Ik zit me zo te bedenken dat treinen stelselmatig viezer zijn en dat dat toch anders moet kunnen als we samemwerken. Zou het niet cool zijn als je je als reiziger kan inschrijven voor het schoonmaken van treinen? Ik stel me zo voor: Je reist en constateert dat een wc of zitje vies is. Wanneer je bent aangemeld als extra schoonmaakhulp dan heb je toegang tot een speciale app. In deze app meld je de klus met een foto van de aangetroffen situatie. Je poetst/ruimt het op en maakt een foto van de schone situatie. Per keer dat je schoonmaakt kun je dan treintegoed of korting op je abonnement krijgen. Het enige wat je dan tijdens je reis moet hebben, is toegang tot een schoonmaakkast die bevoorraad dient te worden en een app waarbij je je klusje kunt aan en afmelden. Voor mensen met een kleiner budget kan je zo zelfs je reizen nog goedkoper maken en het is een gezamenlijk probleem wat we gezamenlijk kunnen oplossen. Te smerige zaken kun je via de app dan ook melden en daarvoor komen regulier betaalde krachten.
Het zou heel veel schelen als iedereen de trein schoon achterlaat en er geen zwijnenstal van maakt.
Dat zou veel schelen, maar het probleem is nou juist dat dat niet gebeurt. Ik vind het wel een sympathiek idee, maar denk dat het in de praktijk vrijwel niet te doen is. Na een schoonmaakbeurt wil je jezelf ook wel even opfrissen lijkt me. Je zou er ook makkelijk mee kunnen sjoemelen. Maak een foto van een schoon zitje, gooi er een zak chips over uit, maak nog een foto. Stuur de tweede foto op als de aangetroffen situatie en de eerste als de schone situatie. Daarnaast heb je weer mensen nodig die de app ontwikkelen en bijhouden, mensen die de foto's gaan beoordelen, etc. en zoals je zegt een toegankelijke schoonmaakkast. En dan vergeet ik vast nog een heleboel.
Tja, Als mensen vinden lastig is. Dan kan je deel best met een robot doen. De vloer vegen van een rijstel kan prima met een robot zuiger. Dat scheelt al weer wat mensen werk.
Vandaag reis ik van Den Bosch naar Arnhem in een schandalig vieze trein. Drie treinstellen doorgelopen op zoek naar een schonere plek maar overal liggen de vloeren bezaaid met afval en viezigheid.. Dit is niet te verantwoorden...
Vandaag reis ik van Den Bosch naar Arnhem in een schandalig vieze trein. Drie treinstellen doorgelopen op zoek naar een schonere plek maar overal liggen de vloeren bezaaid met afval en viezigheid.. Dit is niet te verantwoorden...
Ik had vorige week zaterdag deze trein vanuit Den Helder. Onderstaande was zo'n beetje het gemiddelde per coupë

Vandaag reis ik van Den Bosch naar Arnhem in een schandalig vieze trein. Drie treinstellen doorgelopen op zoek naar een schonere plek maar overal liggen de vloeren bezaaid met afval en viezigheid.. Dit is niet te verantwoorden...
Het zijn over het algemeen toch reizigers die de viezigheid veroorzaken. Afgelopen week moest ik een sprinter op zoek naar een schone stoel, omdat het blijkbaar nu de norm is om je vuile schoenen op een stoel te leggen.
Ik vraag me toch af, hoe zijn de deuren altijd schoner dan de de rest van de trein?


Het zijn wat oude plaatjes, maar ik zie altijd 'schone' deuren en een vieze trein, wanneer de trein vies is.
Ik vermoed dat de rubberen band om de deuren het water afvoeren, waardoor vuil om de deuren heen gaat.
Op de bovenste foto zie je bovenaan de deur een donkerder spoor, waar dat water eraf loopt.
Maar ik vraag me vooral af, hoe in vredesnaam een trein zo smerig kan worden.
Ik vermoed dat de rubberen band om de deuren het water afvoeren, waardoor vuil om de deuren heen gaat.
Op de bovenste foto zie je bovenaan de deur een donkerder spoor, waar dat water eraf loopt.
Maar ik vraag me vooral af, hoe in vredesnaam een trein zo smerig kan worden.
Fijnstof, pollen, troep wat van de bovenleiding en/of de rails afkomt….
Ja dat snap ik, maar deze is wel heel erg extreem. Dat zie je niet veel.
Ik denk dat ze de deuren reinigen voor slechtzienden
Ik heb er eens op gelet, en mij is opgevallen dat (logisch natuurlijk) er boven de deuren een rand zit, die het water van het dak moet afvoeren, zodat het niet op de reizigers drupt.
Dat water bevat vaak slijpsel (koolstof) van de bovenleiding, dat met het water mee stroomt – netjes om de deuren heen.

Terugkeren in Nederland na een lange vakantie met diverse reizen in comfortabele, ruime en schone treinen is altijd een enorme cultuurshock, en ook deze keer trof ik in de NS Intercity al direct een enorme plas plakkerige troep op de hard laminaten vloeren en dunne leren stoeltjes. Even daarvoor was alles nog spic en span geweest, maar die trein was dan ook niet van NS.
Bij DB en ÖBB komen de schoonmakers gewoon tijdens de reis alles legen, poetsen en opschonen tijdens de reis. Bij NS soms ook, alleen hebben die geen vochtige doekjes of zeep bij en kunnen dus vrijwel niets nuttigs doen.
De schoonmakers van NS hebben wel degelijk vochtige doekjes en zeep bij. Die zie ik ze elke schoonmaakronde gebruiken.
Sterker nog: laatst werd in een sprinter vlak voor vertrek nog even een complete 4-zit gereinigd ivm plakkerige vloeren.
Ik heb echt al behoorlijk vaak schoonmaakers door de trein zien wandelen om prullenbakjes te legen en echt smerige dingen schoon te maken.
Vooral bij treinen die lang stil staan.
Terugkeren in Nederland na een lange vakantie met diverse reizen in comfortabele, ruime en schone treinen is altijd een enorme cultuurshock, en ook deze keer trof ik in de NS Intercity al direct een enorme plas plakkerige troep op de hard laminaten vloeren en dunne leren stoeltjes. Even daarvoor was alles nog spic en span geweest, maar die trein was dan ook niet van NS.
Bij DB en ÖBB komen de schoonmakers gewoon tijdens de reis alles legen, poetsen en opschonen tijdens de reis. Bij NS soms ook, alleen hebben die geen vochtige doekjes of zeep bij en kunnen dus vrijwel niets nuttigs doen.
Laten reizigers in die buitenlandse treinen ook veel troep achter? Lopen er blikjesverzamelaars rond die volle zakken over de grond slepen of lekkende tassen bij zich hebben? Dat is het grootste probleem in Nederlandse treinen.
Terugkeren in Nederland na een lange vakantie met diverse reizen in comfortabele, ruime en schone treinen is altijd een enorme cultuurshock, en ook deze keer trof ik in de NS Intercity al direct een enorme plas plakkerige troep op de hard laminaten vloeren en dunne leren stoeltjes.
In bepaalde landen zijn de treinen inderdaad vrijwel altijd heel schoon en netjes. Zwitserland, Oostenrijk, Zweden om maar iets te noemen. De intercity's in het VK zijn erg schoon en daar ligt bijvoorbeeld soms zelfs vloerbedekking in. Dat zou bij NS absoluut niet kunnen.
Interessant om die verschillen te zien.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.