Skip to main content

Op tweede pinksterdag reed ik met de vroege ochtendtrein van Rotterdam naar Amersfoort. Op het balkon had ik mijn vouwfiets neergezet. Bij aankomst in mijn Amersfoort was deze fiets weg. Aan de conducteur gevraagd of die er iets van wist en die vertelde dat hij de vouwfiets op het station in Utrecht had uitgeladen. Volgens hem was deze fiets kapot en was hij slordig neergezet. Hij was door de coupes gelopen en had gevraagd van wie die fiets was, maar niemand had gereageerd. Blijkbaar had hij dit niet in de stiltecoupé gedaan waarin ik zat. En dit heeft hij echt niet gedaan, want er zat bijna niemand in deze coupe. 
Hij reageerde erg bot en er was geen plaats voor een excuus. Omdat de trein verder ging liet hij me stomverbaasd achter. 

Ik heb de trein terug genomen naar Utrecht en heb hem daar gevonden. Mijn reis duurde zodoende bijna anderhalf uur langer.

Mijn vouwfiets bestaat uit 2 delen die je uit elkaar kan halen. Ik reis hier al jaren mee en nog nooit een probleem mee gehad. Door de 2 delen dacht de conducteur dat hij stuk was. 

 

Ik zou zeggen: dien een claim in bij NS.

Edit: ik zie dat de fiets is teruggevonden, dus een claim is dan niet aan de orde denk ik.


Een vouwfiets geldt als normale handbagage (daarom hoeft u er ook niet voor te betalen) en u wordt geacht tijdens de reis zelf op uw bagage te letten. U kunt de conducteur niet verwijten dat hij deze fiets (die kennelijk onbeheerd op het balkon stond) heeft laten verwijderen. Voortaan dus uw vouwfiets in het zicht houden.


Ik heb nog nooit gehoord dat een Hc een koffer uit de trein heeft gezet. Wat een vreemde gang van zaken.


Ik heb nog nooit gehoord dat een Hc een koffer uit de trein heeft gezet. Wat een vreemde gang van zaken.

O ja zeker wel, vaak genoeg gezien dat de conducteur spullen liet weghalen als er geen eigenaar te bekennen was. Dat heeft ook met veiligheid te maken.

Overigens zijn dit de regels (zie punt 2):

  • Je handbagage mag niet meer dan (hoogte, breedte of diepte) 85 centimeter zijn.
  • Houd je bagage in de gaten: het is je eigen verantwoordelijkheid.
  • Je zorgt ervoor dat je bagage het gangpad en andere reizigers niet belemmert of hindert en niet een zitplaats inneemt als een medereiziger daarop aanspraak maakt.

 


Een vouwfiets geldt als normale handbagage (daarom hoeft u er ook niet voor te betalen) en u wordt geacht tijdens de reis zelf op uw bagage te letten. U kunt de conducteur niet verwijten dat hij deze fiets (die kennelijk onbeheerd op het balkon stond) heeft laten verwijderen. Voortaan dus uw vouwfiets in het zicht houden.

De conducteur is zeker wel iets te verwijten. Die mag normaal geplaatste bagage niet verwijderen.

"Slordig neergezet” is nogal vaag. "Hinderlijk” zou misschien actie rechtvaardigen, maar dat was het kennelijk niet.


 

De conducteur is zeker wel iets te verwijten. Die mag normaal geplaatste bagage niet verwijderen.

Onbeheerde bagage mag verwijderd worden.


Er zaten bijna geen passagiers in het treingedeelte waarin ik zat. Ik had de vouwfiets op het balkon geplaatst waar de fietsen mochten staan zodat er zo weinig mogelijk passagiers last van hadden. Omdat het zo rustig was had ik niet gekeken of hij er nog stond in Utrecht.

Het vervelende is echter dat de conducteur niets had gezegd. Het is dat ik hem net nog kon aanspreken voordat hij vertrok,  anders had ik hem kwijt geweest.

Op de terugweg n.b. waren er 2 mensen die hun racefiets in het gangpad hadden geplaatst omdat er geen plek was op het balkon. Begrijpelijk, het was erg druk, maar vond het toch raar. 
 


De conducteur is zeker wel iets te verwijten. Die mag normaal geplaatste bagage niet verwijderen.

Onbeheerde bagage mag verwijderd worden.

Als je selectief navraagt van wie de bagage is, dan is dat een recept voor vergissingen en misverstanden. Hoe bepaal je dan wat "onbeheerd” is?


De conducteur is zeker wel iets te verwijten. Die mag normaal geplaatste bagage niet verwijderen.

Onbeheerde bagage mag verwijderd worden.

Als je selectief navraagt van wie de bagage is, dan is dat een recept voor vergissingen en misverstanden. Hoe bepaal je dan wat "onbeheerd” is?

De reiziger wordt geacht toezicht te houden op zijn bagage en is als hij dat ook doet dus altijd in de buurt. Dat was in dit geval overduidelijk niet het geval want dan had @Pieter Th. gezien dat zijn vouwfiets werd verwijderd. Je kunt de conducteur is dit geval mijns inziens niets verwijten, hij heeft nog geprobeerd de eigenaar te achterhalen.


Er zaten bijna geen passagiers in het treingedeelte waarin ik zat. Ik had de vouwfiets op het balkon geplaatst waar de fietsen mochten staan zodat er zo weinig mogelijk passagiers last van hadden. Omdat het zo rustig was had ik niet gekeken of hij er nog stond in Utrecht.

Het vervelende is echter dat de conducteur niets had gezegd. Het is dat ik hem net nog kon aanspreken voordat hij vertrok,  anders had ik hem kwijt geweest.

Op de terugweg n.b. waren er 2 mensen die hun racefiets in het gangpad hadden geplaatst omdat er geen plek was op het balkon. Begrijpelijk, het was erg druk, maar vond het toch raar. 
 

Een vouwfiets hoort niet op een fietsplaats, behalve als je er een fietskaartje voor hebt. Begrijpelijk dat een conducteur van een fiets uit 2 delen die op een fietsplaats staat denkt dat deze kapot is.

Als er geen plek is op fietsplaatsen dan kunnen fietsen niet mee. Het is dan niet de bedoeling om ze dan maar in het gangpad te plaatsen. 


De conducteur is zeker wel iets te verwijten. Die mag normaal geplaatste bagage niet verwijderen.

Onbeheerde bagage mag verwijderd worden.

Als je selectief navraagt van wie de bagage is, dan is dat een recept voor vergissingen en misverstanden. Hoe bepaal je dan wat "onbeheerd” is?

De reiziger wordt geacht toezicht te houden op zijn bagage en is als hij dat ook doet dus altijd in de buurt. Dat was in dit geval overduidelijk niet het geval want dan had @Pieter Th. gezien dat zijn vouwfiets werd verwijderd. Je kunt de conducteur is dit geval mijns inziens niets verwijten, hij heeft nog geprobeerd de eigenaar te achterhalen.

"Proberen” is niet serieus als je slechts selectief navraagt.


Een vouwfiets kan tijdens de spits juist heel goed op een fietsplaats neergezet worden. Hij staat dan niet in de weg omdat er dan toch geen gewone fietsen mogen worden meegenomen.

Maar dat speelde uiteraard niet op 2e Pinksterdag.

Probleem in de spits zijn op het moment de gewone fietsen die worden meegenomen. Vanochtend voor het eerst in tijden meegemaakt dat iemand daarop werd aangesproken. Helaas zonder de aanwijzing om de trein te verlaten en te wachten op de eerste trein na de ochtendspits en een dagkaart Fiets dal te kopen. Mensen hebben geen idee dat gewone fietsen tijdens de spits niet mee mogen. Het zou al helpen wanneer NS duidelijker stickers ophangt over de spitsuren waarin fietsen niet mee mogen.

 


Je handbagage mag niet meer dan (hoogte, breedte of diepte) 85 centimeter zijn.

Dat is niet helemaal waar. De AVR-NS vermelden: "NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Hand- bagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt." Dus als je bagaga hinder veroorzaakt of een lengte, breedte of hoogte van meer dan 85 centimeter heeft, mag NS je weigeren. Dat is heel wat anders dan dat j(e met) die bagage per definitie niet mee zou mogen.


Een fiets die je alleen maar ‘dubbel kunt klappen’ met een scharnier (en meestal ook gewoon in twee delen splitsen net zoals je een deur uit een scharnier kunt tillen of door de scharnierpen eruit te tikken) kan je natuurlijk amper een ‘vouwfiets’ noemen.

Neemt niet weg dat het in principe gewoon mag, en als die op een fietsbalkon staat is er in feite weinig aan de hand totdat reizigers er een ‘echte fiets’ kwijt willen.

Maar goed, als ik een wasmachine, gasfornuis of tafelmodel koelkast (op een steekwagentje) mee wil nemen mag dat ook gewoon, want minder dan 85×85×85 cm. Moet die alleen niet in de weg staan, dus op die vrije fietsplek is helemaal prima.

Zelfs al zouden het twee apparaten zijn die je dan bovenop elkaar zet (zonder risico van vallen) lijkt het me geen probleem, dat zijn dan twee stuks ‘bagage’. Of zo’n apparaat (unit bagage) ‘kapot’ is heeft een conducteur weinig over te zeggen, dus je ‘halve fietsen’ zullen wel overlast veroorzaakt hebben?


Nee, @Robert B, er was geen eigenaar bij. En zoals eerder vermeldt mag dat ook niet, want je moet op je bagage letten.


Je handbagage mag niet meer dan (hoogte, breedte of diepte) 85 centimeter zijn.

Dat is niet helemaal waar. De AVR-NS vermelden: "NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Hand- bagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt." Dus als je bagaga hinder veroorzaakt of een lengte, breedte of hoogte van meer dan 85 centimeter heeft, mag NS je weigeren. Dat is heel wat anders dan dat j(e met) die bagage per definitie niet mee zou mogen.

Die zin heb ik rechtstreeks gekopieerd van de NS-site (het stukje over bagage).


Op websites staat wel meer onzin helaas. De Rijksoverheid presenteerde op haar website bijvoorbeeld ook allerlei adviezen als regels tijdens de coronapandemie. Mijn citaat komt uit de AVR-NS (Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS), Geldig vanaf 31 januari 2023), die in tegenstelling tot de site bindend zijn (zo lang niet strijdig met wetgeving of anders bepaald in specifiekere voorwaarden). Op een site moet het allemaal makkelijk leesbaar zijn en dat gaat nogal eens ten koste van de juistheid. 'Kan worden geweigerd' wordt dan dus bijvoorbeeld zomaar 'mag niet'.


Is een fiets in 2 delen een vouwfiets of is het een gedemonteerde fiets? In het laatste geval mag hij op een fietsplaats staan, maar moet je wel een fietskaartje hebben.


Is een fiets in 2 delen een vouwfiets of is het een gedemonteerde fiets? In het laatste geval mag hij op een fietsplaats staan, maar moet je wel een fietskaartje hebben.

Kan… zomaar (een vouwfiets zijn of iets dat daarop lijkt).

Mag… (dus neem maar gratis mee, telt niet als fiets want het kan ook een kinderwagen of wasmachine op wieltjes of twee eenwieler fietsen zijn!)

HC snap ik wel, “wat nu weer in mijn trein, twee halve fietsen!”

Van wie zijn die? Graag even melden bij mijj (de HC) en anders zoeken de collega’s op Utrecht Centraal het graag verder wel uit. Dit is natuurlijk super gevaarlijk of mag helemaal niet!

Fijn voor je collega's dan beste HC, twee halve fietsen op het perron flikkeren (met een slot waarschijnlijk, anders zou je er wel toezicht op houden), en jammer voor @Pieter Th. in dit geval.

Nou ja, je hebt je fiets terug, en dat kan de NS niet zeggen van hun OV-fietsen 🤣


 

Het is niet aan de conducteur om te bepalen of mijn fiets/bagage stuk is of niet. En al helemaal niet om na het oordeel deze op een willekeurig station uit de trein te mikken.

Mag ik geen fiets vervoeren die stuk is? En mijn rolkoffer waarvan een wiel kapot is, wordt die er ook uit gesmeten?

 

Je kunt de conducteur is dit geval mijns inziens niets verwijten, hij heeft nog geprobeerd de eigenaar te achterhalen.

Hij heeft het zo goed geprobeerd dat hij de hele coupe waar de eigenaar zat maar even heeft overgeslagen.

Ook wil ik toevoegen dat @Pieter Th. wel degelijk een vergoeding verdient, op zijn minst voor de treinreis om zijn fiets op te halen, de reistijd (gelukkig had je er tijd voor) en de mogelijkheid dat zijn fiets ondertussen al was gestolen of al in een container was beland door een gelijkgestemde medewerker, als dit kennelijk de gang van zaken is.


Is een fiets in 2 delen een vouwfiets of is het een gedemonteerde fiets? In het laatste geval mag hij op een fietsplaats staan, maar moet je wel een fietskaartje hebben.

Dat staat voor zo ver ik weet nergens goed, maar ik denk dat dat er aan ligt of hij bedoeld is om hem in het dagelijkse gebruik zo te splitsen. Als er een vergrendelbaar scharnier in het frame zit, zou ik het een vouwfiets noemen. Als ik mijn wiel uit mijn fiets haal of zelfs mijn fame doorzaag niet. Hoeveel er aan moet zitten is overigens ook een interessante vraag. Mag ik mijn frame (zonder wielen etc.) meenemen zonder fietskaartje, of is dat een gedemonteerde fiets? En mijn wiel? En als ik dan beweer dat dat wiel van of voor een vouwfiets is? Er zullen, vrees ik, altijd twijfelachtige gevallen zijn, maar zo lang je er bij bent, zal een conducteur die naar mijn verwachting meestal niet tegen je gebruiken.


Beetje rare discussie. De klassieke vouwfiets was gewoon een vrij kleine fiets met een zeer lange zadelstaaf, kleine wielen en een vergrendeling in het midden van de frame. Zadelstaaf helemaal naar beneden schuiven, vergrendeling open, fiets dubbel vouwen… of zelfs de twee onderdelen los van elkaar… en hoppa… vouwfiets.

Is dat nu zo vintage, dat niemand - en niet alleen die mafklapper van een conducteur - dat meer als een vouwfiets herkent ? Het hoeft niet altijd een Brompton te zijn.


Beetje rare discussie. De klassieke vouwfiets was gewoon een vrij kleine fiets met een zeer lange zadelstaaf, kleine wielen en een vergrendeling in het midden van de frame. Zadelstaaf helemaal naar beneden schuiven, vergrendeling open, fiets dubbel vouwen… of zelfs de twee onderdelen los van elkaar… en hoppa… vouwfiets.

Is dat nu zo vintage, dat niemand - en niet alleen die mafklapper van een conducteur - dat meer als een vouwfiets herkent ? Het hoeft niet altijd een Brompton te zijn.

Er bestaan ook gewone fietsen die zo gemaakt zijn dat je ze kunt omvouwen of in 2 delen kunt maken. Dat zijn geen originele vouwfietsen, maar zelf zo gemaakt.


Hoog tijd dat een moderator voor ons uitzoekt welke definitie NS van een vouwfiets gebruikt.

@Ferdinand Delasoie Je ziet ze tegenwoordig in alle soorten en maten. Ik heb al fatbikes in de trein gezien die gevouwen kunnen worden.

 


@iMark 

Zou ook graag een duidelijkere definitie zien, want ze worden steeds groter.

 

Over het uit de trein zetten van een vouwfiets. Stel dat de HC het als verloren goed had aangezien, was het ook niet goed geweest. Dit soort discussies zijn lastig, want moet ik als HC de hele trein door om een eigenaar te lokaliseren? Een omroep doet soms wonderen en vaak zie je fietseigenaren zonder kaartje ergens ver weg van hun fiets zitten om daar niet voor te hoeven betalen. Lastig om hier een duidelijk standpunt voor in te nemen iig.


Reageer