Of is het redelijk als een conducteur verordend dat een opgevouwen compacte vouwfiets (waarde >€1000) op het balkon zonder voorzieningen geplaatst dient te worden?
Ik heb een keer gereisd met de vouwfiets tussen mijzelf en de rugleuning van de stoelen voor mij, de vouwfiets hinderde dus helemaal niemand. Toch werd ik door een conducteur gesommeerd de vouwfiets op het balkon te plaatsen, waar helemaal geen voorzieningen zijn om een object veilig te stallen.
De afmeting is trouwens 55x55x25 cm, de grootte van een rugzak.
Beste antwoord door Leny NS
Vouwfietsen mogen kosteloos mee mits dit gebeurt in opgevouwen toestand. In de trein mag de fiets dus niet uitgevouwen zijn. Ook niet tijdens het instappen of vlak voor aankomst. Is de fiets wel uitgevouwen dan mag deze niet vervoerd worden in de spits en is buiten de spits een Dagkaart fiets nodig. De spitsuren voor de Dagkaart fiets zijn: 06.30 - 09.00 uur en 16.00 - 18.30 uur. In de voorwaarden lees ik:
Vouwfietsen mogen slechts in een vervoermiddel worden meegenomen indien Reizigers er naar het oordeel van NS geen hinder van
ondervinden. NS kan een Reiziger verplichten het Vervoermiddel te verlaten, indien diens vouwfiets naar haar oordeel gevaar, verontreiniging,
of hinder.
Groet, Leny
Bekijk origineel
Vouwfietsen mogen slechts in een vervoermiddel worden meegenomen indien Reizigers er naar het oordeel van NS geen hinder van
ondervinden. NS kan een Reiziger verplichten het Vervoermiddel te verlaten, indien diens vouwfiets naar haar oordeel gevaar, verontreiniging,
of hinder.
Groet, Leny