VIRM treinen, ouwe meuk?

  • 24 November 2021
  • 7 reacties
  • 180 Bekeken

Mag ik vragen waarom VIRM treinen keer op keer worden opgeknapt? Is het niet beter om na 10 of 20 jaar nieuwe treinen te bestellen?


7 reacties

Badge +3

Het is goedkoper en duurzamer om bestaande treinen te moderniseren dan om geheel nieuwe treinen aan te schaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Mag ik vragen waarom VIRM treinen keer op keer worden opgeknapt? Is het niet beter om na 10 of 20 jaar nieuwe treinen te bestellen?

Wel ja, iedere 10 jaar allemaal nieuwe treinen.

@Bandabi is onze nieuwe Sinterklaas?

Reputatie 5

Overigens worden de VIRM treinen niet keer op keer gemoderniseerd. De treinen krijgen een midlife revisie, zodat ze nog eens 20 jaar meekunnen.

Toevallig zijn het nu 2 generaties VIRM die achter elkaar aan de beurt zijn.

Reputatie 6

En los daarvan, ik heb jarenlang in véél oudere treinen gezeten. Ook daarmee kom je van A naar B.

Reputatie 5

En bovendien is de trein na een modernisering weer als nieuw. Dus ze kunnen wel 20 jaar oud zijn, maar zo zien ze er niet uit. De gemiddelde reiziger zal wellicht zelfs denken dat de treinen nieuwer zijn.

Enige minpuntje is de ongelijkvloerse instap. 

Reputatie 7
Badge +3

Nadeel van het opkalefateren is natuurlijk wel dat we tot 2045 zitten opgescheept met treinen die niet zelfstandig toegankelijk zijn voor mensen met een functiebeperking. We zitten dan in treinen die in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw zijn ontworpen.

Badge

Nadeel van het opkalefateren is natuurlijk wel dat we tot 2045 zitten opgescheept met treinen die niet zelfstandig toegankelijk zijn voor mensen met een functiebeperking. We zitten dan in treinen die in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw zijn ontworpen.

Tja als het geld nu tegen de plinten klotst zou het misschien mogelijk geweest zijn om ze af te danken na de helft van de begrote levensduur, maar helaas is de situatie geheel anders en is het ministerie van financiën ook niet bereid om een bijdrage daarvoor te doen uit het belasting geld van de Nederlanders.

En de prijs van kaartjes en abonnementen is ook gebonden aan maximale verhogingen dus die kunnen ook niet verdubbeld worden om dit te bekostigen.  Rest ons dat iMark de knip even trekt om dat de bekostigen zodat we niet zo lang hoeven te wachten op gelijkvloers materieel.

:sunglasses::rofl:

Reageer