Vervanging korte luchtvaartverbindingen door hogesnelheidstrein


Reputatie 5

Vandaag werd bekend dat concreet 1 keer per dag een vliegverbinding vervangen wordt door een hogesnelheidstrein: 

https://www.bing.com/ck/a?!&&p=d01885ed02a0940683721390dd27c88b5e74f30c5985c50d284ff5165dcce7eaJmltdHM9MTY0ODY2NjU2OSZpZ3VpZD1hYWM4NTA3My0wYjdkLTRlZDQtOGI5Yi0wNjE1ZTkxOGI2MGYmaW5zaWQ9NTM1Ng&ptn=3&fclid=0fa77752-b05b-11ec-9dc9-004dc59769f9&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cudXBpbnRoZXNreS5ubC8yMDIyLzAzLzMwL2tsbS12ZXJ2YW5ndC1leHRyYS1kYWdlbGlqa3NlLXZsdWNodC1kZWZpbml0aWVmLWRvb3ItdGhhbHlzLz9tc2Nsa2lkPTBmYTc3NzUyYjA1YjExZWM5ZGM5MDA0ZGM1OTc2OWY5&ntb=1

In linkje lees je de haken en ogen bij een Air & Rail product. Maar het is in ieder geval de moeite waard om te zien hoe het gaat verlopen. 

Vrij logisch om 1 keer per dag een vliegverbinding tussen Schiphol - Brussel te vervangen door een hogesnelheidstrein. Kan Thalys, KLM en Schiphol in de praktijk zien waar ze tegenaan lopen. Het is een win-win situatie. Thalys krijgt meer treinreizigers. KLM zal door de hogere energieprijzen en duurdere tickets graag van de korte onrendabele vliegverbindingen af willen. En Schiphol creëert meer ruimte ten gunste van de langeafstandsvluchten.  

Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. In Frankrijk gaat de samenwerking tussen SNCF en Air France prima. En stappen vele reizigers bij Aeroport Charles de Gaulle TGV moeiteloos over van vliegtuig naar trein v.v. In Nederland riep de overheid al op om meer de hogesnelheidstrein te pakken. Maar ze willen niet investeren in verbeteren van spoortrajecten zodat de HST concurrerend kan worden. Tussen Amsterdam - Emmerich zal de ICE nog vele jaren blijven boemelen. 

En de HSL Zuid zal nog storingsgevoelig blijven als overheid niet weigert extra te investeren in de knelpunten met de HSL. Zoals gisteren bleek toen een Intercity Direct superlang stil stond op de HSL. 


42 reacties

Een Amerikaan uit de auto of vliegtuig zien te krijgen om met een trein te gaan reizen 😮, openbaar vervoer is daar amper ontwikkeld en er rijden dan wel wat passagierstreinen maar die zijn vaak meer gericht op toerisme dan op dagelijkse reizigers. De Amerikaan is zo gewend om alles met de auto te doen en langere afstanden met het vliegtuig, die gaat echt niet in een trein zitten.

Reputatie 5

Een Amerikaan uit de auto of vliegtuig zien te krijgen om met een trein te gaan reizen 😮, openbaar vervoer is daar amper ontwikkeld en er rijden dan wel wat passagierstreinen maar die zijn vaak meer gericht op toerisme dan op dagelijkse reizigers. De Amerikaan is zo gewend om alles met de auto te doen en langere afstanden met het vliegtuig, die gaat echt niet in een trein zitten.

In Amerika is alles gericht op auto en vliegtuig. Het Amerikaanse spoornet is ingericht op goederentreinen. Overheidssteun voor verbeteren van Amerikaans spoornet is er niet. 

Alleen initiatieven van o.a. Amtrak met verbeteren van het spoor tussen Washington - New York - Boston (North East Corridor) zorgt ervoor dat Amerikanen meer met de hogesnelheidstrein Acela Express reizen. Maar dat is de gunstige uitzondering. 

Reputatie 7
Badge

De enige spoorlijn in Amerika met een serieuze dienstregeling van Amtrak is de North East Corridor van Boston naar Washington via New York en Philadelphia. Voor de rest stelt het weinig voor. Daarentegen is er wel een dicht busnetwerk die vooral door Greyhound uitgebaat wordt. Er rijden zelfs rechtstreekse bussen tussen de oost- en westkust.

Reputatie 7

Van San Diego en Los Angeles naar San Francisco en Sacramento is een hogesnelheidslijn in aanbouw las ik onlangs. The California Highspeed Rail. In 2029 moet het eerste deel klaar zijn. 

De enige spoorlijn in Amerika met een serieuze dienstregeling van Amtrak is de North East Corridor van Boston naar Washington via New York en Philadelphia. Voor de rest stelt het weinig voor. Daarentegen is er wel een dicht busnetwerk die vooral door Greyhound uitgebaat wordt. Er rijden zelfs rechtstreekse bussen tussen de oost- en westkust.

Geyhound is een paar jaar geleden opgekocht door Flixbus. Het bedrijf was de laatste twintig jaar zwaar in verval geraakt. 

Van San Diego en Los Angeles naar San Francisco en Sacramento is een hogesnelheidslijn in aanbouw las ik onlangs. The California Highspeed Rail. In 2029 moet het eerste deel klaar zijn. 

Er zijn drie HSL-lijnen in aanbouw, in California, in Texas en in Florida.

In Texas is er nog steeds juridische strijd. De lijn daar krijgt maar weinig stations waardoor de vele county's waar de lijn doorheen loopt wel met overlast geconfronteerd worden terwijl hun county er zelf niets aan heeft. In Duitsland zie je tegenwoordig vaak hetzelfde probleem: Kreise en steden die dwarsliggen omdat ze zelf geen station krijgen. 

In Japan lossen ze dat handig op door langs Shinkansen lijnen juist veel stations te bouwen en naast de langeafstandtreinen ook regionale snelle treinen te laten rijden. 

Binnenkort weer vliegen, met de trein is het écht niet te doen. Allemaal mooie woorden, maar een hogesnelheidslijn die de naam eer aan doet en ook enkel op een gering aantal belangrijke stations zal stoppen gaat er echt nooit komen. Voor mij is tijd ook veel belangrijker dan prijs. Een bestemming waar ik naar toe wil zou met de trein een flinke omweg zijn, alleen al om die reden is vliegen de enige optie.

Reputatie 5

Binnenkort weer vliegen, met de trein is het écht niet te doen. Allemaal mooie woorden, maar een hogesnelheidslijn die de naam eer aan doet en ook enkel op een gering aantal belangrijke stations zal stoppen gaat er echt nooit komen. Voor mij is tijd ook veel belangrijker dan prijs. Een bestemming waar ik naar toe wil zou met de trein een flinke omweg zijn, alleen al om die reden is vliegen de enige optie.

HSL Madrid - Barcelona (640 km) is de snelste spoortraject van Europa. HST reizen hier met 150 minuten - 180 minuten. Afhankelijk van de extra haltes. De HST is daar een echte concurrent van de vliegtuig. Zeker met extra budgettrein zoals AVLO en Ouigo. 

Vanaf Nederland is dat een illusie. We werken met een starre patroon. Eurostar Amsterdam - Londen uitgezonderd. Maar daar is de inchecktijd een belemmering. 

 

Reputatie 5

Ik reis veel internationaal en ga ook per trein op vakantie. Als ik rondvraag in mijn vrienden- en kennissenkring, blijkt altijd dat ik de enige ben. Ik probeer hen altijd zover te krijgen óók eens op vakantie te gaan met de trein. Tevergeefs. De redenen zijn altijd weer: te duur (zeker voor groepen/gezinnen), angst om overstappen te missen en dan uitzoekwerk en gedoe met treinbinding / verlies van gereserveerde plaatsen, teveel overstappen en lange wachttijden daartussen (en als gevolg gesjouw en gedoe met bagage), angst voor storingen/problemen op het spoor (wat moet je dan?). Men wil zorgeloos op vakantie! 

Gek genoeg hoor ik weinig bezwaren over de snelheid c.q. traagheid. Ik denk dat dit voor veel mensen van veel minder belang is. Prijs en gemak is véél belangrijker. Vandaar al snel de keuze voor het vliegen, ook op routes waar de trein ook best een optie kan zijn.

Verder hoor ik nog weleens dat ze niet zouden weten waar te beginnen met het vinden een goedkoper internationaal treinticket of de goedkoopste gezinsoptie, leeftijdskortingen, gezinskortingen, groepstarieven? Het vinden van een vliegticket is simpel en zo gebeurd. 

 

Precies deze redenen zijn de oorzaak dat de trein voor het grote publiek nooit met het vliegtuig kan concurreren voor internationaal verkeer. Of de vliegtarieven zouden weer omhoog moeten naar de prijzen van voor de butgetmaatschappijen (minstens 400-500 Euro voor een retour binnen Europa). Anders blijft internationaal treinreizen toch vooral iets voor treinliefhebbers en mensen die absoluut niet van vliegen houden.

Ik reis veel internationaal en ga ook per trein op vakantie. Als ik rondvraag in mijn vrienden- en kennissenkring, blijkt altijd dat ik de enige ben. Ik probeer hen altijd zover te krijgen óók eens op vakantie te gaan met de trein. Tevergeefs. De redenen zijn altijd weer: te duur (zeker voor groepen/gezinnen), angst om overstappen te missen en dan uitzoekwerk en gedoe met treinbinding / verlies van gereserveerde plaatsen, teveel overstappen en lange wachttijden daartussen (en als gevolg gesjouw en gedoe met bagage), angst voor storingen/problemen op het spoor (wat moet je dan?). Men wil zorgeloos op vakantie! 

Gek genoeg hoor ik weinig bezwaren over de snelheid c.q. traagheid. Ik denk dat dit voor veel mensen van veel minder belang is. Prijs en gemak is véél belangrijker. Vandaar al snel de keuze voor het vliegen, ook op routes waar de trein ook best een optie kan zijn.

Verder hoor ik nog weleens dat ze niet zouden weten waar te beginnen met het vinden een goedkoper internationaal treinticket of de goedkoopste gezinsoptie, leeftijdskortingen, gezinskortingen, groepstarieven? Het vinden van een vliegticket is simpel en zo gebeurd. 

 

Of de vliegtarieven zouden weer omhoog moeten naar de prijzen van voor de butgetmaatschappijen (minstens 400-500 Euro voor een retour binnen Europa). Anders blijft internationaal treinreizen toch vooral iets voor treinliefhebbers en mensen die absoluut niet van vliegen houden.

Spoorwegmaatschappijen moeten eerst zelf maar eens hun eigen kosten omlaag brengen.

Reputatie 7
Badge

Wat ook meespeelt is dat vliegtickets boeken heel simpel is. In enkele klikken heb je een ticket naar echt elke luchthaven op de wereld. 

Wat ook meespeelt is dat vliegtickets boeken heel simpel is. In enkele klikken heb je een ticket naar echt elke luchthaven op de wereld. 

Tja, dat is het nadeel van de territoriumdrift van al die monopolistische staatsmaatschappijen op het spoor in het versnipperde Europa. Die denken vooral niet internationaal. Daarnaast drijft dat ook de kosten onnodig op.

Het zou beste zijn om het internationale langeafstandsvervoer bij commerciële bedrijven neer te leggen die internationaal werken. Alleen moeten die dan gegarandeerd geen connecties met de staatsmaatschappijen hebben en er moeten dan strikte regels komen die tegenwerking door de staatsmaatschappijen en nationale overheden (bijv. via de infraheffing) verbieden. 

De huidige opzet van bijv. de Nightjet naar Wenen waar zowel NS, DB en OBB (en alle lokale vakbonden) zich mee bemoeien gaat niet werken.

Maar misschien moet je ook wel concluderen dat in Europa internationaal treinvervoer gewoon trekken aan een dood paard is. Ik denk dat als je de gemiddelde Europese burger vraagt die helemaal de noodzaak niet ziet om vliegverkeer te vervangen door veel duurder treinverkeer.

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt voor de Europese consument een heel ander verhaal wanneer in de vliegtickets werkelijke kosten worden verwerkt en alle belastingvoordelen voor luchtvaartmaatschappijen worden afgeschaft.

Het probleem is niet dat treinkaartjes te duur zijn. Het probleem is dat vliegtickets (veel) te goedkoop zijn.

Het probleem is niet dat treinkaartjes te duur zijn. Het probleem is dat vliegtickets (veel) te goedkoop zijn.

Wat jij wil is hetzelfde als Aldi proberen te dwingen om zijn prijzen te verhogen omdat AH anders niet kan concurreren.

Verder krijgt het spoor in Europa meer subsidie dan het luchtverkeer.

Reputatie 7

Het probleem is niet dat treinkaartjes te duur zijn. Het probleem is dat vliegtickets (veel) te goedkoop zijn.

Wat jij wil is hetzelfde als Aldi proberen te dwingen om zijn prijzen te verhogen omdat AH anders niet kan concurreren.

Verder krijgt het spoor in Europa meer subsidie dan het luchtverkeer.

Spoor en luchtvaart zijn twee totaal verschillende sectoren. De politiek kan best maatregelen nemen om internationaal lange-afstandstreinvervoer een flinke zet in de rug te geven. Veel woorden en grote ambities daarover, maar weinig wol tot nu toe.

Mensen willen wel met de trein, maar lopen tegen teveel (met name ook financiële) obstakels aan. Als het Europa echt menens is met die klimaatdoelen, dient er eindelijk eens echte gezanenlijke actie te komen, waaronder maatregelen in dit kader. Ik heb er echter een hard hoofd in, inderdaad doordat eigen (lands)belang altijd voorop wordt gesteld boven het overstijgende, grote collectieve belang.

Al die belastingvoordelen voor de luchtvaartsector zijn toch ook een vorm van enorme subsidie. Het wordt tijd deze voordelen af te bouwen. Het is niet normaal om voor enkele tientjes even op en neer naar Barcelona of Milaan te vliegen.

Het probleem is niet dat treinkaartjes te duur zijn. Het probleem is dat vliegtickets (veel) te goedkoop zijn.

Wat jij wil is hetzelfde als Aldi proberen te dwingen om zijn prijzen te verhogen omdat AH anders niet kan concurreren.

Verder krijgt het spoor in Europa meer subsidie dan het luchtverkeer.

Het wordt tijd deze voordelen af te bouwen. Het is niet normaal om voor enkele tientjes even op en neer naar Barcelona te vliegen.

Tja, deze redenering is dus mijn bezwaar. Je kunt stellen dat subsidies (maar dan voor beide sectoren) moeten worden afgebouwd, daar kan ik volledig in meegaan. Maar klagen dat de concurrentie te goedkoop is is op zich onzin. Bedrijven zijn vrij om hun eigen tarievenbeleid te betalen zolang ze maar hun eigen broek ophouden.

 

Reputatie 6

een gelijk speelveld van belastingen sta ik wel achter, maar gaat de spoorsector niet helpen. die paar tientjes duurdere vliegtickets staan niet in verhouding met treintickets die meerdere keren over de kop gaan vaak. 

Reageer