Beste NS,
Voordat ik mijn vraag* stel wil ik eerst mijn situatie uitleggen, omdat ik volgens mij niet de enige ben in een soortgelijke situatie. Ik vind het heel triest dat de NS beperkingen oplegt voor mensen die dagelijks al met zo veel (onzichtbare) beperkingen te maken hebben.
Drie jaar geleden ben ik ernstig ziek geworden waardoor ik fysiek en energiek zeer beperkt raakte. Wij wonen in centrum Utrecht en om toch met mijn vriend de natuur in te kunnen trekken en op vakantie te kunnen en dan van de omgeving te kunnen genieten was voor ons DE oplossing: Een (lichtgewicht sport) tandem! Als je ziek bent word je zeer afhankelijk van anderen, helemaal als je zelf geen auto hebt. Niet alleen de vele keren hulp moeten vragen aan je directe omgeving, maar ook aan vele instanties, slurpt energie. Energie die door de ziekte en behandelingen al minimaal was en is. Om met de tandem én de trein op pad te kunnen voelde als enorme vrijheid en zelfstandigheid, want onze leefwereld was heel klein en afhankelijk van anderen geworden. Toen wij hoorden dat per 1 juli j.l. dit niet meer kan waren wij verbijsterd en voelde wij ons verslagen.
Ondertussen heb ik alle voorwaarden van de NS gelezen en gehoopt op mogelijkheden. Maar ik begrijp dat ik mij(n ondertussen chronische vermoeidheid en verminderde spierkracht) wéér moet bewijzen, want ik moet een WMO of Valyspas aanvragen om toch nog met de tandem de trein in te kunnen. Na 3 jaar vól artsen en onderzoeken heb ik daar (voorlopig) de energie en mentale ruimte niet voor.
*Mijn vraag: Ik zie in de voorwaarden niks over vouwbare tandems. Mag een vouwbare tandem mee de trein in zonder aantoonbare beperking/pas?
Ik hoor graag van u.
Vriendelijke groet,
Masja