Vandaag werd bekend dat concreet 1 keer per dag een vliegverbinding vervangen wordt door een hogesnelheidstrein:
In linkje lees je de haken en ogen bij een Air & Rail product. Maar het is in ieder geval de moeite waard om te zien hoe het gaat verlopen.
Vrij logisch om 1 keer per dag een vliegverbinding tussen Schiphol - Brussel te vervangen door een hogesnelheidstrein. Kan Thalys, KLM en Schiphol in de praktijk zien waar ze tegenaan lopen. Het is een win-win situatie. Thalys krijgt meer treinreizigers. KLM zal door de hogere energieprijzen en duurdere tickets graag van de korte onrendabele vliegverbindingen af willen. En Schiphol creëert meer ruimte ten gunste van de langeafstandsvluchten.
Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. In Frankrijk gaat de samenwerking tussen SNCF en Air France prima. En stappen vele reizigers bij Aeroport Charles de Gaulle TGV moeiteloos over van vliegtuig naar trein v.v. In Nederland riep de overheid al op om meer de hogesnelheidstrein te pakken. Maar ze willen niet investeren in verbeteren van spoortrajecten zodat de HST concurrerend kan worden. Tussen Amsterdam - Emmerich zal de ICE nog vele jaren blijven boemelen.
En de HSL Zuid zal nog storingsgevoelig blijven als overheid niet weigert extra te investeren in de knelpunten met de HSL. Zoals gisteren bleek toen een Intercity Direct superlang stil stond op de HSL.