Skip to main content

Weer een fiets op een zitplek. Dagelijkse gang van zaken.

Die fietsen worden met de dag groter zie foto.

NS kan die dingen toxh verbieden in de spits?

Vouwfietsen, mits ingeklapt of gevouwen zo u wilt, zijn toegestaan in de spits als handbagage. Gewone fietsen en niet-ingeklapte vouwfietsen zijn dat niet.

Het is ook voor veel forenzen een goede aanvulling in het woon-werkverkeer.

Het probleem is meestal niet de vouwfiets, maar het zwak-sociale reizigersgedrag, helaas. We hebben het hier meegemaakt dat een bekende reageerder hier beweerde dat ze toch niet van plan was ‘haar Brompton in te klappen’. Een Brompton is een.kwalitatief goede, maar wat duurdere vouwfiets.

Een vouwfiets meenemen in de spits mag niet alleen, het kan doorgaans ook goed, Mits de eigenaren rekening houden met de medepassagiers, en het aantal zich autonoom wanenden geven veel gedoe. zie ook de bijdrage  van ​@Momo  hieronder.


Voor vouwfiets zijn er sinds juli maximum afmetingen vastgesteld, juist omdat sommige vouwfietsen te groot en onhandig zijn in de trein.

Deze maximale afmetingen zijn 45 cm breed x 86 cm lang x 80 cm hoog. Vouwfietsen die groter zijn mogen alleen met een fietskaart mee en alleen in de daluren. 


Vouwfietsen, mits ingeklapt of gevouwen zou uw wilt, zijn toegestaan in de spits als handbagage.

Volledig ingeklapt, wel te verstaan. Dat is hier niet het geval want dan zou die man z'n knie er niet tussen passen. Daarnaast is het verboden handbagage (wat een volledig opgevouwen vouwfiets is) zo te plaatsen dat deze een zitplaats waar een andere reiziger aanspraak op maakt blokkeert. Deze man is dus niet alleen asociaal maar ook gewoon strijdig met de huisregels bezig en dus in overtreding en ik ben het volkomen met TS eens dat daar veel vaker en harder tegen moet worden opgetreden.


45cm breed past trouwens ook niet met een knie ertussen en met het zadel omhoog (nog een reden dat dit niet volledig ingeklapt te noemen is ook trouwens) haal je die 86cm hoogte vast ook niet.


Weer een fiets op een zitplek. Dagelijkse gang van zaken.

Die fietsen worden met de dag groter zie foto.

NS kan die dingen toxh verbieden in de spits?

Heb je gevraagd of de fiets weggehaald kon worden, zodat jij kon zitten?


Een goede reden dus om het fietsvervoer per trein verder te beperken of zelfs te verbieden. De aso-fietsers hebben nu teveel vrij spel.


Een goede reden dus om het fietsvervoer per trein verder te beperken of zelfs te verbieden. De aso-fietsers hebben nu teveel vrij spel.

Of goede controle, maar dan gaan we weer het hele riedeltje rond waarom dat niet gebeurd of niet mogelijk is.

 

Ik mag hopen dat TS eerst heeft gevraagd of TS daar mag zitten of een andere reiziger. Anders is een foto maken waar de desbetrefende reiziger z'n gezicht voor een kwart zichtbaar is en klagen op sociale media weer vrij aso 😁.


Weer een fiets op een zitplek. Dagelijkse gang van zaken.

Die fietsen worden met de dag groter zie foto.

NS kan die dingen toxh verbieden in de spits?

Heb je gevraagd of de fiets weggehaald kon worden, zodat jij kon zitten?

Beste, jazeker heb ik gevraagd of deze wegkon. Maar vervolgens zij de eigenaar dat de vouwfiets op priority fiets plek stond. Daar heb ik vervolgens op gereageerd dat dat niet juist is. Een vouwfiets dient als bagage te worden beschouwd. En daar was die vrouw het niet mee eens … en zo verder.

Op de foto staan trouwens 2 vouwfietsen. Eentje is volgens mij veel te lang. Ik had geen meetlat bij me, dus op het oog ‘gemeten’. De andere eigenaar zit wel mooi op een stoeltje. 


jazeker heb ik gevraagd of deze wegkon. Maar vervolgens zij de eigenaar dat de vouwfiets op priority fiets plek stond. Daar heb ik vervolgens op gereageerd dat dat niet juist is. Een vouwfiets dient als bagage te worden beschouwd. En daar was die vrouw het niet mee eens … en zo verder.

Uiteraard heb je het hier bij het juist eind is dit géén voorrangsplaats voor iemand die een volledig ingeklapte vouwfiets binnen de maximale afmetingen zo der vervoerbewijs en misschien zelfs in de spits als handbagage vervoert, maar alleen voor een fiets waarvoor een kaartje is gekocht, in de daluren. Maar ja, leg dat zo'n eigenwijze vouwfietsboomer (om maar eens populistisch een term te verzinnen) maar eens uit. Hier is echt handhaving nodig.


Op de foto staan trouwens 2 vouwfietsen. Eentje is volgens mij veel te lang. Ik had geen meetlat bij me, dus op het oog ‘gemeten’. De andere eigenaar zit wel mooi op een stoeltje. 

Ah, dat had ik niet goed gezien. Ogenschijnlijk is inderdaad de ene te lang en met het zadel omhoog is die andere nog steeds te hoog en niet volledig ingeklapt, dus het punt dat dit ook op een andere plaats zo niet mee mag, blijft overigens (voor beide fietsen) staan volgens mij.


Maar ja, leg dat zo'n eigenwijze vouwfietsboomer (om maar eens populistisch een term te verzinnen) maar eens uit. Hier is echt handhaving nodig.

Gewoon even verwijzen naar https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html

 

of naar de voorwaarden voor een vouwfiets

 


In de spits worden de fietsplekken in principe niet gebruikt door reizigers met een gewone fiets. Die mag in de spits immers niet mee. Met uitzondering van reizigers met een internationaal fietsticket op weg naar het opstapstation van de internationale trein.

Het zou dan niet meer dan logisch zijn om de fietsplekken in de spits juist te reserveren voor de ingeklapte vouwfietsen. Maar misschien is dat te eenvoudig gedacht.


Het zou dan niet meer dan logisch zijn om de fietsplekken in de spits juist te reserveren voor de ingeklapte vouwfietsen. Maar misschien is dat te eenvoudig gedacht.

Ik snap je gedachte en ik heb dat volgens mij zelf eerder ook wel eens aangegeven. Maar wat je dan wel kan krijgen is dat wanneer vouwfiets daar in de spits mogen staan dat er reizigers met vouwfietsen zullen zijn die dan denken dat ook tijdens de daluren te mogen doen. Zelf zou ik nu zeggen, ga zelf tijdens de spits op zo’n klapstoeltje van de fietsplek zitten en zet de ingeklapte vouwfiets voor je neer, of als het qua grootte kan tussen je benen, maar niet naast omdat je anders een ander klapstoeltje blokkeert. Een ingeklapte vouwfiets wordt gezien als bagage en het is niet de bedoeling een zitplaats bezet te houden met bagage. Wat het dan wel lastig maakt is dat in veel treinen de ruimte voor bagage beperkt is. 


Het zou dan niet meer dan logisch zijn om de fietsplekken in de spits juist te reserveren voor de ingeklapte vouwfietsen. Maar misschien is dat te eenvoudig gedacht.

Je vergeet dat je dan dus dit soort taferelen krijgt waarin de een moet staan vanwege de anders bagage, wat men niu juist - m.i. terecht - heeft willen vermijden met de expliciete regel dat bagage geen zitplaats mag bezetten. En zelfs als het alleen voorrang voor de eigenaar van de vouwfiets zou zijn en niet voor dat ding zelf, dan nog wil je mensen niet gaan stimuleren om, misschien zelfs wel onnodig, een vouwfiets mee te nemen om meer kans op een zitplaats te hebben in een trein waarin ze anders waarschijnlijk moeten staan omdat er toch al te weinig plek is.


Het probleem is dus dat er te weinig ruimte is voor bagage in de meeste treinen. Zowel tijdens als buiten de spits.

Een vouwfiets kan nu eenmaal niet in een bagagerek gelegd worden.


 

Heb je gevraagd of de fiets weggehaald kon worden, zodat jij kon zitten?

Beste, jazeker heb ik gevraagd of deze wegkon. Maar vervolgens zij de eigenaar dat de vouwfiets op priority fiets plek stond. Daar heb ik vervolgens op gereageerd dat dat niet juist is. Een vouwfiets dient als bagage te worden beschouwd. En daar was die vrouw het niet mee eens … en zo verder.

Op de foto staan trouwens 2 vouwfietsen. Eentje is volgens mij veel te lang. Ik had geen meetlat bij me, dus op het oog ‘gemeten’. De andere eigenaar zit wel mooi op een stoeltje. 

De fiets priority plek is bedoeld voor gewone fietsen die voorzien zijn van een fietskaartje. Vaak zijn deze plekken als er klapstoelen zijn ook bedoeld voor bagage, maar dan moet dat er bij staan.


Reageer