Ik ben even rond gaan vragen over de definitie van een “vouwfiets” en het antwoord is vrij kort: Als een fiets binnen het formaat van 85×85×85 cm valt, dan kan dit als vouwfiets gezien worden. Het maakt niet uit wat voor soort “vouw” het heeft, als het maar binnen deze afmetingen past en het niemand in de weg staat. Let op: Een gedemonteerde fiets wordt niet als een vouwfiets gezien, maar als een normale fiets met alle regels die daar bij horen!
Dat zijn de afmetingen van een kubus. Zelfs een fatbike zou daarin kunnen passen.
Interessant dat je dat antwoord krijgt, @Daniël NS (top dat je het hebt nagevraagd overigens). In de voorwaarden (AVR, ook de versie sinds vandaag) staat letterlijk dat een gedemonteerde fiets ook een fiets (en dus geen vouwfiets/handbagage) is.
Interessant dat je dat antwoord krijgt, @Daniël NS (top dat je het hebt nagevraagd overigens). In de voorwaarden (AVR, ook de versie sinds vandaag) staat letterlijk dat een gedemonteerde fiets ook een fiets (en dus geen vouwfiets/handbagage) is.
Ik zie het inderdaad! Ik pas mijn antwoord meteen even aan en zorg ook dat dit intern nogmaals nagekeken wordt.
Geneuzel, maar die 85×85 cm voor handbagage gaat natuurlijk met name om vloeroppervlak. De hoogte maakt (praktijk) niet veel uit, maar de HC heeft het laatste woord.
Als iemand een strijkplank mee wenst te nemen is dat geen probleem (prima. zet maar ergens neer op het balkon).
Een contrabas/cello? Ook geen probleem als je erbij blijft zitten (en dat doe je natuurlijk). Zie https://www.nu.nl/opmerkelijk/4194079/violiste-vergeet-viool-waarde-van-24-miljoen-euro-in-duitse-trein.html en https://www.gelderlander.nl/buitenland/muzikant-laat-viool-ter-waarde-van-ruim-250-000-pond-in-trein-liggen~a36b19b3 en zo.
Een kerstboom van 2 meter (netjes ‘ingepakt’ dus 40×40 cm ruimte)? Hmm, nou vooruit dan want het is rustig maar zodra er iemand met een fiets komt…
<even overdrijven> … Nee hoor, die kerstboom (teken een gezichtje op de verpakking, of op een IKEA boekenkast doos van 60×30 breed en 180 hoog) heet gewoon JeNS en is mijn reisgenoot. Keurig ingecheckt op een anonieme ov-chipkaart met Samenreiskorting!
Heeft @Pieter Th. verder wenig aan, maar een fiets in twee delen lijkt me dus geen enkel probleem in dit geval (met dank voor de info over ‘opvouwbare’ fatbikes ).
Hoe dan ook, een wasmachine mag gewoon gratis mee volgens de 85×85×85 beperkingen voor handbagage. Twee halve fietsen dus ook.
Of zijn dat dan twee gedemonteerde fietsen als je de wielen in het bagagerek legt boven je pluche 1e klas fauteuil en het frame ergens op het balkon zet en vervolgens in slaap valt
Totdat de HC je wakker maakt “hey jij, waren die twee halve fietsen van jou toevallig?”
Alsof je een ‘gedemonteerde fiets’ wilde vervoeren zonder bijbehorend ticket.
Ik ben even rond gaan vragen over de definitie van een “vouwfiets” en het antwoord is vrij kort: Als een fiets binnen het formaat van 85×85×85 cm valt, dan kan dit als vouwfiets gezien worden. Het maakt niet uit wat voor soort “vouw” het heeft, als het maar binnen deze afmetingen past en het niemand in de weg staat. Let op: Een gedemonteerde fiets wordt niet als een vouwfiets gezien, maar als een normale fiets met alle regels die daar bij horen!
Interessant dat je dat antwoord krijgt, @Daniël NS (top dat je het hebt nagevraagd overigens). In de voorwaarden (AVR, ook de versie sinds vandaag) staat letterlijk dat een gedemonteerde fiets ook een fiets (en dus geen vouwfiets/handbagage) is.
Ik zie het inderdaad! Ik pas mijn antwoord meteen even aan en zorg ook dat dit intern nogmaals nagekeken wordt.
Euhm… als ik die 3 posts zo onder elkaar lees, dan heeft Daniël waarschijnlijk al zijn post aangepast ?
Maar hoe dan ook lijkt het me wederom niet correct. Voor wat betreft je allemaal zonder extra kaartje in de trein kan meeslepen zijn er verschillende regels:
- Bagagestukken met de grootste dimensie niet meer dan 85 cm
- Vouwfietsen
- (En dan nog wat andere zaken zoals schoothondjes en zo… maar da's buiten het onderwerp)
Maar dat betekent niet, dat je een vouwfiets in een kubus van 85x85x85cm moet kunnen proppen. Wederom: het hoeven niet altijd Bromptons te zijn.
Voor de rest vertrouwen we op de redelijkheid van de conducteur. Een opgevouwen fatbike is inderdaad ‘een dingetje'. Maar in se toch ook weer niet verschillend van andere redelijke en onredelijke zaken.
Als de opgevouwen fat bike op een groot tussenbalkon in een verder lege trein staat, dan is dat geen probleem.
Als de Bromptonclub in volle spits met zijn vijftigen aan het perron staat, dan is dat wel een probleem. Ook al zijn het vouwfietsen.
Bedankt voor alle reacties op mijn vraag/opmerking bij de start van deze topic.
Dit deed me goed. Tenslotte is veel afhankelijk van de redelijkheid van de conducteur. In de vele jaren dat ik met de trein reis heb ik nooit vervelende dingen meegemaakt en bewonder ik hun omgang met de reizigers. Je moet tegenwoordig sterk in je schoenen staan om dit werk te kunnen doen. En ja, ze zijn net mensen die ook weleens een fout maken. Het zij hem vergeven.