Waarom geen duidelijke Stiltecoupe? | NS Community
beantwoord

Waarom geen duidelijke Stiltecoupe?


De stiltecoupe, het is en blijft een feit, sommige houden er van, velen ook niet. Maar of je er nu voor kiest of niet om er in te zitten, het moet hoe dan ook aangegeven worden dmv stickers, bordjes, lampjes noem maar op.

Nu heeft de ns natuurlijk wel wat slappe stickers bevestigt maar die zijn wat mij betreft niet voldoende, of het zijn kleine stickertjes met een poppetje en een vinger in zn neus, of van die onduidelijke witte/blurry stickers op de ramen die vaak gewoon niet opvallen.

Ik snap niet waarom de NS niet gewoon duidelijke/grote rode stickers met witte letters waar op staat in capslock: “STILTECOUPE” op ooghoogte van de coupedeuren. Dit soort stickers worden ook gebruikt bij de wc die defect is en zijn voor de meeste mensen een stuk duidelijker omdat ze meer opvallen.

Waarom heeft de ns niet daarvoor gekozen??

icon

Beste antwoord door Erryt NS 1 April 2021, 21:28

Bekijk origineel

17 reacties

Hallo Raneki en welkom bij de NS Community,

 

We hebben inderdaad gekozen voor stickers die vaak op het raam zitten zodat je vanaf buiten al kan zien waar de stiltecoupé zich bevindt. Tevens staan ze ook wel eens op de buitenkant van de trein zelf en werden er in het verleden stickets op de stoelen geplakt. Ik zal je signaal doorzetten dat je merkt dat het beter kan, waarvoor dank. Ik kan niet zeggen of er over grote rode stickers is nagedacht.

Waarom NS niet heeft gekozen voor die opties, geen idee van. Wat wel aan het veranderen is, zijn de stickers op het raam, deze ramen wordt stilte in het raam verwerkt en dit is in de nacht ook goed zichtbaar. Ik zou willen dat het beter en duidelijker wordt aangegeven. Er zijn proeven geweest door stickers op de hoofdkussens te plakken, maar het bleek dat veel reizigers wisten dat ze in een stiltecoupe zitten, maar zich er niet aan willen houden.

Dat zou kunnen, vaak is er ook gewoon overlast van toeristen, buitenlanders en mensen die nooit met de trein zijn gegaan en dan niks weten van een stilte coupe. Grote felle rode stickers met “STILTE/SILENCE” op ooghoogte op de coupe deuren en wanden zou sowieso een hoop schelen. Kan het excuus “ooh sorry meneertje conducteur, had ik niet gezien” ook niet meer gebruikt worden, want iedereen ziet het

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb sterk de indruk dat het in de ‘social coupé’ stiller is dan in de stiltecoupé zelf… Zou het een soort van rebels gedrag zijn?

Zit nu 1,5 uur in een stilte coupe en men kan zich gewoon niet houden aan de spelregels... Zitten te praten of luid een film te kijken. Op de verwijzing dat men in een stilte coupe zitten kreeg ik een grote mond! Ben daar klaar mee.... Kan alsjeblieft meer aandacht aan dit probleem en duidelijk worden aan gegeven dat ze in een stilte coupe zitten! 

 

Zit nu 1,5 uur in een stilte coupe en men kan zich gewoon niet houden aan de spelregels... Zitten te praten of luid een film te kijken. Op de verwijzing dat men in een stilte coupe zitten kreeg ik een grote mond! Ben daar klaar mee.... Kan alsjeblieft meer aandacht aan dit probleem en duidelijk worden aan gegeven dat ze in een stilte coupe zitten! 

Het probleem is dat er onder veel reizigers weinig tot geen draagvlak is voor de stilte coupe. Veel mensen zien het als betutteling door een elitaire minderheid en houden er zich daarom heel bewust niet aan. En handhaving is in Nederland sowieso een vies woord, zie gisteren ook weer de burgemeester van Breda.

NS had hier beter nooit aan kunnen beginnen.

Reputatie 7

Het probleem is dat er onder veel reizigers weinig tot geen draagvlak is voor de stilte coupe. Veel mensen zien het als betutteling door een elitaire minderheid en houden er zich daarom heel bewust niet aan. 

Klopt helemaal. Het lijkt steeds meer de Nederlandse volksaard te worden: ik bepaal zelf wel wat ik doe en waag het eens mij aan te spreken. 

Het probleem is dat er onder veel reizigers weinig tot geen draagvlak is voor de stilte coupe. Veel mensen zien het als betutteling door een elitaire minderheid en houden er zich daarom heel bewust niet aan. 

Klopt helemaal. Het lijkt steeds meer de Nederlandse volksaard te worden: ik bepaal zelf wel wat ik doe en waag het eens mij aan te spreken. 

En ook dat klopt. Zit zelf sinds een tijdje in de politiek en dit is ook wat ik merendeels terugkrijg. Mensen betalen, dus willen ze ook bepalen. En na het wantrouwen richting de overheid is dat ook niet meer dan logisch - de ongehoorden grijpen nu de macht. Dit even om het breder te trekken, want dit kom je niet alleen in de Stiltecoupé tegen ;-)

Reputatie 7
Badge +4

Het is hier een forum van reizigers die andere reizigers helpen, geen politieke uitlaatklep. Het moet niet uitmaken of men van de SP of de SGP is of alles daartussen. 

Het treinverkeer heeft wel een politieke kant, maar als het goed is geen partijpolitieke, ook al zullen mens- en maatschappijbeelden altijd doorwerken. Partijpolitiek is iets voor andere fora.

Een liberale partij is nogal rekbaar. Ook bij niet-liberale partijen en de overgrote meerderheid van de Nederlanders staan vrijheid en de democratische rechtsstaat niet ter discussie. 

Iedereen met welke politieke overtuiging dan ook moet hier geholpen kunnen worden. Het gaat op dit forum over hulp bij reizigersproblemen. Politieke fora zijn er in overvloed.

 

We hebben hier ooit een niet zo goed functionerend lid gehad die met kamerbrede afbeeldingen (anti-) reclame voor de SP maakte. Hij kon niet eens een vonnis lezen, en dacht dat het omgekeerde er stond. De moderatoren hebben toen ingegrepen. Hij is overigens als gemeenteraadslid inmiddels ook verdwenen. 

Het is hier een forum van reizigers die andere reizigers helpen, geen politieke uitlaatklep. Het moet niet uitmaken of men van de SP of de SGP is of alles daartussen. 

Het treinverkeer heeft wel een politieke kant, maar als het goed is geen partijpolitieke, ook al zullen mens- en maatschappijbeelden altijd doorwerken. Partijpolitiek is iets voor andere fora.

Een liberale partij is nogal rekbaar. Ook bij niet-liberale partijen en de overgrote meerderheid van de Nederlanders staan vrijheid en de democratische rechtsstaat niet ter discussie. 

Iedereen met welke politieke overtuiging dan ook moet hier geholpen kunnen worden. Het gaat op dit forum over hulp bij reizigersproblemen. Politieke fora zijn er in overvloed.

 

We hebben hier ooit een niet zo goed functionerend lid gehad die met kamerbrede afbeeldingen (anti-) reclame voor de SP maakte. Hij kon niet eens een vonnis lezen, en dacht dat het omgekeerde er stond. De moderatoren hebben toen ingegrepen. Hij is overigens als gemeenteraadslid inmiddels ook verdwenen. 

 

Het ging me er vooral om dat het een breder maatschappelijk probleem is wat ik signaleer. Dus niet alleen in het OV, maar zelfs bij de kassa in de supermarkt. Waarmee ik geen politiek statement/standpunt wil verkondigen. Ik ben namelijk ook nog gewoon “klant” met een abonnement en helaas de pech dat ik weleens vertraging oploop 😉 Gaat er gewoon om dat we ons niet blind moeten staren op alleen het vervoersmiddel!

PS: Wat conculega's of collega's hier en daar allemaal uit hun hoge hoed toveren mogen ze lekker voor eigen rekening nemen :-) 

Dat je in de stile coupé zit lijkt me duidelijk denk? Ik wil naar buiten kijken, ben 1 meter en 81 cm. En dan zit daar zo een stilte coupé sticker voor je ooghoogte, precies ervoor, je kan er alleen langs kijken als je héél erg bukt. Krijg je last van je nek van, dus je pakt het raam tegenover je maar, aan de andere kant waar die andere mensen zitten. Je laat een raam in een trein plaatsen om door naar buiten te kijken, en dan gaan een zooitje idioten er stickers op plakken. Wie verzint dit NS?

Reputatie 7
Badge +3

Ik word er stil van.

Reputatie 7
Badge +3

Dat je in de stile coupé zit lijkt me duidelijk denk? Ik wil naar buiten kijken, ben 1 meter en 81 cm. En dan zit daar zo een stilte coupé sticker voor je ooghoogte, precies ervoor, je kan er alleen langs kijken als je héél erg bukt. Krijg je last van je nek van, dus je pakt het raam tegenover je maar, aan de andere kant waar die andere mensen zitten. Je laat een raam in een trein plaatsen om door naar buiten te kijken, en dan gaan een zooitje idioten er stickers op plakken. Wie verzint dit NS?

Dat is het punt juist, voor veel mensen is het niet duidelijk dat ze in een stiltecoupé zitten. Daarom dus die stickers op ooghoogte. Een troost, gezien de vele klachten over vuile ramen, ben je niet de enige die niet naar buiten kon kijken.

Reputatie 7
Badge +2

Op zich ook bijzonder dat voor iemand van 1,81 m die sticker in de weg zit. Hij zit toch echt aan de onderkant van het raam en met m'n 1,74 m kijk ik er met gemak overheen.

Of zat T Man toevallig bij het noodventilatie-raampje in de gereviseerde VIRM? Daar zit de balk van het raam precies op ooghoogte en neemt de stilte-sticker de volledige onderste helft van het raampje in beslag. Dat raampje had qua bruikbaarheid als raampje beter 180 graden gedraaid kunnen zitten.

Lol ik geef duidelijk aan dat ik niet uit het raam kan kijken. Beetje het hele probleem wat ik met de NS ervaar is dat wat je zegt niet serieus genomen word. Blij dat ik binnenkort een auto heb hoef ik bijna niet meer met de trein. Vroeger ging ik met plezier met de trein tegenwoordig zeker niet meer.

Ik heb helaas ook weer even een aantal personen moeten wijzen op het feit dat de coupe waar ik zat een stilte coupe is.
Het grote probleem is nog steeds dat de huidige gebruikte stickers niet duidelijk zijn dat het een stilte coupe is.
Dit werd bevestigd door medereizigers.
De meesten konden niet zien dat het een stilte coupe is.

Graag opnieuw actie hiervoor.
Het zorgt voor veel ergernis, zowel voor de reizigers die bewust kiezen voor de stiltecoupe, als de reizigers die er op aangesproken worden.
 

Ik heb wel een voordeel dat ik door mijn rust het goed kan brengen, en dat men het uiteindelijk accepteert; nu in hoofdletters:

NS, GRAAG ACTIE HIEROP. HET HOEFT NIET MOOI TE ZIJN, MAAR HET MOET DUIDELIJK ZIJN!!!

Reputatie 7
Badge +3

NS, GRAAG ACTIE HIEROP. HET HOEFT NIET MOOI TE ZIJN, MAAR HET MOET DUIDELIJK ZIJN!!!

NS heeft geluisterd:

 

Reageer