Waarom geen conducteurs door de trein ? | NS Community

Waarom geen conducteurs door de trein ?

  • 9 December 2021
  • 25 reacties
  • 1112 Bekeken

De laatste 8 maanden tussen Amsterdam Muiderpoort en NIjmegen getreind, twee keer per week.

Geen één keer zag ik een conducteur , echt geen één keer !  Dat is bespottelijk .

Dus geen controle vervoers-bewijzen , geen controle op dragen van mondmaskers.

Kom je in Nijmegen aan , daar komen ze uit machinisten-cabines gekropen , lekker een dutje

gedaan waarschijnlijk. Als U uw werk toch niet doet ; blijf lekker thuis . U wordt niet gemist.


25 reacties

Die Hc doet toch keurig zijn werk, anders had de trein niet gereden.  Als de Hc nml. niet aanwezig is op de trein dan blijft de trein staan op het station waar deze zou moeten vertrekken.

De Hc zorgt er voor dat op elk station waar gestopt wordt dat de deuren weer veilig gesloten worden en dat de trein weer kan vertrekken.

De andere taken van de Hc zijn momenteel op een lager pitje gezet door de RvB van de NS, dit omdat een werkgever de veilige werkomgeving van een medewerker moet verzorgen en dat is met Corona helaas niet mogelijk.  Om die reden heeft een Hc op dit moment de vrijheid om wel of niet door de trein te gaan, die keuze ligt dus bij de Hc.

Reputatie 7
Badge +3

Kip en ei verhaal.

Als de conducteur wat meer gaat controleren/handhaven zou de werkomgeving een stuk veiliger zijn.

Waarom wordt er steeds gezegd dat reizen met de trein veilig is en er nauwelijks Coronabesmettingen in het OV zijn?

Kip en ei verhaal.

Als de conducteur wat meer gaat controleren/handhaven zou de werkomgeving een stuk veiliger zijn.

Waarom wordt er steeds gezegd dat reizen met de trein veilig is en er nauwelijks Coronabesmettingen in het OV zijn?

Sorry MoDe maar met de tweedeling die er momenteel is wordt het steeds lastiger om als Hc alleen veilig de controles te doen en mensen aan te spreken.  Er is enorm veel agressie in het OV vanwege Corona en de maatregelen, ik heb er zelf dan ook alle begrip voor als Hc's wel door de trein gaan maar de confrontatie absoluut niet gaan opzoeken.  Lees ook even Loe haar topic, we weten allemaal dat Loes er in staat zoals het zou moeten als Hc maar in haar laatste berichten kun je heel duidelijk zien dat het momenteel niet goed gaat met als gevolg dat het ook mentaal niet goed gaat met de Hc's en het werk echt niet meer leuk is voor Hc’s.

En dat heeft niets te maken met dat er minder gecontroleerd wordt maar alles met wat er speelt in de wereld en dat mensen zeer korte lontjes hebben.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe We weten helemaal niet of er veel of weinig besmettingen zijn in het OV. Niemand gebruikt nog de coronamelder app en bij Bron- en Contactonderzoek wordt niet gekeken naar anonieme contacten in het OV. Er kan toch niemand achterhaald worden.

Het is dus logisch dat mensen zoveel mogelijk afstand houden in het OV.

Reputatie 7

Die Hc doet toch keurig zijn werk, anders had de trein niet gereden.  Als de Hc nml. niet aanwezig is op de trein dan blijft de trein staan op het station waar deze zou moeten vertrekken.

De Hc zorgt er voor dat op elk station waar gestopt wordt dat de deuren weer veilig gesloten worden en dat de trein weer kan vertrekken.

….

Waarbij ik me dan afvraag, of de deuren van de treinen die tussen Gouda en Alphen aan den Rijn pendelen, niet veilig worden gesloten en of het dan niet levensgevaarlijk met die treinen te reizen. 
 

Reputatie 7
Badge +1

De treinen tussen Gouda en Alphen aan den Rijn hebben dan ook aanpassingen zodat de machinist vanuit de cabine het overzicht kan bewaren en de deuren kan sluiten.

De normale treinen van NS hebben dat niet.

Reputatie 4

Kip en ei verhaal.

Als de conducteur wat meer gaat controleren/handhaven zou de werkomgeving een stuk veiliger zijn.

Waarom wordt er steeds gezegd dat reizen met de trein veilig is en er nauwelijks Coronabesmettingen in het OV zijn?

Sorry MoDe maar met de tweedeling die er momenteel is wordt het steeds lastiger om als Hc alleen veilig de controles te doen en mensen aan te spreken.  Er is enorm veel agressie in het OV vanwege Corona en de maatregelen, ik heb er zelf dan ook alle begrip voor als Hc's wel door de trein gaan maar de confrontatie absoluut niet gaan opzoeken.  Lees ook even Loe haar topic, we weten allemaal dat Loes er in staat zoals het zou moeten als Hc maar in haar laatste berichten kun je heel duidelijk zien dat het momenteel niet goed gaat met als gevolg dat het ook mentaal niet goed gaat met de Hc's en het werk echt niet meer leuk is voor Hc’s.

En dat heeft niets te maken met dat er minder gecontroleerd wordt maar alles met wat er speelt in de wereld en dat mensen zeer korte lontjes hebben.


Ehm Jeroen, ik weet niet of je het weet hoor, maar er zitten ook nog …...reizigers…… in de trein.

Die worden dus gewoon blootgesteld aan dat onveilige gedrag, en zijn dan vogelvrij verklaard als het misgaat, omdat de conducteur het gewoon vertikt kaartjes te controleren, al dan niet op last van bovenaf.

Maar als het inderdaad misgaat, NS is en blijft verantwoordelijk.

Die Hc doet toch keurig zijn werk, anders had de trein niet gereden.  Als de Hc nml. niet aanwezig is op de trein dan blijft de trein staan op het station waar deze zou moeten vertrekken..

Waarbij ik me dan afvraag, of de deuren van de treinen die tussen Gouda en Alphen aan den Rijn pendelen, niet veilig worden gesloten en of het dan niet levensgevaarlijk met die treinen te reizen. 

Treinen op regionale lijnen buiten de Randstad rijden al twintig jaar zonder HC. Ook de metro's van GVB en RET hebben geen HC, nooit gehad zelfs. En in andere landen zoals Duitsland hebben regionale treinen ook veelal geen conducteur.

Voor het openen en sluiten van deuren is geen conducteur nodig, dat kan de machinist net zo goed.

@Pluckie   De Hc is gewoon aanwezig voor als er wel iets aan de hand is maar het controleren op mondkapjes heeft totaal geen nut omdat als de Hc voorbij is het kapje weer af of naar beneden gaat. Het is dweilen met de kraan open.  Ik zie geen verschil waardoor de NS nu opeens anders verantwoordelijk zou zijn dan voorheen. Incidenten in de trein gebeuren of de Hc nu wel of niet door een trein loopt. En ik denk dat het aantal incidenten momenteel vele hoger zou zijn al de Hc wel door de trein loopt vanwege de agressie die er bij mensen leeft omtrent de corona maatregelen.

 

 

@Tamzin  De Machinist kan inderdaad de deuren sluiten echter kost dit meer tijd en met een halteertijd van ca. 42-48 seconden gaat dat op elke halte vertraging opleveren.  De machinist moet bij de NS namelijk uitstappen om de trein te overzien, dan fluiten en de sleutel draaien om de deuren te sluiten, nogmaals kijken en dan zijn eigen deur sluiten.  Vervolgens naar de cabine om zijn plek weer in te nemen en de trein in beweging te zetten.  Dat zijn een hoop extra handelingen die niet passen in het beperkte tijdsbestek welke daarvoor is. 

Daarnaast hebben we op het NS netwerk veel stations welke in een bocht liggen waardoor je vanaf de voorzijde van de trein niet de gehele trein kunt overzien. Hiervoor zou je dan als machinist naar een plek moeten lopen waar je de trein wel kunt overzien om te mogen sluiten, vervolgens kun je weer terug lopen naar je cabine.

@Jeroen

Dat uitstappen is echt niet nodig. Duitse S-bahnen rijden in veel Duitse regio's in de spits met treinen tot 12 bakken en daar sluiten ook machinisten de deuren zonder naar buiten te hoeven. Wel heb je dan op sommige stations (bochtige perrons) camera's met monitoren voor de machinist nodig. De Rotterdamse metro heeft trouwens ook stations die in een bocht liggen bijv. Stadhuis, net als Arriva bijv. In Martenshoek. 

@Pluckie   De Hc is gewoon aanwezig voor als er wel iets aan de hand is maar het controleren op mondkapjes heeft totaal geen nut omdat als de Hc voorbij is het kapje weer af of naar beneden gaat. Het is dweilen met de kraan open.  Ik zie geen verschil waardoor de NS nu opeens anders verantwoordelijk zou zijn dan voorheen. Incidenten in de trein gebeuren of de Hc nu wel of niet door een trein loopt. En ik denk dat het aantal incidenten momenteel vele hoger zou zijn al de Hc wel door de trein loopt vanwege de agressie die er bij mensen leeft omtrent de corona maatregelen.

 

Ja met die argumentatie kan je alle controle wel afschaffen. Doordat er al jaren niet meer gecontroleerd wordt in de trein, niet op juist vervoersbewijs, niet op mondkapjes, niet op tassen op de bank etc. Gaan de reizigers steeds meer de regels overtreden omdat je er toch altijd mee weg komt. Als je dan een keer wel gepakt wordt krijg je inderdaad vaker agressie, omdat de persoon nooit gecontroleerd werd en nu ineens wel. De NS heeft echt de naam dat er nooit gecontroleerd wordt en je gerust kan zwart rijden. Juist door niet de controleren krijg je steeds meer agressie en incidenten.

Als er wel structureel gecontroleerd wordt dan zorgt dat er ook voor dat minder mensen de regels overtreden. Tuurlijk zou het mooi zijn als iedereen zich altijd aan alle regels houd zonder controle, maar in zón wereld leven we niet.

Als voorbeeld van het zwartrijden. Ik heb toen ik in Amsterdam werkte gezien dat een groep jongeren iedere dag in hilversum incheckte bij de poortjes, bij de andere kan van de poortjes gelijk weer uitcheckte. In amsterdam stapte ze uit en checkte ze in bij de paal voor internationale reizigers binnen de poortjes en konden ze gratis uitchecken bij de poortjes. Aangezien op het stuk Hilversum - Amsterdam nooit gecontroleerd werd konden ze dit gerust doen en dat zijn precies de jongen de een incident gaan geven als ze die éne keer op de 100 wel gecontroleerd worden. Maar als de pakkans 50% is dan zouden ze deze hele constructie niet eens doen.
Ik heb dit toendertijd ook al een keer gemeld bij de NS, maar dat kwam volgens de NS niet voor. Want door de poortjes was het zwartrijden juist gedaald.

Reputatie 7

Het argument dat door de poortjes het aantal zwartreizigers is afgenomen is natuurlijk kul want juist die poortjes zijn voor NS reden om geen controle’s meer uit te voeren. En logisch gevolg is dan dat door een gebrek aan controle, er inderdaad minder zwart-  of grijs rijders worden aangetroffen. 


@marv87 slaat inderdaad de spijker op z’n kop. Juist door de afwezigheid van controle en zichtbaarheid van personeel in de laatste jaren, is de trein een vrijplaats voor anarchie geworden. Dat ziet elke reiziger, behalve de beleidsmakers achter hun bureau (of thuiskantoor) en de HC’s  die zich gedwongen voelen zich af te zonderen ‘om de andere taken’ uit te voeren.

Of bang zijn voor de anarchie in de trein maar het één is het gevolg van het andere.

@Tamzin   aangezien die voorzieningen er nu niet zijn is het nu niet mogelijk bij de NS treinen.

@marv87  Ik ben zelf ook van mening dat er streng gecontroleerd moet worden op geldige vervoersbewijzen, alleen de RvB van de NS denkt daar totaal anders over en vindt het belangrijker dat er service verleend wordt en heeft de kaartcontrole geminimaliseerd. Niet de Hc heeft dit uit de hand laten lopen maar de RvB van de NS, de Hc doet alleen wat hem/haar wordt opgedragen en dat was in corona tijd zo min mogelijk door de trein heen lopen. Dit probleem is niet door de Hc's veroorzaakt maar door de instructies die ze kregen van de NS.

Wat ik aangeef is dat als je nu opeens flink gaat controleren de Hc er alleen voor staat in de trein en het aantal treinen wat door agressie in de trein stil komt te staan erg groot zal zijn vanwege de mondkapjes ellende.  Wil je dit echt goed aanpakken dan had het kabinet hier ook politie voor vrij moeten maken die meteen goed kunnen doorpakken bij agressie. Een Hc heeft eigenlijk niets om zich te verdedigen tegen agressie en het niveau van agressie is momenteel gewoon te hoog.  Recent zijn er op de lijn Zwolle - Emmen 3 controleurs zo mishandeld dat ze thuis zitten, dit zou gewoon helemaal niet mogen gebeuren. Maar zelden dat treinpassagiers in dit soort gevallen de Hc steunen waardoor de Hc er gewoon alleen voor staat als iemand agressief wordt.  En dat gebeurt helaas al als er alleen gewezen wordt op het gebruiken van een mondkapje, ik heb dit zelf ook ervaren en was op dat moment gelukkig in de buurt voor de Hc zodat we met zijn tweeën waren.

Het is begrijpelijk dat er steeds meer Hc's stoppen in hun functie en ik geef ze geen ongelijk.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe We weten helemaal niet of er veel of weinig besmettingen zijn in het OV. Niemand gebruikt nog de coronamelder app en bij Bron- en Contactonderzoek wordt niet gekeken naar anonieme contacten in het OV. Er kan toch niemand achterhaald worden.

Het is dus logisch dat mensen zoveel mogelijk afstand houden in het OV.

Er wordt in diverse topics regelmatig gezegd dat er geen/weinig besmettingen in OV gemeld worden. Ik betwijfel dat. Want hoe kan het dan dat voor Corona forenzen sneller verkouden of ziek werden dan hen die geen gebruik maakten van OV?

Hielden mensen maar weer vaker 1,5 m afstand. Vanmorgen liep iemand vlak langs mij een winkel in, terwijl ik buiten stond te wachten tot dat ik met in acht nemen van afstand die winkel in kon. Vlak achter de deur was een personeelslid bezig om artikelen te pakken voor een klant. Die persoon passeerde niet alleen mij binnen een halve meter, maar ook personeelslid en klant.

Reputatie 7

Maar hoe ga je dan service verlenen als je alleen maar in de machinistencabine zit. Bij elk station een heel verhaal omroepen kan ik toch echt niet als service beschouwen. De afgelopen maanden zie ik bijna geen personeel meer ook niet bij afstanden van 150 km of meer. Dus de HC's doen dus ook niet wat de RvB wil. We zitten dus in een hele neerwaartse spiraal en als ik het zo zie heeft het personeel het dus al opgegeven. Kan toch niet de bedoeling zijn.

@Macklobell   Als je goed had gelezen dan had je het volgende in mijn post kunnen zien staan:

Niet de Hc heeft dit uit de hand laten lopen maar de RvB van de NS, de Hc doet alleen wat hem/haar wordt opgedragen en dat was in corona tijd zo min mogelijk door de trein heen lopen

 

En dat is dus wat de RvB communiceert richting de Hc's

Reputatie 7
Badge +3

Kip en ei verhaal.

Als de conducteur wat meer gaat controleren/handhaven zou de werkomgeving een stuk veiliger zijn.

Waarom wordt er steeds gezegd dat reizen met de trein veilig is en er nauwelijks Coronabesmettingen in het OV zijn?

Sorry MoDe maar met de tweedeling die er momenteel is wordt het steeds lastiger om als Hc alleen veilig de controles te doen en mensen aan te spreken.  Er is enorm veel agressie in het OV vanwege Corona en de maatregelen, ik heb er zelf dan ook alle begrip voor als Hc's wel door de trein gaan maar de confrontatie absoluut niet gaan opzoeken.  Lees ook even Loe haar topic, we weten allemaal dat Loes er in staat zoals het zou moeten als Hc maar in haar laatste berichten kun je heel duidelijk zien dat het momenteel niet goed gaat met als gevolg dat het ook mentaal niet goed gaat met de Hc's en het werk echt niet meer leuk is voor Hc’s.

En dat heeft niets te maken met dat er minder gecontroleerd wordt maar alles met wat er speelt in de wereld en dat mensen zeer korte lontjes hebben.

Ik heb moeite met het her en der gebruiken van het woord 2-deling. De 2-deling waar jij @Jeroen het over hebt wordt veroorzaakt door hen die tegen Coronamaatregelen zijn en niet door vaccinatie of QR-codes. In het begin van de pandemie is er al een 2-deling ontstaan, namens die van kwetsbaren en niet-kwetsbaren. Die kwetsbaren kom je op veel plaatsen waaronder de trein niet meer tegen. Zij blijven min of meer gedwongen door hen die lak hebben aan de Coronamaatregelen thuis.

Voor Corona was er al nauwelijks controle meer en heb ik meerdere incidenten meegemaakt waaronder een paar keer in de 1e klas. Allen op hetzelfde traject, zonder zichtbare conducteur. De maatschappij is inderdaad aan het verharden, maar zeg niet dat meer agressie de oorzaak is van minder controle. Met betere controle/handhaving zal het voor iedereen veiliger kunnen worden. Ik snap nog steeds niet waarom men in bus/tram/metro wel met mobiele teams kan werken en bij NS dit beperkt blijft tot een incidentele ingangscontrole.

Je zegt het zelf al, ze controleren met teams en de Hc is over het algemeen alleen.  De Hc's die nog jong van leeftijd zijn zie je steeds meer kiezen om machinist te worden of elders te gaan werken. De oudere Hc’s die blijven om die paar jaar vol te maken maar gaan zich echt niet meer druk maken over wat er nu in de trein allemaal gebeurt en kiezen voor hun eigen veiligheid en daar hebben ze wat mij betreft gelijk in.

Een Hc krijgt behoorlijk wat voor de voeten wat sinds corona grotendeels niet de leukste dingen zijn. En gezien er overal op bezuinigd wordt bij de NS weet je zelf het antwoord al hoe het staat met de controles. En wat betreft de controle ploegen, dit zou V&S moeten zijn maar ook die moesten de nodige afstand bewaren t.o.v. reizigers in Corona tijd om besmettingsrisico’s te voorkomen. Overigens doet V&S meer dan alleen ingangscontroles, in de tijd dat corona veel minder was heb ik ze vaak genoeg in de treinen gehad voor controles.

Wat betreft de term 2 deling, we hebben een groep mensen die zich wil houden aan maatregelen en een deel wat zich niet wil houden aan maatregelen en die laatste groep is de groep die zich ook agressief opstelt richting Hc’s als deze wat zeggen van het mondkapje of het gebruik daarvan. En het is simpel, ook voor een Hc zijn er grenzen en die zijn voor de meeste inmiddels ruimschoots overschreden.

Reputatie 7

Dit alles zo lezende is het een situatie waar voorlopig geen einde aan zal komen. Het één veroorzaakt en versterkt het ander en zo zit je in de neergaande spiraal.

Er is Nederland duidelijk een gezagsprobleem. Het duidelijkst is het natuurlijk bij de politie, maar kijk eens op scholen. Mensen krijgen helaas al decennialang veel te veel ruimte om eigen regels te maken en wetten te overtreden. Uiteindelijk groeit dat de samenleving boven het hoofd en corona heeft er nog een schep bovenop gedaan. De trein is wat dat betreft een heldere afspiegeling van de stand van de maatschappij. Stop eens met al dat vergaderen en overleggen, zorg voor veel meer handhavers. Een daadkrachtige hand is noodzakelijk anders wordt het nooit meer wat. Ja dat kost geld dat iemand zal moeten betalen, maar het is ontzettend nodig . 

Reputatie 6

@Jeroen

Dat uitstappen is echt niet nodig. Duitse S-bahnen rijden in veel Duitse regio's in de spits met treinen tot 12 bakken en daar sluiten ook machinisten de deuren zonder naar buiten te hoeven. Wel heb je dan op sommige stations (bochtige perrons) camera's met monitoren voor de machinist nodig. De Rotterdamse metro heeft trouwens ook stations die in een bocht liggen bijv. Stadhuis, net als Arriva bijv. In Martenshoek. 

Denk dat je in de war bent met Kropswolde.

 

Reputatie 7
Badge +1

Er wordt in diverse topics regelmatig gezegd dat er geen/weinig besmettingen in OV gemeld worden. Ik betwijfel dat. Want hoe kan het dan dat voor Corona forenzen sneller verkouden of ziek werden dan hen die geen gebruik maakten van OV?

Zijn daarover ergens cijfers te vinden?

Er bestaat over coronabesmettingen in het OV trouwens veel meer dan alleen contactonderzoek, zie bv.:

https://www.besserweiter.de/wissenschaftsticker-bus-und-bahn.html

De Hc's die nog jong van leeftijd zijn zie je steeds meer kiezen om machinist te worden of elders te gaan werken. De oudere Hc’s die blijven om die paar jaar vol te maken maar gaan zich echt niet meer druk maken over wat er nu in de trein allemaal gebeurt en kiezen voor hun eigen veiligheid en daar hebben ze wat mij betreft gelijk in.

Dat klinkt als een uitfaseringsscenario, een goede zaak want ze zijn langzaam maar zeker toch overbodig geworden. 

Reputatie 1

Zeer herkenbaar. Er verandert echter niets. Blijkbaar heb je bij NS de vrijheid je job in te vullen naar eigen inzicht.. vind t heel raar

De belangrijkste taak van een conducteur is het garanderen van de veiligheid. 

Er is dan soms geen tijd meer over om vervoerbewijzen te controleren. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik had even een WEGKOMT-moment (Weer Een Golf Koffie Over Mijn Toetsenbord) toen ik het woord “soms” las in de bijdrage van @wsm.

Reageer