Vraag: betaalde stiltecoupe

  • 7 April 2023
  • 4 reacties
  • 228 Bekeken

BRAINSTORM.

De stiltecoupé is vaak niet stil. Ik wil dat het wel stil is. Ik spreek mensen erop aan dat ze stil moeten zijn. Maar ik wil niet altijd de docent spelen die stilte eist.

Hoe kunnen we de NS helpen dat op te lossen? Denk je mee?

Zet alle ideeën hier neer, hoe gek ook, want misschien brengt dat een ander op een nieuw idee.
 

Context: Onderzoek uit 2016 gaf aan dan 8% zich bewust is van de stilteregels maar zich (ondanks duidelijke afbeeldingen) bewust niet aan de stilte-regels houdt.

- beter sluitende deuren tussen de stilte/praat coupe, geen geluidslek

-iedere stoel wordt een val-luik

- conducteur vraagt tijdens spits naast "tassen van de stoel te halen" ook om "stiltecouperegels in acht te nemen" + herhaling in het Engels.

​​​​​- kosteloze stiltecoupe-incheck add-on (zoals bij de IC-direct) met puntensysteem dat leidt bij 3x praten tot boete voor praters/ foutzitters.

- regels stiltecoupe op NS scherm.

- conducteur geeft complimenten bij stille stiltecoupe.

- verkoop van foam oordopjes/geluidsdichte gehoorbescherming (zoals in de bouw) bij Kiosk. 


4 reacties

Het probleem is dat er bij het grootste deel van de reizigers geen enkel draagvlak is voor de stiltecoupe. Anders gezegd, de meeste mensen vinden het totale onzin. Dat los je niet op met regels omroepen en andere pogingen om draagvlak af te dwingen.

Reputatie 7
Badge

 

- conducteur geeft complimenten bij stille stiltecoupe.

Uiteraard wel in gebaar en niet in geluid! Maar zonder gekheid, je hebt helemaal geen ingewikkelde oplossingen nodig. Het toverwoord is handhaving.

Reputatie 7

Maar zonder gekheid, je hebt helemaal geen ingewikkelde oplossingen nodig. Het toverwoord is handhaving.

Inderdaad. Ik heb weleens een paar mensen erop gewezen maar snel mee gestopt. Het interesseert de meesten niet en vinden het nergens op slaan. Velen doen gewoon wat ze zelf vinden en uitkomt (of het nu praten in stiltecoupés, onbetaald 1e klaszitten of voeten op de stoel is). Ze worden er toch niet of nauwelijks op aangesproken.

Reputatie 7

Een betaalde stiltecoupé ? Uitstekend idee. Ietwat comfortabeler stoelen, de mogelijkheid om je GSM op te laden. En Ons Soort Mensen houdt netjes zijn waffel tijdens het werken.

 

En we noemen het…

1e klas.

 

Ow, wacht… dat werkt ook al niet bij de NS. 😏

Reageer