Steeds vaker worden controles van vervoersbewijzen uitgevoerd door de spoorwegpolitie. Dus mannen in knalgele pakken met wapens, handboeien etc. Meestal lijkt er niks aan de hand te zijn in de trein, geen lastige reizigers ofzo, het is op tijdstippen dat er doorgaans niks gebeurt, dus niet 's nachts of in het weekend, maar op tijden dat mensen naar hun werk reizen, en er is meestal gewoon een conducteur aan boord, die nl. de stations door de intercom omroept. Het is als gewone reiziger nogal intimiderend om zo naar je vervoersbewijs te worden gevraagd en het schept een soort crisissfeer. Aan ze vragen waarom de conducteur de vervoersbewijzen niet controleert, waarbij je netjes aangeeft dat je het op deze manier niet zo prettig vindt helpt niet veel want je krijgt nauwelijks meer dan een nietszeggend antwoord, als je al een antwoord krijgt. Vandaar dat ik het maar eens hier vraag. Het lijkt mij dat de NS terughoudens zou moeten zijn met deze manier van vervoersbewijzen controleren...
Bladzijde 6 / 7
Joh. BOA, Spoorwegpolitie, tis allemaal hetzelfde.
Dat is het juist niet, dus ga je daar eerst eens in verdiepen.
En nee, ik ben niet blij dat ze daar rondlopen, want ik heb geen enkele illusie dat ze onze veiligheid vergroten.
Maar dat doen ze dus wel. Het is niet voor niks dat ze er rondlopen. Tegenwoordig zijn er zo veel vandalen om en rond het station te vinden, om nog maar niet te spreken van in de trein. Ik ben zelf pas gelden nog lastig gevallen door een halve zool.
De BOA´s lopen daar niet niks voor niks hoor.
En nee, ik ben niet blij dat ze daar rondlopen, want ik heb geen enkele illusie dat ze onze veiligheid vergroten.
Maar dat doen ze dus wel. Het is niet voor niks dat ze er rondlopen. Tegenwoordig zijn er zo veel vandalen om en rond het station te vinden, om nog maar niet te spreken van in de trein. Ik ben zelf pas gelden nog lastig gevallen door een halve zool.
De BOA´s lopen daar niet niks voor niks hoor.
Kortom
Dus ja, bij mij verhoogt het juist het gevoel van ONveiligheid.
Er is een verschil tussen een NS/OV boa en een politieagent.
Joh. BOA, Spoorwegpolitie, tis allemaal hetzelfde.
Even voor de duidelijkheid Trein-NS. Graag inhoudelijk reageren. Je hebt nogal de neiging om zomaar wat te plaatsen, zonder je er maar ook een beetje in te verdiepen. Met je aantal reacties voeg je weinig toe.
Ik heb toevallig laatst wat cijfers gezien, over het aantal agressiemeldingen, overtredingen, maar ook het cijfer voor gastvrijheid en sociale veiligheid. Die ligt op stations met standaard V&S sinds de introductie veel positiever.
Prima dat iedereen hier zijn mening heeft of deelt, maar gelukkig denken er veel meer mensen anders over.
Prima dat iedereen hier zijn mening heeft of deelt, maar gelukkig denken er veel meer mensen anders over.
En laat dat 'brave' maar achterwegen.
Met echte agenten heb ik geen probleem. Door hun bevoegdheden hoeven ze vaak niet op hun strepen te staan. De gemiddelde BOA zou het liefst die zelfde bevoegdheden willen hebben, omdat ze die nu eenmaal niet hebben gedragen ze zich "een beetje" aggressiever en gaan eerder op hun strepen staan. Er zijn er maar weinig die de houding hebben "ik kan hier een bon voor schrijven maar ik moet het niet.
Het is niet voor niets dat V&S er is, dit is de NS zowel wettelijk verplicht als dat het naar mij mening noodzakelijk is. Daarnaast moet ik zeggen dat V&S qua taken en bevoegdheden niet veel onderdoet voor de politie, enkel het complete gebrek aan geweldsmiddelen (dat de directie van de NS ze moedwillig onthoud) maakt het verschil. Ik zou zelfs durven zeggen dat V&S momenteel met de mogelijkheid om stations en reisverboden uit te kunnen schrijven bij VEELVULDIG overtreden art 70 (voorbeeld) een groter verschil kan maken in het vergroten van de sociale veiligheid dan de politie dat kan. U allen als reiziger die enkel van A naar B hoeft te reizen op een zo prettig mogelijke manier zouden juist deze mensen op prijs moeten stellen. Als u zich druk maakt om wet en regelgeving opgenomen in de WP2000 die letterlijk gaan over de orde rust veiligheid en de goede bedrijfsgang zou zich misschien eens af moeten vragen of het probleem niet juist bij u ligt?
Een BOA heeft in principe in zijn domein evenveel bevoegdheden als een agent.
Verder vind dat ik een vergelijking van niets. Je geeft eerder al aan het ov te vermijden. Je kunt zien dat je hier totaal geen ervaring mee hebt en op basis van vooroordelen aan het zwetsen bent.
Verder vind dat ik een vergelijking van niets. Je geeft eerder al aan het ov te vermijden. Je kunt zien dat je hier totaal geen ervaring mee hebt en op basis van vooroordelen aan het zwetsen bent.
Kunt u dit toelichten?
En voor de duidelijkheid...... ik ben heel benieuwd.
Graag cijfers en onderbouwing 😠
@nooduitgang ik haal een punten aan, wat wilt u specifiek dat ik toelicht?
"Ik zou zelfs durven zeggen dat V&S momenteel met de mogelijkheid om stations en reisverboden uit te kunnen schrijven bij VEELVULDIG overtreden art 70 (voorbeeld) een groter verschil kan maken in het vergroten van de sociale veiligheid dan de politie dat kan."
Om mee te beginnen.
Om mee te beginnen.
En dat agenten dit niet mogen is mij bekend.
Agenten zijn algemeen opsporingsambtenaar, die mogen natuurlijk alles wat een BOA mag 🙂
Dat is volgens mij niet correct. Althans dat is wat agenten mijn konden vertellen en wat kenzvr ook aangeeft.
Zolang er geen objectieve cijfers zijn, denk ik dat het gevoel van veiligheid sinds het verdwijnen van de politie in stations achteruit is gegaan.
Ik vind het zoiezo al heel vreemd om te lezen dat er schijnbaar mensen zijn die de aanwezigheid van de VSers al te veel vinden.
Het ligt eraan hoe je die aanwezigheid interpreteert. Mijn interpretatie is: dit soort mensen zijn duur en worden alleen ingezet als het blijkbaar nodig is. Aangezien ik niet het vertrouwen heb dat zij mij kunnen beschermen als er echt iets gebeurt, wat ik bij de politie in Nederland overigens nog wel heb, is het zaak dat ik zo snel mogelijk hier weg kom. In een trein is dat wat lastig, maar echt prettig zit ik dan meestal niet meer.
Dus ja, bij mij verhoogt het juist het gevoel van ONveiligheid.
Voor mij is de waardering voor Veiligheid en Service gelijk met die van stadstoezicht. Graag zie ik beide Melkertbanen dus liever verdwijnen. Het handhavingsdomein zou volledig bij de Marechaussee (Breda,Roosendaal,Maastricht,Venlo, Arnhem,Hengelo,Zwolle,Amsterdam CS,Den Haag HS/CS, Utrecht CS,Rotterdam CS) of de politie moeten horen, net zoals de wijkagent niet vervangen zou moeten worden door wijkboa's.
Het ligt eraan hoe je die aanwezigheid interpreteert. Mijn interpretatie is: dit soort mensen zijn duur en worden alleen ingezet als het blijkbaar nodig is. Aangezien ik niet het vertrouwen heb dat zij mij kunnen beschermen als er echt iets gebeurt, wat ik bij de politie in Nederland overigens nog wel heb, is het zaak dat ik zo snel mogelijk hier weg kom. In een trein is dat wat lastig, maar echt prettig zit ik dan meestal niet meer.
Dus ja, bij mij verhoogt het juist het gevoel van ONveiligheid.
Voor mij is de waardering voor Veiligheid en Service gelijk met die van stadstoezicht. Graag zie ik beide Melkertbanen dus liever verdwijnen. Het handhavingsdomein zou volledig bij de Marechaussee (Breda,Roosendaal,Maastricht,Venlo, Arnhem,Hengelo,Zwolle,Amsterdam CS,Den Haag HS/CS, Utrecht CS,Rotterdam CS) of de politie moeten horen, net zoals de wijkagent niet vervangen zou moeten worden door wijkboa's.
Correct, sterker nog. De V&Ser houd bij overtreding van reis/stationsverbod bij voorkeur enkel staande om dan over te dragen aan de politie die naast het transport ook de voorgeleiding aan de (h)ovj doet. Dit omdat de NS zijn boas beschikbaar wilt hebben voor service aan reizigers ipv uren proces verbalen tikken en verdachten transporteren. @nooduitgang om verder in te gaan op waarom de V&Sers effectiever zijn dan de LE/RE politie in zijn huidige staat is alst volgt. De politie heeft de spopo doen opgaan in de landelijke eenheid met Rotterdam, Utrecht en Amsterdam als uitzondering de enige stations waar nog frequent agenten surveilleren. V&S is op de grote stations 24/7 aanwezig en kennen hun 'vaste klanten'. Daarnaast specialiseren hun zich in hun domein 4. Dit is puur het openbaar vervoer. Alhoewel een agent hier ook bevoegt is, werkt hij hier ook niet elke dag mee. Dus een stukje specialisme qua regelgeving. Verder werken zij samen met een centrale meldkamer van de NS die bijhoudt wie in aanmerking komt voor een stations danwel reisvervod. Alhoewel art 70 redelijk onschuldig kan overkomen is uit onderzoek gebleken dat zwartrijders veel aggressie veroorzaken. Dus als iemand in bv een maand tijd 75+ uitstellen van betaling verzamelt en niet betaald dan kan deze persoon een reisverbod opgelegd worden. De V&Sers zijn door hun bevoegdheden de uitgekozen personen om deze personen hun reis/stationsverboden uit te rijken in overleg met deze meldkamer. Dus samenvattend: V&S is naar mijn mening met zijn specifieke specialisme domein 4 en bekendheid met de grote stations en problemen alsmede het feit dat hij ook service gericht is effectiever dan de LE/RE in zijn huidige staat.
@volvo,
Melkertbanen gaat mij te ver. Evenals een opmerking k- a:(
Met uw opmerking zou een politieke partij nog het idee kunnen krijgen om alle boa's te promoten tot...:@
Stadstoezicht zijn trouwens boa's.
Melkertbanen gaat mij te ver. Evenals een opmerking k- a:(
Met uw opmerking zou een politieke partij nog het idee kunnen krijgen om alle boa's te promoten tot...:@
Stadstoezicht zijn trouwens boa's.
@volvo ik ben het met u eens dat de wijkagent niet vervangen zou moeten worden. De wijkboa is naar mijn mening nog niet op het punt van ontwikkeling dat hij deze zorg zou kunnen dragen.
Puur en alleen omdat er geen organisatie achter staat zoals dat bij de politie wel is.
De KMAR is tevens niet bedoelt voor handhavingstaken die nu door veelal door handhaving domein 1 worden opgepakt.
Ik moet er tevens bij zeggen dat ik het enorm spijtig vind dat er nog over 'melkert' banen word gesproken.
Aan alle kanten word de BOA branche geprofessionaliseerd maar ze hebben nog een lange weg te gaan.
Naar mijn mening ook voor een groot gedeelte dankzij hun voorgangers.
Puur en alleen omdat er geen organisatie achter staat zoals dat bij de politie wel is.
De KMAR is tevens niet bedoelt voor handhavingstaken die nu door veelal door handhaving domein 1 worden opgepakt.
Ik moet er tevens bij zeggen dat ik het enorm spijtig vind dat er nog over 'melkert' banen word gesproken.
Aan alle kanten word de BOA branche geprofessionaliseerd maar ze hebben nog een lange weg te gaan.
Naar mijn mening ook voor een groot gedeelte dankzij hun voorgangers.
Help me...
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/04/30/stationsverbod-voor-overlastgevers-per-1-mei
Graag in details. Cijfers, feiten, regelgeving, documentatie en waar ik dit kan teruglezen.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/04/30/stationsverbod-voor-overlastgevers-per-1-mei
Graag in details. Cijfers, feiten, regelgeving, documentatie en waar ik dit kan teruglezen.
@Slidestops
Kleine verbetering. Een agent kan geen aanwijzing betreffende artikel 73 geven, de agent is namelijk niet in dienst van de vervoerder en kan dus niet namens deze vervoerder een aanwijzing geven betreffende de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang. 😉
Kleine verbetering. Een agent kan geen aanwijzing betreffende artikel 73 geven, de agent is namelijk niet in dienst van de vervoerder en kan dus niet namens deze vervoerder een aanwijzing geven betreffende de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang. 😉
@kenzvr
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/stationsverbod-op-grond-van-de-wp2000-31167/index3.html#post203923
Fijn als je het wel kan (en mag) toelichten.
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/stationsverbod-op-grond-van-de-wp2000-31167/index3.html#post203923
Fijn als je het wel kan (en mag) toelichten.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/04/30/stationsverbod-voor-overlastgevers-per-1-mei
Graag in details. Cijfers, feiten, regelgeving, documentatie en waar ik dit kan teruglezen.
U vraagt, wij draaien.
Ik hoop wel dat u begrijpt dat ik niet het eindrapport van het taskforce OV van 2009 zo bij de hand heb. :8
Kleine verbetering. Een agent kan geen aanwijzing betreffende artikel 73 geven, de agent is namelijk niet in dienst van de vervoerder en kan dus niet namens deze vervoerder een aanwijzing geven betreffende de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang. ;)
Wat een agent echter wel kan doen is op grond van art 184 een bevel of vordering doen/geven.
Subsidiair gezien is V&S hier dus ook sterker dan de agent aangezien ze de keuze hebben tussen 73/184.
Wat begon als een interesse in dit topic is onderhand een beetje uit de hand aan het lopen, excuus 😉.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.