Skip to main content

Hoi NS,

Vind het best wel schandalig dat jullie je 1ste klas klanten zo vaak laten koken op het Zeeuwse traject

Dat is inderdaad waardeloos. Om welke trein ging dat precies?


Wat een mooi fijn subtiel taalgebruik weer. Echt een goede manier om je punt serieus over te brengen.

Antwoord: temperatuurgevoel is zeer persoonsgebonden en we hadden hier nog geen twee weken geleden iemand die in vergelijkbare woorden klaagde dat NS maar moest oproepen iedereen een winterjas mee te nemen.

Je zit in niet je eigen auto waar je het zo warm en koud kunt maken als je zélf wilt. Dat lijkt me eigenlijk wel duidelijk?

Overigens als je een airco verwacht in een trein, net als in je auto, dan kom je sowieso bedrogen uit. Treinen hebben luchtbehandeling, die kunnen de ingeblazen lucht wel wat afkoelen en opwarmen, maar een groot deel gaat er bij de eerstvolgende stop (met de deuren open) weer uit, dus dat werkt sowieso altijd maar beperkt.


Als een trein heel warm is dan heeft deze mogelijk lang opgesteld gestaan op een rangeerspoor, daar worden treinen niet meer gekoeld (energiebesparing) en kunnen ze erg warm worden. Als een trein daarna in dienst komt dan moet de klimaat installatie de trein koelen en dat vergt ook even tijd.

Als het om een dubbeldekker gaat dan is de beste keuze vaak om onderin te zitten in de zomer en niet boven in.


Reageer