Skip to main content

Ik weet niet waar ik moet beginnen.. maar de NS laat het volledige afweten als het gaat om hygiëne in de treinen... Klagen over dat er geen personeel te verkrijgen is om ze schoonmaken komt mij de keel de keel uit. Betaal de mensen beter en je zult zien dat ze in de rij staan.

 

Jaarlijks gaat met gemiddeld 5% het prijskaartje omhoog. Geld genoeg zou je denken. En ja er is gelukkig geld genoeg voor de Top bestuurders en de graaiers eronder. 

Maar er is nooit genoeg geld om personeel dat de treinen van binnen en buiten schoon kan maken en houden.

 

Jammer dat je hier geen foto's kunt plaatsen van treinen die om 06.00 in de ochtend al worden ingezet. Ik kan je vertellen die zijn niet aangeraakt of gezien door de schoonmaak dienst.. (mocht er een goedkoop argument worden ingezet over tijdstip van viezigheid)

Jammer dat we al zover zijn dat de NS top zich niet schaamt voor de diensten waar ze dik voor worden betaald niet zien of ervaren.

Ja dat ervaren is natuurlijk een te ver! Want ze zijn niet gek om hun eigen dienst als vervoers optie te zien wn te ervaren..

 

Welkom in de wereld van de NS TOP! 

Was dat geld van dat duurdere treinkaartje maar voor de NS top, dan zou het er nog uitzien alsof het goed gaat met NS, NS draait alleen maar verlies.

Dus het is eigenlijk wel goed recht om te zeggen dat er helemaal geen geld is om het personeel meer te betalen... Nou ja, we kunnen het personeel wel meer betalen, maar de reiziger zal dan automatisch ook meer betalen.

 

Alle extra kosten worden verrekend naar de reiziger.


Jaarlijks gaat met gemiddeld 5% het prijskaartje omhoog. Geld genoeg zou je denken. 

Ik weet niet of u wel eens een krant leest of TV kijkt maar NS draait enorme verliezen. Hoezo is er geld genoeg?

Een van de redenen voor de grote verliezen zijn overigens de enorme verhogingen van de lonen de afgelopen jaren.

Overigens is er bij NS bij de schoonmaak geen personeelstekort. Er is voornamelijk een tekort aan technici en IT'ers.


Ligt de schoonmaak trouwens niet bij een apart bedrijf dat ingehuurd wordt?


Ik zie ze soms weleens in de trein schoonmaken, maar dat is dan voornamelijk oppervlakkig (de niet bezette stoelen, de tafeltjes als ze vies ogen). Maar dat is eigenlijk altijd om mooie tijdstippen (uurtje of 10) in een IC richting grotere steden (Utrecht, Den Bosch). 
 

Ik denk wel dat er waarschijnlijk geen tekort is aan schoonmakers, maar naar alle waarschijnlijkheid wel aan schoonmakers die ‘s nachts willen werken. Onregelmatig werken is nou eenmaal niet gezond en in een fysiek belastende baan als schoonmaker kan ik me goed voorstellen dat die voornamelijk overdag willen werken.

Daarbij zal het mij ook niet verbazen als er weinig zicht is op welke treinen er vies zijn (en hoe vies!). Ik meld degene die ik extreem vies vind altijd bij de klantenservice, die kunnen het doorzetten richting de planning voor de schoonmaak :)


Daarbij zal het mij ook niet verbazen als er weinig zicht is op welke treinen er vies zijn (en hoe vies!). Ik meld degene die ik extreem vies vind altijd bij de klantenservice, die kunnen het doorzetten richting de planning voor de schoonmaak :)

Dit vooral, NS heeft een hoop treinen, je verliest zo snel de overzicht over welke trein vies is en welke niet. En je gaat ze zeker niet allemaal schoonmaken als dat niet nodig is...

 

Ik neem aan dat het treinpersoneel zelf ook aangeeft wanneer een trein een goeie schoonmaakbeurt nodig heeft.

 

 

@Magid weet je toevallig het treinstelnummer of om welke trein dit ging? Dan kan een moderator dit door zetten naar de juiste afdeling.


Daarbij zal het mij ook niet verbazen als er weinig zicht is op welke treinen er vies zijn (en hoe vies!). Ik meld degene die ik extreem vies vind altijd bij de klantenservice, die kunnen het doorzetten richting de planning voor de schoonmaak :)

De dagelijkse stoet aan stremmingen, storingen en werkzaamheden maakt het ook lastig om het overzicht te bewaren omdat het materieel dan anders rijdt dan gepland.

Ook het feit dat materieel niet op een vast traject rijdt maar door het hele land toert maakt het lastig.

Maar uiteindelijk zijn het natuurlijk wel de reizigers die de enorme vervuiling veroorzaken. 


Maar uiteindelijk zijn het natuurlijk wel de reizigers die de enorme vervuiling veroorzaken. 

Dat is een deel van het publiek. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit oudere mensen gezien die hun rommel achterlieten op de grond of het tafeltje. Dat gaat in hun tas mee of in het afvalbakje.

Van de week zag ik iemand die een bakje noedelsalade zat te eten. Het afvalbakje tussen de stoelen (1e klas) zat al (of nog) vol en bovendien was dat plastic AH to Go bakje veel te groot voor het mini-afvalbakje. Dus wat gebeurt er: Het bakje werd op de grond gezet onder de stoel ervoor. 

Waar zijn de grote en duidelijk vindbare afvalbakken in de trein? Het zal niet geheel helpen, maar al wel schelen. De resten van al die bakken maaltijdsalades en ander kant/klaar spul dat overal op stations te verkrijgen is, moeten ergens blijven en men is gewoon niet geneigd het mee te nemen. En daarbij: Als er eenmaal vuil ligt, komt er steeds sneller meer bij (de drempel om het niet achter laten wordt dan steeds lager, dat zie je ook bij afvalcontainers op straat).


Reageer