beantwoord

vieze trein


Gisteren nam ik om 10.21 de trein vanuit Vlissingen richting Amsterdam.

De trein kwam 10 minuten voor vertrek het station binnen( vanuit Amsterdam)

Bij het betreden van de trein zag ik dat het overal een grote bende was.Overvolle prullenbakken, troep op de grond, een defekt toilet en een tweede toilet wat volgesch.... zat. Het derde toilet heb ik maar niet bekeken.

Ook waren de ramen bijna mat van het stof.

Gelukkig kon ik in Roosendaal deze trein verlaten en in een schoongemaakte trein richting shertogenbosch stappen.

Is het niet mogelijk om het schoonmaakpersoneel in Roosendaal te laten instappen om de trein tijdens het reizen schoon te maken. Dit doen ze in Duitsland op de ICE treinen.

Het is toch gewoon asociaal als je een dagje uit geboekt hebt met kinderen of oudere mensen en je dan zo'n trein hebt om mee te reizen.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 28 March 2022, 12:10

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge

Dit soort klachten komt vaker voor. De uitleg is dan dat er geen schoonmaakpersoneel was.

Reputatie 7

Hopelijk komt het schoonmaakpersoneel snel weer terug. Ook al enkele keren een grote bende meegemaakt de afgelopen weken. Ook al twee keer in de 1e klas, waar je in de ochtend aan de vloer vastplakte, etensresten lagen en bierblikjes over de grond rolden. Corona-uitval onder schoonmaakpersoneel? 

Maar hoe dan ook: Het is gewoon asociaal dat mensen al die rommel gewoon laten liggen. Mentaliteitskwestie. Dat in de eerste plaats.

Dit kan je altijd het beste doorgeven via onze social kanalen, zodat we daar een melding van kunnen maken. Ik heb het in dit geval al voor je doorgezet. Er was een tijdje geleden een achterstand wat waarschijnlijk door ziekte kwam, maar of dit nog steeds speelt durf ik niet te zeggen. Wel is Hago al een tijdje bezig met care on track wat een zeer positieve beoordeling krijgt van onze reizigers. Meer informatie over care on track kan je hier vinden.

Badge +3

Van een HC (Iris) over de buitenkant: https://twitter.com/ikkuh1981/status/1508513673786101765

Dat heeft met bepaalde problemen in de wasstraat te maken. Er wordt al gezocht naar oplossingen.

Wat betreft de ramen dat kan ik nog begrijpen.

Maar de troep in de trein en de toiletten ...dat kan ook een konducteur doorgeven .

Ik heb het via de NS app " hoe is je reis" geprobeerd maar daar kon ik pas in de schone trein richting Shertogenbosch gebruik van maken.

Trouwens dat helpt weinig als je naar de WC moet en je vindt zulke vieze ( of defecte) toiletten.

En inderdaad de mensen zijn asociaal door hun troep overal te laten liggen. Opvoeden is in Nederland een onbekend woord geworden .....hele pizzadozen worden in die kleine afvalbakjes gepropt.

Reputatie 7
Badge +1

En inderdaad de mensen zijn asociaal door hun troep overal te laten liggen. Opvoeden is in Nederland een onbekend woord geworden .....hele pizzadozen worden in die kleine afvalbakjes gepropt.

Wat dat betreft juich ik het alleen maar toe dat er in de nieuwe treinen geen kleine bakjes meer zitten, maar alleen op de balkons grotere prullenbakken aanwezig zijn. Mijn ervaring is dat (de meesten) hun afval daar netjes in doen. 

Al neem ik zelf mijn afval (wat vaak niet meer dan een koffiebeker is) meestal mee naar buiten, en gooi het op het perron.

Edit: Niet op het perron natuurlijk, maar in de prullenbakken op het perron 😉

Ik ga niet veel met de trein. Heb me verbaasd dat ik op maandag ochtend in in vieze trein zit. Misschien het schoonmaak personeel meer tijd geven om de trein elke dag goed schoon te kunnen maken? 
 

Op welk traject met welke vertrektijd, @evheerde?

Ik ben voor 5 dagen in Nederland en reis met de trein. Ik Ben verbaast hoe vies de treinen er van binnen en buiten uitzien, zijn wij Nederlanders zo'n vies volkje of heeft de NS te weinig geld voor onderhoud? Ik vergelijk het Met de SBB in Zwitserland. 

Reputatie 7

Tekort aan schoonmaakpersoneel in combinatie met te weinig tijd om tussendoor schoon te maken. Heb de laatste tijd ook meerdere treinen getroffen waar je aan de vloer plakte, de prullenbakken uitpuilden en overal rommel (bekers, chipszakken e.d) lag. Daarnaast zijn veel mensen ook te beroerd om hun afval mee te nemen. Als er dan al rommel ligt, leggen er ze er gewoon meer bij. De netheid bij SBB is inderdaad over de gehele linie veel beter. Maar ook een stukje duurder.

Door de race naar de bodem met de aanbestedingen voor het schoonmaken van treinen, het beperkte aantal schoonmakers moet flink doorpezen om de treinen op tijd klaar te hebben, dweilen van treinen is een ondergeschoven kindje en gebeurt dus niet elke nacht.

Gedurende de pandemie kreeg ik het gevoel dat er ook op de reiniging op keerpunten bezuinigd is, ik zag de schoonmakers in ieder geval minder dan voor die tijd.

 

De buitenzijde reinigen is afhankelijk van de wasstraten waar toch geregeld problemen mee zijn (ouderdom??) en bij koude temperaturen kan er vanwege de vorstbeveilging niet gewassen worden in deze installaties.  En de SLT treinstellen zijn niet meer wit te krijgen aan de onderzijde, hier is de coating te ver voor aangetast en die treinstellen hebben een nieuw likje verf nodig aan de buitenzijde.

 

Reageer