Volgende lichting treinen bagagerekken waar daadwerkelijke iets in kan? | NS Community
beantwoord

Volgende lichting treinen bagagerekken waar daadwerkelijke iets in kan?

  • 19 November 2022
  • 11 reacties
  • 442 Bekeken

 

Momenteel lijken de bagagebakken in de dubbeldekker treinen op de begane altijd ongebruikt, terwijl iedereen met zijn rugzak op schoot zit.

 

In de volgende lichting treinen (of revisies) zouden deze bakken met een grotere opening of hoger gemaakt kunnen worden?

icon

Beste antwoord door Momo 19 November 2022, 13:30

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge

Die dubbeldekstreinen zijn inderdaad onhandig als je een behoorlijke koffer bij je hebt. Kleinere tassen kunnen gewoon op schoot. Die hebben geen zitplaats nodig.

Reputatie 3

Die bagagerekken zijn sowieso niet groot genoeg voor alles wat je erin zou willen leggen (koffers). Als iets erin past, dan past het ook wel op je schoot dus waarom zou je het in het bagagerek leggen. Ik zie vooral veel mensen hun kop ertegenaan stoten (en ikzelf ook) bij het opstaan…

In de gemoderniseerde VIRM zijn de openingen groter, maar heeft het bagagerek nog steeds dezelfde te kleine grootte.

Reputatie 7
Badge +3

In de nieuwe ICNG komen zo te zien wel bagagerekken waar je grotere stukken bagage in kan leggen. Plus ook een rek op grond waar grote koffers in/op passen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Die dubbeldekstreinen zijn inderdaad onhandig als je een behoorlijke koffer bij je hebt. Kleinere tassen kunnen gewoon op schoot. Die hebben geen zitplaats nodig.

Grotere tassen en bagage hebben ook geen zitplaats nodig, die kunnen op de grond.

Die dubbeldekstreinen zijn inderdaad onhandig als je een behoorlijke koffer bij je hebt. Kleinere tassen kunnen gewoon op schoot. Die hebben geen zitplaats nodig.

Grotere tassen en bagage hebben ook geen zitplaats nodig, die kunnen op de grond.

Het is verboden om met je tas het gangpad te blokkeren. Waar moet je bagage dan staan?

Die dubbeldekstreinen zijn inderdaad onhandig als je een behoorlijke koffer bij je hebt. Kleinere tassen kunnen gewoon op schoot. Die hebben geen zitplaats nodig.

Grotere tassen en bagage hebben ook geen zitplaats nodig, die kunnen op de grond.

Het is verboden om met je tas het gangpad te blokkeren. Waar moet je bagage dan staan?

Blokkeren is iets anders dan op de grond zetten.

Die dubbeldekstreinen zijn inderdaad onhandig als je een behoorlijke koffer bij je hebt. Kleinere tassen kunnen gewoon op schoot. Die hebben geen zitplaats nodig.

Grotere tassen en bagage hebben ook geen zitplaats nodig, die kunnen op de grond.

Het is verboden om met je tas het gangpad te blokkeren. Waar moet je bagage dan staan?

Blokkeren is iets anders dan op de grond zetten.

Het gangpad moet vrij blijven. Op welke grond moet de bagage dan staan? Waarschijnlijk tussen de zitplaatsen in, zodat twee van de vier stoelen in een vierzits ongebruikt moeten blijven.

Reputatie 7
Badge

Buiten het gangpad is er niet zo gek veel ruimte om koffers op de grond te zetten. 

Reputatie 7

Als het heel rustig is (vrijwel altijd als ik in de vroege ochtend om 6.30 of 7.00 in het weekend vertrek) leg ik mijn koffer vaak aan de andere kant van het gangpad tussen lege stoelen. Niemand heeft daar dan last van. Mijn koffer is vaak wat te hoog om in het rek te passen. 

Bij terugkomst wel regelmatig in volle treinen gezeten (vanaf Schiphol) dan zet ik de bagage recht voor mijn voeten op de grond. Zowel ik zelf als degenen die voor mij in het vierzitje komen zitten hebben dan wel beperktere beenruimte. Mensen begrepen dat wel, nooit iemand hierover horen klagen. Wél over dat treinen van/naar/door Schiphol zo weinig ruimte voor grote bagage hebben.

Soms was de trein zo vol en met zoveel bagage, dat sommigen het wel in het gangpad zetten en mensen er maar overheen moesten stappen of zich erlangs wurmen. Mag niet, maar goed, het gebeurt wel. 

Badge +3

Buiten het gangpad is er niet zo gek veel ruimte om koffers op de grond te zetten. 

Hooguit tussen de rugleuningen van stoelen, maar als het daar past zou het ook wel in een bagagerek moeten passen (qua diepte/hoogte).

Bij ‘net iets groter’ in het gangpad betekent nog niet dat het gangpad geblokkeerd wordt. Een staande reiziger op die plek (plus diens bagage, al is het een rugtas) neemt al gauw meer ruimte in, en dat mag ook gewoon. 🤣

Bij rekken ‘op de grond’ (of in de voormalige VIRM liftschacht) moet je er wel zicht op kunnen houden. Een koffer ‘achter je stoel’ zetten vind ik eigenlijk al geen goed idee.

Reputatie 7
Badge +3

Tussen de 4 zits en als er echt nergens ruimte is voor jouw koffers, dan neem je een 2zits en geen 4 zits, waar naast jou en jouw spullen bijna niemand meer normaal kan zitten.

Reageer