Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie | NS Community

Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie


Steeds vaker worden controles van vervoersbewijzen uitgevoerd door de spoorwegpolitie. Dus mannen in knalgele pakken met wapens, handboeien etc. Meestal lijkt er niks aan de hand te zijn in de trein, geen lastige reizigers ofzo, het is op tijdstippen dat er doorgaans niks gebeurt, dus niet 's nachts of in het weekend, maar op tijden dat mensen naar hun werk reizen, en er is meestal gewoon een conducteur aan boord, die nl. de stations door de intercom omroept. Het is als gewone reiziger nogal intimiderend om zo naar je vervoersbewijs te worden gevraagd en het schept een soort crisissfeer. Aan ze vragen waarom de conducteur de vervoersbewijzen niet controleert, waarbij je netjes aangeeft dat je het op deze manier niet zo prettig vindt helpt niet veel want je krijgt nauwelijks meer dan een nietszeggend antwoord, als je al een antwoord krijgt. Vandaar dat ik het maar eens hier vraag. Het lijkt mij dat de NS terughoudens zou moeten zijn met deze manier van vervoersbewijzen controleren...

166 reacties

Nou, ik wil ook wel wat stapjes zetten hoor, maar moet eerlijk toegeven dat ik zo naar bed wil.

Dit is natuurlijk slechts beperkte informatie. Zeer beperkt 😞 Maar vooruit, is een boa in dit geval een bestuursorgaan?
Nou, ik wil ook wel wat stapjes zetten hoor, maar moet eerlijk toegeven dat ik zo naar bed wil.

Dit is natuurlijk slechts beperkte informatie. Zeer beperkt 😞 Maar vooruit, is een boa in dit geval een bestuursorgaan?


Mogelijk, de BOA is namelijk wel een persoon met enig openbaar gezag bekleed.
Ik ben er nu ook wel klaar mee voor de avond.
Fijne avond allen!
Reputatie 4
@volvo ik ben het met u eens dat de wijkagent niet vervangen zou moeten worden. De wijkboa is naar mijn mening nog niet op het punt van ontwikkeling dat hij deze zorg zou kunnen dragen.
Puur en alleen omdat er geen organisatie achter staat zoals dat bij de politie wel is.

Helemaal mee eens, om nog contact te houden met de gewone burger als politieorganisatie blijft de wijkagent noodzakelijk, de drempel om bijvoorbeeld aangifte te doen wordt hierdoor lager.

De KMAR is tevens niet bedoelt voor handhavingstaken die nu door veelal door handhaving domein 1 worden opgepakt. Wel om hoog risico objecten te beveiligen en grenscontroles uit te voeren. 😉

Ik moet er tevens bij zeggen dat ik het enorm spijtig vind dat er nog over 'melkert' banen word gesproken.
Aan alle kanten word de BOA branche geprofessionaliseerd maar ze hebben nog een lange weg te gaan.
Naar mijn mening ook voor een groot gedeelte dankzij hun voorgangers.

Zolang dit soort schandalen nog aan het licht komen, zal het imago niet snel beter worden. Moet wel zeggen dat de slechte naam vooral rondom stadstoezicht kleeft.
http://www.ed.nl/helmond/boa-s-mogelijk-in-dienst-bij-gemeente-helmond-en-takenpakket-gaat-op-de-schop~a35f5f68/
Zolang er licht is aan het eind van de tunnel, en de zon morgen opkomt om mij te activeren :8

Ben ik eigenlijk wel blij dat ie straks ondergaat.

Dat etentje gisteren was niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk een beetje een galgenmaal. :(

Misschien dat het weekend meer vreugde brengt. 🙂
Reputatie 4
Dat u hier een conducteur afrekent op zijn kennis van art 70 tm 73 en zijn beschermpakket beschouw ik eveneens als zeer frapant. Het is nou eenmaal de beste man zijn werk.

Daar ben ik het niet mee eens. Het werk van een conducteur is klanten een dienst leveren. Niet regeltjes uit het hoofd leren.
Reputatie 7
Badge
Zolang er licht is aan het eind van de tunnel, en de zon morgen opkomt om mij te activeren :8

Ben ik eigenlijk wel blij dat ie straks ondergaat.

Dat etentje gisteren was niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk een beetje een galgenmaal. :(

Misschien dat het weekend meer vreugde brengt. :)


Het etentje?
Het etentje van gisteren was geen succes. Qua gezelligheid wel hoor, maar voor de rest niet mijn keuken...
Ik blijf hem gewoon plaatsen, het zijn dit soort situaties die ervoor zorgen dat een reiziger cq. klant een negatief beeld van HC's en VenS krijgt. En dat vind ik niet zo gek.

https://forum.ns.nl/ns-business-card-57/klassewissel-van-2e-naar-1e-klas-op-ns-businesscard-5668/index2.html#post235246

Absoluut, het grootste gedeelte doet op een nette manier het werk zoals besteld, maar het vertrouwen komt te voet en vertrekt toch weer te paard. Exact op tijd, overigens.
Reputatie 7
Badge
Het etentje van gisteren was geen succes. Qua gezelligheid wel hoor, maar voor de rest niet mijn keuken...

Ooh dat is wel jammer om te horen. Ben jij zo´n slechte kok dan Nooduitgang? 🙂
Ik blijf hem gewoon plaatsen, het zijn dit soort situaties die ervoor zorgen dat een reiziger cq. klant een negatief beeld van HC's en VenS krijgt. En dat vind ik niet zo gek.

https://forum.ns.nl/ns-business-card-57/klassewissel-van-2e-naar-1e-klas-op-ns-businesscard-5668/index2.html#post235246

Absoluut, het grootste gedeelte doet op een nette manier het werk zoals besteld, maar het vertrouwen komt te voet en vertrekt toch weer te paard. Exact op tijd, overigens.


Tja.. voor elke negatieve ervaring denk ik dat er wel 10 positieve zijn waar je niks over hoort.
Ik zou u als tip geven om V&S eens te gaan volgen op Facebook, deze mensen krijgen nogal niet wat voor de kiezen.
Bekijk dit filmpje eens 🙂
Tja.. voor elke negatieve ervaring denk ik dat er wel 10 positieve zijn waar je niks over hoort.
Ik zou u als tip geven om V&S eens te gaan volgen op Facebook, deze mensen krijgen nogal niet wat voor de kiezen.

Dat kan zijn, ik heb een prima beeld van de werkzaamheden van VenS verders, maar ik vind het essentieel dat je je ook kunt inleven in de situaties waarin een reiziger negatieve ervaringen heeft met VenS, en daardoor de pet er wat minder hoog van op heeft. Vanuit mijn werkzaamheden zie en spreek ik een hoop toffe gasten in deze club, maar kan ook zeker een aantal rotte appels aanwijzen. Enkel als een versleten plaat 'VenS is fantastisch' roepen vind ik te gemakkelijk.

Facebook doe ik niks mee, de verwijzing naar Jan-Willem z'n filmpje vat ik maar op als niet aan mij gericht 😃
de verwijzing naar Jan-Willem z'n filmpje vat ik maar op als niet aan mij gericht :D
Was ook niet voor jou bedoeld idd, maar gewoon algemeen voor degene die stiekem niet weten wat er precies gedaan wordt door V&S en al direct een vooroordeel hebben 🙂
Top, dan begrijpen we elkaar 😉

Er is veel te weinig controle. Blij te zien dat er meer gecontroleerd wordt. Wat mij betreft sluiten ze de toegang tot de perrons volledig af voor mensen die geen vervoersbewijs kunnen tonen. 

En ja, zij zijn de autoriteit, zij bepalen wat jij wel of niet mag op hun station en trein. Jammer voor je tere ego'tje als je daar moeite mee hebt. 

Reputatie 7
Badge +1

@Rammetje Het is niet erg zinvol om in zo'n oud topic te reageren. 

Reageer