Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie | NS Community

Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie


Steeds vaker worden controles van vervoersbewijzen uitgevoerd door de spoorwegpolitie. Dus mannen in knalgele pakken met wapens, handboeien etc. Meestal lijkt er niks aan de hand te zijn in de trein, geen lastige reizigers ofzo, het is op tijdstippen dat er doorgaans niks gebeurt, dus niet 's nachts of in het weekend, maar op tijden dat mensen naar hun werk reizen, en er is meestal gewoon een conducteur aan boord, die nl. de stations door de intercom omroept. Het is als gewone reiziger nogal intimiderend om zo naar je vervoersbewijs te worden gevraagd en het schept een soort crisissfeer. Aan ze vragen waarom de conducteur de vervoersbewijzen niet controleert, waarbij je netjes aangeeft dat je het op deze manier niet zo prettig vindt helpt niet veel want je krijgt nauwelijks meer dan een nietszeggend antwoord, als je al een antwoord krijgt. Vandaar dat ik het maar eens hier vraag. Het lijkt mij dat de NS terughoudens zou moeten zijn met deze manier van vervoersbewijzen controleren...

166 reacties

Even ter info. De teams van VenS hebben geen wapens bij zich. Ze hebben wel handboeien bij. VenS mogen geen 1e klas vrij geven, dat kan alleen de HC die Chef van de trein is. Een team meldt zich ook altijd bij deze HC en vraagt of ze nog wat kunnen betekenen voor die HC. Denk dus aan ondersteuning controle. Het fijne voor ons is dat deze teams direct kunnen afstappen en zorgt voor meer controle tussen stations.
Onderschat het niet. Deze jongens hebben desnoods geweldsbevoegheid, net als bij de politie en dat kan net het verschil maken bij de types die zichzelf als het centrum van het universum beschouwen. Als een zwartrijder zich geïntimideerd voelt en geen kant meer op kan met het voorlezen van het grote smoezenboek, gaat het alleen maar beter in de trein. Het geeft een goed gevoel bij het fors betalende publiek.

Er mogen van mij wel wat meer van deze gorillaploegen komen 😉 Ik denk dat het nog uit kan ook. Is het niet door sanctie dan is het is het dat wel door preventie. Niets werkt beter dan een bijna zekere pakkans.


alleen al het feit dat ze gorrillaploegen genoemd kunnen worden maakt ze verwerpelijk, ik praat het niet goed, maar ook negatief/ semi agressief gedrag van de ns kan geweld uitlokken, en we leven niet in een politiestaan.
Reputatie 7
Badge +4
Ik noem ze zelf zo en met enige ironie. In Nederland is op geen enkele wijze sprake van een politiestaat.
Het controleren van een kaartje is geen geweld uitlokken, het hoort bij een controletaak en de praktijk in de trein is dat het geweld vaak komt van mensen zonder kaartje. Non-cooperatie van deze categorie lokt juist geweld uit en een benadering die deze groep niet aanstaat is geen excuus, noch een uiting van wat je in een politiestaat ziet.

Ik kan je verzekeren dat Nederland wel degelijk een rechtsstaat is, dusdanig dat veel landen daar jaloers op kunnen zijn. Overal gaat wel eens wat mis maar de Nederlandse politie is echt uiterst correct in vergelijking met die in de meeste landen. Zelfs de West-Europese. Frankrijk is strenger maar geen politiestaat.
@non_ns
Sommige mensen zijn zo gewend dat zwartrijden wordt getolereerd dat ze boos zijn als er echt wordt gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge +4
De mensen met een omgekeerd normbesef vormen de basis van veel ellende in de trein. Zorg voor een geldig kaartje en je hebt geen problemen, maar ja daar moet je voor betalen. We moeten het niet normaal gaan vinden dat zwartrijders met agressie nog wegkomen ook. Zwartrijden beboeten is goed maar het beboeten van agressie en escalatie is is nog veel beter. Al zal het wel vervelend zijn dat hun gevoel van autonomie wordt aangetast.
Er zou toch gekozen kunnen worden voor de reiziger die betaalt en niet ongevraagd met deze agressie geconfronteerd wenst te worden.
Handhaven is duur maar het betaalt zich zelf terug met een betere samenleving.
, ik praat het niet goed, maar ook negatief/ semi agressief gedrag van de ns kan geweld uitlokken, en we leven niet in een politiestaan.

Nou overdrijf je volgens mij wel een beetje. Ik heb al veel controleploegen gezien en altijd waren ze van onberispelijk gedrag. Zeker niet negatief of semi-agressief. Deze mensen lokken juist geen geweld uit, net als conducteurs. Het aanpakken van zwartrijders en ander schorem heeft niks met uitlokken te maken.
Maar de vraag is waarom ze opeens zo vaak opduiken in willekeurige treinen.
Is het beleid veranderd, waar is de conducteur zelf?
Waarom controleren ze kaartjes, ze zijn toch ter ondersteuning van de conducteur?
Er wordt extra controle ingezet oa op basis van de meldingen van de HC's. Veel HC knippen mee, althans ik altijd en deze teams noemen wij het flexteam. Die gaan ook op onbemenste stations polshoogte nemen en onderweg helpen ze ons met de controle. Het beleid is niet veranderd.
De trein kwam leeg binnen, er was geen conducteur in zicht.
De groep stapte vlak voor mij in en kon dus duidelijk zien dat ze geen overleg hadden met een hc. En er waren geen incidenten, dat lijkt me ook vrij logisch bij een lege trein.
Ik had ook niet het idee dat ze op zoek waren naar incidenten of meldingen.
Ik denk dat ze gewoon een willekeurige trein namen (overvol 4tje slt....) om nuttig te zijn. Misschien was er geen conducteur beschikbaar, en was dit een oplossing.
VenS kunnen geen taken HC overnemen en als de trein leeg binnenkwam is het goed mogelijk dat beide partijen elkaar hebben gesproken. Dit kan face-to-face of via de portofoon. Soms mogen ze zelf kiezen welke trein ze pakken voor extra controle, maar dat gaat altijd in overleg met de HC. Denk dat de HC iig niet bij jou in de buurt gestaan zal hebben als je hem niet gezien hebt. Ik word ook wel eens over het hoofd gezien 🙂.
Reputatie 2
Deze jongens geven mij persoonlijk een groot gevoel van veiligheid, al begrijp ik heel goed dat er mensen juist niet blij mee zijn. Dat is ook de bedoeling.

Alleen de aanwezigheid van echte politie geeft mij een gevoel van veiligheid, maar die zijn wegbezuinigd.

Ze nemen tegenwoordig willekeurige treinen en komen zelfs is het Oosten....
Echte politieagenten krijgen hetzelfde salaris als deze medewerkers, onder druk van de vakbonden heeft NS er veel extra opgeleid en daar plukken we nu de vruchten van. Als je ze vervelend vind zou ik klagen bij de politiek of bij de reizigersorganisaties http://voorbeterov.nl/contact & https://rover.nl/klantenservice/klacht-bij-rover
Floris, jouw zuurpruim reacties kennen we nou ook wel.

Het zijn mensen als jij die ervoor zorgen dat we MBO2'ers krijgen die zich hoog voelen omdat ze gezag mogen uitoefenen.
.
Hand in hand lopen als LHBT koppel is in Eindhoven blijkbaar een verstoring van de bedrijfsvoering aldus haatbaarddragende Veiligheid en Servicemedewerkers.3 man om een SLT 4tje te controleren, kwam best intimiderend over..
Waarom precies? Ik krijg juist altijd een extra gevoel van veiligheid. Die mensen zijn er voor ons!
Ik ben in principe tegen overbodige controles, maar de afgelopen decennia hebben volgens mij duidelijk aangetoond dat controles in en rond de trein een absolute must zijn voor de veiligheid. En ja, alleen al het aangezicht van "intimiderende" kleding en accessoires (b.v. handboeien) helpen daar bij.
NS heeft bij de omvorming van Service en Veiligheid naar Veiligheid en Service er bewust voor gezorgd voor een extra intimiderende uitstraling waaronder het openlijk dragen van handboeien. De Facebookpagina (https://www.facebook.com/nsvens/?fref=ts) is wat mij betreft geen verrijking voor hun imago, zeker dankzij sommige reguurders.
Handhaven is duur maar het betaalt zich zelf terug met een betere samenleving.
Bron? De gemeentelijke BOA's zijn nauwelijks effectief gebleken in de loop der jaren en ook uw 2e speerpunt strenger straffen is al diverse malen ontkracht door de wetenschap.
Ik ervaar de onverwachtse aanwezigheid van VenS als alarmerend omdat je denkt dat er een incident gaande is.
Als er een gevaarlijk agressief persoon of erger in de trein zit die opgepakt moet worden wil ik daar niet in de buurt zitten.
Daar komt het onderbuik gevoel van, nu wist ik dat de trein leeg was, maar je schrikt er van.
Reputatie 7
Badge +4
Als er een, zo u noemt 'gevaarlijk agressief persoon' in de trein zit, komt de aanwezigheid van deze mannen uw veiligheidsgevoel ten goede, lijkt me. Dat ze er zijn, duidt eerder op intensieve controle dan dat er daadwerkelijk sprake is van een bedreiging door een medepassagier, al kan het natuurlijk wel. Maar goed, de beleving in dit soort zaken kan natuurlijk verschillend zijn.
Het bleek dat de heren klaar waren met hun dienst op Station Leiden en naar de volgende inzet of gewoon naar huis gingen.
Om niet aangegaapt te worden door passagiers met vragende blikken zijn ze een ronde gaan lopen.
Het was ook niet de bedoeling boetes uit te delen (zoals ik al eerder schreef "betrapte" ze een vergeten incheck die niet beboet werd).

Op Leiden centraal en andere poortjes stations wordt er geklaagd over meelopers (tailgating) Om dat tegen te gaan zie je ze vaker in actie.
Controles zijn ook in burger, wat veel beter werkt lijkt mij:

"Leiden Centraal en station Delft. Dit ging veelal om "tailgaten" het achter een andere reiziger aan lopen door de poortjes zonder in/uit te checken. Dit kan voor de andere reiziger erg intimiderend overkomen. Vandaar dat er een sanctiebedrag van 90 euro op staat.
Om deze overlast tegen te gaan hebben wij controles in burger gehouden. Dit resulteerde in meerdere processen-verbaal onder andere voor het tailgaten, het niet hebben van een geldig vervoerbewijs en het niet kunnen tonen van een geldig identiteitsbewijs op eerste vordering.
Voorkom dit soort situaties, mocht je als reiziger ooit op één of andere manier niet uit kunnen checken. Kijk dan of er een NS-medewerker in de buurt is en doe daar je verhaal. Indien er geen NS-medewerker in de buurt is kun je altijd terecht bij de NS-Service en alarmzuil "
Duidelijke informatie Bob.
Reputatie 6
Badge
Trouwens, in de Metro's van GVB zie ik ook nooit conducteurs. Ze zullen er wel van uitgaan dat men daar altijd netjes incheckt. Of ze hadden daar ook gorilla's met AK47's, maar na wat geklaag zijn ze ermee gestopt 😛
In tegenstelling tot de RET vertoont het GVB nog steeds alle kenmerken van een sociale werkplaats.
Reputatie 6
Badge
Geef daar eens wat argumenten voor, want die opmerking is wel heel erg breed. Waarom vind je dat, en waardoor is het bij het RET minder?
Bij het GVB wordt er bij controles met de pet naar gegooid onder het motto dat de verliezen toch wel met subsidie worden aangevuld. Alles draait bij het GVB om het tevreden stellen van het personeel.
Reputatie 4
Kan er geen verzameltopic komen over Veiligheid en Service en aanverwante. Het heeft denk ik weinig zin om dezelfde discussies steeds terug te laten keren.
Reputatie 6
Badge
Het heeft wel degelijk zin, anders zouden er niet zoveel mensen reageren.
Ik heb het via Twitter gevraagd:

"@NS_VenS Doen jullie dit op verzoek van het rijdend personeel, of is het uit eigen initiatief?
NSVeiligheid&Service

@bob Aan de hand van alle binnenkomende meldingen/informatie. Maar soms ook spontane samenwerkingen met collega's van @PolitieLE."

Ze zullen de HC op de betreffende treinen uiteraard inlichten.

Zonder extra reden een trein uitkammen blijf ik onnodig paniek veroorzaken, al helemaal met politie erbij.
Reputatie 2
Ik heb een tijd lang gehad dat ze steevast de trein van 6.21 uitkamde bij Delft, ik begon ze bijna persoonlijk te kennen. Vaak leek het zinloos, maar vaak ook werd uitgaanspubliek aangespoord tot een beetje socialer gedrag en ik was dan ook blij om ze af en toe te zien. De 1e dagen vingen ze zelfs een aantal hardnekkige zwartrijders Delft Zuid - Moerwijk en 1 met fiets zonder extra kaartje, maar dat effect ging er op den duur er wel af..

De RET manier ben ik ook erg bekend mee en werkt ook erg goed al zie ik dat op Rotterdam Zuid wel meer mensen uit de metro worden gehaald dan in andere gebieden.. Dus vliegende controles helpen in mijn ogen zeker wel, maar de hardnekkige blijf je toch houden..
Reputatie 5
Simpele stelling: Als je tegen deze controles bent heb je blijkbaar iets te verbergen...
Dat is hetzelfde als zeggen dat je je privacy moet opgeven, omdat je toch niets te verbergen heb.

Onzinnig argument en erg naief.

Reageer