 binnen.
Bestaat er bij treinen zoiets als extra marge in tijd voordat de trein vertrekt?
En wij willen hem overtuigen dat de quote incorrect is.

Met vriendelijke groeten,

Mels Visman & Teije Eijkelkamp 

icon

Beste antwoord door Anonymous 2 September 2022, 09:52

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +1

In principe kan de trein vertrekken om 8:30:00. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Teije Eijkelkamp,

Helaas voor jullie heeft jullie docent gelijk. De deuren van een trein sluiten zo'n 20 seconden vóór de aangegeven vertrektijd, zodat de trein in beweging komt als de secondewijzer op 0 springt.

Daar is in de treinwereld ook wel discussie over, niet iedereen vindt dat dat zo zou moeten, maar het is momenteel wel zo 🙂

Op de meeste grote stations wordt er gepoogd precies op de minuut te vertrekken, maar bij de kleinere stations/haltes langs de baan zoals ze die noemen kun je op elke seconden vertrekken.

Er wordt gewerkt met tijden die verdeeld zijn in 6 seconden, dus langs de baan kan er ook vertrokken worden op 13.01:06  of 13.01:42.

Op de borden staat dan overigens 13.01 maar de machinist en Hc hebben de tijd in seconden op hun tijdtafel staan en sturen er op om op dat moment te vertrekken met de trein, dan zijn de deuren dus wel al dicht want de tijd is echt een vertrektijd.

Hetgeen @Jeroen hier aangeeft.

Reputatie 7
Badge +3

Om het nog wat interessanter te maken. Deze regel geldt bij NS maar niet bij een aantal regionale vervoerders. Daar is de vertrektijd de uiterste instaptijd. Pas dan worden de deuren gesloten en vertrekt de trein zo'n 15 tot 20 seconden na het verspringen van de minuut.

8:30 is mathematisch 8:30:00. Als je afspreekt om 8:30 ben je mathematisch gezien dus om 8:30:01 al te laat. 

Reputatie 7
Badge +4

Onze docent gebruikt altijd de quote: “Treinen vertrekken ook aan het begin van de minuut dus ik begin mijn klas ook aan het begin van de minuut (8:30)”.

 

U kunt ook gewoon op tijd komen in plaats van een discussie te voeren terwijl u toch te laat bent, ;-)

Uw docent heeft volledig gelijk. Het is ook heel prettig dat een trein op tijd vertrekt. Uw aansluitende trein doet dat ook.

Badge +3

Op mijn (middelbare) school had je een ‘eerste bel’ en (5 minuten later) de ‘tweede bel’. Zat je bij de tweede nog niet op je plek dan was je te laat. Was weinig discussie over mogelijk “ja maar ik moest nog naar de wc…” “dat hoeft geen 5 minuten te duren!”

Deed men vroeger bij treinen volgens mij ook, kort fluiten (all aboard!) en daarna lang fluiten (deuren sluiten en gaan...), maar ja toen had een conducteur ook nog zo’n ‘spiegelei’ met volgens mij een rood en groen vlak?

Reputatie 7
Badge +4

Het academische kwartiertje werkte ook zo. Officieel begin was om twee uur, maar dan was er nog niemand. Je haalde het niet in je hoofd om er kwart over twee niet te zijn. Dat werd bepaald niet op prijs gesteld.

Maar ja toen kenden we het huidige doorgeslagen egocentrisme nog niet, ;-)

……

Was weinig discussie over mogelijk “ja maar ik moest nog naar de wc…” “dat hoeft geen 5 minuten te duren!”

 

Soms is 5 minuten best kort op het toilet hoor …….. 😜

Reputatie 7

Mooi dat de leraar jullie met zijn opmerking heeft weten uit te dagen. Leuk dat je zelf op onderzoek bent uitgegaan @Teije Eijkelkamp 

De conclusie lijkt mij duidelijk.

Reageer