Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie | NS Community

Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie


Steeds vaker worden controles van vervoersbewijzen uitgevoerd door de spoorwegpolitie. Dus mannen in knalgele pakken met wapens, handboeien etc. Meestal lijkt er niks aan de hand te zijn in de trein, geen lastige reizigers ofzo, het is op tijdstippen dat er doorgaans niks gebeurt, dus niet 's nachts of in het weekend, maar op tijden dat mensen naar hun werk reizen, en er is meestal gewoon een conducteur aan boord, die nl. de stations door de intercom omroept. Het is als gewone reiziger nogal intimiderend om zo naar je vervoersbewijs te worden gevraagd en het schept een soort crisissfeer. Aan ze vragen waarom de conducteur de vervoersbewijzen niet controleert, waarbij je netjes aangeeft dat je het op deze manier niet zo prettig vindt helpt niet veel want je krijgt nauwelijks meer dan een nietszeggend antwoord, als je al een antwoord krijgt. Vandaar dat ik het maar eens hier vraag. Het lijkt mij dat de NS terughoudens zou moeten zijn met deze manier van vervoersbewijzen controleren...

166 reacties

Reputatie 6
Badge
Mijn vervoersbewijs krijgen ze niet eens als ze me niet netjes groeten. Als ze boos lijken, maak ik ze nóg bozer door simpelweg te vragen ''is er iets? Of vind je het uitzicht zo mooi?''. Geen politie-man kan daar tegen op 🆒
Reputatie 4
Badge
Ik neem aan dat die teams er voor zijn om tussen twee stations de hele trein uit te kammen zodat zwartrijders niet simpelweg weglopen van de conducteur die het, zeker in de spits, niet voor elkaar krijgt om een hele trein te controleren voor de volgende stop/ontsnappingsmogelijkheid.
Dit is geen spoorwegpolitie, die bestaat al jaren niet meer.
Deze mobiele controleploegen zijn NS Veiligheid en Service-teams.
Naast service verlenen aan de reizigers en op ad-hoc basis de kaartjes van de reizigers controleren, hebben zij taken als het ondersteunen conducteurs bij bijvoorbeeld agressie, of als een trein gestrand is en geëvacueerd moet worden, komen zij ter plaatse om bij de evacuatie te helpen.
Voor een greep uit hun werkzaamheden is het wellicht leuk om eens te kijken op hun speciale Facebookpagina: https://www.facebook.com/nsvens/
Meestal lijkt er niks aan de hand te zijn in de trein
Je kunt het ook omdraaien. Omdat de controleploegen er zijn, is er niks aan de hand. Misschien is het zo dat ze tijd over hebben en om zich nuttig te maken, vervoersbewijzen gaan controleren. Het zal ongetwijfeld het werk van de conducteurs verlichten en de stiptheid van de treinen verhogen.
Ook ik kwam ze tegen, er had 1 reiziger niet ingecheckt... die kreeg geen boete maar wel een kaartje om het poortje te kunnen openen...

Er was overigens geen conducteur/trice op die trein.

3 man om een SLT 4tje te controleren, kwam best intimiderend over..
Reputatie 3
Mijn vervoersbewijs krijgen ze niet eens als ze me niet netjes groeten. Als ze boos lijken, maak ik ze nóg bozer door simpelweg te vragen ''is er iets? Of vind je het uitzicht zo mooi?''. Geen politie-man kan daar tegen op 🆒

Dit soort reacties kennen we nu wel. Als je niet zinnigers hebt bij te dragen dan op deze manier je aversie tegen gezagsdragers te ventileren, reageer dan niet. Deze mensen doen gewoon hun werk. Ze zitten volgens mij niet te wachten op reizigers die 'lollig' proberen te doen met als enige doel ze 'nog bozer' te maken.
Reputatie 6
Badge
Floris, jouw zuurpruim reacties kennen we nou ook wel. Ik geef mijn mening over hoe ik handel in dit geval. Dat jij je erop verheugt om je kaartje aan meneer de conducteur te laten zien, betekent niet dat ik ook sta te popelen dit te doen. Ik mag zelf weten hoe moeilijk ik het de mensen maak. Aan de andere kant kunnen zij het mij weer heel moeilijk maken als ik niet wil meewerken.

Het zijn mensen als jij die ervoor zorgen dat we MBO2'ers krijgen die zich hoog voelen omdat ze gezag mogen uitoefenen.

Bovendien zegt het genoeg dat je na 1 week niet reageren direct ingaat op een naar jouw mening nutteloze reactie. Nu jij weer.
Reputatie 6
landrsthrn, je hebt gelijk. Deze mensen samen met de conducters zijn namelijk ook de enigen die de chaos bij de ns kunnen oplossen. Ze zouden naast het hun ogen uit de kop schamen voor alle vertragingen zich eens alleen voor service en veilgheid moeten inzetten.
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me dat V en S geen invloed op en verantwoordelijkheid voor vertragingen hebben, daar gaat het hier volgens mij ook niet over.
Reputatie 6
Badge
Thom, op een ver gezochte manier kan alles. Je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat S en V voor vertraging zorgt door het behandelen van een agressieve zwartrijder. Dit is weliswaar nodig, maar je kan er niet omheen dat het voor vertraging kan zorgen.
Ik hoop dat de NS zelf ook nog even zo vriendelijk zou willen zijn een reactie te plaatsen.

Die mensen doen verder goed werk, en lopen doorgaans niet voor niets rond op stations of in de trein, daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is dat je ze m.i. terughoudend moet inzetten, zeker voor dit soort werkzaamheden, waar een conducteur voor is. Uitgerust met handboeien en wapens kaartjes controleren is enorme overkill, en moet je alleen doen als het echt nodig is. Maar het lijkt niet nodig te zijn, dus vraag ik ze waarom. Maar ik heb tot nu toe nog geen behoorlijk antwoord gekregen. Dwz. een antwoord in de zin van 'wij controleren omdat we melding hebben gekregen dat er lastige personen in de trein zitten' ofzo.

Het zou nuttig zijn wanneer er in dit soort gevallen even iets omgeroepen werd. Net zoals wanneer de trein langer moet wachten ed.

NS, luister naar je klanten en doe er je voordeel mee!
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk inderdaad in termen van noordelijke nuchterheid. Die houding wordt zelfs in West-Nederland meer en meer omarmd.;-)
Reputatie 3
Floris, jouw zuurpruim reacties kennen we nou ook wel. Ik geef mijn mening over hoe ik handel in dit geval. Dat jij je erop verheugt om je kaartje aan meneer de conducteur te laten zien, betekent niet dat ik ook sta te popelen dit te doen. Ik mag zelf weten hoe moeilijk ik het de mensen maak. Aan de andere kant kunnen zij het mij weer heel moeilijk maken als ik niet wil meewerken.

Als dat de manier is waarop je in het leven staat, gezellig hoor... Ik vraag me af wie er hier nu de zuurpruim is.

Het zijn mensen als jij die ervoor zorgen dat we MBO2'ers krijgen die zich hoog voelen omdat ze gezag mogen uitoefenen.

Huh? Hoezo zorg ik ervoor dat we MBO2'ers krijgen?


Bovendien zegt het genoeg dat je na 1 week niet reageren direct ingaat op een naar jouw mening nutteloze reactie. Nu jij weer.

En waar dit op slaat is me ook een raadsel. Hou je van iedereen bij wanneer hij of zij ergens op reageert?
Reputatie 6
Badge
Trouwens, even een vraag: mogen die mensen van S en V net als de Hoofdconducteur de 1e klas vrijgeven bij grote drukte?
3 man om een SLT 4tje te controleren, kwam best intimiderend over..
Waarom precies? Ik krijg juist altijd een extra gevoel van veiligheid. Die mensen zijn er voor ons!
Ik ben in principe tegen overbodige controles, maar de afgelopen decennia hebben volgens mij duidelijk aangetoond dat controles in en rond de trein een absolute must zijn voor de veiligheid. En ja, alleen al het aangezicht van "intimiderende" kleding en accessoires (b.v. handboeien) helpen daar bij.
Reputatie 6
Badge
Martin, in de Metro heb je ook 3 man om een metrootje te controleren, maar wel zonder wapens. Toch geven zij ook een gevoel van veiligheid aan de reizigers. Het kan zonder wapens, en ik vind ze dat best eens mogen proberen. En anders alsnog terugvallen.
Reputatie 4
Badge
Ik mag zelf weten hoe moeilijk ik het de mensen maak. .

ah, dus dat is de manier waarop jij er voor zorgt dat je wél met NS kunt reizen maar NS niets aan je verdient. Je zorgt ervoor dat er zoveel tijd aan je besteed wordt dat je treinkaartje op gaat aan loon. 😛
Reputatie 6
Badge
Gert-Jan G, ik vind dat wel een creatieve denkwijze. Leuk bedacht 😛
Deze controle methode door S&V is afgekeken van de RET en blijkt veel effectiever dan die door conducteurs in de trein.
Voor de volledigheid: ik woon in een kleine, rustige stad in het midden/oosten van het land. De treinen zijn daar zelden mudvol, en de mensen zijn een stuk kalmer dan in het westen. Dit soort controles vinden bijv. plaats op forenzen die 's ochtends rustig hun krantje zitten te lezen. Op de lijnen waarop ik reis was er voorafgaand aan de introductie van deze manier van controleren nooit iets aan de hand dat invoering ervan billijkt.
Nodeloos spierballenvertoon van beveiligers her en der helpt helemaal nergens tegen, integendeel, dat creeert alleen maar een sfeer van gespannenheid, want blijkbaar is dat vertoon ergens voor nodig, denken mensen dan al gauw. En als ze vervolgens denken 'maar gelukkig is het wel fijn dat ik goed beschermd word' is dat, alles bij elkaar genomen, dus helemaal niet positief!

ALS het ergens voor nodig is vind ik bewapende beveiligers en controleurs prima, maar als het nergens voor nodig is, en zogenaamd 'preventief' wordt gedaan, is het overal rondlopen van dat soort mensen zeer, zeer schadelijk voor het algemene klimaat van de publieke ruimte.

Ik heb ondertussen uit het bovenstaande geleerd dat het hier het team 'Service en Veiligheid' van de NS betreft. Een normaal antwoord geven op een normale vraag ('waarom controleert u ipv. de conducteur, is er iets aan de hand ?') , wat ik nog niet echt heb ervaren, vind ik overigens wel zo ongeveer de eerste indicatie van echte serviceverlening.

Maar goed. De NS lijkt geen sjoege te geven hier. Dat is jammer, want een simpel antwoord van hen zou (het helaas voor internetforums ongeveer standaard)gekrakeel waarschijnlijk overbodig hebben gemaakt.
Reputatie 7
Badge +4
Strikt genomen gaat het om bevoegd of niet en dat zijn ze. Het inzetten van deze mensen in het Westen zal ongetwijfeld meer rendement geven. Toch zijn ze ook actief daarbuiten, bijvoorbeeld Maastricht-Eijsden.

Deze jongens geven mij persoonlijk een groot gevoel van veiligheid, al begrijp ik heel goed dat er mensen juist niet blij mee zijn. Dat is ook de bedoeling.
Deze controle methode door S&V is afgekeken van de RET en blijkt veel effectiever dan die door conducteurs in de trein.

de methode mag dan eventueel wel werken, maar als ik het zo lees, is de benadering van deze mensen redelijk klantonvriendelijk, niet slim van de ns, ze staan al niet zo sterk.
Deze jongens geven mij persoonlijk een groot gevoel van veiligheid, al begrijp ik heel goed dat er mensen juist niet blij mee zijn. Dat is ook de bedoeling.

Alleen de aanwezigheid van echte politie geeft mij een gevoel van veiligheid, maar die zijn wegbezuinigd.

Ze nemen tegenwoordig willekeurige treinen en komen zelfs is het Oosten....
@non_ns
Al te goed is buurman gek. De RET is er aardig in geslaagd gespuis en zwartrijders de metro uit te krijgen.
Reputatie 7
Badge +4
Onderschat het niet. Deze jongens hebben desnoods geweldsbevoegheid, net als bij de politie en dat kan net het verschil maken bij de types die zichzelf als het centrum van het universum beschouwen. Als een zwartrijder zich geïntimideerd voelt en geen kant meer op kan met het voorlezen van het grote smoezenboek, gaat het alleen maar beter in de trein. Het geeft een goed gevoel bij het fors betalende publiek.

Er mogen van mij wel wat meer van deze gorillaploegen komen 😉 Ik denk dat het nog uit kan ook. Is het niet door sanctie dan is het is het dat wel door preventie. Niets werkt beter dan een bijna zekere pakkans.

Reageer